Toon posts:

Ghost Castserver

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een netwerk, in dit netwerk zitten een aantal stations en servers zoals windows, novell en linux

Nou zijn we bezig met Images te maken, maar weten niet precies wat het gemakkelijkste is.

De bedoeling is dat er vanaf de image server een commando wordt gestuurd dat de doel pc moet rebooten en moet image. Hiervoor hebben we het software pakkket Ghost castserver gevonden. Alleen komen we niet uit met de functie automatische boot. nu werkt het alleen met diskette's maar dit is niet de bedoeling. Het blijkt dus zo te zijn dat je op de server een bepaalde pc kunt aanklikken en dat die dan wordt geimaged.

Iemand ervaring mischien met Ghost Cast server?

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-08 17:24
Dat is inderdaad waar, dit kan met de "Symantec Ghost Console"
Als je daar even wat verder op doorzoekt zal je snel genoeg alle informatie vinden die je nodig hebt :)

[ Voor 49% gewijzigd door NoReseth op 15-10-2003 15:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik zal het even proberen

Verwijderd

Topicstarter
dit werkt ook niet, komt waarschijnlijk omdat de console anders is als de cast server. Ik heb al gekeken op de ghost site, maar hier staan alleenmaar de ondersteuning voor diskette op

• NoReseth
Als je Symantec Ghost hebt, (bijv corporate 7.5) dan is de cast server daar een onderdeel van, evenals de console.

Je zult dus een volledige versie van Symantec Ghost moeten hebben i.p.v. alleen de cast server :)

Ik heb zelf zeer goede ervaringen met Symantec Ghost Corporate 7.5 omdat hier ook unicast mogelijkheden inzitten (een image naar 1 pc sturen zonder het netwerk extreem te belasten)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volledige versie van corporate 7.5, maar de funtie die ik zoek, kan ik nog niet vinden. Het werkt wel perfect met een diskette maar dit is niet de bedoeling

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-08 13:12
Uhhh..... ik vind je verhaal een beetje onduidelijk maar als je bedoelt waar ik aan denk dan moet je het volgende doen:
File>option> aanvinken: restart after completion

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
om een pc op afstand te booten moet je een WOL-functie hebben: een programma (als ik het geod voor heb kan de Ghost server dit) zend een speciaal pakket, de netwerkkaart ontvangt die en geeft (meestal door speciaal kabelke!!) het mobo de opdracht te booten. dan zou je in de bios moeten aanduiden dat ie van netwerk moet booten en dan pas van hdd en een server opstellen (of een extra programma laten draaien op de ghost server) dat het mogelijk maakt om de pc's via netwerk te laten booten.

Volgens mij blijf je op die manier met een paar praktische bezwaren zitten: (ik kan zwaar fout zijn, heb zelf nog nooi met WOL en booten van netwerk gewerk): ieder pc zal dus eerst proberen booten van netwerk ipv ide1 --> 9u iedereen begint zet pc aan --> netwerkload???
En hoe maak je die pc's wijs dat ze enkel moeten booten van netwerk als er een image voor ze klaar staat?

[ Voor 2% gewijzigd door the_stickie op 15-10-2003 16:01 . Reden: typo ]

Verwijderd

Sephiroth schreef op 15 October 2003 @ 15:49:

Ik heb zelf zeer goede ervaringen met Symantec Ghost Corporate 7.5 omdat hier ook unicast mogelijkheden inzitten (een image naar 1 pc sturen zonder het netwerk extreem te belasten)
een image naar 1 pc sturen met unicast is net zo zwaar als met multicast

een image naar 100 pc's sturen met unicast is 100x zwaarder dan met multicast

Verwijderd

Topicstarter
ChojinZ schreef op 15 October 2003 @ 15:56:
Uhhh..... ik vind je verhaal een beetje onduidelijk maar als je bedoelt waar ik aan denk dan moet je het volgende doen:
File>option> aanvinken: restart after completion
De bedoeling is dus dat er op de image server een computer wordt aangeklikt die vervolgs automatisch wordt gereboot, en dat een image gaat maken naar een netwerkmap. zodra hij klaar is met image dat de pc wordt opgestart in windows.

• the_stickie
aaaah zoooo...

dus wat je eigenlijk zoekt is een programma (onder diverse os'en) dat toelaat de pc te rebooten vanop afstand én dat het mogelijk maakt naar een ander os te wisselen , zodat bij de volgende reboot eigenlijk dos met ghost geladen wordt die dan een image maakt, dan weer overschkelt naar et ander os (om te zorgen dat ie niet oneindig blijft imagen) en dan weer reboot?

correct me if I'm wrong

[ Voor 3% gewijzigd door the_stickie op 15-10-2003 16:14 . Reden: echt eens leren typen :( ]

Verwijderd

Topicstarter
hij hoeft niet naar een anders os!!! hij hoeft alleenmaar te image en dat te rebooten naar z'n eigen os

• the_stickie
ja maar hoe ga je een image gaan maken? toch niet terwijl het os draait? das ni echt mogelijk... dus je zal een keerke naar dos moeten

edit:
ok ik ga ervan uit dat er wqel een tooltje moet te vinden zijn om een pc op afstand te rebooten....
dan heb je dus hetvolgend nodig (denk ik): een medium om van te booten, maw een (zeer kleine) partitie met de nodige bestanden om te booten in dos, netwerkdrivers, ghost en een tooltje om de actieve partitie te wisselen (dat zit bij partition magic bijv)

dan zou je in de autoexec.bat kunnen zetten dat ie moet ghosten naar of van de imageserver en dan de actice partitie moet wisselen naar de normale, en dan rebooten.

dan zit je dus nog enkel met het probleem dat ej een tooltje moet vinden dat vanop afstand (via netwerk) a) een tooltje terplekke uitvoert om de active partititie te veranderen naar die met dos op en b) reboot en dat voor ale verschillend os'en die je gebruikt...

volgens mij gaat het sneller zijn om gewoon wat floppy's te maken en te wisselen...

[ Voor 77% gewijzigd door the_stickie op 15-10-2003 16:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
nee natruulijk niet onder het draaien van de os. hij moet rebooten op commando van de imageserver, en dan image

• the_stickie
je hebt wel een os nodig om überhaupt ghost te kunnen draaien :Y)

• NoReseth
Dus hij moet eerst de ghost console installeren.
Daarna kan hij in de console kiezen voor "remote client install"
Daar selecteert hij de client die hij wilt gaan beheren.
Zodra de ghostclient goed geinstalleerd is verschijnt hij bij de machine group.

En dan kan je dus taken gaan aanmaken voor dat systeem, het zei een image er van maken of een image terug zetten.
De ghost console zal dan verbinding zoeken met de client, en deze laten opstarten in een virtuele bootpartitie waar hij zijn taken zal uitvoeren :)

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt!!! daar heb ik tenminste wat aan!!

Maar moet ik persee een client gebruiken, of kan dat ook zonder?

• NoReseth
Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 16:36:
Oke bedankt!!! daar heb ik tenminste wat aan!!

Maar moet ik persee een client gebruiken, of kan dat ook zonder?
Tja je hebt een server waarop de ghost console draait.
Wil je dit gebruiken dan zal je toch een client nodig hebben om een image van te maken, of op terug te zetten ;)

Of als je het stukje van de "console client" bedoelt, ja dat moet omdat die pc anders niet door de ghost console aangestuurt kan worden.
Dat zorgt er dus voor dat die pc naar dos gaat booten en daar de taak gaat uitvoeren zodra jij die geeft :)

[ Voor 25% gewijzigd door NoReseth op 15-10-2003 16:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
De console draait nu volledig, ik kan remote de client installeren.

Heeft iemand enig idee waar deze client staat zodat ik de client in het login script kan zetten?

• NoReseth
Je installeert daarmee gewoon een stukje software op een bepaalde client, aan de machine naam kan je zien welke client het is, dus wat is je probleem nou ?

Verwijderd

Topicstarter
dat dit automatisch gebeurt met het login script.

Verwijderd

De client staat op de Ghost CD. Wellicht dat je deze inderdaad met een /q optie kunt installeren via het logonscript...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gezocht op de cd, en de installatie map. maar er staan zo veel bestanden bij, dat ik niet weet welke ik moet hebben. ik heb alle bestanden geprobeerd, maar heb niets kunnen vinden

Verwijderd

Als je de CD run met autorun, komt er een menu-tje waaruit je client kunt kiezen. Als je deze selecteert kun je wellicht via de TaskManager uitzoeken welke file er wordt gebruikt. Houdt er wel rekening mee dat je het public certificate (pubkey.crt) zelf nog naar de machine moet kopieren. Dit hoef je alleen maar te doen indien de machines niet in Ghost console verschijnen. pubkey.crt naar de machine kopieren (source staat op je ghostcast server) en de Symantec Ghost Client Agent service stoppen en starten

Verwijderd

Topicstarter
Oke tnkx ik ga het proberen

• Dopestar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-08 08:36

Dopestar

Not Dope, Not A star

Ik ben hier op het werk ook vrij veel mee bezig dus zal even wat tips geven.

Wat heb je nodig om een client zonder Diskettes te imagen.

1 Hidden Ghost Partitie op het client systeem.

De hidden ghost partitie is te maken via de Ghost boot wizard. Je maak dan voor de betreffende client een image bestand(12 mb ofzo). Dit werkt dus hetzelfde als een diskette maken.

Deze image moet op het client systeem komen en zal onder je os niet te zien zijn.

2 De ghost client.

Je installeert de ghost client onder het OS. Als je dan vanaf de ghost console het commando geeft om de machine te voorzien van een nieuwe image dan zal de computer rebooten en starten vanaf de ghost boot image. En zal de computer dus starten in ghost.
En zal de image op het werkstation gezet worden.

Ik ga altijd als volgt te werk.

1 Installeer de client machine zodat ik een masterimage kan maken.
2 Haal deze image m.b.h van een diskette naar mijn server
3 Zet op de client de Ghost Boot Parttion
4 Zet de masterimage terug naar het station via de Ghost console(opletten dat je de boot image niet overschrijft)
5 installeer de Ghost client vanaf cd op het client systeem
6 Haal deze image via de console naar de server
7 installeer de Ghost boot images op de overige client systemen m.b..v. diskette
8 Plaats de image via de console op de overige systemen.
9 Let wel op dat je de computenamen en SID veranderd op de systemen als je win2k o.i.d. hebt

De eerste keer heb je dus nog wel een diskette nodig maar nadat je alle systemen voorzien hebt van de Ghost Boot Partitie dan kun je de systemen van afstand ghosten als ze aan staan.

Als je dan dus WOL instelt voor de computers en ze zo laat opstarten dat ze in je OS komen dan kun je dus een taak instellen dat bijvoorbeeld s'nachts alle Pc's van een nieuwe image worden voorzien. Ghost kan zelf de oude gegevens zoals domein en computernaam weer terug zetten in de client machines.

Hier op het werk gebruik ik het om computerlokalen snel van een image te voorzien.

Not Dope, Not A star

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-08 09:02
Is het dus verstandig om die Ghost partitie aan te maken of kan het remote control ook zonder deze partitie ?

Op het werk moet ik binnenkort 277 PC's clonen, gelukkig allemaal hetzelfde type.
Is het mogelijk om 1 Ghost image te gebruiken maar wel de huidige systeemnaam te behouden ? Hoe doe ik dat ?

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Pagina: 1