[win2k-server] Server pingt ip's op internet

Pagina: 1
Acties:

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-07 06:59

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Topicstarter
Okee, ik heb een probleem ...

Ik heb gisteren mijn servertje geinstalleerd met windows 2000-server edition. (voorheen altijd gewoon pro, maar dit was niet handig door de limiet op inkomende connecties.)

Dit servertje dient als FTP, HTTP en routertje voor mijn lan. Internet gaat hij op via een cistron-MAXX verbinding die aan een netwerkkaartje hangt in de server, de switch voor mijn lan zit aan een tweede netwerkkaart in de server. (100mbit)

Hij werkt op zich prima, maar wel met een probleem.

Toen ik deze machine helemaal dicht had getimmerd (offline uiteraard), schakelde ik de internet-netwerkkaart in en kon ik surfen (jeeej). Het routen van verkeer ging ook allemaal prima, gewoon simpel via ICS. Echter zag ik na een paar minuten mijn internetverbinding helemaal de pan uit flippen. Een packetsniffertje wees uit dat mijn server CONSTANT pingt naar adressen op internet. Hij doet dit met hele ranges (bijv. 62.81.*.*) en heel netjes een-voor-een. Dit is niet de bedoeling natuurlijk, maar ik weet echt niet wat ik verkeerd heb gedaan. Ik heb geen rare instellingen gedaan voor zover ik weet. Tevens heb ik de LMHOSTS-lookup en netbios over tcp/ip al uitgezet voor de internetverbinding, maar dit helpt ook niet.

Ik hoop dat iemand weet wat het probleem is, want cistron gaat het vast niet fijn vinden dat ik (op dit moment dus ook) het hele cistron netwerk aan het pingen ben :o

ohja: ik heb gegoogelt en al in de KB gezocht, maar kon hier niets over vinden helaas :(

[ Voor 4% gewijzigd door Wokkels op 15-10-2003 14:16 ]

Permanent wintericon!

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07-2025
Je hebt natuurlijk al een up-to-date-virusscanner gedraait en iets als ad-aware gebruikt.

Leven is meervoud van lef

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Topicstarter
Loesje schreef op 15 October 2003 @ 14:18:
Je hebt natuurlijk al een up-to-date-virusscanner gedraait en iets als ad-aware gebruikt.
uiteraard....het is een server en ik ben ook niet achterlijk natuurlijk ;)

maar uiteraard niets gevonden. Buiten dat is het een verse install, waar ik nog bijna niets aan gedaan had, behalve dan beveiligen.

edit: nou, ik ben blijkbaar wel achterlijk :| Mijn norton vond dus niets, maar een online scan met housecall leverde wel degelijk een wormpje op... :X
Hoe kan ik nou een worm hebben op een verse installatie? Nou iig is het probleem (zoals het er nu naar uitziet) opgelost.

[ Voor 26% gewijzigd door Wokkels op 15-10-2003 15:04 ]

Permanent wintericon!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:02
Wokkels schreef op 15 October 2003 @ 14:22:
[...]

uiteraard....het is een server en ik ben ook niet achterlijk natuurlijk ;)

maar uiteraard niets gevonden. Buiten dat is het een verse install, waar ik nog bijna niets aan gedaan had, behalve dan beveiligen.

edit: nou, ik ben blijkbaar wel achterlijk :| Mijn norton vond dus niets, maar een online scan met housecall leverde wel degelijk een wormpje op... :X
Hoe kan ik nou een worm hebben op een verse installatie? Nou iig is het probleem (zoals het er nu naar uitziet) opgelost.
heb je wel een firewall dan :? denk het niet, want anders was die worm ook niet binnen gekomen via rpc (bekend lek) tja geen firewall en rpc open naar het internet is vragen om problemen :X

tja als je nu na al die problemen nu nog geen patches op je server installeerd ben je in mijn ogen gewoon een prutser 1ste klas |:(

[ Voor 8% gewijzigd door Zwelgje op 15-10-2003 17:47 ]

A wise man's life is based around fuck you

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 20:32

JeroenT

hoi!

Btw , Een schone Win2k installatie is dus _niet_ veilig.

Het zou goed kunnen dat je een RPC wormpje hebt opgelopen (zoals zwelgje ook al duidelijk maakte) in een korte tijd.

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Topicstarter
zwelgje schreef op 15 October 2003 @ 17:46:
[...]

heb je wel een firewall dan :? denk het niet, want anders was die worm ook niet binnen gekomen via rpc (bekend lek) tja geen firewall en rpc open naar het internet is vragen om problemen :X

tja als je nu na al die problemen nu nog geen patches op je server installeerd ben je in mijn ogen gewoon een prutser 1ste klas |:(
Begrijp me niet verkeerd, ik heb wel degelijk een firewall geinstalleerd en sp4 erop gezet voordat ik de machine aan het internet hing! Voor de rest van de patches had ik helaas wel internet nodig, dus misschien dat het in die periode is gebeurd dan....

Permanent wintericon!

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-04 19:14
Of je installatiecd bevat de worm
Pagina: 1