Constante reboot, probleem HD

Pagina: 1
Acties:

• Tiessn
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-10-2023
Ik heb net een nieuwe PC: athlon 2600, Abit nf7-s mobo, Maxtor 80gb HD. Dit heeft enkele weken erg goed gedraaid, geen enkel probleem gehad. Totdat XP bij het opstartscherm bleef hangen en toen het systeem ging rebooten. ook via veilige modus kwam ik er niet in. Ik had gelukkig een backup en heb met een programma (Bart's Disktool) de hele schijf gechekt en gerepareerd. Vervolgens alles teruggezet en het draaide weer lekker. Nu heb ik weer precies het zelfde. Als ik nu XP opnieuw wil installeren zegt ie geen goede schijf te kunnen herkennen. In de BIOS herken ik 'm wel en ook programma's als Driveimage en partition magic herkennen de partities.
Kent iemand dit probleem en/of weet iemand een oplossing?
De schijf is dus pas enkele weken oud.

• freaky20
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01-2024

freaky20

Lazy tweaker

Ik heb dan nog een andere vraag die ook hier in dit topic past:

Ik heb vorige week donderdag een 80 GB Western Digital schijf gekocht bij MyCom. Nu heb ik mooi XP erop geinstalleerd en ook al mijn programma's enzo. Alles werkt perfect en mijjn moederbord ziet hem ook gelijk enzo. Geen problemen tot nu toe. Alleen ik heb maandag een keer een reboot gehad en zojuist ook eentje. Wat hij dan doet is het geluid maken alsof hij uitschakeld(de HD) en gelijk rebooten.... Ik hoop dat dit niet al te ernstig is, want heb weinig zin om nog een keer alles te installeren!

PS: Ik heb mijn oudere MAxtor 30GB (5400RPM) op de secondary IDE hangen als master, en de bios zeurt over een 80 nog iets cable.... ik neem aan dat het hier niet aan kan liggen?!

Hardware:
Mobo: EpoX 8KHA+
CPU: Athlon 1700+
Geheugen: 256 MB Cas2 Corsair geheugen
Western digital schijf: WDC WD800JB -> Primary IDE (Master)
Maxtor schijf: Maxtor 33073H3 -> Secondary IDE (Master)

Iemand die de oorzaak van dit probleem weet? Of liever nog, een oplossing?

Oude computerspullen bewaren is cool, alleen waarom?!

• freaky20

freaky20

Lazy tweaker

Volgens mij heb ik mijn probleem en oplossing al gevonden.....

Ik had de jumpersetting namelijk op Master staan, maar dan zonder een Slave.... dat laatste was dus niet het geval! :|
Komt allemaal door de duidelijke plaatjes op de HD van WD, THNX!

Hopelijk is het probleem nu dus WEL opgelost!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
ff ter vervolledigeing: die 80 nog iets cable is wat men noemt (afhankelijk van wie je aanspreekt): een ATA-66 cable, een 80-ribbon IDE cable etc.
het gaat om een nieuwe specifivatie van IDE kabels (flatcables) die niet langer uit 40 kabeltjes naast elkaar bestaan, maar uit 80. die 0 extra kabletjzs zijn niet rechtstreeks op een pinnetje aangesloten, de stekkers zijn immers exact hetzelfde. Dor de extra geïsoleerde kanalen is er minder soring (hoe juist: I dunno)

Dit soort kabels is noodzakelijk als je iets op ATA-66 of hoger wil laten draaien. Als je bios hierover "zeurt" betekent dit dat je ofwel een oduere kabel gebruikt of dat je ATA-66 kabel brak is. Het is aan te raden hem te vervangen omdat je als je die kabel niet hebt je beperkt bent tot ATA-33 en das echt te traag voor de schijven van tegenwoordig!

Voor TS: er is veel kans iets mis met je betandssysteem: je moet dus een chkdsk doen... (of via dat tooltje dat je hebt). daarna asap naar de site van maxtor en het tooltje voor diagnose downen (maxblast geloof ik?) en uitvoeren, waarschijnlijk geeft dat een fout en kan je schijf in rma

• freaky20

freaky20

Lazy tweaker

Nou, kheb nu dus de jumper WEL goed staan, doet hij het weer, dit zuigt echt enorm! Raak je zo je werk kwijt!!!! ik weet niet zeker welke schijf het is, maar zou dit echt liggen aan de maxtor schijf die niet aan de speciale kabel is aangesloten??? Lijkt mij iig wel sterk!

Kan iemand mij uit de brand helpen?!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
in principe werkt een schijf even goed (maar trager) aan een oude kabel.

Ik zou als ik jous was even terug gaan naar standaard debugging: zitten _alle_ kabeltjes goed vast? Herkent de bios de schijf JUIST?

kijk ff hier: http://www.maxtor.com/en/support/downloads/powermax.htm (het heet dus niet maxblast, maar powermax)

edit: TS: ik lees net op bovenstaande url dat nvidia chipsets niet ondersteund worden door het tooltje :/ , je bent dus verplicht of een ander tooltje te zoeken, of je schijf ff aan een andere pc of losse ide-ontroller te hangen

[ Voor 29% gewijzigd door the_stickie op 16-10-2003 13:05 ]

Pagina: 1