A friend is one who knows us, but loves us anyway.
1. Explorer 6.x 80.0 %
2. Explorer 5.x 17.4 %
3. Mozilla 1.x 1.0 %
4. Netscape 7.x 0.6 %
5. Netscape 3.x 0.3 %
6. Opera 7.x 0.3 %
7. Explorer 4.x 0.1 %
8. Onbekend 0.1 %
9. Safari 1.x 0.1 %
10. Netscape 4.x 0.0 %
11. Opera 6.x 0.0 %
12. Netscape 6.x 0.0 %
[ Voor 7% gewijzigd door ramonp op 15-10-2003 12:31 ]
Verwijderd
Ik werk momenteel ook bij een webdesign bereau en je ziet heel veel mensen nog op 800 bij 600 werken maar ook heel veel op 1600x1200 ..
Netscape is ook heel erg gewilt .. Mozilla enz enz ...
Ik moet er tenminste mee rekning houden bij het progameren van een site welke explorer iem gebruikt en welke res
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2003 12:33 ]
Wat wil je daarmee bereiken dan? Heeft jouw website dan geheel NL als doelgroep?Oysterhoys schreef op 15 oktober 2003 @ 12:27:
Ik ben als webdesigner op zoek naar gegevens over welke browsers
Nederlanders gebruiken en welke beeldscherm resoluties men aanhoudt.
Is het nou 99% Explorer 6.0 en 1024x768 of anders verdeeld ?
Waar zou ik dit weten te vinden of weet iemand het zelf ?
Ik zou een tip over dergelijke informatie waarderen.
Jan
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Dit zegt niet alles, Opera bijvoorbeeld kan zichzelf als diverse andere browsers voordoen/bekend maken naar webservers toe. Verder is het maar de vraag of het bezoek aan die bepaalde site voldoende verschillende interesse-groepen dekt om een fatsoenlijke uitspraak over de verschillende browsers te doen.ramonp schreef op 15 October 2003 @ 12:30:
Een overzicht van het afgelopen half jaar van een bepaalde site met Netstat als teller.
[...]
Aanvulling:
Voor verschillende sites gebruik ik verschillende browsers. Voor sites waar ik vaak veel verschillende vensters open heb staan gebruik ik liever Opera 6.05, sommige andere sites bezoek ik liever met IE 6.0 en weer andere met Phoenix.
[ Voor 20% gewijzigd door Freee!! op 15-10-2003 12:36 . Reden: Aanvulling ]
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Thanx anyway.
* FendtVario gebruikt altijd Mozilla.
www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5
Korte vraag: wat heeft dit met het topic te maken?FendtVario schreef op 15 October 2003 @ 12:37:
Beter is om je gewoon aan de standaard van w3c te houden (HTML, XHTML en CSS) dan je te spitsen op een browser. Het blijkt in de praktijk dat veel te veel ontwikkelaars alleen maar testen met IE en dat daardoor fouten onstaan in andere browsers.
* FendtVario gebruikt altijd Mozilla.
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
Nee, dat wordt niet opgeslagen bij de 'betaalde' teller van Nedstat.Oysterhoys schreef op 15 oktober 2003 @ 12:35:
Lekker snel ramonp, perfect, weet je de resoluties ook ?
Thanx anyway.
Ik heb nog wel besturingssystemen, maar daar heb je waarschijnlijk niet veel aan als je een website gaan maken.
Btw het gaat over ongeveer 15.000 pageviews en ongeveer 2.500 unieke bezoekers.
Sinds wanneer is dat maatstaf?
Is er wel een maatstaf?
[ Voor 9% gewijzigd door Willem op 15-10-2003 12:40 ]
Ik vraag me af als ik alleen rekening hou met Explorer, hoeveel gebruikers ik uitsluit.
het scheelt veel moeite met Javascript e.d.
Heeft het zin om de url te plaatsen danwillem169 schreef op 15 October 2003 @ 12:40:
"een bepaalde site"
Sinds wanneer is dat maatstaf?
Is er wel een maatstaf?
volgens mij doelt willem169 op iets anders
Ik bedoel, welke site is representatief voor "heel Nederland"?
volgens mij geen.
* Freee!! SVP.Oysterhoys schreef op 15 oktober 2003 @ 12:40:
Mrs Liu
Ik vraag me af als ik alleen rekening hou met Explorer, hoeveel gebruikers ik uitsluit.
Verder:
Lijkt mij duidelijk.FendtVario schreef op 15 oktober 2003 @ 12:37:
Beter is om je gewoon aan de standaard van w3c te houden (HTML, XHTML en CSS) dan je te spitsen op een browser.
Lijkt mij overduidelijk.Het blijkt in de praktijk dat veel te veel ontwikkelaars alleen maar testen met IE en dat daardoor fouten onstaan in andere browsers.
Als jij je nu gewoon aan de standaards houdt (en je kan je site daar laten testen), dan hoef je niemand uit te sluiten. Als jij allerlei browser-specifieke geintjes in gaat bouwen, loop je een serieuze kans dat je een deel van je doelgroep niet bereikt. Ik weet niet hoeveel belang jij daar aan hecht, maar sites, waar ik met een bepaalde browser niet terecht kan, hoeven over het algemeen niet op veel belangstelling van mij te rekenen (na de eerste keer en een mailtje naar de webmaster).
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Dat is waar? Maar ik heb dat lijstje geplaatst om een indruk te geven.willem169 schreef op 15 October 2003 @ 12:47:
Klopt
Ik bedoel, welke site is representatief voor "heel Nederland"?
volgens mij geen.
Tuurlijk zal het op andere sites weer anders zijn.
Da's onzin, als je script via de DOM werkt het in zo'n beetje alle moderne browsers (IE5+, Opera7, Mozilla1.x, Netscape6+, Konqueror, Safari etc).Oysterhoys schreef op 15 October 2003 @ 12:40:
Mrs Liu
Intentionally left blank
De W3C-Dom is alleen in Mozilla helemaal opgenomen.
Explorer volgt het niet helemaal en heeft veel extra dingen in zijn eigen DOM,
daarnaast heeft Explorer unieke effecten transitions filters e.d.
En van die extra's (die niet in de standaard thuis horen) moet je dus geen gebruik maken. Dan gaat het goed met alle browsers.Oysterhoys schreef op 15 October 2003 @ 12:53:
[...]
Explorer volgt het niet helemaal en heeft veel extra dingen in zijn eigen DOM,
daarnaast heeft Explorer unieke effecten transitions filters e.d.
Hier een linkje van de teller op mijn website
daar staan OS-en, resoluties en browsers tussen.
moet je daar maar even kjken
Niet dat die representatief is maar dat is wel waar je om vroeg.
Verder denk ik ook dan je je aan de w3c standaarden moet houden.
Op www.w3c.org is geloof ik een validator waar je je website kan laten checken op die standaarden.
Van dat "moet je maar w3c compliant werken ipv naar de browser te kijken"-gezeur wordt ik ook een beetje moe. Er zijn in dit forum alleen al voorbeelden/topics te over waaruit blijkt dat zelfs dan er verschillen zijn in browser rendering.
To study and not think is a waste. To think and not study is dangerous.
Op de genoemde site is inderdaad een validator om je website te checken.SimplyMe schreef op 15 oktober 2003 @ 12:57:
[...]
Verder denk ik ook dan je je aan de w3c standaarden moet houden.
Op www.w3c.org is geloof ik een validator waar je je website kan laten checken op die standaarden.
Ik wil het verhaal van Mr. Liu ondersteunen. Het kost echt niet extra moeite om je website aan de standaarden te laten voldoen. Waarom mensen uitsluiten als het niet nodig is?Mr. Liu schreef op 15 oktober 2003 @ 12:54:
[...]
En van die extra's (die niet in de standaard thuis horen) moet je dus geen gebruik maken. Dan gaat het goed met alle browsers.
Ikzelf zal jou site nooit kunnen bekijken als het IE only is, omdat ik simpelweg geen IE kan draaien. Dus als je mij wilt uitsluiten, maak er dan een IE-site van.
De validator van het w3c consortium is te vinden op: http://validator.w3.org
Look behind you! A three headed monkey!
Verwijderd
gebruikers.
De XHTML en CSS ondersteuning is verre van perfect. Laatst een site volgens de regels opgezet en no way dat netscape 7.1 hem goed laat zien terwijl netscape 7.0 dat wel doet.
Die W3c normen zijn prachtig en werken mooi.... als het werkt.
Het zal niet de eerste keer zijn dat ik opnieuw kan beginnen omdat bijvoorbeeld een te diep geneste layer niet meer goed wordt geparsed..........
Allemaal heel nobel die standards, ik heb me er ook een tijd
druk om gemaakt, maar Microsoft lacht daarom, zij zijn de praktische
standaard.
Ik wordt een beetje moe van al die browser specifieke details.
Vraag me af voor welke en hoe grote groep niet-Explorer gebruikers ik
me druk maak.
Als je het mij vraagt is dat een foute gedachte, daarbij is het zo dat wanneer je codeerd volgens de standaarden zoals deze door W3 zijn opgesteld moet een pagina over het algemeen (met wat kleine truuks) werken onder de laatste browsers. Mocht je overigens de resultaten willen gebruiken om niet meer voor bijvoorbeeld Netscape 4 te willen ontwikkelen, dan kan ik je hierbij vertellen dat NS4 dood is en niet meer ondersteund hoeft te worden.
Hierin kan ik je helaas geen ongelijk geven.Oysterhoys schreef op 15 October 2003 @ 13:03:
O.K. Mr. Liu
standaard.
Gewoon niet gebruiken dus. Dat geldt wat mij betreft ook voor de IE specifieke details.Ik wordt een beetje moe van al die browser specifieke details.
Dat moet je zelf maar eens onderzoeken. Het hangt denk ik ook voor een deel van je doelgroep af. Ik denk dat hier op GoT relatief veel mensen komen met andere browsers dan IE, om maar een voorbeeld te noemen. Als je doelgroep uit huisvrouwen van middelbare leeftijd of BrEeZaH-sletjes bestaat, denk ik dat 99% en meer IE gebruikt.Vraag me af voor welke en hoe grote groep niet-Explorer gebruikers ik
me druk maak.
IK ken iemand die internetpagina's ontwikkeld en hoor wel eens dat ze andere bedragen vragen voor sites die moeten werken onder alle browsers of alleen onder IE. Als je nu eens niet kijkt naar de browser, maar naar de standaard en dan gaat rekenen. Welke browser gebruikt wordt is dus in principe niet van belang. Daardoor krijg je ook dit ( Ontwikkelaars klagen over stilstand in IE-ontwikkeling) soort dingen. Niet goed dus.BtM909 schreef op 15 October 2003 @ 12:38:
Korte vraag: wat heeft dit met het topic te maken?
Een vraag als, welke browser wordt het meest gebruikt (gesteld door een webprogrammeur) is dus alvast de verkeerde weg. Beter vraag zou zijn "Ik weet dat IE de meest gebruikte browser is, maar hoe zorg ik er nu voor dat mijn pagina's het niet alleen onder IE doen maar ook in andere browsers". Dat zo'n vraag direct een slotje zou krijgen is iets anders
Als M$ daarom lacht hoef jij het nog niet te doen. Als een van je vrienden in de sloot springt, spring jij er toch ook niet achter aan (behalve als ie misschien niet zwemmen kan). Die standaarden zijn er niet voor niets, daar hoor je je aan te houden en niet omdat je toevallig de grootste bent het net even iets anders te doen. Ik heb trouwens ook nog nooit een HTML of CSS specificatie van Microsoft gezien, als ze daarmee komen is het misschien gerechtvaardigd. Dan kun je het hebben over een standaard (het is vastgelegd). Zoiets als de praktische standaard bestaat bij mijn weten niet.Oysterhoys schreef op 15 October 2003 @ 13:03:
standaard.
In de MIME types van Windows staat bij .HTML "Microsoft HTML Document 5.0". Hoezo Microsoft HTML document? W3C HTML Document lijkt me een betere naam. En waar ze versie 5 vandaan halen
Trouwens: JavaScript ontwikkelen met alleen MSIE kost meer tijd dan Mozilla, want daar heb je een handige JavaScript console, en als het werkt met Mozilla, dan werkt meestal ook meteen met MSIE.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Uitkijken. Je krijgt zo de hele mod-crew over je heenFendtVario schreef op 15 October 2003 @ 13:22:
[...] M$ [...]
En om deze bijdrage niet volkomen nutteloos te laten lijken, sluit ik me aan bij:
FendtVario schreef op 15 oktober 2003 @ 13:14:
[...]
Beter vraag zou zijn "Ik weet dat IE de meest gebruikte browser is, maar hoe zorg ik er nu voor dat mijn pagina's het niet alleen onder IE doen maar ook in andere browsers". Dat zo'n vraag direct een slotje zou krijgen is iets anders.
Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be
Verwijderd
Als je je als webdesigner/webmaster op deze wijze druk gaat maken om het wel of niet gebruiken van standards ben je nmm niet professioneel bezig. Feit blijft dat de MS browsers niet en waarschijnlijk ook nooit de enige browsers van je bezoekers zal zijn. Als je een website maakt om bv zo veel mogelijk (potentiele)klanten te kunnen dienen moet je gewoon zo open mogelijk bouwen. Het klinkt misschien als een lachertje, maar voor hetzelfde geld bouw je nu 'leuke' mogelijkheden voor MS browsers in terwijl die over een tijd wellicht niet meer de 'praktische' standaard is. MS houd zich overigens met de laatste browsers behoorlijk aan de w3c standards, dus als je je daaraan vasthoud is je bereik altijd het grootst.Oysterhoys schreef op 15 oktober 2003 @ 13:03:
O.K. Mr. Liu
standaard.
me druk maak.
Daarbij kost het helemaal niet veel moeite om een site te bouwen volgens de w3c standards die er zeer attractief uitziet en veel trucks kan die MS ook in zich heeft.
Een beetje serieuse websitebouwer die zich druk weet te maken om het merk en type browsers dat gebruikt wordt zou dat moeten kunnen.
Maar vanwaar eigenlijk de drukte om wat het percentage MS browsers is als je toch al besloten lijkt te hebben om de crap standards van MS te gaan hanteren omdat die het meest praktisch is?
Wanneer je navigator.useragent éérst op "opera" laat scannen en pas daarna op 'netscape', 'mozilla' en 'microsoft', dan kun je dit makkelijk omzeilenMr. Liu schreef op 15 October 2003 @ 12:34:
Dit zegt niet alles, Opera bijvoorbeeld kan zichzelf als diverse andere browsers voordoen/bekend maken naar webservers toe.
Browsers
1. Internet Explorer 6.x 66.0 %
2. Internet Explorer 5.x 33.7 %
3. Internet Explorer 4.x 0.3 %
Totaal 100.0 %
Om heel subtiel maar even aan te geven dat 't nog steeds niets zegt
Er zijn ook een hoop mensen die hun mozilla zichzelf laat voordoen als IE om zo op bepaalde sites te kunnen.
Ik vind het persoonlijk ook een beetje lui / amateuristisch om toch die "kleine" groep gebruikers van alternatieve browsers uit te sluiten.
Je kan gerust een site maken die in alle browsers er goed uit ziet en werkt, het kost alleen wat meer moeite.
[ Voor 47% gewijzigd door DinX op 16-10-2003 10:35 ]
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
Dat lijkt me wel een hele vreemde manier van browsen.. Mag je mij vertellen welk voordeel dat zou hebben boven het gewoon gebruik van IE (of Mozilla).
Je zou verbaasd zijn hoeveel sites ik soms tegen kom die op de eerste pagina checken of je wel IE gebruikt of niet. Leuk als je dan krijgt "Sorry, je kan deze pagina enkel met IE bekijken". Zet je dan een andere UserAgent kan je er wel weer opwillem169 schreef op 16 October 2003 @ 10:34:
Dat lijkt me wel een hele vreemde manier van browsen.. Mag je mij vertellen welk voordeel dat zou hebben boven het gewoon gebruik van IE (of Mozilla).
Neem nu ff deze (snel gezocht). Kom ik daar met useragent mozilla af dan zegt ie dat het niet gaat. Laat ik hem dan IE 6.0 imiteren dan kan het opeens wel. En het werkt dan zelfs perfect
Met multizilla (plugin voor mozilla) kan je met 2 klikjes een andere UserAgent instellen.
[ Voor 28% gewijzigd door DinX op 16-10-2003 10:41 ]
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
- Er bestaan theoretische standaarden waaraan de verschillende browsers zich in verschillende mate houden
- Met wat kunst-en-vliegwerk kan je toch cross-browser ontwikkelen
- Sommige mensen vinden het ronduit kut, anderen kunnen ermee leven.
Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be
Verwijderd
Blijf je daar vooral druk om maken. Als ik op een site kom waar ik niet kan navigeren omdat ik toevallig geen IE kan gebruiken (denk aan Linux), dan stuur ik een mailtje naar de webmaster. 100 van de 100 keer komt daar geen reactie op (sympathiek), en is het voor mij de laatste keer dat ik die site bezocht heb. Jammer voor de winkelier die daar zijn produkten wil slijten, maar dan zoek ik een ander.Oysterhoys schreef op 15 October 2003 @ 13:03:
me druk maak.
Rustacean