Windows 2000 SP4 opstart "gat"

Pagina: 1
Acties:

• TXC
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Op mijn werk gebruiken we verschillende typen computers met allemaal Windows 2000. Op één type computers, de celerons 433 patch id 0001/64MB RAM/6GB HD heb ik een raar probleem bij het opstarten. Het eerste scherm (dos based) waarin staat windows wordt opgestart schiet voorbij. Daarna komt het grafische opstartscherm met het MS logo. De eerste helft van de progress meter schiet vol, maar dan in het midden gebeurt er plots niets meer. De hele PC lijkt vast te zitten, geen HD activiteit en niets. Na ongeveer 2 minuten begint echter de HD weer vrolijk te ratelen en in Windows ook helemaal geen problemen.

Die 2 minuten wachttijd kan ik dus niet thuisbrengen. Ik heb al SP4 erover geïnstalleerd en alle updates van de MS site en ook al een volledige defragmentatie uitgevoerd, maar allemaal zonder resultaat. Het geheugen zit lijkt mij ook geen fout in, aangezien het bij alle PC's van dit type gebeurd.

Iemand een idee?

• Sumuhtsop
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik denk dat ie op je netwerk hangt.

Dat ie naar netwerk resources aant zoeken is ofzoiets..

[ Voor 51% gewijzigd door Sumuhtsop op 15-10-2003 12:01 ]

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

Misschien is het handig als je in de eventviewer gaat kijken bij system om te kijken of er rare events te zien zijn.. (logboek in het NL)

[ Voor 4% gewijzigd door mutsje op 15-10-2003 12:00 ]

• Kosh66
  • Laatst online: 16-05 14:53
Wijzig de boot.ini en zet achter de opstartregel de optie: /sos aan, dan zie je wat er gebeurd.

Meestal is dit de checkdisk wat ie doet, bij het opstarten. Duurt bij 1 van mijn PC's ook een vrij lange tijd.

[ Voor 5% gewijzigd door Kosh66 op 15-10-2003 12:07 ]

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:55

Jimbolino

troep.com

Postjuh schreef op 15 oktober 2003 @ 11:59:
Ik denk dat ie op je netwerk hangt.

Dat ie naar netwerk resources aant zoeken is ofzoiets..
netwerk start ie pas na de videodrivers, dus als je al in de GUI zit
Kosh66 schreef op 15 oktober 2003 @ 12:04:
Wijzig de boot.ini en zet achter de opstartregel de optie: /sos aan, dan zie je wat er gebeurd.

Meestal is dit de chkdisk wat ie doet, bij het opstarten. Duurt bij 1 van mijn PC's ook een vrij lange tijd.
chckdsk kun je zien, ook al doe je zonder /sos
en wat je ziet met /sos is heel beperkt, alleen het stukje vóór het normale Windows 2000 scherm

Ik denk dat het je ide drivers zijn, of andere drivers die je moederboard gebruikt (bv agp)

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• TXC
Er staan wel steeds een aantal nieuwe meldingen in de logboeken na elke restart maar dat komt denk ik omdat ik een aantal services op disabled heb (alles voor efficiencie :9)

Maar volgens mij is dat niet van belang omdat de services pas starten als windows al volledig is gestart en niet in de opstartfase. Misschien heb ik het mis?

Ik zal eerst eens andere IDE drivers zoeken en de chipset drivers updaten.

[ Voor 2% gewijzigd door TXC op 15-10-2003 12:54 . Reden: spellingsfouten ]

• TXC
Inmiddels heb ik de via hyperion 4in1 geïnstalleerd om de IDE en de chipset drivers te updaten, en inderdaad dat was de issue, dat ik daar zelf niet op was gekomen |:( Bedankt voor de hulp.

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Kosh66 schreef op 15 October 2003 @ 12:04:

[...]

Meestal is dit de checkdisk wat ie doet, bij het opstarten. Duurt bij 1 van mijn PC's ook een vrij lange tijd.
chkdsk geeft grafische output op et scherm dat ie aan het scannen is... dat zal het niet zijn...

[ Voor 17% gewijzigd door Fludizz op 15-10-2003 13:10 ]

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:14
Ik weet niet wat er gebeurt bij die helft van de blauwe progressmeter, maar ik weet wel dat het bij alle pc's zo is dat ie daar iets langer op blijft hangen dan de andere blokjes.

Tot nu toe heb ik alleen laptops meegemaakt die aan één stuk achter elkaar doorgaan, dus blijkbaar voert Windows dan iets uit wat minder relevant is voor laptops o.i.d.

Misschien komt het dat het zo lang duurt omdat je niet echt de minimum requirements voor Windows 2000 hebt (128 MB RAM).
Pagina: 1