Geen USB op een Asus TX97-LE Mobo under win98SE of winME

Pagina: 1
Acties:
  • 719 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DrDeathhand
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-02 21:41
Beste Tweakers,

ARGGGgg ik zit nu al een paar dagen met deze mobo te stoeien, maar ik begin een beetje frustie te worden.

Ok hier is het gene wat er aan de hand is.

Ik krijg USB niet aan de praat op deze comp, in win98se niet , in winME niet, nergens in, als de OS er opstaat, detecteerd hij netjes het USB gedeelte, USB root hub en all die crap staat netjes geinstalleerd maar als ik een usb apparaat aansluit, bv een usb muis, een usb joystick dan gebeurt er niks.

Ik heb zelfs een USB2 PCI kaart aangeschaft, 4 poorts, deze geinstalleerd, hij word gezien het kaartje, en alle device dingen heb ik ook goed geinstalleerd, van de cd, later ook echt de laatste drivers van het net, maar na dat de devices geinstalleerd zijn, je weet wel USB2 Root Hub en die crap, en ik dou bv die muis in die usb2 poorten, dan nothing, niks, noppes, nada.

Ik heb al in het bios gekeken of ik iets zag van het bios, er staat maar 1 optie, jeetje wat was dat nou, hmmzz, ohh ja USB IRQ, onder PNP and PCI SETUP maar deze staat gewoon op enabled, dus ik zie niet waar het nu aan kan liggen. Het bios is echt de laatse versie, twee dagen terug nog gedownload bij asus zelf.

Ik heb dus win98SE uitgeprobeerd, en winME ook, en bij beide werkt het dus niet ARGGGGG wat kan het zijn wat kan het zijn.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen hier mee.

GRoeten van DrDeathhand

Peace be with you

Always

• Bikkel-Rulez
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
als je ze in de usb poort doet boot je dan wel eerst?

want dat is meestal het geval bij win 98 of me

succes

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:52

Shunt

Boe

als je even wat meer specs kan geveven van je pc
heb je de drivers van asus al geprobeert ?
probeer eens een nt based os ipv de 2 meest crappy windowsjes ;)
gooi er eens 2000 of xp op

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Kan een IRQ probleem zijn in win98. Kijk eens bij apparaten of er nog meer zijn die gebruik maken van dezelfde IRQ als die van de PCI-usb kaart.

tip:Vooral beginnen bij je soundkaart

• DrDeathhand
Beste Mensen,

Ok, natuurlijk heb ik het boot verhaal geprobeerd :) maar dit doet niks.

En dan even de specs van de PC, dat is het volgende:

OS is nu WinMe, schoon geinstalleerd

Processor = p1 233 mhz
Ram - 64 mb
Vid kaart = S3 Virge PCI
Soundcard = Creative Sound Blaster 16
Harddisk = 2x 5 gigs, ( old crap )
USB2 PCI card = PCI-USBVIA6202-2 ( downloaded latest drivers from via and tried them out, no go)

Ik zal het nog een keer uitleggen. USB word goed geinstalleerd, in apparaten beheer, daar zie ik geen conflicten of niets, alles is daar AOK dus geen IRQ conflicts, maar als ik een USB apparaat er op aansluit, op het usb2 kaartje of gewoon van de USB op de mobo, dan gebeurd er helemaal niks, niks van dat windows het aan het detecteren is, niks van dat er iets gelijk gaat werken.

LOL en ik heb niet echt zin om op dit crap systeem (wat dus niet van mij is he, het is een goodwil project voor een user bij mij op het bedrijf :) WHEW glad its not my pc ) om daar win2000 of xp op te installeren, dat trekt deze bakkie niet

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-03 16:13
Naj als je er wat meer geheugen bij prik dan werkt xp echt wel. Heb thuis ook een 233 met 196 mb intern, en windows vrij netjes (af en toe btje haperen, maar dat komt omdat ik probeer er van allus op te doen, wat af en toe afloopt in een vastloper ofzo

Verwijderd

USB 1.0 en 2.0?

BTW: je hoeft geen conflict te zien in apparaatbeheer om een IRQ conflict te hebben. Het is goed mogelijk dat je IRQ's deelt (doe je altijd) en dat de USB-pci kaart IRQ's deelt met bijvoorbeeld je soundkaart. Ik zie dat daar Creative in zit. Die zijn zowieso erg goed in het 'jatten' van IRQ's.
Dus: mogelijkheid dat je USB-pci kaart dat niet pikt van Creative.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit heeft niks met processors, mobo's en geheugen te maken :) Het zou wel in Windows Operated Systems kunnen passen, maar aangezien WinME native USB(2.0) support heeft en het boeltje toch niet werkt, dan is het eerder een hardwarematig probleem. Dit topic past derhalve het best in Opslagmedia & I/O Controllers. Bij deze krijg je dus een move PMG > OM :)

Wat betreft het probleem:
1) zit de USB bracket zeker weten goed aangesloten? Kan het op 2 manieren?
2) volgens mij is dit mobo voorzien van enkel een AT voedingconnector. USB vergt nogal wat van de 5V lijn. Hoeveel W levert deze voeding? Een 250W voeding zou afdoende moeten zijn. Probeer eventueel een andere voeding. Beter is om ATX te nemen, maar dan moet je wel een ATX connector hebben.
3) heb je ook de nodige Windows Updates gedownload en overheen gegooid?

[ Voor 9% gewijzigd door BalusC op 15-10-2003 11:41 ]

• DrDeathhand
Beste Mensen,

Nou VSI, ik zal die creative kaart loshalen, om te zien of hij dan iets af doet.

Ja en inderdaad usb1.0 en usb2.0 toen het USB1.0 gedeelte niet werkte dacht ik in de eerste instantie van die poort is stuk aan de achter kant of zo, dus ik tegen die gast gezegt van koop maar een usb2.0 kaartje, dan zou het allemaal weer moeten doen, ik dus verbaast toen het dus niet deed. Dus inderdaad USB1 en 2 zijn geinstalleerd.

En eventjes voor jou Electrofinger, uhmm ik heb geen oude dimms hier meer liggen voor deze oude bak, :'( tsja, 64 meg voor win2000, ik kan het proberen UNGGgg maar THE HORROR of it all.

Ik hoop dat jullie nog iets anders weten :'(

Ok ik ga eerst nu even die kaart er uit rippen.

• DrDeathhand
Aloha Mensen,

Nou die creative kaart er uit geript, en niks hoor, :'( nog steeds dood, maar ik vind iets weirds, als ik mijn optical usb mouse in zo'n usb poort steekt gaat hij niet eens gloeien, het is net alsof hij geen stroom krijgt of zo, ik weet het niet, ik vind dit zoo weird.

Nou ja ik wacht voor andere tips

• DrDeathhand
Beste BalusC

De USB bracket zit goed aangesloten, hij kan niet anders aangesloten worden op dit mobo, er zit zo'n dicht vakje in de aansluitings gedeelte van de bracket, dus die krijg ik niet op een pinneke he :) dus ja die zit goed aangesloten, maar als dat niet zo was dan zou de USB2.0 PCI kaart nog moeten werken en die werkt dus ook niet.

Er zit een 200 watt voeding in, maar is is dus echt bijna niks op aangesloten op het moment. Ik heb nog een 250 watt voeding liggen, ik zal die effe inbouwen en kijken of dat iets doet.

En ja ik heb bij de win98SE install alle windows updates er over heen gefiets, het zelfde dus ook bij de winME installatie.

Ok ben eventjes de voeding er in aan het ploppen.

Verwijderd

DrDeathhand schreef op 15 oktober 2003 @ 11:49:
Aloha Mensen,

als ik mijn optical usb mouse in zo'n usb poort steekt gaat hij niet eens gloeien,
meestal wel een indicatie voor te weinig volts ;)

denk dat je een heel eind komt met een 250+ watt voeding.

• DrDeathhand
Beste Tweakers,

Nou heb geprobeerd om de voeding in te bouwen maar verdorie, de voeding die er in zit is er zo een waar de stekker van de aan en uitknop er aan vast zit, het is een geintegreerd onderdeel, komt dus een zwarte kabel uit de voeding naar de voorkant van de pc toe, en ik heb geen andere voedingen liggen die dit ook heeft. :'(

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Progje om te kijken hoe het staat met de USB-status op je pc:
http://www.usb.org/faq/ans3/usbready.exe

En heb je al gekeken op http://www.asuscom.de/support/FAQ/faq.htm ? De FAQ is/was wat duidelijker dan de versie van de 'global'site

[ Voor 8% gewijzigd door 3dfx op 15-10-2003 12:14 . Reden: url verbeterd ]

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

DrDeathhand schreef op 15 October 2003 @ 12:03:
Beste Tweakers,

Nou heb geprobeerd om de voeding in te bouwen maar verdorie, de voeding die er in zit is er zo een waar de stekker van de aan en uitknop er aan vast zit, het is een geintegreerd onderdeel, komt dus een zwarte kabel uit de voeding naar de voorkant van de pc toe, en ik heb geen andere voedingen liggen die dit ook heeft. :'(
Beter bekend onder de noemer AT-voeding ;)

Ik heb ooit eens hetzelfde gezien bij een Asus TX97-E (AT Pentium 1 bordje), bleek dat de USB poort er losjes op gesoldeerd zat. WinME detecteerde alles qua USB-root HUB etc OK, maar als je er wat instak dan gebeurde er niets, helemaal niets. Bordje is toen uiteindelijk geRMA'd.
Aangezien het feit dat de USB insteekkaart t ook niet goed doet zit het dus ergens anders. Als ik me niet vergis kun je in t BIOS van dat bordje per PCI slot een IRQ toekennen, wellicht even dat proberen om er zeker van te zijn dat de USB kaart een eigen IRQ heeft (neem 9 of 10 die zijn standaard wel vrij).

Prutsen dus

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• DrDeathhand
Beste Iva_bigone

Dank je voor je proggie, die zal ik eventjes uitproberen als ik die ene voeding weer inheb gebouwd wat ik nu ga doen, maar uhmhmm, ik kan geen duits, :P is er geen engelse van asus die ook die FAQ heeft??

• 3dfx
  • Niet online
Ik gebruik meestal de Duitse site, asus.com.tw vind ik nogal een chaos...
http://www.asuscom.de/sup...mainboard/s7_intel_tx.htm
^daar staan iig wat specs/linkjes die betrekking hebben op jouw mobo, 'treiber'=driver, 'festplatte'=harddisk en 'handbuch'=manual :P

edit: net ff op http://www.asus.com -global gezocht voor je, maar met trefwoorden gebaseerd op tx97/le krijg je hooguit 3 hits, en geen gaat er over usb
Dus asuscom.de geeft meer info, maar of DE oplossing er tussen staat...

[ Voor 41% gewijzigd door 3dfx op 15-10-2003 12:27 ]

• DrDeathhand
Beste Iva_Bigbone,

Ik kijk altijd bij de forums bij asus.com weet je wel, maar die zijn nu down door maintenance, dus daar kan ik ook niets mee.

Ik heb ook net die proggie van jou gedraait.

Komt met de volgende melding (oud proggie volgensmij)

Micosoft windows 95 with USB support ( terwijl ik WInME heb geinstalleerd :P )

System hardware has USB support Recommendation No system hardware upgrade required

USB driver support. USB driver connection is operating correctly.

Dus tsja, hij verteld alles wat ik al weet, ik begin toch sterk te denken aan de voeding maar ja ik heb nergens van dat type voedingen liggen en ik zou het butt vinden als ik nou zo'n voeding aanschaft en dat het dan dat dus niet blijkt te zijn ARGgggg.

HELP ME PLEASE, I need help, stupid usb, stupid old crap comp hahaha ik had er nooit aan moeten beginnen, altijd die oude zooi waar mensen mee aan komen zetten hihihi, volgende keer gewoon zeggen, NIEUWE KOPEN :P

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01-2025
DrDeathhand schreef op 15 October 2003 @ 11:49:
maar ik vind iets weirds, als ik mijn optical usb mouse in zo'n usb poort steekt gaat hij niet eens gloeien
Dit hoeft geen probleem met de voeding te zijn. Ik heb hier een oude compaq computer staan, en toen ik daarvoor een kernel met de verkeerde USB-driver had in gecompiled, gaf de muis ook geen teken van leven.

Heb je al eens geprobeerd om de USB2 kaart in een ander PCI-slot te stoppen?
USB hoeft volgens mij helemaal niet zoveel stroom te vreten. Dit is helemaal afhankelijk van hoeveel apparaten je er op aansluit. Verder kunnen sommige USB-HUB's op het lichtnet worden aangesloten, zodat die de voeding voor hun rekening nemen. Probeer dat anders eens

[ Voor 11% gewijzigd door Bart B op 15-10-2003 12:44 ]

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Op

ftp://ftp.asuscom.de/pub/...L_Chipset/i430TX/TX97-LE/

staat het laatste release BIOS en een beta BIOS. Wellicht helpt het flashen naar de beta release met je problemen. Jammer genoeg heb ik bij Asus geen info kunnen vinden wat er in de releases is veranderd

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• DrDeathhand
Beste Pantagruel,

Nou ja, hmmzzz ik heb de laatste versie van het bios er op gezet, maar ik ga er geen beta's opzetten, maar ik denk als het in het bios zou zijn dat ik het allang gevonden zou hebben, maar er staat echt alleen maar dat ene ding in het bios over usb, en dat doet niks, ik heb echt geen flauw idee wat het nou zou kunnen zijn, maar ik begin steeds meer te denken in de richting van voeding.

Maar ik kan nergens een voeding vinden die meer dan 200 wat is en ook nog zo'n vaste aan/ uitknop heeft.

Misschien iemand hier op tweakers.net die er misschien eentje overheefT??

• 3dfx
  • Niet online
Voor een AT-PSU zou je op http://www.tweakers.net/pricewatch en http://www.tweakers.net/aanbod kunnen kijken, of bijv. bij http://www.nowthatsit.nl/categorie.asp?categorie_id=28
Maar ja, of dat iets oplost is ook niet zeker
Pagina: 1