PC crasht bij gebruik DVD-ROM / CD-RW

Pagina: 1
Acties:

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Situatie:
Pentium 4, Asus P4B533, WinXP-SP1
300W voeding
Liteon DVD-ROM (LTD163)
Relabeled Liteon CD-RW (LT40125)

Probleem:
- Als ik de PC aanzet, gaan vaak de LEDjes van de DVD/CDRW een halve minuut lang knipperen, daarna start de PC pas door (GeForce videobios info etc.)
- Soms start de PC wel gewoon meteen
- De PC herstart vaak bij gebruik van de DVD en/of de CDRW, zowel los als tegelijkertijd

Tested:
- Moederbord BIOSen 1011, 1014 en 1015 (latest)
- Firmware DVD en CDRW geupdate naar nieuwste versies
- Andere IDE kabels
- Andere IDE controller
- Geheugen en processor etc. zijn allemaal OK.

De drives doen het goed op een andere PC. Ik kan niet een van de twee apparaten isoleren als zijnde de veroorzaker van de problemen.
Zodra ik aan de PC een andere combo hang (Aopen CD-ROM en Aopen CD-RW), werkt alles naar behoren en zijn er helemaal geen problemen.

Mijn idee is nu dat het problemen met de voeding zijn. Echter, die doen zich dan dus niet voor met een setje drives van een ander merk.

Iemand enig idee waar dit door veroorzaakt wordt?

[ Voor 5% gewijzigd door roelio op 15-10-2003 09:54 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

KLinkt een beetje alsof je IDE instellingen allemaal op Cable select staan. Sommige HDD's houden daar niet zo van. Ik hoor je niet over je HDD('s).
Hoe is je jumper-setup?
In jou geval (uitgaande van 1 HDD) lijkt mij het beste:

IDE0:
- HDD: master
- DVD: slave

IDE1:
- CDRW: master
- Evt 2e HDD: slave

Heb je overigens in je BIOS alles op auto-detect staan? WIl ook nog wel eens uitmaken. Zet eerst alles op auto-detect, kijk of het dan wel werkt (met bovenstaande jumpering), en ga vervolgens de instellingen hard vastzetten in je BIOS.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Hmm, beetje vergeten idd.
IDE0: HDD
IDE1: CDRW / DVD (zowel master als slave geprobeerd, geen cable select please)

BIOS: alles op AUTO, als ik op NONE doe en Windows de drives laat detecteren, zijn de problemen er nog steeds.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

en alleen een dvddrive of cdrwdrive in je pc?? dat heb je nog niet geprobeerd volgens mij...

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Even nog iets wat ik niet terug zie in je post: Wat doet de pc zonder de dvd/cd-rw aangesloten?

Iets wat ik heel vreemd vind is dat je problemen hebt voor je initialisatie van pc. IDE-devices worden pas aangesproken op het moment van de autodetectie in de bios-cyclus. Dat is pas na de initialisatie van de videokaart :)

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
@Kaptein Ortega: wel geprobeerd, geeft ook problemen
@Twynn: zonder de drives doet de PC het perfect, net zo goed als met de Aopen drives.
Verder zijn er dus idd. al problemen bij de powerup, waarbij de PC eigenlijk de drives nog helemaal niet aanspreekt. Vind ik ook vreemd, maar ja, alle symptomen posten he :)

(dat doet mij dus btw denken aan voedingsproblemen, hoewel die met 2 andere drives dan weer niet optreden 8)7)

[ Voor 16% gewijzigd door roelio op 15-10-2003 10:14 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zet de CDRW en DVD eens op aparte IDE kanalen :) Zie voor meer tips de FAQ van dit subforum onder "Mijn CD/DVD lezer/brander werkt niet goed onder Windows".

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 15-10-2003 10:21 ]

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
@Balusc: dat maakt dus niks uit, want met 1 van de troublesome drives op kanaal 2 gaat het ook al fout :|

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Update :)

Als ik de Liteon CDRW aan de PC hang, met voeding maar zonder IDE kabel, en ik doe de drive open en dicht met het knopje, dan reset de PC !

Met de DVD kan ik dit niet reproduceren, zou het dan toch met de voeding te maken hebben ?

Maar de CDRW doet het weer perfect op een andere PC :|

[ Voor 11% gewijzigd door roelio op 15-10-2003 11:37 ]

Pagina: 1