Digitale lijstjes om foto's

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Topicstarter
Ik zie bij veel mensen een digitaal lijstje om een foto heen staan, eventueel met hun naam erbij. Soms is het een zwarte balk boven en onder, soms ik het een volledige omlijning in het wit, enz.

Waarom gebeurd dat of waarom doe je dat? Is dat een vorm van herkenning creëren?

En hoe doe je dat? Ga je elke foto 1 voor 1 'omlijsten' in een grafisch programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Wat je doet is met photoshop, of een vergelijkbaar programma, een actie maken.
Dan kan je met 1 druk op de knop alles doen:
Foto resizen, beetje USM (of juist niet :P), lijstje eromheen en klaar.

Er is een user hier die een mooie how-to heeft geschreven, kan hem zelf helaas niet meer uit mijn bookmarks trekken omdat ik een nieuw systeem (met onvergelijkbaar OS) heb...

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk vind ik elke rand om een foto lelijk. Dat je een naam/copyright vermelding doet is tot daar aan toe. Maar die randen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toevallig vanmiddag uitgezocht;

Kaders maken rondom foto mbv Photoshop actions

Mag wat mij betreft ook niet verder gaan dan een wit kader met een naam in een passend lettertype. No fancy shit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 17:10
Vind kaders vaak zeker wel wat toevoegen aan een foto, een soort ombakening is vaak wel op z'n plaats. Een schilderij zonder lijst is ook klote. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Overigens zie je soms van die 'lijsten' met flinke randen, zeker voor de onderkant wordt er een flink aantal pixels genomen aan witruimte, om signature en eventueel titel in te vullen. Dit verstoort juist weer een foto, omdat het menselijk oog lui is.

Door die luiheid wordt het oog naar grote egale vlakken getrokken, zoals zwart of wit. En zo'n lijst is bijna altijd wel wit ;). En als die ruimte erg groot is, dan wordt het oog juist afgeleid door al dat wit, ipv dat het een mooie omlijsting biedt voor de betreffende foto. Wees er dus op bedacht dat je, als je zo'n kader/omlijsting maakt, dat je hem niet te ruim maakt :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 11:09

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Precies, een goede verhouding is altijd handig. Ik heb op een foto van 2100x1500 altijd een 'lijst' van 2cm. Dit formaat vind ik erg prettig en mooi. Groter zal ik het niet doen omdat dit meestal overkill is, te klein is ook niet goed, als je een lijst maakt dan moet die goed zijn want een kleine lijst ziet er zielig uit en een grote lijst met brede randen zorg ervoor dat de foto wegvalt. :)

Mijn smaak is op een 3MP foto een rand van 1,5~3cm alles wat erbuiten valt vind ik niet mooi, let wel, ik hanteer deze verhoudiing ook als ik ga resizen, wordt de foto kleiner dan wordt de rand smaller en vice versa. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 01:12
Zelf vind ik zo'n rand eromheen heel mooi staan, vooral omdat het je foto wat meer nadruk geeft. Het is eigenlijk net zoals willem169 zegt, een schilderij ophangen zonder lijst is ook niet mooi :)

Ook ben ik het eens met de mensen hierboven dat zo'n rand niet te breed moet worden. Eigenlijk vind ik bij vrijwel alles dat een rand niet te opzichtelijk moet worden, en dan heb ik het over TV's, monitoren, schilderijen en dus ook foto's.

Zelf hou ik het meestal op zo'n rand:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/10250/full.jpg

Voor mij hoeft er geen handtekening/naam in te staan, want ik vind het juist wel mooi als er alleen wit omheen staat :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 10:32

Pelle

🚴‍♂️

Bij mij of alleen een 1px zwarte border, of een witrand van 10px en daaromheen een 1px zwarte border. Heel soms border helemaal in het zwart, maar meer ook niet. Grotere kaders vind ik echt lelijk iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Ik werk zelf met 2pix zwarte borders, maar ben me ook nog een beetje op leuke gallery-software aan het orienteren, waarnaast ik ook nog zelf iets met HTML en een website zou moeten doen... (Domeinen genoeg, foto's genoeg, bandbreedte genoeg, server is er ook... alleen de kennis niet :P)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:37
Als je elke foto in aparte tabel met 1 cell zet en een rand van 2px met de kleur zwart maakt dan ben je toch vrij snel klaar in HTML.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:10
Ik vind zo'n rand ook wel iets hebben, een soort afwerking toch aan je foto.
Hij moet alleen niet gaan overheersen.

Ik heb nu zelf een zwarte 1-pixel rand om al mijn geresizede foto's:
Afbeeldingslocatie: http://sassiessite.endoria.net/fotopages/2000/images/r2000-05-foto07-032000.JPG
Gemaakt mbv 'Arles Image Web Page Creator'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-09 20:00
Ik doe meestal een stroke van een pixel en een wit of zwart randje en m'n naam, simpel met een PS action, maakt het toch af :) (Shit ik zie nu dat ik bij m'n laatste herinstall vergeten ben ze te saven, moet ik ze weer opnieuw maken :S)

Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.dutchphotozone.com/album_mod/upload/b11f1c42d6f76f0a.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/jfv/photosite/pics/Frisia%20Aug%2003/HTML/img_1410b_std.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Azrael op 15-10-2003 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
Maakt het toch een stuk mooier zo in zon forum, als het maar subtiel blijft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-09 02:30

dusty

Celebrate Life!

Een omlijsting geeft een voorkeur van de fotograaf aan, netzoals bij een schilderij niet elke lijst past, past niet altijd dezelfde ditiale lijst om een foto. Het zou in principe van de foto moeten afhangen of er wel of niet een lijst omheen gaat zitten, en indien dat zo is, welke kleur lijst het dan wordt.

Het moet uiteindelijk een geheel worden, de lijst moet eigenlijk een aanvulling aan de foto zijn, is dat het niet en lijdt het alleen maar af is het in mijn mening beter om er geen te nemen.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
Mijn pics hebben zo'n border:

Afbeeldingslocatie: http://tobias.dezeserver.nl/forum/foto/frisboompje.jpg

en daar ben ik prima tevreden mee :) er valt niet teveel weg in witmarge, en het geeft wat 'afbakening' van je foto ten opzichte wat er omheen staat, en dat is meestal toch ook wel wenselijk (als je een foto op direct paarse ondergrond bekijkt is kleur-orientatie voor je ogen een hel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 11:54
Tja het kan mooier zijn denk ik, als je het een beetje bescheiden houdt.
Maar ik ben er gewoon te lui voor. En om op iedere foto die je maakt zo'n copyright notice te zetten (wat volgens het nederlandse recht niet eens nodig is) vindt ik ook een beetje zinloos...Maar inderdaad, het staat stoer. ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Charly op 17-10-2003 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dusty schreef op 15 October 2003 @ 13:25:
Een omlijsting geeft een voorkeur van de fotograaf aan, netzoals bij een schilderij niet elke lijst past, past niet altijd dezelfde ditiale lijst om een foto. Het zou in principe van de foto moeten afhangen of er wel of niet een lijst omheen gaat zitten, en indien dat zo is, welke kleur lijst het dan wordt.

Het moet uiteindelijk een geheel worden, de lijst moet eigenlijk een aanvulling aan de foto zijn, is dat het niet en lijdt het alleen maar af is het in mijn mening beter om er geen te nemen.
amen ..

Volgens mij is het niet eens goed te doen met een photoshop action .. en hoewel ik niet ZO snel ben, een action voor een kader heb ik ook weer niet nodig .. om iedere foto past weer een ander kadertje .. niet iedere jas past bij ieder persoon .. ofzo .. :P

Hier heb ik een paar fototjes staan met kadertjes .. verschillend dus .. Ik kijk bij iedere foto wat er bij past ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larixk
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-06-2024

Larixk

met xk, ja

altijd zwart wit zwart, ieder lijntje 1px. is een gewoonte geworden.
vb:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/armyantlyrix/pubable/6.jpg

larixk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:47
Larixk schreef op 17 oktober 2003 @ 23:58:
altijd zwart wit zwart, ieder lijntje 1px. is een gewoonte geworden.
vb:
[afbeelding]
Ik geloof er eerlijk gezegd nix van dat die lijntjes 1px zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
is ook niet, het lijntje om z'n icoon thingy is 1px. Die om de foto 2 of 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
Charly schreef op 17 October 2003 @ 13:26:
Tja het kan mooier zijn denk ik, als je het een beetje bescheiden houdt.
Maar ik ben er gewoon te lui voor. En om op iedere foto die je maakt zo'n copyright notice te zetten (wat volgens het nederlandse recht niet eens nodig is) vindt ik ook een beetje zinloos...Maar inderdaad, het staat stoer. ;)
Het gaat er vooral om om je naam naast een plaat te hebben staan. Dat voorkomt in de eerste plaats 'oh dat mag wel'-verspreiding, en in de tweede plaats weet men je altijd te vinden als men 'die' plaat nodig heeft voor iets Groots (waar je altijd op hoopt natuurlijk :P). Grote schilders maakten hun schilderijen toch ook niet anoniem? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Hmm, als het er om gaat te voorkomen dat anderen met je werk aan de haal gaan kun je er denk ik beter een watermerk in zetten dat een randje omheen gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 09:04

Acid_Burn

uhuh

RaZoRhEaD schreef op 18 October 2003 @ 00:44:
[...]

Ik geloof er eerlijk gezegd nix van dat die lijntjes 1px zijn..
Klopt is 2-2-2

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
Charly schreef op 19 October 2003 @ 00:19:
Hmm, als het er om gaat te voorkomen dat anderen met je werk aan de haal gaan kun je er denk ik beter een watermerk in zetten dat een randje omheen gooien.
nee, want Jan de Internetboer die wil pikken pikt toch wel. Een onzichtbaar (digimarc) watermerk is te duur en onzinnig (want niemand ziet het, en het boeit dus niemand), en een 'echt' watermerk is gewoon kut omdat je de foto niet meer ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08 00:09

Mooody

elmoody

mijn lijstje: (+ initialen)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/potatox2/046.jpg

Ik maak eerst de foto op maat (max. 725 pixels aan breedste kant)
Daarna plaats ik deze foto op een wit vlak 30x30 pixels groter dan de foto.
Deze foto geef je een schaduw
Tenslotte een zwart vlak 2x2 pixels groter dan de foto in de laag onder de foto

15 sec. werk in totaal....

[ Voor 6% gewijzigd door Mooody op 19-10-2003 14:51 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik, erg saai :P, gewoon een zwart randje van 20pix

Afbeeldingslocatie: http://pic6.picturetrail.com/VOL160/1537828/2939089/36272327.jpg

Toch vind ik niet alle foto's er mooier op worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-09 14:19
Ik dacht dat dit topic over een digitaal fotolijstje gaat. Zo'n lcd schermpje van 10x15 waar random foto's op verschijnen. Dit heb ik ooit eens in Amerika gezien. Weet iemand waar in NL zo'n ding te koop is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 12:26
Nokia komt binnenkort met zulke lijstjes. Zijn accesoires van de nieuwe 7600 telefoon van hun. Het is dan mogelijk om ze via infrarood te "voeden" met foto's en via mms als je er een sim kaart in plaatst.

Links naar de nokia site:
http://www.nokia.com/nokia/0,,46251,00.html
http://www.nokia.com/nokia/0,,46252,00.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wrcveen schreef op 23 October 2003 @ 12:48:
Ik dacht dat dit topic over een digitaal fotolijstje gaat. Zo'n lcd schermpje van 10x15 waar random foto's op verschijnen. Dit heb ik ooit eens in Amerika gezien. Weet iemand waar in NL zo'n ding te koop is?
Sony had (heeft?) ooit zo'n ding, maar vanwege de prijs nooit populair geworden.

http://www.aaacamera.com/sony_phd_a55_cyber_frame.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sassie schreef op woensdag 15 oktober 2003 @ 12:31:
Ik vind zo'n rand ook wel iets hebben, een soort afwerking toch aan je foto.
Hij moet alleen niet gaan overheersen.

Ik heb nu zelf een zwarte 1-pixel rand om al mijn geresizede foto's:
Afbeeldingslocatie: http://sassiessite.endoria.net/fotopages/2000/images/r2000-05-foto07-032000.JPG
Gemaakt mbv 'Arles Image Web Page Creator'
Ik vind dat balkje echt vet!
Hoe doe je dat?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2005 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 22:13

Zoefff

❤ 

Gewoon in photoshop een wit balkje met opacity op 70% ofzo. Had je geen topic van 2 jaar oud voor hoeven kicken ;)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

WebJojo: voortaan even checken voordat je een topic kickt graag, deze is wel heel erg oud idd :) Zie Zoefff hierboven voor de tip over hoe, en zelf wat proberen mag ook natuurlijk ;)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.