Beoordelen van foto's

Pagina: 1
Acties:
  • 219 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:05

André

Analytics dude

Topicstarter
Ik heb ergens in een topic gelezen dat iemand vond dat de kritiek op de foto's maar matigjes is. En als je daar dan op gaat letten klopt het inderdaad wel: het enige wat er eigenlijk gezegd word is "mooi", "onscherp" en dat soort flauwekul. Dit is wel het Fotografie forum natuurlijk, dus mag er best wel meer (onderbouwde) kritiek zijn.

Dus als je op een foto reageerdt doe dat dan wat uitgebreider, geef aan wat beter had gekund, hoe het anders had gemoeten, wat er nou zo goed aan is, enz...

Dit alles word trouwens moeilijker gemaakt door de grote aantallen foto's die hier te pas en te onpas neergepleurd worden. 80% van de topics hier zijn showcases, en ik heb soms wel een idee dat mensen gewoon een showcase maken om hun eigen foto's (zichzelf, eigen auto) te kunnen laten zien.

Dus ik denk: "Minder foto's, betere kritieken". Dan weet ik als n00b ook wat mensen fout doen en wat ik dan anders moet doen.

Ik plemp gewoon mijn mening hier neer om eens te kijken hoe anderen er over denken. Niet om mijn mening op te dringen.

Verwijderd

Zit wel wat in, al komt dat ook omdat er gewoonweg weinig echt artistieke pics tussen zitten. Veel huistuinenkeukenonderwerpen, beetje een point and shoot idee. Natuurlijk zijn foto's van verre landen mooi, want die landen zijn mooi. Het leuke is om alledaagse dingen ongewoon in beeld te brengen of een sfeer over te brengen. Gelukkig zijn er een aantal mensen die daar echt oog voor hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2003 01:27 ]

Verwijderd

Kritiek op foto's gebaseerd op technische "fouten" is natuurlijk snel gemaakt, evenals het posten van een hoop foto's onder het mom van, meer is beter, en met de digicam is het zoo eenvoudig gemaakt.

Vergeet niet dat een hoop mensen eigenlijk nu pas de leukheid van de fotografie zien, en dezelfde fouten maken als de pro fotografen toen ze net begonnen. Vergeet ook niet dat digitale fotografie zeker zijn nadelen meebrengt, zeker als men geen gebruikt maakt van een (D)SLR toestel. Brand deze mensen niet af met de melding dat de foto wazig, onscherp en/of volop ruis is maar geef ze tips, of reageer dan gewoon niet.

Iedereen moet ergens beginnen, en juist de digitale fotografie biedt iedereen een mogelijkheid haar/zijn entrée te doen op in principe budget niveau, als men niet gaat zeuren over kwaliteit. Tenslotte is het de FOTO en de emotie erachter welke belangrijk is, en niet de "Scherpte" en "Kleuren" oh en "RUIS" van de foto.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 18:50

Floor-is

5.2

Krusher: budgetniveau? Voor de prijs van een beetje serieus digitaal toestel (zeg ff 500 euro) heb je een hele leuke SLR hoor, met een geinige lens ook nog. Nee het is niet geweldig, maar je hebt wel een SRL, analoog weliswaar. :)

Ik doe overigens zelf vrij bewust niet mee aan de beoordelingen omdat ik vaak op heel andere dingen let, de foto moet me in de eerste blik grijpen, interesseren. Als dat niet het geval is, dan kijk ik nog eens naar het onderwerp, de compositie en een stukje oog voor detail. Technische op- en aanmerkingen qua sluitertijd en scherpte zijn erg gemakkelijk, maar er zijn misschien nog wel meer mensen die het moeten afleren om zoveel met USM en levels te doen. Want ja ik vind dat je dat eigenlijk met het fotograferen zelf voor elkaar moet hebben en niet achteraf; weer een stukje uitdaging. ;)
Daarnaast fotografeer ik zelf haast niet naast mijn weekeinden, op het moment heb ik de tijd ook echt niet, waarnaast ik aan mijzelf merk dat ik qua onderwerpen nog veel te kritisch ben. :)

Bericht hierboven

Verwijderd

Ben het met Krusher wel eens op 1 punt na. En dat is scherpte. Want een onscherpe foto ligt volgens mij vaker aan de gebruiker dan aan de camera. Al is de ene camera daar wel makkelijker in dan de andere, maar toch. Persoonlijk stoort dat me niet zo en kijk ik naar hele andere dingen.

Verwijderd

Floris schreef op 15 October 2003 @ 01:52:
Krusher: budgetniveau? Voor de prijs van een beetje serieus digitaal toestel (zeg ff 500 euro) heb je een hele leuke SLR hoor, met een geinige lens ook nog. Nee het is niet geweldig, maar je hebt wel een SRL, analoog weliswaar. :)...
500 euro is nu niet het niveau waarop de meeste mensen een toestel kopen

Rond de 150-300 euro, maximaal

En dat is juist mijn punt, brand niet iemand af omdat ie een "Goedkoop toestel" heeft, maar bewonder eerder de persoon dat hij of zij iets in de fotografie wil gaan doen, ieder zijn of haar budget.

Je kan iemand wel een camera van een miljoen geven, maar als men totaal niet weet hoe een foto te maken, is die miljoen ook waardeloos. Om maar eens aan te geven waar het over gaat.

We zullen velen foto's zien die met een gemiddelde camera gemaakt zijn, en prima, het gaat niet om smijten met megapixels. Ik zie liever een geinige foto, gemaakt met een simpele camera dan een mega uitgedachte foto, 6 megapixels, enz enz.

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:24

Jaymz

Keep on moving !

Toevallig riep ik hedenavond iets dergelijks tegen willem (dat ik um ken helpt wellicht mee ;)). Als ik een foto zie denk ik (menselijk) wel één en ander, maar ik roep het niet.

Wellicht wordt dat veroorzaakt door het feit dat ik mezelf (nog?) geen geweldiige fotograaf vind en in die hoedanigheid mezelf een beetje gereserveerd voel om iemands anders foto's te beoordelen.

Om eerlijk te zijn heb ik alhier nog niet echt veel ge-wel-dige foto's gezien. (En ik weet dat ik dat momenteel nog niet in me heb, wat me dus ook gereserveerder maakt)

Wat dat betreft heb ik me ook voorgenomen om wat meer open te zijn naar andere fotograven (wat me momenteel niet gaat lukken 'beetje veel bier op enzo' 8)7) en waarvan ik nu al weet dat het me veel tijd gaat kosten (een gevoel / gedachte onder woorden brengen is niet makkelijk ;))

Ik denk dat we gewoon eerlijk tegenover elkaar moeten zijn (het feit dat GoT ansich al zolang bestaat bewijst dat het kan ;)), zolang we elkaar in elkaars waarde laten moet dat kunnen I guess

Per foto één thread is dan natuurlijk het ideaal, maar ik denk dat dat niet echt haalbaar is.

Maargoed; we gaan wat opener zijn; ik denk dat het dan minstens wel handig is om áls je een foto 'beoordeelt' dat je minstens een linkje naar de betreffende foto geeft, anders wordt het een onoverzichtelijke janboel; op een gegeven moment loop je je rot te zoeken naar de foto waar [iemand] het over heeft, en dat werkt niet echt prettig ;))

Aan de andere kant is foto'sbeoordelen best moeilijk; iedereen ziet foto's op een andere manier. "Objectfoto's" beoordeel ik vaak op 'techniek', maar foto's van mensen, of waar [iets] gebeurd beoordeel ik op [gevoel] OM een voorbeeld te noemen.

Als je (bijvoorbeld dus ;)) fotografeert tijdens een lezing en je hebt toevallig een lezer die behoorlijk geëmotioneerd bezig is boeit de compositie niet zo heel erg veel, als je um maar 'pakt' op een dusdanig moment dattie op de foto dat 'gedrag' ook weergeeft.

Om terug te komen op "ObjectFoto's"; vanmiddage heb ik (toevallig) een redelijk grappige (closeup)foto gemaakt van een (herfts)blad, maar ik vind er persoonlijk geen ene drol aan http://crew.tweakers.net/Jaymz/imgs/IMG_0270.jpg

Maargoed, beoordelen prima. Ik zou het alleen niet erg vinden dat als je je mening spuit (hetgeen mag) je iets meer doet dan alleen je mening spuien ;)
Verwijderd schreef op 15 oktober 2003 @ 02:06:
Je kan iemand wel een camera van een miljoen geven, maar als men totaal niet weet hoe een foto te maken, is die miljoen ook waardeloos. Om maar eens aan te geven waar het over gaat.
True :)

Ik heb toevallig het budget om iets meer uit te geven dat wat je net noemt, maar het blijft de persoon achter de camera die de foto neemt en no fucking way die dure camera :)

[ Voor 12% gewijzigd door Jaymz op 16-10-2003 14:02 ]

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Hmm grappig.. ben het dus wel een beetje met André, Floris en Jaymz ;) eens.

Begin me aan de andere kant wel te realiseren dat we hier nog steeds op een computer-related tech-forum zitten met hier en daar een iemand die wat verder is in de fotografie dan de gemiddelde nerd. Oom heel eerlijk te zijn is dat nou niet echt het ideale publiek om je foto's eens grondig te laten screenen en kritiek op maat te verwachten.

Daarnaast vind ik het zonder meer raar dat er bij sommige mensen bij 1 of 2 zeer matige platen 3 pagina's kritiek en discussie wordt gevoerd, en bij anderen nul komma niks geen commentaar (negatief of positief). Ik zoek het in ieder geval niet meer in mezelf....

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik heb kort kort gelezen wat er hierboven allemaal genoemd wordt, en ik wil even mn eigen eigenwijze mening geven.
Ik ben egoistisch. En dat geef ik simpelweg toe. Ik vind het leuk om foto's te posten, en ik lees gretig de reacties erop, maar ik vind het vaak zelf te lang duren om op iedereen een eerlijk antwoord te geven. Ik doe het wel per foto, maar om nou de hele lijst af te gaan en te quoten... te lui, te lui, te weinig tijd.
Daarbij komt dat ik qua techniek nog weinig tips kan geven. Ik fotografeer nu sinds half juni met mijn S45 en heb daarvoor met simpele analoge camera's gefotografeerd. Daarmee vond ik het altijd rot dat de foto's die ik zo mooi wilde stileren grandioos misgingen, en nu heb ik eindelijk de camera waarmee ik zo tien experimentele missers achter elkaar kan schieten en direct zien wat ik fout doe. Boekjes lezen en leren helpt voor mij niet, dus ik test alles uit.
En dat gaat tot nu toe erg goed :)
Daardoor weet ik wel niet alle regels, alle do's en don't's, maar ik oordeel naar het totaalplaatje; hoe ik het in beeld vind komen, of ik er evenwicht, mooie kleurverdeling in vind zitten. Commentaar als 'stel je diafragma eens zo in' of andere technische snufjes is voor mij nog abracadabra, dingen die ik al heb uitgevonden deel ik graag maar ik moet zelf ook nog veel leren en dan is het niet terecht om andere mensen op hun fouten te gaan wijzen.

Tot zover mijn pleidooi om korte comments te posten :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

ZO actief ben ik ook niet hier, ik kwam er onlangs achter dat het Got Digifotocompo forum verplaatst was .. wel prettig zo'n plekje voor fotografie ..

Ik denk dat iedereen wel aan kan voelen hoe je kunt reageren op foto's .. Een professional zal begrijpen dat 'beginnelingen' lerende zijn .. was niet best als ie hier af ging lopen kraken .. Ik klooi zelf ook maar wat aan eigenlijk ..

Wel heb ik soms het gevoel dat iemand een andere uitsnede kan gebruiken of iets met het contrast of iets dergelijks kan doen .. Of dat ie veel te veel gesoept heeft .. Dan zeg ik wat ik er van vind ..

meestal reply ik alleen in het contest forum, daar worden namelijk niet (in principe dan) 100 foto's neer gepleurd, maar foto's waar mensen mee de competitie in willen .. Daar kan je ook beter commentaar leveren ..

..
Pagina: 1