Toon posts:

netwerk met XP en Win2000 lukt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
OK, probleempje: XP is de server, Win2000 de client.

Op XP staan alle instellingen goed (neem ik aan, is automatisch gegaan via de netwerk-wizard). Op win2000 heb ik het zo ingesteld bij 'eigenschappen' van TCP/IP:

IP adress: 192.168.1.2
subnet mask: 255.255.255.0
gateway: 192.168.1.1 (of moet dit het IP zijn wat ik van Chello krijg?)

preferred dns server: 192.168.1.1 (zelfde als gateway)

ik heb al verschillende instellingen geprobeerd, maar met een ping ziet'ie de XP-bak niet. Netwerkkaartjes werken 100%.

• Morph666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 10:52
kon je dat niet allemaal automatisch laten doen?

iig, check de FAQ en ik zou je server het ipadres 192.168.0.2 geven en client .03
gateway is dan je modem .01 , tenminste als ik het goed heb
wat meer informatie over je netwerkkaart zou handig zijn.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Weet je zeker dat die netwerkwizard wel de correcte instellingen heeft gemaakt?!?
EN als je weet hoe je in W2K de settings correct moet instellen, waarom dan niet ook gewoon ff in je XPbak handmatig instellen, weet je zeker dat het goed staat.
Als DNS kun je net zo makkelijk (misschien zelfs wel beter) de DNS van UPC gebruiken.

Met server bedoel je neem ik aan dat je UPC op die PC binnen komt, en dat je via een 2e netwerkkaart de andere PC op internet hebt?!?

Verwijderd

ik neem aan dat xp de server is.
Die heb je via de wizard laten draaien dan moet je de 2k bak ook op dhcp zetten anders gaat dat niet werken.

Verwijderd

Topicstarter
Hij doet het nu, iig via de ping!

het was niet 192.168.1.1, maar 192.168.0.1, dus ip van de Win2000-bak moet 192.168.0.2 zijn

nu nog ff bestanden gaan delen, etc...

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:19
DNS is uiteraard van je provider (tenzij je zelf een DNS gaat draaien...)

Verwijderd

Topicstarter
zetje01 schreef op 14 October 2003 @ 23:44:
DNS is uiteraard van je provider (tenzij je zelf een DNS gaat draaien...)
euh, dat dacht ik dus ook

maar nu heb ik dus 192.168.0.1 (ip-adres van de netwerkkaart in de XP-bak) ingevuld en pingen is gelukt. Het eigenlijke ip-adres van m'n ethernetkaart waarmee ik direct op internet zit is 80.56.xxx.x (chello).

Verwijderd

Topicstarter
moet ik nu overigens nog iets extra's instellen om op de Client te kunnen internetten? Kan daar niks over vinden, vreemd genoeg.

• judgem
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-04-2014

judgem

Lord of Metal

Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 00:34:
moet ik nu overigens nog iets extra's instellen om op de Client te kunnen internetten? Kan daar niks over vinden, vreemd genoeg.
Nee hoor.. Wellicht je wizard internetverbinding nog een keer nalopen en aangeven dat je verbinding maakt via een LAN..

- Ik bespreek ook harde waren en dan wel op www.lordsofmetal.nl - en ik draai en programmeer ze in DYNAMO

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, internetten lukt niet, ook na de wizard opnieuw te hebben gebruikt. Moet ik dan toch het IP-adres van Chello invoeren bij DNS-server?

• judgem

judgem

Lord of Metal

Ik denk dat je beter kunt kiezen om het DNS automatisch te laten toewijzen..

- Ik bespreek ook harde waren en dan wel op www.lordsofmetal.nl - en ik draai en programmeer ze in DYNAMO

Verwijderd

Topicstarter
judgem schreef op 15 oktober 2003 @ 01:13:
Ik denk dat je beter kunt kiezen om het DNS automatisch te laten toewijzen..
kan helaas niet, ik kan het vakje 'obtain DNS server adress automatically' niet aanvinken :/

Verwijderd

Topicstarter
snap het niet

heb nu bij DNS zowel het IP-adres van de XP -bak ingevoerd als het IP-adres van m'n ISP (Chello) en in beide gevallen geen internet, maar wel connectie via de ping-test.

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-05 18:58
IP adres van je host internet pc invullen bij gateway op de client.
DNS van de client beginnen met het ip van je host internet pc.

• judgem

judgem

Lord of Metal

heb je je XP bak als DHCP server ingesteld?

Verwijderd

zet alles op automatische en draai dan opnieuw die wizard op beide machines aan het eind maak je een diskette en die stop je in de w2k bak en draait hem daar
dan zou alles moeten werken ;)

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Op die W2K bak moet je DHCP aanzetten, zodat ie van de XP een IP-adres krijgt. Als het goed is kun je dan wel goed internetten.
:)

It’s the economy, stupid!

• Bikkel-Rulez
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
kan je wel pingen naar buiten dan of alleen maar naar die xp bak ?

Verwijderd

Topicstarter
hoe kan ik pingen naar buitenaf?

en waar kan ik m'n XP-bak als DHCP-server instellen?

• Bikkel-Rulez
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
gewoon naar dos prompt gaan en dan ping en dan een ip nummer van een vriend van buiten of of een web site bijvoorbeeld www.tweakers.net succes

Verwijderd

Topicstarter
ik heb in prompt gedaan: 'ping www.tweakers.net', maar krijg de reactie 'unknown host'

Verwijderd

Ik denk dat je iets te moeilijk bezig bent.
Als je op het XP-bakkie gewoon internetsharing aanzet op de internetverbinding, dan krijgt de 2e kaart die naar je hub gaat automatisch 192.168.0.1 als adres.
Op de client moet je dan gewoon alles op automatisch laten staan.

Ik ga er tenminste vanuit dat er een hub tussen zit, of loopt er alleen een utp-kabel tussen de 2 pc's?

Verwijderd

Topicstarter
gaat alleen via alleen een cross cable!

dus pc1 (win XP):
-netwerkkaart waar internet van Chello op binnenkomt
-netwerkkaart voor intern netwerk

cross cable naar pc2 (win2000)

pc2:
-netwerkkaart waar de cross cable binnenkomt

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2003 11:47 ]

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-05 21:01
Koop een router.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je medewerking!

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik heb het IP-adres van Google gepingd en ik krijg een goeie reactie ('reply from 216.239.51.101')

edit: firewall op XP-bak uitgezet en hij doet het! Is dit echter niet gevaarlijk? Ik wil zeker op m'n XP-bak eigenlijk wel een firewall blijven gebruiken
Ik heb overigens Black Ice.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2003 12:54 ]

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:05

Wokschotel

Op 6 wielen

Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 12:43:
OK, ik heb het IP-adres van Google gepingd en ik krijg een goeie reactie ('reply from 216.239.51.101')

edit: firewall op XP-bak uitgezet en hij doet het! Is dit echter niet gevaarlijk? Ik wil zeker op m'n XP-bak eigenlijk wel een firewall blijven gebruiken
Ik heb overigens Black Ice.
In Black Ice kun je toch wel doorgeven op welke poorten je wel en geen verkeer wil toestaan lijkt me :?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu het IP van m'n client toegevoegd in Black Ice bij 'trust IP adresses:' Echter, nog steeds geen internet op die client, als ik Black Ice aan heb staan. Het is versie 3.5

Verwijderd

Eerlijk gezegt vind ik Black Ice nou niet echt een handige firewall.
Kan je er niet beter gewoon Norton opzetten ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 13:20:
Eerlijk gezegt vind ik Black Ice nou niet echt een handige firewall.
Kan je er niet beter gewoon Norton opzetten ofzo?
ik had eerst Zone Alarm, maar ben nu al een jaar tevreden met Black Ice. Heb nu op de client het IP van de XP-bak toestemming gegeven en op de server heb ik de client toestemming gegeven.

zal ff kijken of ZoneAlarm uitkomst biedt.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, wil net ZoneAlarm installeren en m'n computer gaat in 1x rebooten :?

Iemand anders nog een tip mbt de firewall in combinatie met een netwerk?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2003 00:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
edit

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2003 00:54 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Owen - als je zelf de laatste poster bent, zou je je laatste bericht dan willen bewerken door middel van het Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif icoontje? Nu lijkt het een beetje ofdat je je topic kickt om het nog eens onder de aandacht te brengen, en dat kan vast je bedoeling niet zijn ;)

Verwijderd

Topicstarter
Kick

of kan ik beter een nieuw topic openen mbt de firewall en het interne netwerk?

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2003 16:11 ]

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:31
bij het vakje DNS server moet je toch gewoon het ip wegzetten van de DNS server die chello gebruikt...... heeft niks te maken met andere ip's of lokale ip's

ff googlen:
Chello :: 212.142.28.66 / ns1.upc.nl / Nederland
Chello :: 212.142.28.67 / ns2.upc.nl / Nederland
probeer die eens.

aan de hand van je problemen (wel kunnen pingen naar ip's en niet naar www.tweakers.net) moet dit volgens mij de oplossing zijn.

Kan ook zijn dat ik het topic niet helmaal goed gelezen heb, maarja... probeer het eens zou ik zeggen

\edit

voor de duidelijkheid nog een kleine uitleg: DNS is "Domain Name Server" deze servers zetten aanvragen zoals www.tweakers.net om in het ip adres van de webserver van tweakers. M.a.w. als je hier niks of iets verkeerds instelt zal je alleen kunnen surfen als je alle ip adressen van de sites die je wilt bezoeken uit je hoofd kent :).

[ Voor 26% gewijzigd door Prulleman op 17-10-2003 16:51 ]

Strava

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

TS, ga eens ff wat faq's doorlezen en doe eens een search op GoT, dit is al zó vaak langsgekomen. Je postingsfrequentie is zo hoog, ik krijg de indruk dat je maar wat aanprutsts zonder eens wat door te lezen of eens gooed na te denken vóórdat je wat doet.
No offence hoor, ik bedoel dit niet negatief, maar als je zelf dingen uitzaoekt dan leer je er veel meer van en gaat het de volgende keer stukken sneller.

Verwijderd

tjonge tjonge... je moet gewoon je server als gateway instellen op je pc, en dan bij de dns je isp dsn invullen....... ip adressen gewoon interne gebruiken, wel in je server een 2de netwerkkaart aangesloten aan je internet met dhcp aan voor het adres dat j verkrijgt via je isp

Trouwens, blackice is niet meer zo'n veilige firewall, is al vaker gehacked, gebruik liever een van deze:

Winroute pro
Zonealarm
Norton

Of het beste is altijd een Linux bak als gateway met firewall !! en ook lekker snel ! })

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2003 16:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jongens, bedankt voor het meedenken. Trust me, ik heb echt veel gezocht, zowel op Google als op GoT.

Als jullie alles hadden gelezen hadden jullie kunnen zien dat ik inmiddels gewoon kan internetten via de client. Het probleem nu, is dat ik dat alleen kan als mijn firewall op m'n server-PC (XP-bak) uit staat. Daar gaat het mij nu om en daar kon ik zeer weinig over vinden.

Maar goed, ik kan geloof ik beter een nieuw topic openen hierover.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

als je internet wilt delen moet je hier maar ff kijken
Hoe deel ik Internet ?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Verwijderd schreef op 17 October 2003 @ 18:02:
Maar goed, ik kan geloof ik beter een nieuw topic openen hierover.
Ik denk het ook - dit topic is ondertussen wel heel ver af van een goed te volgen topic - open even een nieuw tpic waarin je je probleem vanaf het begin af, duidelijk beschrijft. Geef in dat topic ook even aan wat je zelf al geprobeerd hebt, en wat je gevonden hebt :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.