[Win2kAS] Client inloggen op server zonder domein

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• iZi
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-02 18:56

iZi

Leuker kan ik het niet maken..

Topicstarter
Ik ben bezig om een Novell 4.11 omgeving over te zetten naar Windows 2000
Het betreft een internet netwerk met veelal laptop erin.

Als een client (laptop) inlogd op een Novell server krijgt hij vanuit het login script een aantal mappings waaronder een Homedir en een Downloads mapping.
Dit heb ik ook ingericht op de windows 2000 AS.

Nou willen die laptops ook lokaal in kunnen loggen om ze ook thuis te kunnen gebruiken en in andere netwerken.

Is er een mogelijkheid dat laptops niet in een domein hoeven te zitten en toch op een of andere manier in kunnen loggen op de Windows 2000 AS waarbij een loginscript draait en mappings worden gemaakt?

Dus eigenlijk wat nu met een Novell client gebeurd of dat ook kan in Windows 2000 omgeving

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
je kan keurig die laptops in het domain hangen en dan vervolgens meenemen naar huis, windows gaat dan gebruik maken van 'cached credentials' om je aan te melden op de pc (ook als het domain niet beschikbaar is dus)

zo werk ik zelf namelijk ook op deze laptop, ik heb mijn (windows 2003) domain ook niet altijd bij de hand namelijk...

A wise man's life is based around fuck you

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:14
Maar TS, de loginscripts draaien dan niet uiteraard.

Verder is het zo dat je alleen met username/password kunt inloggen die al eerder zijn gebruikt (zoals al wordt gezegd cached credentials).

[ Voor 3% gewijzigd door Dennis op 14-10-2003 22:59 ]

• iZi
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-02 18:56

iZi

Leuker kan ik het niet maken..

Topicstarter
ja ok dat kan inderdaad.
Maar het gaat mij er meer om dat de laptops van die mensen zelf zijn en die willen niet de verplichting krijgen om in een domein gehangen te hoeven worden.

Eigenlijk wil ik weten of het mogelijk is dat Windows 2000 clients hetzelfde kunnen inloggen op een server zoals de Novell client kan. Dus zonder domein.
d.m.v. een scriptje of gewoon met een windows 2000 client of hoe dan ook

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:14
Ze kunnen toch gewoon lokaal inloggen? Als dat je vraag is is het antwoord 'ja'.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
iZi schreef op 14 oktober 2003 @ 23:05:
ja ok dat kan inderdaad.
Maar het gaat mij er meer om dat de laptops van die mensen zelf zijn en die willen niet de verplichting krijgen om in een domein gehangen te hoeven worden.

Eigenlijk wil ik weten of het mogelijk is dat Windows 2000 clients hetzelfde kunnen inloggen op een server zoals de Novell client kan. Dus zonder domein.
als je ze lokaal laat inloggen en dan handmatig een script laat runnen dan moet je natuurlijk wel op de server dezelfde usersaccounts hebben (met zelfde password!) als op de lokale machines

en das niet echt handig om te onderhouden dan he + alle voordelen van AD zijn dan gelijk teniet gedaan, je kan op geen enkele manier dan nog met gpo's werken ;(

A wise man's life is based around fuck you

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

iZi schreef op 14 October 2003 @ 23:05:
ja ok dat kan inderdaad.

Prive laptops op het werk gebruiken heeft sowieso een enorme security risc denkend aan niet altijd up to date zijn met laatste security patches en hotfixes. Geen antivirus software draaien of slecht onderhouden.. mailtjes klakkeloos openen en uitvoeren en dan de volgende dag rustig die machine op het werk in het netwerk hangen...(heb dit maar al te vaak gezien waardoor grote gedeeltes besmet werden binnen een bedrijf door besmette laptops).
Pagina: 1