Ik ben dus op zoek naar een mooie digitale camera met veel zoom, veel handmatig en snelle sluitertijden(voor foto's van bijv. racende auto's)
Mijn oog is gevallen op de Minolta Z1.
Op het eerste gezicht een perfecte camera -qua specificaties-.
Totdat ik het een en ander aan foto's ging bekijken van andere gebruikers.
En daar zag ik dat de foto's in het buitenlicht nog behoorlijk veel last hadden van Chromatic Aberrations also known as CA.
Het viel me op bij deze foto tussen de blaadjes naar de zon
kijk vooral eens bij die witte paal!
Maar ik kwam ook een site tegen waar de foto's vanaf waren, omdat minolta firware had geupdate, en de foto's er nu beter/mooier uit zouden zien.
Er was namelijk ook op de site van steves digicams
Ik heb deze camera ook al in me handen gehad en er een aantal foto's mee geschoten, maar mocht de camera niet meer naar buite nemen, dus kon het ook niet proberen.
In het kort:
Moet ik mij zorgen maken om CA op de foto als ik die camera koop?
En ik weet dat het wel te repareren is met photoshop e.d. maar het beste is natuurlijk gewoon een super foto direct uit je camera !
Of kan ik eventueel die camera kopen bij een betrouwbare webshop, en terugsturen als hij niet bevalt?
En het diagfragma deze camera kan van f/ 2.8 - f/ 3.5, maar ik zie hier op het forum een aantal foto's langskomen van f8 en f16 e.d. maar is het engiste verschil daartussen dat je verder berijk zal hebben met de scherpte van de foto?
Mijn oog is gevallen op de Minolta Z1.
Op het eerste gezicht een perfecte camera -qua specificaties-.
Totdat ik het een en ander aan foto's ging bekijken van andere gebruikers.
En daar zag ik dat de foto's in het buitenlicht nog behoorlijk veel last hadden van Chromatic Aberrations also known as CA.
Het viel me op bij deze foto tussen de blaadjes naar de zon
kijk vooral eens bij die witte paal!
Maar ik kwam ook een site tegen waar de foto's vanaf waren, omdat minolta firware had geupdate, en de foto's er nu beter/mooier uit zouden zien.
Er was namelijk ook op de site van steves digicams
Ik heb deze camera ook al in me handen gehad en er een aantal foto's mee geschoten, maar mocht de camera niet meer naar buite nemen, dus kon het ook niet proberen.
In het kort:
Moet ik mij zorgen maken om CA op de foto als ik die camera koop?
En ik weet dat het wel te repareren is met photoshop e.d. maar het beste is natuurlijk gewoon een super foto direct uit je camera !
Of kan ik eventueel die camera kopen bij een betrouwbare webshop, en terugsturen als hij niet bevalt?
En het diagfragma deze camera kan van f/ 2.8 - f/ 3.5, maar ik zie hier op het forum een aantal foto's langskomen van f8 en f16 e.d. maar is het engiste verschil daartussen dat je verder berijk zal hebben met de scherpte van de foto?
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2003 00:24 ]