Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dus op zoek naar een mooie digitale camera met veel zoom, veel handmatig en snelle sluitertijden(voor foto's van bijv. racende auto's)
Mijn oog is gevallen op de Minolta Z1.
Op het eerste gezicht een perfecte camera -qua specificaties-.
Totdat ik het een en ander aan foto's ging bekijken van andere gebruikers.
En daar zag ik dat de foto's in het buitenlicht nog behoorlijk veel last hadden van Chromatic Aberrations also known as CA.
Het viel me op bij deze foto tussen de blaadjes naar de zon
kijk vooral eens bij die witte paal!
Maar ik kwam ook een site tegen waar de foto's vanaf waren, omdat minolta firware had geupdate, en de foto's er nu beter/mooier uit zouden zien.
Er was namelijk ook op de site van steves digicams
Ik heb deze camera ook al in me handen gehad en er een aantal foto's mee geschoten, maar mocht de camera niet meer naar buite nemen, dus kon het ook niet proberen.

In het kort:
Moet ik mij zorgen maken om CA op de foto als ik die camera koop?
En ik weet dat het wel te repareren is met photoshop e.d. maar het beste is natuurlijk gewoon een super foto direct uit je camera !
Of kan ik eventueel die camera kopen bij een betrouwbare webshop, en terugsturen als hij niet bevalt?

En het diagfragma deze camera kan van f/ 2.8 - f/ 3.5, maar ik zie hier op het forum een aantal foto's langskomen van f8 en f16 e.d. maar is het engiste verschil daartussen dat je verder berijk zal hebben met de scherpte van de foto?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2003 00:24 ]

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:51
Je kunt bijvoorbeeld gaan voor de Dimage 7Hi (dus geen Z1) van Minolta :)
Heeft 28-200mm zoom ( :9~ ) en verder alle opties van een DSLR.

[ Voor 7% gewijzigd door Willem op 14-10-2003 21:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
willem169 schreef op 14 October 2003 @ 21:17:
Je kunt bijvoorbeeld gaan voor de Dimage 7Hi (dus geen Z1) van Minolta :)
Heeft 28-200mm zoom ( :9~ ) en verder alle opties van een DSLR.
Dat is ook een mooie camera, dat ben ik zeker met je eens :)
Het enigste nadeel van die camera is het prijskaartje.(€938,-
En ik heb vandaag een stuk of 70 foto's geschoten met de Minolta Dimage 7i, maar die is naar mijn idee behoorlijk traag met focus.
Maar ook die camera is jammergenoeg iets boven mijn huidige budget.

Voor dat geld kan je ook een mooie Minolta Dimage A1 kopen(het grotere broertje van de Z1)
Maar in ieder geval bedankt voor de tip ! ;)

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Voor hardware (digicams) kan je beter bij GT zijn. zit ook hele lange topic met veel voorbeeldfoto's van de z1

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:38

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op 14 oktober 2003 @ 21:15:
En het diagfragma deze camera kan van f/ 2.8 - f/ 3.5, maar ik zie hier op het forum een aantal foto's langskomen van f8 en f16 e.d. maar is het engiste verschil daartussen dat je verder berijk zal hebben met de scherpte van de foto?
Nee, je wilt juist een lager f getal, omdat het meer lichtgevoeligheid betekent.

De getallen f/ 2.8 - f/ 3.5 zijn de kleinste waarden in groothoek en in tele stand. Als je even zoekt zul je vast wel de grootste waarden kunnen vinden, maar deze zijn veel minder belangrijk bij een digitale camera.

Doordat de sensor (CCD) veel kleiner is dan een 35 mm filmpje is het diafragma ook automatisch kleiner, dat betekent dat een f2.8 lens met daarachter een kleine CCD veel meer scherptediepte heeft als die van een 35 mm camera.

In de praktijk zul je merken dat je in sommige omstandigheden zelfs teveel scherptediepte hebt (als je een onscherpe achtergrond wilt), maar dit is iets waar alle digitale camera's "last" van hebben, met als enige uitzondering enkele hele dure zogenaamde "full frame" D-SLR's.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Johnny schreef op 14 October 2003 @ 23:27:
[...]

Nee, je wilt juist een lager f getal, omdat het meer lichtgevoeligheid betekent.

De getallen f/ 2.8 - f/ 3.5 zijn de kleinste waarden in groothoek en in tele stand. Als je even zoekt zul je vast wel de grootste waarden kunnen vinden, maar deze zijn veel minder belangrijk bij een digitale camera.

Doordat de sensor (CCD) veel kleiner is dan een 35 mm filmpje is het diafragma ook automatisch kleiner, dat betekent dat een f2.8 lens met daarachter een kleine CCD veel meer scherptediepte heeft als die van een 35 mm camera.

In de praktijk zul je merken dat je in sommige omstandigheden zelfs teveel scherptediepte hebt (als je een onscherpe achtergrond wilt), maar dit is iets waar alle digitale camera's "last" van hebben, met als enige uitzondering enkele hele dure zogenaamde "full frame" D-SLR's.
Dus met deze digitale camera zou ik dus gewoon fantastische plaatjes kunnen schieten, die compleet scherp zijn op de laagste F stand, en plaatje voor een deel scherp met de hoogste?

Echt fantastisch.. vandaag weer iets nuttigs geleerd :)

Verwijderd

Goed, op verzoek van de Topicstarter een serie foto's van mijn Z1 waarin CA duidelijk zichtbaar is. Let wel: Daar zijn deze foto's dus op geselecteerd!

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/CP/CAtestZ1/pict0018_small.jpg
Op de poot van dit hert is wat paars zichtbaar...

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/CP/CAtestZ1/Pict0023_small.jpg
Het beruchte "lucht door boom in volle zon" plaatje :)

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/CP/CAtestZ1/pict0033_small.jpg
Nog een "lucht door boom in volle zon" plaatje, deze zelfs vol tegen de zon ingenomen (zon staat net boven de bovenkant van de foto) maar vreemd genoeg slechts weinig paarse randjes zichtbaar hier.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/CP/CAtestZ1/pict0077_small.jpg
Foto vanaf balkon. CA duidelijk zichtbaar op witte auto's in volle zon.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/CP/CAtestZ1/pict0084_small.jpg
Een klein beetje rood/cyaan chromatische aberratie en wat purple fringing op deze foto van de spijlen van de noodtrap, volledig uitgezoomd. Dit plaatje laat vooral de barrel distortion goed zien. OVerigens moet hierbij wel worden opgemerkt dat dit een wenteltrap is en de spijlen dus ongeveer een kwart cirkel vormen met de camera net achter het centrum daarvan, wat het effect nog wat versterkt. Pincushioning bij het andere zoomuiterste heb ik vooralsnog niet waar kunnen nemen.

Conclusie: De camera heeft vrij veel last van CA rond de 1x zoom, in het midden van het bereik minder, bij totale zoom weer ietsje meer. Verder is er een hoop aan te sleutelen met de diafragmainstelling... Of deze camera een meer dan bovengemiddelde CA heeft weet ik niet, daarvoor is mijn ervaring met andere camera's uit hetzelfde prijssegment echt te beperkt. Maar heb gezien dat oa de fuji-camera's het niet beter doen. Camera's met minder zoom zullen het zeker wel beter doen, daarbij is het veel gemakkelijker ervoor te corrigeren. Maar ja, het is maar wat je wil :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2003 10:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Captain Proton nogmaals hartelijk dank voor het duidelijke verhaal en voor de "mooie" foto's.
Ik heb jou foto's even onder handen genomen met photoshop en de paarse randjes waren zo verdwenen gelukkig :)
Ik heb ondertussen mijn Minolta Z1 in bestelling staan, hij is jammergenoeg vandaag niet in Nederland aangekomen, dus zal het pas na het weekend worden :(
Zodra ik hem heb zal ik hier natuurlijk ook nog even mijn bevindingen tonen :)

En athlonkmf ook nog bedankt voor de tip, ik heb avonden achter elkaar allemaal foto albums van iedereen en niemand zitten bekijken :D
Pagina: 1