Toon posts:

[Notebook processoren] Wat een verschil.. of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 256 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Matched: Centrino
Kijk eens naar de onderstaande laptops:
  • Acer TravelMate 800: Intel® Mobile Pentium® processor Centrino™ 1.3GHz
  • Acer Aspire 1705SCi: Intel® Pentium® 4 3,06Ghz met Hyperthreading
1.3 gHz Versus 3,06. Ok voor jullie is dit misschien een makkelijke keuze, maar ik snap iets niet. Allebij de notebooks lijken me redelijk recent (ook aan de hand van de prijzen) maar de snelheden lijken ERG uit elkaar te liggen... Is er iets speciaals met die Centrino ofzoiets?

Het komt er op neer dat ik een laptop wil kopen en door deze ongein nogal in de war raak :| Nu geef ik direct toe dat ik echt geen hardware freak ben (het boeit me gewoon niet ;) ) maar op dit moment interesseerd mij (en mijn portomonnaie) dit eigenlijk wel een beetje :P

Kan iemand kort uitleggen wat nou het grote verschil is?

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 09:56
zoek eens op Centrino en je hebt de antwoorden.

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

• Arnout
  • Laatst online: 04-08 22:42
Centrino snelheden zijn niet direct vergelijkbaar met normale P4 snelheden.

• Pollewob
  • Niet online
Geen matches
OH --> PMG :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:06
Grofweg gezegd kun je een Pentium M (Centrino staat voor meer dan alleen de cpu zelf) lopend op 1.6~1.7GHz vergelijken met een pentium 4-M draaiend met 2.2~2.4GHz. Ze verzetten dus per kloktik meer werk en verstoken daarbij een stuk minder energie :)
(persoonlijk vind ik het complete waanzin een energieverslindende kachel als een 3.06GHz P4 in en laptop te plaatsen maar da's een ander verhaal)

Maar dit is ook wel in veel reviews terug te vinden.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op 14 oktober 2003 @ 21:51:
Grofweg gezegd kun je een Pentium M (Centrino staat voor meer dan alleen de cpu zelf) lopend op 1.6~1.7GHz vergelijken met een pentium 4-M draaiend met 2.2~2.4GHz. Ze verzetten dus per kloktik meer werk en verstoken daarbij een stuk minder energie :)
(persoonlijk vind ik het complete waanzin een energieverslindende kachel als een 3.06GHz P4 in en laptop te plaatsen maar da's een ander verhaal)

De fabrikanten vergeten helaas deze details op de site te plaatsen ;(

Maar bedankt, ik ga voor zo'n Centrino. Snelheid zat en blijkbaar stukken voordeliger wat energie betreft :)

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:30

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op 14 October 2003 @ 21:12:
[knip]
maar de snelheden lijken ERG uit elkaar te liggen... Is er iets speciaals met die Centrino ofzoiets?
Gewichten liggen ook lekker ver uit elkaar. De TM is slechts 2,5Kg en de Aspire is fucking huge met 7,1Kg. Je kunt alleen daarom al deze twee niet met elkaar vergelijken. Ik heb een TM en een collega een Aspire. Nog even en hij kan meedoen aan Mr.Universe verkiezingen... Wel een mooie doos met een 17" TFT. De grap is wel dat de TM met slechts een 15" scherm een betere resolutie heeft.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• michelc85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-08 21:08
Verwijderd schreef op 14 oktober 2003 @ 21:12:
Kijk eens naar de onderstaande laptops:
1.3 gHz Versus 3,06. Ok voor jullie is dit misschien een makkelijke keuze, maar ik snap iets niet. Allebij de notebooks lijken me redelijk recent (ook aan de hand van de prijzen) maar de snelheden lijken ERG uit elkaar te liggen... Is er iets speciaals met die Centrino ofzoiets?

Het komt er op neer dat ik een laptop wil kopen en door deze ongein nogal in de war raak :| Nu geef ik direct toe dat ik echt geen hardware freak ben (het boeit me gewoon niet ;) ) maar op dit moment interesseerd mij (en mijn portomonnaie) dit eigenlijk wel een beetje :P

Kan iemand kort uitleggen wat nou het grote verschil is?
Zou zeker die centrino nemen ,als je die 3,06 neemt dan is je batterij binnen 3 uur leeg , met de centrino kan je ongeveer het dubbele doen .
En mobiliteit is toch de voornaamste functie van een laptop .
Centrino doet het kwa prestaties zeker niet slecht

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:11
Komt nog bij dat die P4 3.06 vast en zeker een desktop processor zal zijn. Ik heb wel die dingen van de aldi gezien, mobile desktops leken het wel: 150W oplaadsnoertjes, daar voed je zo 3 centrino's van :|

Verwijderd

Syntaxis kijk eens hier --> reviews: Introductie Intel Centrino - een mobiel platform

Review van een aantal weken terug..

In het kort komt het erop neer dan Centrino processoren geschikt zijn voor "kantoor gebruikers"". Dat zijn meestal de mensen die hun laptop overal waar ze naar toe gaan gebruiken en vooral geen zware applicaties draaien.. Het stroomverbruik van de Centrino is zeer laag vergeleken met een Pentium.. Vandaar dat de Accu vrijlang meegaat voor een laptop.. Ook past de kloksnelheid van de CPU zich aan op wat je draait..Als je dus bijv: hele dag in kladblok loopt te typen.. Zal de processor niet op volle toeren draaien maar op een minimum kloksnelheid vandaar dat het stroomverbruik van de accu laag is..

Verwijderd

Geen matches
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:58 ]

• Roflmao
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-08 12:27
Abbadon schreef op 14 October 2003 @ 21:51:

Het is zeker geen waanzin om zo een "energieverslinder" in een laptop te zetten, want er zijn genoeg mensen die een laptop als desktopvervanger gebruiken en dus maakt batterij niet veel uit, ik wil ook zo een laptop als vervanger, zodat ik me laptop effe in een laatje kan steken als ik er niet mee bezig ben, dan is me bureau lekker netjes :)

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:52
Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 14:48:
Ik zat enige tijd geleden met het zelfde probleem. Ik ben er nog niet helemaal uit maar tot nu toe heb ik geleerd:

Pentium M = mobile variant van Intel's Pentium processor.
Centrino = Pentium M processor met nog een aantal andere elementen waaronder een speciale chipset en ingebouwde wireless lan.
Pentium M = energie zuiniger dan gewone pentium.

En nu net lees ik dus dat de kloksnelheden niet te vergelijken zijn. Pentium M presteerd beter dan de normale pentium op die kloksnelheid.
Dat komt doordat een Pentium M eigenlijk een doorontwikkeling is van de P3, die per klokcycle ook al meer instructies verwerkte dan de P4.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Geen matches
Roflmao schreef op 15 October 2003 @ 14:54:
[...]

Het is zeker geen waanzin om zo een "energieverslinder" in een laptop te zetten, want er zijn genoeg mensen die een laptop als desktopvervanger gebruiken en dus maakt batterij niet veel uit, ik wil ook zo een laptop als vervanger, zodat ik me laptop effe in een laatje kan steken als ik er niet mee bezig ben, dan is me bureau lekker netjes :)
TFT en draadloos desktop setje, dat kan je ook wegleggen en dan is je bureau ook netjes. >:)
Meeste mensen hebben een laptop omdat ze hem ook wel eens van het lichtnet af hebben en dan wel een tijdje op de accu willen kunnen werken zoals ik ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Geen matches
.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:58 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 19:19

job

Geen matches
Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 15:03:
Wat een chaos zeg. 'k denk toch maar een desktop te nemen want in notebookland wordt je niet snel wijzer.
achja, daar wordt je ook niet vrolijk hoor.
p4
p4 met HT
p4 EE
p4 E

[ Voor 15% gewijzigd door job op 15-10-2003 15:07 ]

Verwijderd

Geen matches
.

[ Voor 158% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:58 ]

• _Dune_
  • Laatst online: 15-08 14:03

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Geen matches
Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 15:03:
hmmm, kennelijk zijn er 3 type processoren:
- Pentium 4
- Pentium 4M
- Pentium M

Wat een chaos zeg. 'k denk toch maar een desktop te nemen want in notebookland wordt je niet snel wijzer.
Haha alsof de desktop processors nog zo makkelijk uitelkaar te houden zijn ....
Verschillende FSB's, cache etc. .... :P

Kijk er waren al wat mensen voor mij :) ...

[ Voor 8% gewijzigd door _Dune_ op 15-10-2003 15:12 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Geen matches
.

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:58 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mensen, kijk eens wat vaker op de frontpage of in de faq als je je verbaast over alle CPU's.

Ontopic: Centrino laptops zijn doorgaans licht en zuinig. En de Pentium M heeft dus een betere IPC dan welke PIV variant dan ook.

En er wordt vergeleken met een 3,06 GHz laptop die 7,1 kg zou wegen. Neem dan zo'n miditower met handvat. Ik heb een laptop van 3 kg en ik loop er al niet graag mee rond. 7,1 kg gaat je echt vervelen. Die laptop is alleen interessant als hij een vaste plek in je huis krijgt en als je per se ruimte wil besparen op de kast.

{signature}

• Roflmao
Geen matches
Turkish schreef op 15 October 2003 @ 15:00:
[...]

TFT en draadloos desktop setje, dat kan je ook wegleggen en dan is je bureau ook netjes. >:)
Meeste mensen hebben een laptop omdat ze hem ook wel eens van het lichtnet af hebben en dan wel een tijdje op de accu willen kunnen werken zoals ik ;)
Ik weet dat er ook zulke mensen zijn, maar ik wil een ultra-snelle laptop voor games, die ik ook effe kan opbergen zodat ik huiswerk kan maken, want me monitor en printer verslind me hele desktop 8)7

• Bapawe
  • Laatst online: 04-05 21:35
Is het spelen van games redelijk tot goed bij een laptop?
Hierbij bedoel ik geen laptop uit de Centrino series.
En heeft bijv. een Ati 9600 Pro wel nut bij een laptop?
Ik zit namelijk ook te twijfelen tussen een Pc of een laptop.

www.twitch.tv/bapawe | www.twitter.com/bapawe

• Roflmao
Trivian schreef op 15 October 2003 @ 18:44:
Is het spelen van games redelijk tot goed bij een laptop?
Hierbij bedoel ik geen laptop uit de Centrino series.
En heeft bijv. een Ati 9600 Pro wel nut bij een laptop?
Ik zit namelijk ook te twijfelen tussen een Pc of een laptop.
Kijk maar es bij ome toms hardware reviews, je hebt daar volgens mij een test tussen een 9600 pro en een geforce fx 56xx ultra, de 9600 wint het van de geforce, maar belangrijker is dat games er zeer speelbaar en mooi op zijn. Een 9600 pro heeft zeker nut op een laptop, alleen na een uurtje intensief gamen is het oplaadtijd !

Verwijderd

Geen matches
Mijn zus heeft een Acer Travelmate 433lm, met 2,66 GHz desktop proc. Uit de achterkant komt altijd gloeiendhete lucht, en hij trekt de accu leeg in een snelheid waar je U tegen zegt. 20 minuten photoshoppen, en er is al 30% van de energie uit de accu gezopen.

Verwijderd

Toevallig gisteren een benchmarkje gedraaid om het verschil in processoren te meten. Totaal geen goede benchmark/review, maar toch:

IBM T30: Intel P4 M 2.0ghz (1gig PC2100 geheugen, 40gb 5200pm HDD)
Toshiba Satellite Pro M10: Intel Centrino 1.5ghz (1gig PC2100 geheugen, 40gb 5200pm HDD)

In PcMark 2002 haalde de IBM een CPU score van 4853. De toshiba, met schijnbaar minder geklokte processor een score van 4941.

Wel aardig dus en die Toshiba's werken ook nog eens veel langer op de accu.

• Roflmao
Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 21:11:
Toevallig gisteren een benchmarkje gedraaid om het verschil in processoren te meten. Totaal geen goede benchmark/review, maar toch:

IBM T30: Intel P4 M 2.0ghz (1gig PC2100 geheugen, 40gb 5200pm HDD)
Toshiba Satellite Pro M10: Intel Centrino 1.5ghz (1gig PC2100 geheugen, 40gb 5200pm HDD)

In PcMark 2002 haalde de IBM een CPU score van 4853. De toshiba, met schijnbaar minder geklokte processor een score van 4941.

Wel aardig dus en die Toshiba's werken ook nog eens veel langer op de accu.
Dit is appeltjes met peertjes vergelijken :P, die centrino is VEEL efficienter per kloktik, dus is een lager geklokte centrino sneller dan een hoger geklokte p4-m

• Bapawe
Geen matches
Roflmao schreef op 15 October 2003 @ 21:01:
[...]

Kijk maar es bij ome toms hardware reviews, je hebt daar volgens mij een test tussen een 9600 pro en een geforce fx 56xx ultra, de 9600 wint het van de geforce, maar belangrijker is dat games er zeer speelbaar en mooi op zijn. Een 9600 pro heeft zeker nut op een laptop, alleen na een uurtje intensief gamen is het oplaadtijd !
Hm ik zal eens ff rondsnuffelen op die site :).
Voor is het opladen niet een factor waardoor ik geen 'gamelaptop' zou gaan kopen.
De laptop word desktop vervanger en zit waarschijnlijk meest van de tijd aan de adapter.
Daarnaast neem ik um ook mee naar school maar daar hebben ze gelukkig voorziening getroffen voor mensen met een laptop waardoor je makkelijk je adapter kan aansluiten en zonder de accu verder kan.

• Roflmao
Trivian schreef op 15 October 2003 @ 21:44:
[...]

Hm ik zal eens ff rondsnuffelen op die site :).
Voor is het opladen niet een factor waardoor ik geen 'gamelaptop' zou gaan kopen.
De laptop word desktop vervanger en zit waarschijnlijk meest van de tijd aan de adapter.
Daarnaast neem ik um ook mee naar school maar daar hebben ze gelukkig voorziening getroffen voor mensen met een laptop waardoor je makkelijk je adapter kan aansluiten en zonder de accu verder kan.
Als money no issue is Centrino 1.7 ghz met radeon 9600, Of (lang?) wachten op de 2.0 ghz centrino, ik denk dat die een killer-cpu gaat worden door z'n prestatie/verbruik verhouding. Money is issue? Koop een laptop sneller dan 2 ghz, en het liefst eentje met een videokaart met minstens 32 mb dedicated ram.

• Bapawe
Geen matches
Ik heb nog tijd om na te denk en dat ga ik ook zeker doen.
Geld gaat waarschijnlijk wel een grote rol spelen maar omdat mijn vader ook wil meebetalen kan ik er toch een redelijk bedrag van maken.
Ik heb nu iig al wat meer informatie.

Bedankt,

Verwijderd

Uit ervaring (met meerdere HP laptops) blijkt de mooiste middenweg een mobile AthlonXP. AMD's PowerNow!2 werkt ook beter als Speedstep

Wil je >4uur met een laptop en Wifi werken is een Centrino beter. Ook wat gewicht betreft is de centrine de beste optie.
Voor echt zware prestaties komt binnenkort de mobile Athlon64 uit.

En let idd op het feit dat de processor een mobiele variant is. Dat scheelt echt enorm in stilte, warmte en stroomverbruik.

Ter illustratie:
Op m'n werk wordt de NX9010 (met P4 (niet mobiel)) al een lawaaibak genoemd.
M'n NX9005 (mobile AthlonXP) is nagenoeg altijd helemaal stil op harde schijf na.
HEERLIJK. 8)
Pagina: 1