Toon posts:

Tijdelijk underclocking met software?

Pagina: 1
Acties:
  • 272 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wie kan mij helpen? Ik ben op zoek naar software die m'n processorload laag houdt. Ik heb op mijn PC een schakelaar voor een koele of stille PC. Ik wil deze overclocken maar dan moet ie constant op de 'lawaai'-stand. In de kamer studeert m'n vriendin (ja, ik weet het) en dus moet de PC stil zijn. Als zij er niet is, moet de PC snel worden. De PC draait ook als server, dus rebooten is geen optie.

Het is een lang verhaal, maar wie heeft hier een oplossing voor?

_/-\o_ Alvast bedankt! _/-\o_

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:17

Shunt

Boe

ooit eens aan waterkoeling gedacht ?
of mischien wat stille fans er bij
want een stukkie software dat dat doet zonder problemen ken ik niet
cpu fsb mschien maar die werkt ook niet echt super

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er al stille fans inzitten (pabst 2600 toeren) maar die zijn bijna stil op 7 volt. Watercooling is misschien een optie, maar dan heb je een pomp die ook niet helemaal stil is. Bovendien heb je dan toch ook nog fans nodig?
Ik dacht aan software die 'idle-time' in Windows reserveert, zodat ie nooit stresses kan raken.

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Het lijkt mij erg moeilijk (lees onmogelijk) om de kloksnelheid van de cpu aan te passen zonder je pc opnieuw op te starten.
* Andre-85 zou voor waterkoeling gaan :P

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

Verwijderd

Het is OF stil, OF snel.

Een combinatie van beide heb je alleen met waterkoeling (of extreme diepvries-achtige koelingsmehodes).

Dus.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil 'm "op afroep" snel hebben, dus als iddle stil en stressed snel. Toch maar niet overclocken dan?

Verwijderd

je hebt natuurlijk progs als cpuidle. Wanneer je dus niks/weinig doet gaat hij een beetje idler en dit haalt zo meer dan 10 graad eraf. Mijn voedingsfan is wel temp gestuurd dus die gaat daadwerkelijk langzamer/stiller. De rest bij mij niet temp gestuurd maar wel via podmeters te regelen en ook stil te krijgen.

Idle en full load is bij mij dus bijna zelfde temp!

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Of je koeling aanpassen aan de situatie, dus met schakelaars werken ofzo, alle fans ful speed stressed en een aantal fans zacht of uit iddle.

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

Verwijderd

Topicstarter
Kijk BJanssen, dat klinkt al beter! Werkt dat ook als er standaard zo'n 5% belasting is? Er draait nl. een mailserver en webserver op.
Andre-85 schreef op 14 oktober 2003 @ 20:28:
Of je koeling aanpassen aan de situatie, dus met schakelaars werken ofzo, alle fans ful speed stressed en een aantal fans zacht of uit iddle.
Die schakelaars heb ik al, maar het moet natuurlijk niet te warm worden als ie in de stille stand staat

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2003 20:32 ]

• Shunt

Shunt

Boe

maar je proc mag max 80 graden worden dus als hij met een oc 50 graden is mag hij wel 60 a 70 worden hoor :S
ik snap het hele probleem dus niet eik een temp van 40 graden is geen must ofzo hoor :D

Game PC

Verwijderd

Topicstarter
Shunt schreef op 14 October 2003 @ 20:41:
maar je proc mag max 80 graden worden dus als hij met een oc 50 graden is mag hij wel 60 a 70 worden hoor :S
ik snap het hele probleem dus niet eik een temp van 40 graden is geen must ofzo hoor :D
De voeding regelt zelf z'n fanspeed. Hoe warmer, hoe meer toeren, hoe meer lawaai. Snappie?

• Shunt

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 14 oktober 2003 @ 20:42:
[...]

De voeding regelt zelf z'n fanspeed. Hoe warmer, hoe meer toeren, hoe meer lawaai. Snappie?
jah maar wat heeft de temp van je voeding te maken met je cpu ?
je voeding word er niet warmer op hoor als je pc oced is ?
niet als je pc een goede air flow heeft

Game PC

Verwijderd

Topicstarter
Shunt schreef op 14 October 2003 @ 20:43:
[...]

jah maar wat heeft de temp van je voeding te maken met je cpu ?
je voeding word er niet warmer op hoor als je pc oced is ?
niet als je pc een goede air flow heeft
Niet helemaal juist. De voeding zuigt z'n lucht vanuit de kast. De voeding zit recht boven de processor. Als de processor warm wordt, wordt de koellucht voor de voeding dus ook warmer, waardoor ie harder gaat draaien.

• Shunt

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 14 October 2003 @ 20:48:
[...]

Niet helemaal juist. De voeding zuigt z'n lucht vanuit de kast. De voeding zit recht boven de processor. Als de processor warm wordt, wordt de koellucht voor de voeding dus ook warmer, waardoor ie harder gaat draaien.
zoals ik dus al zeg dit los je op met een beter air flow of des noots een air duct
bvb jij hebt volgens mij op cpu hoogte een fan hangen in je kast tog ?
als je daar nu eens een fanduct naar toe maakt van af je cpu
dan komt daar al geen warmte meer van in je kast ;)

creatief zijn :P

Game PC

Verwijderd

Topicstarter
Shunt schreef op 14 oktober 2003 @ 20:51:
[...]

zoals ik dus al zeg dit los je op met een beter air flow of des noots een air duct
bvb jij hebt volgens mij op cpu hoogte een fan hangen in je kast tog ?
als je daar nu eens een fanduct naar toe maakt van af je cpu
dan komt daar al geen warmte meer van in je kast ;)

creatief zijn :P
De airflow is goed, maar de voeding hangt een paar millimeter boven de Zalmanwaaier. Ik kan dus niet zoveel met een fanduct. Ik heb al geprobeerd de fan van de Zalman iets te verschuiven maar dan gaat m'n temp meteen 4 graden omhoog.

Verwijderd

ik weet wel dat er bij mijn msi en geloof ik ook epox mobo een softwarematig programma werd geleverd waarmee je speeds als cpu en mp (amd) kon wijzigen ook heb ik wel is andere programma's gezien, google is je zult zeker wat vinde (luilak :P had je al moeten doen O-) )

• Shunt

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 14 oktober 2003 @ 20:56:
[...]

De airflow is goed, maar de voeding hangt een paar millimeter boven de Zalmanwaaier. Ik kan dus niet zoveel met een fanduct. Ik heb al geprobeerd de fan van de Zalman iets te verschuiven maar dan gaat m'n temp meteen 4 graden omhoog.
ik neem aan dat je voeding 2 fans heeft ?
een intake en een out take ?
draai die eens om ;)
dan blaast hij wel wat warmere lucht over je cpu maar het is het een of het ander he ;) die cpu koeler hoor je op max speed al haast niet dus die kan je dan gewoon wat harder zetten ofzo
en anders zal je de in take van de voeding moeten verleggen ofzo

Game PC

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 oktober 2003 @ 20:56:
ik weet wel dat er bij mijn msi en geloof ik ook epox mobo een softwarematig programma werd geleverd waarmee je speeds als cpu en mp (amd) kon wijzigen ook heb ik wel is andere programma's gezien, google is je zult zeker wat vinde (luilak :P had je al moeten doen O-) )
Wat jij noemt, is wat ik zoek. Natuurlijk heb ik al gegoogled O-). Google levert heel veel pagina's met underclock resultaten en de software die er draait, maar ik heb niks kunnen vinden. Kun je de naam van je software geven? Misschien doet Google dan wel z'n werk. Alvast bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Shunt schreef op 14 October 2003 @ 21:00:
[...]

die cpu koeler hoor je op max speed al haast niet dus die kan je dan gewoon wat harder zetten ofzo
Op max speed produceert ie ruim 30dB. Da's niet erg in de koele stand, maar veel teveel voor de stille stand.
De voeding is wel een optie. Ik moet dan wel een extra outtakefan plaatsen om overdruk in de kast te voorkomen. Anders wordt ie nog warmer. Ik ga dit van de week ff testen.

• Shunt

Shunt

Boe

als je de faq eens door neemt zie je dat overdruk de grootste kull is
er blijven mensen van hoog naar laag beweren dat het uit maakt
maar het kan gewoon niet simpel
een pc fan heeft gewoon niet genoeg kracht om druk op te bouwen ;)

Game PC

Verwijderd

Topicstarter
Shunt schreef op 14 oktober 2003 @ 21:11:
als je de faq eens door neemt zie je dat overdruk de grootste kull is
er blijven mensen van hoog naar laag beweren dat het uit maakt
maar het kan gewoon niet simpel
een pc fan heeft gewoon niet genoeg kracht om druk op te bouwen ;)
Overdruk is blijkbaar geen kul. Als ik in mijn 2e PC de intake harder laat blazen dan de outtake stijgt de temperatuur. Maar goed, da's een andere discussie, die we hierbij maar weer afsluiten.

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 09:18

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

zoek eens om het programaatje Speedfan (http://www.almico.com/speedfan.php)
dit leest je temps uit en laat aan de hand daarvan de ventilatoren sneller dan wel langzamer draaien.
snel als jij voluit hard zit te gamen...en langzaam wanneer je pc Idle is.

adr opleidingen en meer adr opleidingen

• Shunt

Shunt

Boe

dit werkt dus alleen als die fans op het moederbord zitten en dat het mobo het ook ondersteunt ;)

Game PC

Verwijderd

Topicstarter
sjolmers schreef op 14 oktober 2003 @ 21:16:
zoek eens om het programaatje Speedfan (http://www.almico.com/speedfan.php)
dit leest je temps uit en laat aan de hand daarvan de ventilatoren sneller dan wel langzamer draaien.
snel als jij voluit hard zit te gamen...en langzaam wanneer je pc Idle is.
Ik heb al een stand om m'n PC stil te maken. Ik hoopte alleen dat ik software kon vinden die een soort standbystand voor de CPU had, waardoor de temp nog verder omlaag kan in 'iddle'. Iddle is bij mij 5-10% belasting. Nul is niet haalbaar.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:56

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Wat jij zou moeten hebben is dus zoiets AMD Power Now wat mijn Jewel laptop heeft: met internetten, office etc draait ie (Barton 2400+) op 800 mhz en is ie fluisterstil.
Zodra ik een game of iets anderzins zwaars opstart, schakelt de proc automatisch op naar 1800mhz met bijbehorende prestaties! Wordt ie wel een stukje luidruchtiger natuurlijk.....

Is dit proggie niet te tweaken/modden ofzo voor een AMD desktop proc?

Specs

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 oktober 2003 @ 21:03:
[...]

Wat jij noemt, is wat ik zoek. Natuurlijk heb ik al gegoogled O-). Google levert heel veel pagina's met underclock resultaten en de software die er draait, maar ik heb niks kunnen vinden. Kun je de naam van je software geven? Misschien doet Google dan wel z'n werk. Alvast bedankt!
probeer dit is http://www.cpuid.com/clockgen.php

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb daar gekeken, maar dat is helaas alleen voor P4 mobo's. Heel jammer want dit lijkt te zijn wat ik zoek.
Iemand hier ervaring mee op een AMD mobo?

• Buzz_NL
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-02 15:26
Ik heb ongeveer het zelfde probleem(ga wel over op WC) maar mijn huidige setup werkt ook
6 80*80mm Casefans met Zalman Fancontroler voor snelheid(stressed) staan de fans op 12V lichte. herrie als het stil moet zijn hup 2 fans uitschakelen en de rest op 5V en je hoort niks meer.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Wat is er mis met cpufsb, softfsb of dat soort programma's?
Die regelen gewoon realtime de pll. 't enige wat je moet hebben is een programma wat de pll kan aansturen.
(even uitzoeken welke pll er op je moederbord zit en dan kijken of er een programma is wat daarmee om kan gaan :))

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-02 15:54
ik denk dat je gewoon een programma moet hebben, waarmee je realtime de fsb kunt regelen, de mp zal niet gaan lukken.
Ik heb hier een chaintech mobo, en chaintech heeft een proggie apogee genaamd en daarmee kun je real time je fsb en voltages mee regelen, dus onderclock je hem gewoon naar fsb -> 100mhz en vcore 1,55(lager kan hij niet)v. en dan kunnen je fans gewoon langzaam draaien op 7 of 5 volt.
Ik denk dat je het beste zo'n programma kunt zoeken, net zoals Twynn zij, alleen ken ik zijn programma's niet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 oktober 2003 @ 20:20:
Ik heb er al stille fans inzitten (pabst 2600 toeren) maar die zijn bijna stil op 7 volt. Watercooling is misschien een optie, maar dan heb je een pomp die ook niet helemaal stil is. Bovendien heb je dan toch ook nog fans nodig?
Er zijn natuurlijk wel argumenten tegen waterkoeling te bedenken (te duur, te veel werk) maar de twee die jij opgeeft tellen niet echt vind ik. Met waterkoeling volstaat één 120mm op vijf volt, dat is echt nauwelijks hoorbaar. In "silent mode" zou je hem met een goed rad zelfs wel helemaal uit kunnen zetten.

Een Eheim pompje op rubberen boutjes hoor je ook niet. Tenminste, misschien alleen wanneer alles verder in het huis uit zou staan hoor je zacht brompje, maar dan ga je nog twijvelen of het de koelkast van de buren niet is.. :)

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-02 15:15
Koop een 486 met alleen pasieve fans als routertje op een beurs, voor een euro of 20, en zet deze in een andere kamer, op de toilet, badkamer, dak? of een andere plaats waar hij wel herrie mag maken :D

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

....maar een 486 met alleen pasieve fans (ehhh, heatsinks) maakt toch juist helemaal geen geluid? Waarom zou je die dan in godsnaam op het dank zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Twynn schreef op 15 October 2003 @ 10:14:
Wat is er mis met cpufsb, softfsb of dat soort programma's?
Die regelen gewoon realtime de pll. 't enige wat je moet hebben is een programma wat de pll kan aansturen.
(even uitzoeken welke pll er op je moederbord zit en dan kijken of er een programma is wat daarmee om kan gaan :))
CPUFSB werkt bij mij niet. Ik heb het juiste mobo en juiste PLL geselecteerd, maar wanneer ik de FSB wijzig krijg ik een spontante reboot. Enig idee wat het probleem kan zijn? Ik heb een Asus A7V333 rev 1.04 en een rev 2.00 met een XP2000+ Palamino CPU
SoftFSB is blijkbaar alleen voor Pentium IV mobo's

Niemand??

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2003 10:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zoals hierboven aangegeven loopt CPUFSB vast. Kan dat aan een gelockte XP liggen?

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

bvk schreef op 14 October 2003 @ 22:22:
Wat jij zou moeten hebben is dus zoiets AMD Power Now wat mijn Jewel laptop heeft: met internetten, office etc draait ie (Barton 2400+) op 800 mhz en is ie fluisterstil.
Zodra ik een game of iets anderzins zwaars opstart, schakelt de proc automatisch op naar 1800mhz met bijbehorende prestaties! Wordt ie wel een stukje luidruchtiger natuurlijk.....

Is dit proggie niet te tweaken/modden ofzo voor een AMD desktop proc?
Er is een truukje "disconnect" dat bij AMD processor onderdelen die niet gebruikt worden uit kan schakelen en zo dus de warmte en de benodigde koeling kan verminderen.

Maar dit is niet zo sterk als de Mobile Processors, die kunnen inderdaad hun snelheid ook nog erbij aanpassen. Maar..

Alle beetjes helpen. Efkes zoeken op "amd" en "disconnect". Waar die truuk namelijk staat weet ik niet meer....

There is no place like ::1

Verwijderd

Topicstarter
@ Bladibla:
SoftFSB start bij mij niet op. Mogelijk alleen voor P4?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2003 01:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
swampy schreef op 19 oktober 2003 @ 01:10:
[...]

Er is een truukje "disconnect" dat bij AMD processor onderdelen die niet gebruikt worden uit kan schakelen en zo dus de warmte en de benodigde koeling kan verminderen.

Maar dit is niet zo sterk als de Mobile Processors, die kunnen inderdaad hun snelheid ook nog erbij aanpassen. Maar..

Alle beetjes helpen. Efkes zoeken op "amd" en "disconnect". Waar die truuk namelijk staat weet ik niet meer....
Manieren om via software de FSB en evt de MP te veranderen heb ik het liefste. Ik denk alleen dat ik de XP moet unlocken om te zorgen dat de software werkt. Op dit moment loopt CPUFSB vast, maar die geeft een MP van 13 terwijl ie op 12,5 staat. Ik denk dat daar de oorzaak van de vastloper zit. Iemand hier ervaring mee?

Kan iemand mij nog verder helpen??

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2003 16:08 ]

• Kriz
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Bij mijn oude msi kt3 zat een programma waarmee dat kan. Ik weet alleen niet of dat een goed idee is om dit op een asus bord te gebruiken. Hier in elk geval de link: http://download.msi.com.tw/support/swr_exe/fl56.EXE

Verwijderd

Topicstarter
Scrat schreef op 20 oktober 2003 @ 18:08:
Bij mijn oude msi kt3 zat een programma waarmee dat kan. Ik weet alleen niet of dat een goed idee is om dit op een asus bord te gebruiken. Hier in elk geval de link: http://download.msi.com.tw/support/swr_exe/fl56.EXE
Volgens mij is het afhankelijk van de PLL. Welke zit er op jouw mobo? Mogelijk werkt het als de PLL in te stellen is. Op mijn mobo zit de ICS94228 als PLL.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2003 23:02 ]

• Kriz
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 October 2003 @ 18:26:
[...]

Volgens mij is het afhankelijk van de PLL. Welke zit er op jouw mobo? Mogelijk werkt het als de PLL in te stellen is. Op mijn mobo zit de ICS94228 als PLL.
Geen idee, ik heb het bord niet meer. Maar het was een MSI KT3Ultra2.
Pagina: 1