EAX -> Gekraak bij disk activiteit

Pagina: 1
Acties:

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:29
Was van de week aan het gamen, en ineens begon me audigy enorm te kraken. klonk nergens naar, vooral als het programma/spel niet op de voorgrond draait is het erg.
Als ik dan de settings van me audigy reset is het weg, en zodra ik op me eax-tab kom (waardoor ie de eax weer aanschakelt) Is het probleem weer terug.
Ik heb dit probleem nooit gehad. Dus het zal geen driver probleem zijn, maar waarschijnlijk een instelling. Tis een creative inspire 6.1 boxenset op een audigy2 (evt rest specs, zie sig)

oh, btw, voor ik het vergeet alle standaard creative trucjes al uitgeprobeerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Maverick op 14-10-2003 19:40 ]

PSN: DutchTrickle PVoutput

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Dit klinkt als geruzie tussen VIA's niet geheel complete PCI implementatie, Creative's eveneens koppige ik-controleer-niet-eerst-of-delen-van-de-PCI-implementatie-ontbreken en Windows XP's liefde voor het allemaal op 1 IRQ hoop gooien van PCI devices...

Te ondernemen stappenplan: installeer de nieuwste 4-in-1 Hyperion chipset driver pack dinges van VIA (als je dat nog niet gedaan had) en kijk of VIA's latency patch hier van toepassing is. (Ik heb zelf een i845PE chipset, dus dat weet ik zelf niet.) Nieuwste drivers van Creative helpen misschien ook, en anders zal je down-and-dirty aan de handmatige IRQ instellingen moeten om conflicten te voorkomen...

edit:
Nou ja zeg :+ Die edit had je iets eerder mogen doen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door JumpStart op 14-10-2003 19:45 . Reden: plus een typo... ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:49
De soundcard in een ander PCI slot doen wil ook wel eens helpen. Dan ziet de computer heb namelijk ook in een ander PCI slot waardoor het door de bios een ander iRQ krijgt toegewezen, waardoor Windows XP ook eens na gaat denken om dit te veranderen. Ikzelf heb hier momenteel ook last van, en ik moet zeggen dat Windows XP het iCQ sharing gedeelte niet geweldig heeft gemaakt :r

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Maverick
Sluuut schreef op 14 October 2003 @ 23:08:
De soundcard in een ander PCI slot doen wil ook wel eens helpen. Dan ziet de computer heb namelijk ook in een ander PCI slot waardoor het door de bios een ander iRQ krijgt toegewezen, waardoor Windows XP ook eens na gaat denken om dit te veranderen. Ikzelf heb hier momenteel ook last van, en ik moet zeggen dat Windows XP het iCQ sharing gedeelte niet geweldig heeft gemaakt :r
Dat irq veranderd volgens mij niet zomaar. Het werkt al maaanden zo, en nu is het ineens. Zoals ik al zei, het probleem zal in de instellingen zitten, en niet in de HW.

Verwijderd

verhoog de latency van je geluidskaart eens, b.v. met powerstrip.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:49
Wat ik nog kan aanraden, is om bij device manager (apparaatbeheer), en dan Computer, de driver te updaten naar "Advanced Configuration and power Interface (ACPI)-PC"

Deze driver zorgt ervoor dat Windows XP niet meer IRQ's door elkaar gaat gooien, er zijn gewoon de officiele 15 iRQ's over dus ze zouden niet meer gedeelt worden, als het goed is...

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Fido
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-08 22:58

Fido

C:\> park

IRQ kan net zo goed een instelling zijn

• Maverick
Sluuut schreef op 17 oktober 2003 @ 11:23:
Wat ik nog kan aanraden, is om bij device manager (apparaatbeheer), en dan Computer, de driver te updaten naar "Advanced Configuration and power Interface (ACPI)-PC"

Deze driver zorgt ervoor dat Windows XP niet meer IRQ's door elkaar gaat gooien, er zijn gewoon de officiele 15 iRQ's over dus ze zouden niet meer gedeelt worden, als het goed is...
sorry voor de kick, maar heb het probleem weer. Kan iemand me uitleggen hoe ik deze driver update, of waar ik hem vandaan haal?

Verwijderd

Toen ik dit had bleek ineens spontaan de UDMA voor mijn harddisk naar PIO te zijn gesprongen.

• Maverick
Verwijderd schreef op 22 januari 2004 @ 12:54:
Toen ik dit had bleek ineens spontaan de UDMA voor mijn harddisk naar PIO te zijn gesprongen.
Dat is het probleem niet, ik moet weten hoe ik die (ACPI)-PC update, dat kan het probleem misschien verhelpen.

Pagina: 1