Toon posts:

aan en uitzetten pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
als ik klaar ben met computeren dat zet ik de boel af en als
laatste verwijder ik de stekker uit het stopkontakt.
buiten mijn pc, heb ik een Tft Nec Monitor, voeding voor mijn
Ethernet modem en losse voeding voor mijn Logitech force feedback
stuur.
vooral de losse voedingen worden redelijk warm.
tot nu toe heb ik geen noemenswaardige klachten gehad maar
onlangs las ik op een forum dat je beter de stekker niet kunt
verwijderen dit mede i.v.m. dat bv de cmos batterij van de pc?
indien dit juist is dan zou ik mijn losse voedingen d.m.v. een voetschakelaar kunnen aan en afzetten als ik geen gebruik maak
van de pc en de pc via de software uitschakkel.
op mijn Nec heb ik aan de voorkant een aan/uit knopje en aan
de zijkant een zg master aan/uit knop.
dus hoor graag wat hier van waar is.

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De stroom kan je er beter wel afhalen, omdat de computer ook nogal wat stroom nodig heeft in stand-by stand.
CMOS batterij moet dan wel de tijd bij houden, maar dat is geen ramp :)

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-05 02:04

SmartDoDo

Woeptiedoe

Voor het batterijtje op je mobo maakt het volgens mij niets uit, zou niet weten waarom :) Overigens haal ik overal de stekker uit wanneer de PC uit gaat. Meest handige is een stekkerdoos waar alles op zit aangesloten zodat je alles in 1 keer kunt uitzetten.

Verwijderd

Topicstarter
zie onderstaand het antwoord.
ik heb 1 stekker die naar mijn stekkerblok gaat en alles dus
voedt.
aangezien ik niet wil dat de losse voedigen dag en nacht aanstaan(onnodig
warm worden zonder dat deze gebruikt worden)

citaat

Ik vind het niet verstandig, dat u als u de PC afzet de stekker uit het stopkontakt haalt. Uw computer heeft -als het een moderne computer is, dus niet ouder dan pakweg 6-7 jaar- een ATX moederbord.
Dit type moederbord behoort eigenlijk steeds aangesloten te zijn op het stopkontakt, al was het alleen al om de CMOS batterij te kunnen laden. Bij veel draadloze muizen wordt ook de muis-batterij in de craddle geladen als de computer uit staat maar wel is verbonden met het stopkontakt.Natuurlijk kan u, als u langere tijd weg gaat -vakantie bijvoorbeeld- de stekker er beter wel uithalen, maar bij normaal gebruik zou ik hem na het afsluiten van de PC gewoon in het stopkontakt laten zitten.
De monitor kan u gewoon met het aan/af knopje uitschakelen. Ook daarvoor geldt dat u bij langere afwezigheid de stekker beter uit het stopkontakt kan halen maar bij gewoon gebruik: gewoon het aan/af knopje gebruiken.

einde citaat

Verwijderd

kweenie.. mijn pc staat nooit uit ... batterijtje moet zeker 3 tot 5 jaar mee gaan... anders gewoon nieuwe halen.. kosten nix bij de hema en werken perfect...

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op 14 October 2003 @ 19:27:
citaat

Dit type moederbord behoort eigenlijk steeds aangesloten te zijn op het stopkontakt, al was het alleen al om de CMOS batterij te kunnen laden.
einde citaat
Heel leuk, alleen wordt er nog steeds geen onderbouwing opgegeven om de stekker in de voeding te laten zitten ;) CMOS batterijen gaan idd zo'n 3-4 jaar mee. Ik heb tegen die tijd alweer een nieuw mobo nodig :P Flauwekul dus.

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Van wie is dat citaat? Dat zie ik je nergens vermelden. Het lijkt mij klinkklare onzin, ik ken een aantal bedrijven waar het regel is de stekker uit het stopcontact te trekken als je klaar bent, en heb nog nooit gekke dingen meegemaakt die daar mee te maken kunnen hebben. Maar ik heb geen electro achtergrond, dus misschien kan iemand die dat wel heeft hier wat zinnigs over zeggen.

Verwijderd

volgens mij kan je zo'n knoopcel niet eens opladen, tenminste, ik deed een poging tot het opladen van zo'n knoopcel met een regelbare voeding maar dat resulteerde in een plop en een opengeknalde knoopcel.
Ik zet m'n pc en alles eromheen altijd helemaal uit met een knop op het stekkerblok. Mede omdat ik al 2 adapters heb kunnen weggooien (logitech formula force gp, helemaal verbrand van binnen en m'n scannervoeding, die bleef ineens dood, was bloedheet).
gelukkig kan ik solderen en heb ik zelf een zwaardere voeding voor m'n feedbackstuur gemaakt en een 13,8 volt voeding gemod naar 14,8 volt, net genoeg voor m'n scanner.

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

mikejarod schreef op 14 October 2003 @ 19:33:
Maar ik heb geen electro achtergrond, dus misschien kan iemand die dat wel heeft hier wat zinnigs over zeggen.
/me Meldt :)

Ik zet altijd computerapparatuur uit (stekker of schakelaar) wanneer het enige tijd niet gebruikt wordt. Nog nooit meegemaakt dat daardoor een defeft ontstond.
Om eerlijk te zijn is het juist verstandig je apparatuur uit te schakelen ivm stanby standen. Het scheelt je op jaarbasis energie wanneer je de monitor uitzet, knop achterop de PC omzet etc.

Verwijderd

Topicstarter
dat verhaal vann de cmos batterij slaat denk ik kant nog wal.

ik denk dat het feitelijke verschil tussen de stekker eruit hallen en bv.
een stekkerdoos met schakelaar is dat in het eerste geval zowel de
nul als fase geheel ontkoppeld worden en dat vaak bij een schakelaar
slechts de nul of fase wordt onderbrokken.

m.a.w. als je dus een stekkerblok hebt met een schakelaar dan zou het
dus kunnen zijn dat de fase nog steeds aan de pc hangt terwijl de nul
via de schakelaar ontkoppeld is of anders om.

ik vind het persoonlijk ook een veilig idee als ik niet thuis ben dat de pc
en alle andere apperatuur niet aan het lichnet hangen.

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-05 15:20

Godjira

To infinity and beyond!

Totale onzin. Je kunt de PC gewoon van de stroom afhalen. Wat maakt het nou uit of je dat doet? Die knoopcellen kun je sowieso niet opladen. Je kunt het proberen, maar werken doet dat toch niet. Dus gewoon een stekker kopen met daarop de mogelijkheid om alles in 1x uit te schakelen. Kan totaal geen kwaad. Het kan overigens ook geen kwaad om de PC gewoon aangesloten te laten staan totdat er onweer is, dan kan je hem beter wel uitschakelen.

Profile

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
deze is handig.

7 euro ofzo

Afbeeldingslocatie: http://www.sweexeurope.com/media/prodimages/BB000020_pro_a.jpg

heb ik de stereo / tv op aangesloten. gaat uit als ik weg ga. scheelt stroom en is veiliger.

ik ben zowieso al aan het besparen want de houtkachel wordt weereens bruut opgestookt alhier.

maar enfin. volgens mij kun je idd het beste gewoon de stekker er uit trekken.

[ Voor 31% gewijzigd door smvs op 14-10-2003 21:11 ]

Pagina: 1