Toon posts:

Matrox G450 TV Out van S-VHS werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak al een hele tijd gebruik van de TV out van mijn matrox G450. Dit heb ik altijd gedaan via de composiet uitgang. Maar omdat ik eens wilde proberen of het beeld beter werd via S-VHS heb ik een kabel gekocht die ik aan kan sluiten op de S-VHS uitgang van de computer en aan de andere kant op de scart ingang.
Op de televisie selecteer ik extern kanaal 2 (met het Sje er bij, de TV ondersteunt dus S-VHS). Maar het beeld blijft zwart, er gebeurt niks.
Ik heb hierover ook al de faq gelezen, maar dat bood geen uitkomst.
Heeft iemand een oplossing?

Verwijderd

[zeikmode] de naam is s-video niet s-vhs. svhs is een type video band. [/zeikmode]
Als je TV wel op het goede kanaal zou staan, maar niet expliciet s-video ondersteund zou je een zwart/wit beeld krijgen.

Ben je er zeker van dat je TV s-video via SCART ondersteund? Dit was (is?) eigenlijk geen officieel onderdeel van de SCART standaard en daarom wordt het zeker niet altijd ondersteund. Ook dikwijls zie je dat een TV met meerdere SCART ingangen op 1 bepaalde ingang alleen RGB ondersteund en dan op een andere s-video.

Het kan ook zijn dat je TV nog een ronde s-video plug heeft (mini din) en dat je met je TV nu die ingang geselecteerd heb.

Maar... met een Matrox G450 zou ik niet eens aan s-video beginnen. De G450 heeft namelijk het superieure RGB voor de TV out. Dit is niet 100 keer beter dan composite maar zo'n 1000 keer.

Gewoon even op het Matrox forum op hun site zoeken naar RGB SCART en je vindt meer info over hoe je de kabel moet maken (deze wordt helaas niet meer verkocht, mischien dat erna vragen nog helpt maar dan zou ie nog opgestuurd moeten worden. Zelf maken is dan makkelijker en sneller.)

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 16:20

MrDry

Desperados!

Waar heb je je S-video aansluiting aangesloten? op je break-out cable? Dat is volgens mij wel de bedoeling...

Quod licet lovi, non licet bovi

Verwijderd

Er zijn volgens mij weinig andere mogelijkheden. De G450 komt 2 keer subd VGA connector. Daar poer je niet zo makkelijk per ongeluk een mini din in hoor :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 October 2003 @ 22:21:
[..]
Als je TV wel op het goede kanaal zou staan, maar niet expliciet s-video ondersteund zou je een zwart/wit beeld krijgen.
Mijn tv ondersteunt expliciet s-video. Volgens de manual in ieder geval wel. Ik krijg dus ook geen zwart/wit beeld.
Ben je er zeker van dat je TV s-video via SCART ondersteund? Dit was (is?) eigenlijk geen officieel onderdeel van de SCART standaard en daarom wordt het zeker niet altijd ondersteund. Ook dikwijls zie je dat een TV met meerdere SCART ingangen op 1 bepaalde ingang alleen RGB ondersteund en dan op een andere s-video.
Mijn ext2 ondersteunt scart, ext1 dus inderdaad niet. Maar het maakt geen verschil waar ik de scartkabel in doe, in beide gevallen geen succes.
Het kan ook zijn dat je TV nog een ronde s-video plug heeft (mini din) en dat je met je TV nu die ingang geselecteerd heb.
Heeft ie ook inderdaad, maar daar kan ik niks over instellen. Ik heb helaas geen kabel om via die ingang te proberen. Dat wil ik ook niet, want dan zou de kabel aan de voorkant van de tv zitten.
Maar... met een Matrox G450 zou ik niet eens aan s-video beginnen. De G450 heeft namelijk het superieure RGB voor de TV out. Dit is niet 100 keer beter dan composite maar zo'n 1000 keer.

Gewoon even op het Matrox forum op hun site zoeken naar RGB SCART en je vindt meer info over hoe je de kabel moet maken (deze wordt helaas niet meer verkocht, mischien dat erna vragen nog helpt maar dan zou ie nog opgestuurd moeten worden. Zelf maken is dan makkelijker en sneller.)
Ik probeer liever dit eerst even, ik heb er nu dit geld aan uit gegeven. Maar ik zal dit onthouden om over een half jaartje eens te proberen.
MrDry schreef op 14 oktober 2003 @ 22:25:
Waar heb je je S-video aansluiting aangesloten? op je break-out cable? Dat is volgens mij wel de bedoeling...
Ja, heb ik inderdaad gedaan.

Moet ik in de dualhead instellingen niet nog iets wijzigen? Ik kan daar niks terugvinden dat ik s-video in kan stellen.

Verwijderd

Moet ik in de dualhead instellingen niet nog iets wijzigen? Ik kan daar niks terugvinden dat ik s-video in kan stellen.
Iniedergeval natuurlijk je TV out activeren, maar dat lijkt me een zinlose opmerking omdat je al die tijd al composite hebt gebruikt. Composite is btw echt -heel- erg lelijk. Met RGB heb je in principe net zo'n strak beeld (kwa kleur vastheid, ruis, enz) als je normale VGA monitor. Het is alleen wat vager en knipperd veel meer door de behoorlijk lage refresh. Composite is meer de kwaliteit die je van een VHS TV opname zou verwachten.

Ik heb zelf nu een ATI met TV out en wilde het gewoon eens proberen. S-video kabeltje was maar 3 euro op de markt (2 x mini-din). Het is absoluut beter dan composite, maar nog steeds b-kwaliteit. Bij bv het rode kruisje in outlook express XP van delete zie je de kleuren erg uitlopen. Ik snap dat je nu natuurlijk de s-video eerst wilt regelen, maar nogmaals, op een G450 is het echt niet de moeite en kun je veel beter je tijd en energie in RGB steken.

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt nu. Ik heb de stekker open gemaakt en het leek er op (na wat zoeken op internet) dat de aders verkeerd waren aangesloten of 2 aders maakten contact met elkaar. Ik heb de kabel dus teruggebracht en ergens anders een nieuwe gekocht. Dat werkt.
Het beeld is inderdaad iets beter dan met composite. Maar of het nou echt 20 euro waard is..?
Het beeld blijft overigens lichtelijk schokkerig op de tv, op de computer is dat niet. Hoe zou dat verholpen kunnen worden?

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:19
Dat laatste probleem (schokkerig op TV, vloeiend op de monitor) heb ik inderdaad ook. Heb geen idee hoe het komt. Als je een oplossing hebt, dan houdt ik mij aanbevolen. Ik neem aan dat dit komt door de Ramdac van de G450 of doordat de processor niet snel genoeg is. (Heb in deze PC een 1600).

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf,BYD Seal AWD, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• amontillado
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-08 23:16
Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 17:51:
Het beeld blijft overigens lichtelijk schokkerig op de tv, op de computer is dat niet. Hoe zou dat verholpen kunnen worden?
Als het hierbij gaat om schokken tijdens films dan heeft dat te maken met het feit dat dat meestal 24fps is en schokkerig overkomt op je 50hz tv.
Je kunt dit verhelpen met het reclock filter , dit versnelt het bestand naar 25fps en dan lijkt het weer perfect.

"All that we see or seem, is but a dream within a dream" E.A. Poe

Pagina: 1