snmp bij modem @home?

Pagina: 1
Acties:
  • 354 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-08 08:06
Vandaag wat zitten stoeien met mrtg, best leuk enzo, heb het nu op mijn server draaien. Leuker is natuurlijk als ik al mijn internet verkeer ook kan zien.

Eerst geprobeerd met mijn router een sitecom dc202 cable router 4s maar dat werkt natuurlijk niet omdat dat ding schijnbaar geen snmp ondersteund.
Toen viel me in dat er nog een @home modem nakomt waardoor ook al het verkeer gaat. Dus dat ook geprobeerd maar dat wil niet lukken.

Ik krijg een SNMP error. Kan het zijn dat het ligt aan de community string? Ik heb nu gekozen voor public maar ik kan goed begrijpen dat dit misschien anders moet zijn.
Naar mijn weten zouden de @home modems toch ook SNMP moeten ondersteunen aangezien de helpdeskmedewerkers ook info kunnen opvragen uit dat ding

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• ralfbosz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-08 07:38

ralfbosz

xm create bosz -c

Op het feit na dat een modem van @home denk ik geen SNMP ondersteunt, hoe wil je vanaf je server bij de modem komen? Je hebt er immers een router tussen zitten, dus als je het ip-adres van je wan-side probeert te benaderen van binnen (je @home ip-adres dus), dan kom je gewoon op je router uit.

Daarnaast is de modem een doorgeefluik en heeft dus geen ip-adres :).

rm -r *

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Je zegt "schijnbaar".. Weet je zeker dat je Sitecom geen SNMP ondersteunt? Iedere zelfrespecterende router heeft het :)

• Brickman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-08 06:27
De Motorola SurfBoard SB4200E heeft in ieder geval wel een eigen IP-adres.

Lokaal is dit 192.168.100.1
En extern moet in de modem zelf ff kijken. Onder "Adresses" staat het en dan is volgens mij het "HFC IP Address" externe adres.

[ Voor 16% gewijzigd door Brickman op 14-10-2003 18:46 ]

Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)

• Zym0tiC
Osiris schreef op 14 October 2003 @ 18:41:
Je zegt "schijnbaar".. Weet je zeker dat je Sitecom geen SNMP ondersteunt? Iedere zelfrespecterende router heeft het :)
Ik heb net nog eens de handleiding erbij genomen en alle instellingen nagekeken maar van SNMP niets te zien.

Het is trouwens geen zelfrespecterende router het is een sitecom :Y)

• Zym0tiC
Brickman schreef op 14 October 2003 @ 18:45:
De Motorola SurfBoard SB4200E heeft in ieder geval wel een eigen IP-adres.

Lokaal is dit 192.168.100.1
En extern moet in de modem zelf ff kijken. Onder "Adresses" staat het en dan is volgens mij het "HFC IP Address" externe adres.
Het ip nummer 192.168.100.1 had ik al geprobeerd, zonder resultaat, HCF IP adres werkte trouwens ook niet en ik heb net nog eens gekeken naar het externe IP adres, ook zonder resultaat.

Of het @home modem heeft idd geen SNMP of de community string is anders..

• ralfbosz

ralfbosz

xm create bosz -c

Osiris schreef op 14 oktober 2003 @ 18:41:
Nou iedere, ik was altijd lofvol over de snmp-functie op mijn Draytek, alleen hebben ze besloten die eruit te halen in de nieuwe firmware-versie dus heb ik geen mrtg-grafieken meer.

(en ja ik kan downgraden, zeker sinds de vorige firmware opzich geen problemen gaf, maar het gaat om het idee)...

rm -r *

• Osiris
  • Niet online
ralfbosz schreef op 14 October 2003 @ 18:58:
[...]

Nou iedere, ik was altijd lofvol over de snmp-functie op mijn Draytek, alleen hebben ze besloten die eruit te halen in de nieuwe firmware-versie dus heb ik geen mrtg-grafieken meer.

(en ja ik kan downgraden, zeker sinds de vorige firmware opzich geen problemen gaf, maar het gaat om het idee)...
Weird, mijn DrayTek Vigor 2600WE met FW v2.5_H heeft het nog wel gewoon :)

Btw, wat voor @Home modem heb je? Nou ja, maakt ook niet zoveel uit, want waarschijnlijk krijgt je Sitecom je externe adres (de NIC in mijn PC thuis met een COM21-modem had ook het externe adres, wel beetje duh enzo :) ), dus zie ik geen manier om in je modem te komen :) Of je moet ff-tjes static een IP instellen in de goeie range, maar dan zul je eerst de range/IP van je modem moeten weten (en ff de router er tussenuit halen ;) )

• ralfbosz

ralfbosz

xm create bosz -c

[quote]Osiris schreef op 14 October 2003 @ 19:19:
[...]

Ik heb een 2200WE, en die heeft het dus niet meer...

Maar sinds ik binnenkort 2-8Mbit krijg en deze router dat waarschijnlijk niet aankan ga ik op zoek naar iets nieuws :).

rm -r *

• Zym0tiC
Osiris schreef op 14 oktober 2003 @ 19:19:
[...]

Btw, wat voor @Home modem heb je? Nou ja, maakt ook niet zoveel uit, want waarschijnlijk krijgt je Sitecom je externe adres (de NIC in mijn PC thuis met een COM21-modem had ook het externe adres, wel beetje duh enzo :) ), dus zie ik geen manier om in je modem te komen :) Of je moet ff-tjes static een IP instellen in de goeie range, maar dan zul je eerst de range/IP van je modem moeten weten (en ff de router er tussenuit halen ;) )
Ik begrijp je ff niet helemaal maar met het ip 192.168.100.1 kan ik in een config/log page komen.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:37

Jimbolino

troep.com

Osiris schreef op 14 October 2003 @ 19:19:
[...]
jij hebt het over een com21 modem (die geen eigen ip adres heeft)

topicstarter heeft het over een motorola modem (wel met eigen ip)

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Osiris
  • Niet online
Zym0tiC schreef op 14 October 2003 @ 19:52:
[...]

Ik begrijp je ff niet helemaal maar met het ip 192.168.100.1 kan ik in een config/log page komen.
Jimbolino schreef op 14 October 2003 @ 21:09:
[...]

Soz, niet goed gelezen..

Maar als je in de setup-page kunt komen, dan kun je toch ook rondkijken naar SNMP?

Mijn routertje heeft iig een mooi stukkie in de setup-stuff waar je het een en ander in kunt stellen. En als die config er niet in zit in jou menu etc, dan heb ik weinig hoop :)

Verwijderd

Als je naar 192.168.1.100 gaat. Kom ik op een webpagina van het modem zelf terecht. Kun je alleen wat informatie bekijken over je signaal en zo. Ik heb er wel geen router tussen hangen. Dus een directe verbinding tussen pc en com21 (kleine versie) modem

Verwijderd

Jimbolino schreef op 14 oktober 2003 @ 21:09:

Een Com21 modem kan je idd alleen configen als je een adapter hebt die je achterin de modem steekt, dan moet je ook nog eens gaan kloten met telnet dus dat is best veel werk.

[edit]
Teminste bij mijn modem kom ik er niet in(kleine 10mb model).
[/edit]

Ik heb hier ook een Sitecom DC202 staan(zwarte model), hier zit wel degelijk SNMP in hoor, zie reactie van Sitecom support
Reactie op een mailtje van mij
LS,

Het is inderdaad een idee, wellicht dat deze opties worden ingebouwd.
SNMP zit overigens al in de router.

Met vriendelijke groet,

***** **********(een persoon bij sitecom)

Technical Support
Sitecom Europe BV
Ik had b.v. een request gedaan voor totaale upload+download en upload+download(kb/s) op het moment in de stats ergens te verwerken, dit komt _waarschijnlijk_ er dus bij met de volgende firmware update!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2003 21:53 ]

• Zym0tiC
Verwijderd schreef op 14 October 2003 @ 21:50:
[...]

Een Com21 modem kan je idd alleen configen als je een adapter hebt die je achterin de modem steekt, dan moet je ook nog eens gaan kloten met telnet dus dat is best veel werk.

[edit]
Teminste bij mijn modem kom ik er niet in(kleine 10mb model).
[/edit]

Ik heb hier ook een Sitecom DC202 staan(zwarte model), hier zit wel degelijk SNMP in hoor, zie reactie van Sitecom support

[...]

Ik had b.v. een request gedaan voor totaale upload+download en upload+download(kb/s) op het moment in de stats ergens te verwerken, dit komt _waarschijnlijk_ er dus bij met de volgende firmware update!
* Zym0tiC is KingOfDos voor eeuwig dankbaar _/-\o_ _/-\o_

Let the waiting begin :)

Verwijderd

Zym0tiC schreef op 14 October 2003 @ 21:55:
* Zym0tiC is KingOfDos voor eeuwig dankbaar _/-\o_ _/-\o_

Let the waiting begin :)
Oké dan nog een verassing er bij....

Ik heb icm PHP(fsockopen, dus een webbrowser nadoen) een tool gemaakt waarmee je vanalles kan uitlezen uit de router.

b.v. de PC Database, dan krijg je een mooie table met allemaal knopjes. Denk aan knoppen om b.v. dit te openen in een browser: HTTP, VNC WebBrowser, FTP, etc.

Ook kan je hier zien wat alle ip adressen zijn, het ip adres van de router(intern) en het ip adres van de router extern.
Dit werkt voor 99% goed, alleen als je een hit gemaakt hebt dan moet je 5 minuten wachten voordat je er vanaf een andere pc opkan.

Ik moet eerst een ghost maken daarna post ik een screentje(na de ghost ff phptriad installeren).
Dus morgen krijg je een screenie.

[edit]
Afbeeldingslocatie: http://zooi.kingofdos.com/got/PHPRouter-fhumb.jpg
(klikbaar)

[edit2]
Voor de oplettende: Ik heb alle pc's uit de PC Database gegooit, even een mooie ip range ipv een zooi door een lan :+

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2003 23:22 ]

• Zym0tiC
Dat er erg mooi uit :)
Buiten de gegevens die er normaal gesproken ook standaard zijn op te vragen heb je nog wat "hidden" gegevens kunnen vinden?

• Zym0tiC
Help ik denk dat ik ga huilen :'( :'(

Ik heb ook eens ff een mailtje gestuurd naar sitecom met daarin de vraag hoe dat nu zit met snmp ondersteuning.

Dit is wat ik net binnenkreeg:
LS,

Helaas, in de huidige twee versie die er van de DC-202 op de markt zijn, is er geen SNMP support aanwezig. Misschien komt er in een eventuele derde versie van de DC-202 wel SNMP ondersteuning, maar aangezien versie 2 van de DC-202 nog maar net op de markt is, is het nog te vroeg om een uitspraak te doen over de DC-202v3.

Met vriendelijke groet,

Verwijderd

DC-202 heeft geen snmp.
Ik ben wel benieuwd welke persoon anders beweerde

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 23:03:
DC-202 heeft geen snmp.
Ik ben wel benieuwd welke persoon anders beweerde
Dat was Jeroen de Schepper, nouja dat is helemaal jammer dan. Kut sitecom :P

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Die surfboards hebben wel snmp, maar als ik het me goed herinner is dat alleen van buiten bereikbaar. Dwz, door de mensen van de helpdesk, etc.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Nick Name
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-08 21:46

Nick Name

SinFest!

CyBeR schreef op 16 October 2003 @ 02:13:
Die surfboards hebben wel snmp, maar als ik het me goed herinner is dat alleen van buiten bereikbaar. Dwz, door de mensen van de helpdesk, etc.
@Home schakelt inderdaad de SNMP-functie via LAN uit dmv de TFTP Config File. Anders moet je je Surfboard maar eens direct op je pc aansluiten zonder de coaxverbinding et voila SNMP is toegankelijk. Maar goed de functionaliteit verdwijnt weer op het moment dat je het modem weer via de coax aansluit op het @Home netwerk...

http://www.sinfest.net | Q: Does it ever get windy in Australia? I have never seen it rain on TV, so how do the plants grow? (UK) A: We import all plants fully grown and then just sit around watching them die

• Zym0tiC
Nick Name schreef op 16 oktober 2003 @ 02:46:
[...]

@Home schakelt inderdaad de SNMP-functie via LAN uit dmv de TFTP Config File. Anders moet je je Surfboard maar eens direct op je pc aansluiten zonder de coaxverbinding et voila SNMP is toegankelijk. Maar goed de functionaliteit verdwijnt weer op het moment dat je het modem weer via de coax aansluit op het @Home netwerk...
En dat uitschakelen van die SNMP functie gebeurd dat eenmailig bij het aanmelden van het modem? Of om de zoveel tijd. Anders zou je daar misschien een progrje voor kunnen schrijven die via TFTP SNMP weer enabled.

Of lul ik nu bull sh*t :o

• Nick Name
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-08 21:46

Nick Name

SinFest!

Zym0tiC schreef op 16 oktober 2003 @ 09:17:
[...]En dat uitschakelen van die SNMP functie gebeurd dat eenmailig bij het aanmelden van het modem? Of om de zoveel tijd. Anders zou je daar misschien een progrje voor kunnen schrijven die via TFTP SNMP weer enabled.

Of lul ik nu bull sh*t :o
Elke keer dat je modem zich aanmeldt op het @Home network vraagt hij een TFTP config aan. In die file staat onder andere met welke snelheid je modem moet communiceren (Quality of Service) en welke ip-ranges en port-ranges toegang hebben tot SNMP. In principe kun je dat niet even simpel overrulen. Let wel: 'in principe'. Kijk gerust eens op google, maar je zult zien dat het a. niet simpel is en dat er b. hele goede redenen zijn waarom klanten geen toegang hebben tot een TFTP config file... :)

http://www.sinfest.net | Q: Does it ever get windy in Australia? I have never seen it rain on TV, so how do the plants grow? (UK) A: We import all plants fully grown and then just sit around watching them die

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 October 2003 @ 01:33:
[...]

Dat was Jeroen de Schepper, nouja dat is helemaal jammer dan. Kut sitecom :P
Die werkt hier niet meer, en ik denk dat hij in de war was met de WL-018
Pagina: 1