[SONYHIFI] (Digitale) Volumeknop brak

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pred
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-07 13:59
Ik heb een paar jaar geleden (ongeveer 5 jaar... schat ik) een Mini Hi-Fi Component System van Sony gekocht. Het typenummer is MHC-551. Ik heb uit de handleiding de volgende afbeelding ingescand, omdat ik nergens een afbeelding kon vinden:
Afbeeldingslocatie: http://www.studiostiens.nl/test/fok/stereo551.jpg

Het probleem:
Nu heb ik al een tijdje het volgende probleem wat ik nu wil gaan oplossen:
het apparaat heeft een digitale volumeknop. Dwz dat als bijvoorbeeld de stereoinstallatie utigeschakeld is dat als je aan de knop draait er niets gebeurd. Goed, de volumeknop is dus stuk. Als ik er aan draai dan wisselt het volume tussen 2 waarden, maar gaat wel langzaam omhoog of omlaag. Zo duurt het dus tijden dat je het geluid helemaal gedempt hebt. Ik doe het nu met de afstandsbediening.

Wat ik heb geprobeerd:
Ik ben natuurlijk zelf ook al aan de slag geweest. Heb hem opengehaald, maar ik heb er de ballen verstand van. Dus wat gesprayt met contact-spray, maar het mocht niet baten, nog steeds hetzelfde probleem.

De vraag:
Zijn er meer mensen met dit probleem? En zo ja wat heb je gedaan om het te verhelpen? Zo nee zou je misschien tips kunnen geven hoe ik het kan oplossen?

Ik zou echt heel blij zijn met reacties! Alles is welkom!

Verwijderd

Bij zulke digitale systemen wordt het draaien aan de volumeknop gecodeerd in puslen. Aan de draaiknop zit een optische encoder, deze maakt van de draaibeweging digitale bitstroom.(zelfde idee als wat in een oude muis zit, rond plaatje met gaatjes en een led/optisch ontvangertje)

Het lijkt er op dat gewoon die encoder vies is aangezien je heel veel moet draaien voordat je het gewenste volume krijgt. Dan helpt contactspray ook niet. Dat is meer bedoeld voor "standaard type volume pots".

Conclusie, volgens mij zitten die encoders dichtgeseald en kan je dat niet zomaar ff schoonmaken. (Je zou kunnen kijken waar het asje van de volumeknop aanvast zit) Staat daar geen typenummer op (de optical encoder) zodat je meer kan vertellen over hoe het precies inelkaar zit.

• Pred
Verwijderd schreef op 14 October 2003 @ 17:46:
Bij zulke digitale systemen wordt het draaien aan de volumeknop gecodeerd in puslen. Aan de draaiknop zit een optische encoder, deze maakt van de draaibeweging digitale bitstroom.(zelfde idee als wat in een oude muis zit, rond plaatje met gaatjes en een led/optisch ontvangertje)

Het lijkt er op dat gewoon die encoder vies is aangezien je heel veel moet draaien voordat je het gewenste volume krijgt. Dan helpt contactspray ook niet. Dat is meer bedoeld voor "standaard type volume pots".

Conclusie, volgens mij zitten die encoders dichtgeseald en kan je dat niet zomaar ff schoonmaken. (Je zou kunnen kijken waar het asje van de volumeknop aanvast zit) Staat daar geen typenummer op (de optical encoder) zodat je meer kan vertellen over hoe het precies inelkaar zit.
In ieder geval al bedankt met deze uitleg!!! Misschien kan ik iets blazends regelen, zodat ik het schoon kan blazen. Ik zal eens kijken naar het asje!! Ik zal het resultaat in de edit zetten!
En zoals jij zegt, ik kan niet dichtbij de volumeknop komen, er zit altijd iets voor, en omdat ik hem niet stuk wil hebben gezien mijn kennis heb ik weinig geprobeerd. Maar ik zal nog even proberen te blazen!

edit
het asje is helemaal blanco geen nummer, laat staan tekentjes etc.

[ Voor 14% gewijzigd door Pred op 14-10-2003 18:01 ]

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 14:09
Koop zo'n busje met lucht om je toetsenbord schoon te blazen. Staat onder druk dus misschine helpt dat.

• Pred
Master__R schreef op 14 October 2003 @ 18:04:
Koop zo'n busje met lucht om je toetsenbord schoon te blazen. Staat onder druk dus misschine helpt dat.
Een soort hogedrukspuitje... dat zou ook nog wel eens kunnen helpen ja!

Verwijderd

Probeer eerst eens te kijken of je uberhaupt lucht in dat ding krijgt :). Volgens mij kost zo'n encodertje ook maar een paar euro. (Moet je hem er wel zelf in solderen) Heb je misschien typenummer van dat ding? Of kan je er een foto van maken.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2003 18:11 ]

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-08 12:15

Stoney3K

Flatsehats!

* Stoney3K heeft ook hetzelfde probleem met zijn JVC MX-351DTR

Als ik aan die knop draai vliegt het volume in een noodgang van 20 naar 50 (vol open dus), en terugdraaien helpt niet. Soms maakt terugdraaien het zelfs alleen maar erger... Ik doe mijn volume nu ook met de afstandsbediening.

Eerlijk gezegd zweer ik nog altijd bij de 'goeie ouwe' analoge apparatuur, daar kan minder mee mis gaan wat je niet zelf kan fixen (met een beetje elektro-ervaring heet dat)... een volumeknop o.i.d. vervangen is dan geen probleem, meestal zijn dat gewoon 10k potmeters. Schakelaars in hi-fi apparatuur, da's een ander punt, die komen meestal direct van de fabrikant en zijn moeilijk bij conrad/farnell te krijgen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Mijn Marantz SR6200 receiever heeft hetzelfde probleem, maar soms doet ie het gewoon. Soms ook gaat het volume in plaats van een stuk zachter een stuk harder als je hem snel zacht probeert te zetten.

Tot nu toe heb ik er nog niets aan gedaan, maar ik moet hem natuurlijk gewoon eens terugbrengen naar de winkel.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:52

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Het meeste van deze problemen zal 'm inderdaad aan de optische kant liggen... een beetje stof ertussen kan vervelende gevolgen hebben. Bij de een doet de volume knop het helemaal niet meer, bij de ander gaat hij alleen nog maar harder. (hoewel ik daar het nadeel niet van zie >:) )

Ik denk dat je het eerst wel met wat blazen of zo'n lucht bus kan proberen.

Tot die tijd zitten jullie allemaal gebeiteld aan de AB! :+

Alles kan stuk.

• Rax
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-07 18:13

Rax

Webdevver

Ik heb dezelfde sony met het zelfde probleem, ik gebruikte vorkort altijd gewoon de afstandbediening. (heb hem ook proberen schoon te maken. niet gelukt) ik heb nu zo'n 20 jaar oude analoge jvc gekocht ( € 5 op rommelmarkt) en die heeft een fantastisch geluid (beter dan sony) en natuurlijk een goede volknop

• LEiPiE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08 12:04

LEiPiE

... (ing. van weinig woorden)

grappig, 't is dus echt een standaard Sony probleem... ik heb een MHC-W55 ('t grote broertje van de 551 :) (3cd wisselaar en in twee componenten uitgevoerd).

maar goed, ik wilde dus inderdaad ook met contact spray aan de slag gaan, maar die stap kan ik dus overslaan.

(rest bij mij nog dat de cd wisselaar stuk is (leeskop zakt niet meer, waardoor de caroussel niet rond kan draaien, wat 't apparaat uiteraard wel blijft proberen... hij wil namelijk bij 't aanzetten graag weten hoeveel cd's er in liggen... met wat op willekeurige knoppen drukken staat ie nu weer in zo'n toestand dat ie in ieder geval niet elke keer weer de lade open doet).

Volgende wordt denk ik geen middenklasser van Sony....

Papa x3, PHP-progger, Citrofiel, import-Tukker, muziekliefhebber

• Pred
Tja een collega van mij noemde het ook al een typisch Sony probleem. Ik kan dus concluderen dat ik het met lucht moet doen, want ik wil verder geen kosten hebben aan middeltjes waar ik zelf geen verstand van heb. Bedankt voor al jullie reacties, ik zal nog eens zien of het lukt!

• Pred
Ok! Goed nieuws. Mijn broer heeft het kunnen fixxen!

De oplossing is als volgt:

hele apparaat uit elkaar slopen, en de volume/jog-unit los zien te krijgen. Daarna kan de volume-encoder (of hoe dat ook heet) uit elkaar gehaald worden en kan de kots die er in zit eruit gehaald worden. Dan werkt het perfect. De volgende afbeelding laat zien hoe die encoder er uit ziet als ie al open ligt.

Afbeeldingslocatie: http://piethein.homeip.net/upload/thumb_sony_volume_potmeter.jpg
Pagina: 1