Die Amerikanen hebben het toch maar weer goed. In Amerika gebruiken ze voor het aansluiten van gasapparatuur op het gasnet (gas connector) zuiver roestvrijstalen slangen. Die kunnen ze dus gewoon bij Home Depot en dergelijke winkels kopen. Een slangetje van 24" (~60cm) doet zo'n 7 dollar. Hoe maak je zo'n slang geschikt voor een phase-change? Simpel: slijp de connectoren er vanaf, en soldeer de slang met wat 45% Ag zilversoldeer en hoge temperatuur flux op de koperen pijp.
Die 7 dollar vind ik een heel stuk vriendelijker klinken dan 100+ euro voor een slangetje met BSP uiteinden, en dan nog eens 30-40 euro voor twee snijring->BSP koppelingen. Ik zou dan ook gelijk de ruimte en het gewicht uitsparen van de koppelingen. Mooier kan haast niet.
Maarja, wij leven weer in een bijna-derde-wereldland, en wij gebruiken rubberen (oid) slangen om ons gasfornuis aan te sluiten.
Heeft er iemand enig idee wie eventueel standaard roestvrijstalen gasslangetjes verkoopt? Bij voorkeur met 3/8" binnendiameter. Als het een standaardproduct is, is het zeker een factor 10 goedkoper dan maatwerk.
Ik heb bij de lokale gasfitter en de bouwmarkten gekeken, zonder resultaat.
Die 7 dollar vind ik een heel stuk vriendelijker klinken dan 100+ euro voor een slangetje met BSP uiteinden, en dan nog eens 30-40 euro voor twee snijring->BSP koppelingen. Ik zou dan ook gelijk de ruimte en het gewicht uitsparen van de koppelingen. Mooier kan haast niet.
Maarja, wij leven weer in een bijna-derde-wereldland, en wij gebruiken rubberen (oid) slangen om ons gasfornuis aan te sluiten.
Heeft er iemand enig idee wie eventueel standaard roestvrijstalen gasslangetjes verkoopt? Bij voorkeur met 3/8" binnendiameter. Als het een standaardproduct is, is het zeker een factor 10 goedkoper dan maatwerk.
Ik heb bij de lokale gasfitter en de bouwmarkten gekeken, zonder resultaat.