image hda mounten onder linux RH9

Pagina: 1
Acties:

• vbmot
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-01 10:50
We hebben de inhoud van hda (een FAT32 bestandssysteem) in een bestand (image) gezet, en die moet worden gemount.

code:
1
mount -t vfat -o loop image.img /imgdir
werkt niet, waarschijnlijk omdat dat alleen bruikbaar is met hda1.

Iemand een oplossing om 'm toch te kunnen mounten?

Ook maar dat ik dat weet!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

"werkt niet" --> Welke foutmeldingen dan?

En als je /dev/hda hebt gemirrord, gaat dat niet werken, aangezien je alleen een partitie kan mounten. Dus:
code:
1
2
# dd if=/dev/hda1 of=/tmp/image
# mount -t vfat -o loop /tmp/image /mnt

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:22

pistole

Frutter

edit:

sorrie, niet goed gelezen

wat is de foutmelding?

[ Voor 89% gewijzigd door pistole op 14-10-2003 15:15 ]

Ik frut, dus ik epibreer

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:18

BoAC

Memento mori

pistole schreef op 14 oktober 2003 @ 15:14:
edit:

sorrie, niet goed gelezen

wat is de foutmelding?
Hij bedoeld dat je niet hda naar een image moet dumpen maar een partitie van hda, dus bijv hda1 of hda2 ;)
De rest gaat prima.
edit:

8)7 pistole wijzigde zijn bericht tijdens mijn post 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door BoAC op 14-10-2003 15:19 ]

• vbmot
Oke, tweede vraag: zet windows (9x) altijd al zijn partities in hda1? (als je tenminste maar 1 schijf hebt die op de juiste kabel hangt?) We hebben namelijk de opdracht een backup/herstel systeem te maken voor windows-pc's ...

De foutmelding was iets in de zin dat de file die wij probeerden te mounten geen correcte indeling van een filesystem heeft.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:41

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Aangenomen dat Windows ook maar één partitie heeft, gaat dat inderdaad wel op - als er maar één partitie is dan zal dat altijd wel /dev/hdx1 zijn - ik kan me zo snel geen andere situatie voorstellen :).

Overigens komt je foutmelding inderdaad doordat je een schijf hebt gedumpt en geen partitie.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:18

BoAC

Memento mori

vbmot schreef op 14 October 2003 @ 15:21:
Oke, tweede vraag: zet windows (9x) altijd al zijn partities in hda1? (als je tenminste maar 1 schijf hebt die op de juiste kabel hangt?) We hebben namelijk de opdracht een backup/herstel systeem te maken voor windows-pc's ...

...
Ik zou dat niet zondermeer aannemen ;)
Voorbeeld: Wat gebeurd er met de partitie nummering als je 2 partities hebt, je verwijderd de eerste met bijv. PQmagic en resized de 2e naar de grootte van je gehele schijf. Wordt deze dan automatisch hda1 of blijft hij hda2 :? :P
Ik zou dus de schijf gaan analyzeren dan dat zondermeer aan te gaan nemen ;)

Verwijderd

vbmot schreef op 14 oktober 2003 @ 14:55:
code:
1
mount -t vfat -o loop image.img /imgdir
werkt niet, waarschijnlijk omdat dat alleen bruikbaar is met hda1.

Iemand een oplossing om 'm toch te kunnen mounten?
mount -o loop,offset=32256 disk.img test/

Dit zou in de meeste gevallen hda1 moeten mounten. Als dat niet werkt dan zul je met losetup je image moeten koppelen aan een loopdevice en met "fdisk -l -u" de start van de partitie die je hebben moet opzoeken en dat verminigvuldigen met Unit groote van je disk.

• vbmot
Verwijderd schreef op 14 October 2003 @ 17:37:
[...]

mount -o loop,offset=32256 disk.img test/

Dit zou in de meeste gevallen hda1 moeten mounten. Als dat niet werkt dan zul je met losetup je image moeten koppelen aan een loopdevice en met "fdisk -l -u" de start van de partitie die je hebben moet opzoeken en dat verminigvuldigen met Unit groote van je disk.
Tnx! Daar moet het wel mee lukken. :) Voor de rest ook iedereen bedankt voor de moeite!

Pagina: 1