Martin Sturm schreef op 27 October 2003 @ 19:28:
Het lijkt mij ook een beetje onzinnig je GUi te gaan refactoren. Zeker als je nu niet bepaalde belangrijke wijzigingen voor ogen hebt (als je dat wel hebt, heb ik niets getypt). Als je ontwerp goed is, is je Gui code toch al gescheiden van de business-logic en andere niet-presentatie-code, dus is het niet nodig om dat super netjes te krijgen indien het verder goed werkt.
Hmmz... tja.. dan zou je net zo goed helemaal niet meer kunnen refactoren. Ik denk niet dat dat voor de onderhoud van een systeem zo verstandig is.
Imho zou er geen verschil moeten zijn tussen gui en non gui code en gui code moet op dezelfde manier behandeld worden.
Ik ben intussen aan het experimenteren met een andere wijze om gui op te zetten. Ik ging altijd extenden van panels om daar functionaliteit in te plaatsen, en intussen heb ik dit door build methodes ipv een fat constructor al erg veel plezieriger gemaakt om mee te werken. Maar verder vond ik het ontwerpen van gui`s nogal irritant omdat je dus geen interfaces hebt voor components ed (Java) en dat je dus vast zit aan zo`n akelige class.
Ik schrijf nu mijn gui`s zoals ik normale objecten ook schrijf. Ieder 'gui' object (die dus nergens meer van extend) heeft een build methode waarmee hij zijn grafisch object opbouwt en deze kan je later weer ophalen met
als volgt bv:
code:
1
2
| JPanel panel = new JPanel(new BorderLayout());
panel.add(authorEditor.getGUI(),BorderLayout.CENTER); |
Op deze manier kan ik mijn gui objecten 100 % ontwerpen zoals ik het wil hebben (ik hou namelijk
wel van een goed ontworpen gui) en daarnaast kan ik eventueel het opbouwen van de gui overlaten aan bv een externe configuratie met XML.
[
Voor 3% gewijzigd door
Alarmnummer op 28-10-2003 09:33
]