Toon posts:

Win XP wil niet installeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ten eerste; ik ben nieuw op dit forum, dus als dit topic al bestaat bied ik bij voorbaat mijn excuses aan dat ik jullie hier alweer mee lastig val..

Mijn probleem is als volgt:
Ik heb een AMD-Athlon 1ghz, 128mb intern. Op mn systeem draaide standaard Windows ME, maar omdat ik dat zwaar brak vond heb ik deze vrijwel meteen vervangen door windows 98.
Nou wilde ik dus laatst Windows XP installeren en daar begon de ellende.
Ik had mn computer geformateerd zoals ik dat altijd doe als ik van windows-versie wissel en bootte met de windows xp cd-rom: Eerst een melding dat er gegevens verzameld werden voor de installatie, toen kwam er een scherm dat de installatie geladen werd en daarna werd het beeld zwart en deed mn computer niets meer.
Ik heb het wel tien keer opnieuw geprobeerd, maar elke keer werd het beeld zwart en deed de computer niets meer zodra de installatie zou moeten beginnen.

Toen maar weer win98 er opnieuw opgegooid en geprobeerd te upgraden. Daarbij kreeg ik de melding dat winXP waarschijnlijk mijn Aopen Geforce4 niet zou herkennen en toen mn pc daarna gereboot werd en de installatie van Xp moest beginnen kreeg ik weer een zwart scherm..

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak van dit probleem kan zijn? Ik wil heel graag Xp installeren, maar mn pc wil dat blijkbaar niet..

BVD

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-03 23:10
Zal je geen ntfs van je schijf moeten maken omdat win98 op fat32 draaid?

[ Voor 2% gewijzigd door Moffin op 14-10-2003 13:29 . Reden: win 96 :P ]

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Moffin schreef op 14 October 2003 @ 13:28:
Dit gaat nergens over.

Heb je toevallig een ander videokaartje liggen om te testen?

[ Voor 14% gewijzigd door DeeJee op 14-10-2003 13:31 ]

Money for nothin' and your chicks for free

• Preatorium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-04 15:17
Moffin schreef op 14 October 2003 @ 13:28:
Maakt niet uit, XP vraagt wel om te formateren bij installatie. Heb je wel een volledige versie en geen upgrade van XP?

De Geforce 4 moet de installatie gewoon mee werken, standaard vga mode werkt altijd waarmee XP begint. Pas na installatie kun je de werkelijke drivers van Aopen of Nvidea voor deze kaart installeren.

Remember this; very little is needed to make a happy life. ~ Marcus Aurelius Antoninus (121-180)

• Moffin
DeeJee schreef op 14 October 2003 @ 13:31:
[...]

Dit gaat nergens over.

Heb je toevallig een ander videokaartje liggen om te testen?
Je mag wel wat vriendelijker zijn, ik probeer ook maar een suggestie te geven.

• wica
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-01 16:59

wica

De duivel jacht op me

of je nou ntfs of fat32 gebruikt maakt niets uit voor deze fout melding.

@Chino
Heb je misschien een reserve videokaart? een oude. Zet deze dan in je systeem i.p.v. Aopen Geforce4
Installeer XP zoals gebruikelijk.

download de nieuwste drivers voor je Aopen Geforce4 en installeer ze.
zet je PC uit. Haal je oude videokaart er uit. En zet je Geforce er terug in. Denk dat die het dan wel zal doen

RFC | The Linux Document Project | gentoo.

• Moffin
btw bedankt voor degene die normaal mij op mijn fouten willen reageren

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Moffin schreef op 14 oktober 2003 @ 13:35:
btw bedankt voor degene die normaal mij op mijn fouten willen reageren
check je mail

[ Voor 12% gewijzigd door momania op 14-10-2003 13:59 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Uhhh, medegebruikers... kunnen jullie je een beetje gedragen alsjeblieft.

TS:
Lees eens de FAQ erop na, de meest voorkomende XP problemen zijn daar al opgesomd evenals de oplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 14-10-2003 13:40 ]

ARME AOW’er

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:09
Zou idd de videokaart kunnen zijn, daar lijkt het in eerste instantie wel op..
Maar, ik doe nog even een andere gooi, misschien dat je cdrom het niet lekker doet, wat je zou kunnen proberen is de install dir van de cd eerst naar je hd kopieren en vanaf daar installeren. Uiteraard moet je dan wel n goeie driver hebben.
Als het kopieren mislukt weet je meteen waar het aan ligt.

Verwijderd

Topicstarter
Jongens, rustig, geen ruzie maken :)

De eerste keer dat ik WinXp probeerde te installeren had ik er nog een Riva TNT2 M64 kaart in zitten en ook daarvan zei de installatie dat Xp die waarschijnlijk niet zou ondersteunen, dus van kaart wisselen haalt weinig uit vrees ik..
Maar ik betwijfel of het probleem bij de videokaart ligt, want zelfs de win98 installatie kan hem gebruiken (als standaard vga-adapter dan), dus het lijkt me sterk dat XP het niet kan gebruiken..

Verwijderd

Wat voor mobo heb je?
Probeer daar een de nieuwste BIOS van te vinden en te flashen. Dat vind Windows XP namelijk wel fijn. En stel daarna je bios in op default!
Je zou dit eventueel ook voor je VGA kaart kunnen doen.

Hoe heb je je HDD geformatteerd/gepartitioneerd? Met Format/Fdisk?
Indien ja, met Fdisk al je partities wegsmijten (of met partition magic ofzo).
Dan booten van Windows XP CDtje en via de setup vanaf de CD je schijven indelen.

Dan kun je eventueel ook nog alle overbodige hardware uit je pc slopen (netwerk, geluid, etc) en dan proberen te installeren.

Overigens, 128MB draait met XP minder fijn als met bijv 256MB. Dat is zeer zeker het upgraden waard.

Werkt dit ook allemaal niet, tijdens het laden van de setup, word er gevraagd om op F6 te rammen voor extra drivers van bijv. je HDD's. Druk dan hier op F5 en kies voor standaard pc (non - ACPI). Dit wil ook wel eens helpen.

• Preatorium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-04 15:17
Inderdaad, maar heb je wel de volledige versie en inderdaad zoals rinkel aangeeft geen brakke CD?

Remember this; very little is needed to make a happy life. ~ Marcus Aurelius Antoninus (121-180)

Verwijderd

moffin, als je voortaan je suggestie iets beter formuleerd, komt hij waarschijnlijk ook niet zo nietszeggend over :)

als je last hebt van dyslectie (als je dat zo al spelt.. hehe) kun je proberen om eerst de feiten op te sommen en daaronder je suggestie, dat elimineert de meeste logische fouten.
Heb ervaring gehad met een projectgroep met 3 dyslectische mensen dus daar leer je een hoop van :)

ben je niet dyslectisch.. raad ik je aan om eerst even je suggestie na te lezen voor je hem post.

Enne.. een reactie als FY hoort niet op een forum thuis, als je loopt te zeuren dat iemand offtopic aan het lullen is (lees: een nietszeggende suggestie geeft), moet je het zelf ook niet doen.

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Preatorium schreef op 14 October 2003 @ 13:42:
Inderdaad, maar heb je wel de volledige versie en inderdaad zoals rinkel aangeeft geen brakke CD?
Bij een brakke cd zou je verwachten dat er iets fout gaat bij het installeren. Niet echt meer tijdens het booten.

Maar je zou inderdaad eens kunnen proberen een kopie te maken naar je HD.
Verwijderd schreef op 14 October 2003 @ 13:43:
Enne.. een reactie als FY hoort niet op een forum thuis, als je loopt te zeuren dat iemand offtopic aan het lullen is (lees: een nietszeggende suggestie geeft), moet je het zelf ook niet doen.
Hoort hier inderdaad niet thuis. Was een te snelle reactie op een domme opmerking. Sorry!

[ Voor 33% gewijzigd door DeeJee op 14-10-2003 13:47 ]

Verwijderd

een kopie maken naar je hd? en dan?
je moet even goed die setup nog booten, of wil je dat met floppy's gaan doen?

als jij zonder floppy's of cd een xp setup kan draaien hoor ik het graag van je :)

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:56

momania

iPhone 30! Bam!

zo weer open, even opruimen :|

Ok, vanaf hier weer ontopic reageren, of reageer niet!

[ Voor 60% gewijzigd door momania op 14-10-2003 14:04 ]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Leutje
  • Niet online

Leutje

o7

Ik heb dus hetzelfde probleem
Overigens bij elk os wat ik er op wil zetten
Ik dacht eerst dat het aan de harde schijf zou gaan liggen (1 gig) maar daar moet 98 met gemak op kunnen
Sterker Xp heeft er ooit opgestaan
Het is een 400 mhz celeron met 386 mb geheugen die Net als de TS na de eerste keer rebooten er domweg mee kapt
een pci gforce 4 mx dan wel een agp gforce 4 Ti dan wel een pci firegl pro kaartje heeft niks uit kunnen maken
Het enige wat er nog zou kunnen dacht ik dat de HD brak zou kunnen zijn
En daarvan heb ik er helaas geen over ;)

A project is never finished.You can always think of something new. - RobV https://discord.gg/WEQG6qT

Verwijderd

Topicstarter
Ok, even samenvattend:

Probleem:
*Wanneer Win XP setup geboot wordt vanaf de cd, krijg ik eerst een schermpje waar de installatie benodigde gegevens verzameld, daarna krijg ik de melding dat de setup gestart gaat worden en dan volgt er een zwart scherm en doet de pc niks meer.

Mogelijke oorzaken tot nu toe genoemd:
*Nieuwe BIOS voor mobo instellen (waar vind ik dat?)
*Cd is brak -> lijkt me sterk
*Videokaart vervangen -> geen nut, want met die andere kaart hetzelfde probleem
*Op F5 drukken tijdens het zwarte scherm -> valt te proberen..

Euhm, meer oplossingen? Waar kan ik trouwens de nieuwste BIOS vinden en die flashen?

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op 14 October 2003 @ 14:14:
Euhm, meer oplossingen? Waar kan ik trouwens de nieuwste BIOS vinden en die flashen?
Heel simpel: op de site van de fabrikant van je moederbord.
Daar staat ook goed uitgelegd hoe je dat moet doen.

Verder wil ik je aanraden om even de volgende dingen ook goed door te nemen, aan gezien we op dit forum wel wat eigen inzet verwachten en een zekere basis kennis:
Windows Operated Systems - Policy
Windows Operated Systems - FAQ
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Pre-GoT voorbereiding
Voordat je een topic opent
Waar moet een topicstart aan voldoen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel degelijk eerst geprobeerd om zelf het probleem op te lossen, maar na drie keer formateren heb ik het maar opgegeven. Ik heb wel genoeg kennis om (normaalgesproken) mn pc te formateren en een nieuwe windows te installeren en draaiende te houden (ik ben geen complete pc-n00b), maar dit probleem kom ik gewoon niet uit en ik kan nergens op internet een antwoord vinden (ook niet in die FAQ).

Vandaar dat alle suggesties nog steeds welkom zijn.
Ik zal deze week proberen of de installatie van Xp wel werkt als ik mn BIOS eerst upgrade, maar ik heb weinig hoop...
(btw, waar vind ik in godsnaam wat merk+type mobo ik heb?)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2003 16:24 ]

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op 14 oktober 2003 @ 16:23:
(btw, waar vind ik in godsnaam wat merk+type mobo ik heb?)
Of je kast open maken, of even een tool als aida32 installeren.
[google=aida32]

Verwijderd

Ik zou eerst voor een nieuwe bios kijken, der zijn veel mobo's waar xp niet opgaat zonder bios-update: bv aopen ax4t, staat meestal expliciet bij de bios versie vermeld.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn huidige BIOS-versie is MS-6340 versie 1.6
Inmiddels is versie 6.3 beschikbaar kwam ik zouist achter op msi.com, dus ik denk dat het daar aan kan liggen? Ik zal morgen proberen m'n Bios te flashen..

• NkLs
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Je moet er wel rekening mee houden dat als je je BIOS flasht en de computer crasht/stroom valt uit, je met de gebakken peren zit, in praktijk is je moederbord dan niet meer bruikbaar (tenzij je een moederbord met Dual BIOS hebt, natuurlijk).

Ipsa scientia potestas -Francis Bacon

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:02

St@m

@ Your Service

misschien is het een idee om windows 98 te installeren en dan de XP cd erin gooien, en een systeem check uit te voeren. Ben je er gelijk achter waar de faut ligt.
En tja, ik schaam me al dat ik het zeg eigenlijk, misschien upgraden van win98 naar XP :P

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

• Leutje
  • Niet online

Leutje

o7

Nogmaals ik heb een vergelijkbaar probleem
op een moederbord en HD waar 98 t/m xp al eens op gestaan heeft. Ik kan me dus heel goed inbeelden dat TS hier gestoord van wordt
Het enige waar ik zelf nog aan kan denken (in mijn geval) is dat mijn HD brak geworden is
want mijn oude BX bordje deed het altijd prima op welk OS dan ook

A project is never finished.You can always think of something new. - RobV https://discord.gg/WEQG6qT

• DeeJee

DeeJee

Dus...

St@m schreef op 14 October 2003 @ 20:42:
misschien is het een idee om windows 98 te installeren en dan de XP cd erin gooien, en een systeem check uit te voeren. Ben je er gelijk achter waar de faut ligt.
En tja, ik schaam me al dat ik het zeg eigenlijk, misschien upgraden van win98 naar XP :P
Upgrade wil ook niet lukken volgens TS. Inderdaad eerst BIOS flashen. Daarna XP de systemcheck laten uitvoeren voor het installeren.

Hou ons op de hoogte :)

Verwijderd

Topicstarter
Maar in principe kan er niet zoveel mis gaan als ik mn Bios flash van MS-6340 v1.6 naar MS-6340 v6.3 ??

Verwijderd

NkLs schreef op 14 October 2003 @ 20:41:
Je moet er wel rekening mee houden dat als je je BIOS flasht en de computer crasht/stroom valt uit, je met de gebakken peren zit, in praktijk is je moederbord dan niet meer bruikbaar (tenzij je een moederbord met Dual BIOS hebt, natuurlijk).
Je kan evengoed op die 30 sec. een hartaanval krijgen of er kan tijdens die korte tijd een vliegtuig moter in je kamer vallen :) (cfr Donnie Darko)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 11:12:
Maar in principe kan er niet zoveel mis gaan als ik mn Bios flash van MS-6340 v1.6 naar MS-6340 v6.3 ??
Je moet wel kijken als je v1, v3 of v5 hebt, best je kast daarvoor even open draaien, als er niets langs MS-6340 staat dan heb je de eerste versie...

Edit:
Voor die 3 versie vindt ik op de duitse, taiwanse en amerikaanse site maar tot bios 4.7, waar vind je tot v6.3?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2003 12:17 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:09
Verwijderd schreef op 14 October 2003 @ 20:33:
Mijn huidige BIOS-versie is MS-6340 versie 1.6
Inmiddels is versie 6.3 beschikbaar kwam ik zouist achter op msi.com, dus ik denk dat het daar aan kan liggen? Ik zal morgen proberen m'n Bios te flashen..
Let op ! Waarschijnlijk zijn er van de MS-6340 meerdere mainboard revisies, bij MSI maken bios versie meestal alleen zulke grote sprongen bij een nieuwe revisie mainbaord !! Vaak als je bv de MS-6340 v1 hebt gaat de bios van versie 1.3 naar 1.4, 1.5 enz, als je de 6340 v2 hebt van v2.1 naar 2.2, 2.3 enz ... Kijk dus goed uit dat je de goede bios gebruikt !

/edit: Gghh, type wel heel langzaam ;) Zie ook hbb

Verder zou ik bij problemen met de MS-6340 eerst een blik werpen op het mainboard zelf, want het is bij deze bordjes gewoon een kwestie van tijd tot de condensators van de cpu voeding eraf knallen/gaan lekken. :(

/edit

http://www.msi.com.tw/pro...pt_bos_detail.php?UID=101

Hierboven staan dus de bios'en voor de 'normale' MS-6340. Let er dus op dat de 1.x, de 2.x, en de 4.x versies bedoeld zijn voor verschillende revisies mainboarden en dus niet door elkaar gebruikt kunnen worden. De 4.x versie lijkt verder hetzelfde te zijn als de MS-6340M, terwijl de MS-6430M v5 weer een ander type is, en welke inderdaad v6.3 als laatste versie heeft. Kijk dus, zoals eerder werd gezegd, eerst op je mainboard welke type je exact hebt, en check dan meteen even of je condensatoren nog goed zijn, anders doe je al deze moeite voor niets :)

[ Voor 38% gewijzigd door Nielson op 15-10-2003 12:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Op mn mobo staat Micro-Star Model MS-6340

AIDA32 Geeft me de volgende informatie over mn BIOS:

BIOS Eigenschappen
BIOS Type Award Modular
Award BIOS Type Award Modular BIOS v6.00PG
Award BIOS Boodschap W6340MS V1.6 120800 10:21:33
Datum Systeem BIOS 12/08/00
Datum Video BIOS 04/29/02

BIOS Fabrikant
Firmanaam Phoenix Technologies Ltd.
Productinformatie http://www.phoenix.com/en/products/default.htm

Problemen en Suggesties
Suggestie Het systeem BIOS is meer dan 2 jaar oud. Ga na of er updates te vinden zijn.

Ik heb dus versie 1.6 van mn BIOS geïnstalleerd, maar op die URL uit de vorige post gaat het tot versie 1.5 en daarna gaat het verder met versie 2.0

WELKE MOET IK NOU IN GODSNAAM INSTALLEREN??

Alvast bedankt :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2003 13:35 . Reden: extra info ]

Verwijderd

Topicstarter
Owja en mn moederbord info is:

Moederbordeigenschappen
Moederbord ID 12/08/2000-8363-686A-6A6LMM49C-00
Moederbordnaam MSI K7M Pro (MS-6340M)/K7TM Pro (MS-6340)

Front Side Bus Eigenschappen
Bus Type DEC Alpha EV6
Bus Breedte 64 bit
Werkelijke kloksnelheid 100 Mhz (DDR)
Effectieve kloksnelheid 200 Mhz
Bandbreedte 1600 MB/s

Geheugenbus-Eigenschappen
Bus Type SDR SDRAM
Bus Breedte 64 bit
Werkelijke kloksnelheid 100 Mhz
Effectieve kloksnelheid 100 Mhz
Bandbreedte 800 MB/s

Chipsetbus-Eigenschappen
Bus Type PCI
Bus Breedte 32 bit
Werkelijke kloksnelheid 33 Mhz
Effectieve kloksnelheid 33 Mhz
Bandbreedte 133 MB/s

Moederbordfabrikant
Firmanaam Micro-Star International
Productinformatie http://www.msi.com.tw/pro...oard/mbd/pro_mbd_list.php
BIOS Download http://www.msi.com.tw/pro...bios/bos/spt_bos_list.php

Verwijderd

ik zou v4.7 proberen...

Verwijderd

Draai je echt op 1ghz of draai je overclocked ?
Als je overclocked draait wil het ook wel eens voorkomen voordat hij in het grafische deel van de installatie gaat dat hij vastloopt. De cursor blijft dan linksboven in beeld knipperen

Verwijderd

Topicstarter
Probleem opgelost; ik flashte mn bios met versie 4.7, probeerde daarna opnieuw te booten met de winxp cd en tot mn grote verbazing werkte die ineens! :D
Nu draai ik Winxp en mn systeem loopt perfect!
Allemaal bedankt voor jullie reacties!

• NkLs
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Je kan evengoed op die 30 sec. een hartaanval krijgen of er kan tijdens die korte tijd een vliegtuig moter in je kamer vallen (cfr Donnie Darko)
* NkLs denkt toch dat er een iets grotere mogelijkheid is dat de stroom uitvalt...

Ipsa scientia potestas -Francis Bacon

Pagina: 1