Toon posts:

[win xp prof] verlies van bestanden&mails

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Deze pc staat dag en nacht aan en gaat in princiepe nooit uit, deze pc regelt het klimaat in de kas verder wordt er wat administratie op gedaan. Pc is verbonden met de rest van het netwerk (switch&isdn modem en andere pc's).

probleem:
De laatste tijd hebben we last van verlies van data. Dit kan op verschillende plaatsen zijn opgeslagen. Zo zijn laatst alle mails van een week verdwenen en enkele bestanden van het bureaublad en mijn documenten kwijt geraakt. Helaas komt dit bijna maandelijks voor.
De laatste keer was gister, we hadden een stroomstoring van 10 minuten gehad. Na het opnieuw starten van de pc bleken alle mails + enkele bestanden te zijn verdwenen.

vraag:
Hoe kan dit? windows slaat toch alle bestanden/mails op de harddisk? Dit zou toch niet mogen verdwijnen na een stroom uitval?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2004 11:25 ]

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:25
Bestanden weet ik niet; maar bij outlook kan de pst file corrupt raken bij het niet fatsoenlijk afsluiten van Outlook (door stroomstoring bijv)...

Voor de rest; hangt dat ding ook aan 't internet? zoja; firewall aan/laatste patches installeren/virusscanner updaten/adaware of Find&Destroy draaien..

Pvouput live

Verwijderd

Topicstarter
Krypt schreef op 14 oktober 2003 @ 12:54:
Bestanden weet ik niet; maar bij outlook kan de pst file corrupt raken bij het niet fatsoenlijk afsluiten van Outlook (door stroomstoring bijv)...

Voor de rest; hangt dat ding ook aan 't internet? zoja; firewall aan/laatste patches installeren/virusscanner updaten/adaware of Find&Destroy draaien..
hangt aan internet maar dat gaat alleen aan wanneer men IE gebruikt/mail checkt.
alles heeft de laatste patches. Er draait Norton 2003 antivirus software. adware is niet aanwezig op deze pc. En het gaat dus niet alleen maar op mails maar ook om bestanden.

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-05 15:23

Ryceck

Constants and Variables

Mjah... de laatste keer dat files spontaan verdwenen waren ze toch echt handmatig verwijdert :/

Je kan proberen ff chkdsk /f te draaien en te kijken of je disk damaged is. Als dat niet het geval is zal het hoogstwaarschijnlijk een prob zijn met je I-netconnectie of iemand die op locatie (fysiek daar dus) de files verwijdert,

Waarom spreek je jezelf tegen btw??? eerst heb je het erover dat de pc dag en nacht aanstaat en daarna gaatie alleen aan voor internet... :? :?

[ Voor 19% gewijzigd door Ryceck op 14-10-2003 16:31 ]

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

Verwijderd

Topicstarter
Ryceck schreef op 14 October 2003 @ 16:30:
Mjah... de laatste keer dat files spontaan verdwenen waren ze toch echt handmatig verwijdert :/

Je kan proberen ff chkdsk /f te draaien en te kijken of je disk damaged is. Als dat niet het geval is zal het hoogstwaarschijnlijk een prob zijn met je I-netconnectie of iemand die op locatie (fysiek daar dus) de files verwijdert,
het is zeker weten niet handmatig gebeurt (anders zou het ik het zelf moeten hebben gedaan en dat is dus niet zo :) )
hd is in orde, check net uitgevoerd.
Waarom spreek je jezelf tegen btw??? eerst heb je het erover dat de pc dag en nacht aanstaat en daarna gaatie alleen aan voor internet... :? :?
anders lees je even nog een keer me reply :+ er staat dus dat de internet verbinding alleen gemaakt wordt wanneer er gebruik van internet wordt gemaakt (doormiddel van inbellen met isdn modem) ;)

Verwijderd

Topicstarter
klein subtiel schopje :)

zijn er nu mensen die misschien dit herkennen of een ideeën hebben?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik las eerder al dit topic maar ik kan geen verklaring geven noch een oplossing.

De enige mogelijkheid zou kunnen zijn dat de HD nog gegevens in de cache heeft staan op het moment dat er stroomuitval is maar dat zou betekenen dat het dan om enkele bestanden gaat die op dat moment in gebruik zijn en niet al langer bestaande bestanden.

Ook kan de optie bureaublad opruimen aanstaan waardoor na de ingestelde tijd sommige bestanden (ik denk visueel) van het bureablad verdwijnen. Ik heb die optie uitstaan dus ken het effect niet uit ervaring.

Heb je de HD weleens op fouten gecontroleerd, virusscan gedraaid? Al eens gezocht of een bestand wat is verdwenen waar je de naam of delen van de tekst erin 100% zeker weet, niet ergens anders dan bedoeld is terechtgekomen. Met zoeken kun je ook op tekstdelen zoeken dus correspondentie moet je kunnen vinden.

Probeer eens na te gaan of er een bepaalde regelmaat is. Voorbeeld: verdwijnen bestanden om de 2 dagen of 4 of willekeurig of na het draaien van een bepaald programma.

offtopic:
Maasland.... ken ik aardig :)
Kas...... Groenten, fruit planten of bloemen?

[ Voor 10% gewijzigd door Guardian Angel op 15-10-2003 20:57 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
[quote]GuardianAngel schreef op 15 oktober 2003 @ 20:50:
Ik las eerder al dit topic maar ik kan geen verklaring geven noch een oplossing.

De enige mogelijkheid zou kunnen zijn dat de HD nog gegevens in de cache heeft staan op het moment dat er stroomuitval is maar dat zou betekenen dat het dan om enkele bestanden gaat die op dat moment in gebruik zijn en niet al langer bestaande bestanden.

Ook kan de optie bureaublad opruimen aanstaan waardoor na de ingestelde tijd sommige bestanden (ik denk visueel) van het bureablad verdwijnen. Ik heb die optie uitstaan dus ken het effect niet uit ervaring.

Heb je de HD weleens op fouten gecontroleerd, virusscan gedraaid? Al eens gezocht of een bestand wat is verdwenen waar je de naam of delen van de tekst erin 100% zeker weet, niet ergens anders dan bedoeld is terechtgekomen. Met zoeken kun je ook op tekstdelen zoeken dus correspondentie moet je kunnen vinden.

Probeer eens na te gaan of er een bepaalde regelmaat is. Voorbeeld: verdwijnen bestanden om de 2 dagen of 4 of willekeurig of na het draaien van een bepaald programma.

virus check heb ik al gedaan, niks gevonden. Een echte regelmaat kan ik niet ontdekken. Maar ééns per maand gebeurd het wel eens dat er mails/bestanden verdwijnen. Ik kan ze ook niet meer terug vinden op de hd's.

Systeemherstel is helaas niet mogelijk ivm het klimaatsoftware wat we draaien. Maar ik snap echt niet waar die bestanden blijven. Misschien dat we toch maar eens contact moeten zoeken met Priva. Die hebben ons systeem/netwerk geleverd, nadeel is wel dat een bezoek van priva aan ons bedrijf nogal prijzig is. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2004 11:25 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

[quote]Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 21:45:
[...]

offtopic:
kwekerij de Westhoek bv, Maasland
gele paprika's :)

offtopic:
Onbekend voor mij. Ik kende een paar jaar terug aardig wat paprikakwekers. Zat in de verpakkingen... kartonnen dozen.
Nadeel is wel dat een bezoek van priva aan ons bedrijf nogal prijzig is. :)
Toch eens overwegen dat programma op een aparte en stand-alone PC te zetten met een noodstroomvoorziening. De grotere (tomaten)telers die ik ken hebben dit allemaal wel en ongetwijfeld ook de paprikakwekers. Ik vind het nogal tricky op een PC waar ook gewerkt mee wordt..

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
[quote]GuardianAngel schreef op 15 oktober 2003 @ 23:49:
Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 21:45:
[...]

offtopic:
kwekerij de Westhoek bv, Maasland
gele paprika's :)

offtopic:
Onbekend voor mij. Ik kende een paar jaar terug aardig wat paprikakwekers. Zat in de verpakkingen... kartonnen dozen.

[...]

Toch eens overwegen dat programma op een aparte en stand-alone PC te zetten met een noodstroomvoorziening. De grotere (tomaten)telers die ik ken hebben dit allemaal wel en ongetwijfeld ook de paprikakwekers. Ik vind het nogal tricky op een PC waar ook gewerkt mee wordt..
klopt maar omdat we mails direct koppelen aan het priva programma voor het uitwisselen van teeltgegevens met andere tuinders moesten we op deze pc kunnen mailen.
Internetten doen we wel op andere pc's.

Verder hebben we een noodstroomvoorziening (grote aggregaat) maar deze was helaas tijdelijk niet aangesloten ivm met uitbreiding van kas/ketelhuis. Een ups is opzich ook geen overbodige luxe, maar ook niet noodzakkelijk.
Pagina: 1