Toon posts:

Simpel vraagje over Acces

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, een kort en simple vraagje over Microsoft Acces, maar waar ik op één of andere manier het antwoord niet meer op zou weten..

Ik heb een database waar in verschillende tabellen per locatie een lijst van personen staat. Elke locatie is een aparte tabel dus.
Nou wil ik een formulier maken waarin je in een keuzevakje de locatie kunt aanklikken zodat vervolgens de lijst met personen van die locatie eronder verschijnt. Op één of andere manier lukt mij dit niet meer, omdat acces wel dingen uit een tabel in een keuzevakje wil plaatsen, maar de tabelnaam zelf niet.

Kan iemand mij hier mee helpen?? O-)

BVD

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-09 14:12

André

Analytics dude

Nog een tabel maken met alle locaties daar in.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, maar hoe vertel ik Acces dat de namen van de locaties in de tabel 'locaties' moeten verwijzen naar de afzonderlijke tabellen?

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-09 15:18

Crazy D

I think we should take a look.

Als alle tabellen hetzelfde zijn (op de naam van de tabel na dan ;)) is het het netste om 1 tabel te maken met daarin een lokatie(id) en de naam van de persoon. Dan kun je daarna wel met de wizard een formpje maken waarin de keuzevakjes als selectie-criteria worden gebruikt.

Exact expert nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar, ja maar, weet je wel hoe veel werk het was om al die tabellen te maken (het gaat om gegevens van honderden mensen). Je bedoelt toch niet dat ik alles opnieuw moet doen in een nieuwe tabel.
Is er echt geen manier (bijvoorbeeld met een bepaalde sql-parameter in een query) om die tabellen simpel samen te voegen?

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-09 15:18

Crazy D

I think we should take a look.

Overzetten zou je met behulp van wat queries kunnen doen, je hoeft niet alles opnieuw in te typen ;) En het zou je in de toekomst meer ellende kunnen besparen ;)

Een imho niet zo nette oplossing, maar wel werkbaar, is 2 queries.
De 1e is een UNION tussen alle tabellen bv
SQL:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
SELECT Naam, 1 As Tabelnr
FROM Tabel1

UNION

SELECT Naam, 2 As Tabelnr
FROM Tabel2

UNION

SELECT Naam, 3 As Tabelnr
FROM Tabel3

Een 2e query kun je hier op loslaten bv
SQL:
1
2
3
SELECT Naam
FROM Query1
WHERE Tabelnr = 1

Welke dan alleen resultaten toont uit tabel1, en 2 voor tabel2, etc.

Voor uitleg over wat een UNION is, zie help cq. een SQL reference site.

Tabelnr kun je uiteraard vervangen door iets anders, zolang je die maar per tabel die je in de union stopt, een uniek iets aan meegeeft (vandaar m'n 1 voor tabel1 en 2 voor tabel2). Die stop je in de selectie-criteria van de 2e query, et voila.

Hoe je Access zo gek krijgt dat ie de juiste waarde in de query stopt aan de hand van een aangevinkt vakje weet ik niet, ik gebruik geen wizards ;) Maar als ie dat automatisch kan doen op basis van een tabel, zal dat ongetwijfeld ook kunnen bij een query...

Exact expert nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Ik geloof dat ik er zo uit ga komen, bedankt voor je hulp! :D

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:12

Boss

+1 Overgewaardeerd

En de volgende keer eerst nadenken over je model voodat je tabellen enzo gaat maken :)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Pagina: 1