[Sendmail] alleen interne mail scannen

Pagina: 1
Acties:

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Topicstarter
Om betere controlle te hebben op de email thuis heb ik een eigen mailserver draaien. Ik heb een domein waarop email binnen komt en met fetchmail haal ik een paar pop3 accounts leeg om die vervolgens lokaal in de IMAP te stoppen.

Hierbij gebruik ik Sendmail als MTA. Via de MILTER interface van Sendmail roep ik MIMEDefang aan om de mail te laten scannen op virussen en spam. Maar dit gebeurd ook met email die vanuit het interne netwerk de wereld ingestuurd wordt. Ik ga er vanuit dat deze email geen spam is. Ik zou eigenlijk de controlle op uitgaande mail uit willen schakelen maar ik kan geen regels voor sendmail vinden die de MILTER uitschakelen. Nu roep ik de filter met de volgende regel in sendmail.mc aan:

code:
1
INPUT_MAIL_FILTER(`mimedefang', `S=unix:/var/spool/MIMEDefang/mimedefang.sock, F=T, T=S:1m;R:1m')

Is er een manier om dit te beperken voor alleen mail welke bestemd is voor mijn eigen domein (dus binnenkomende mail)?

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

Topicstarter
Na het grote aantal reacties :/ ben ik zelf nog maar eens op zoek gegaan. Het lijkt er op dat het niet mogelijk is om restricties op te leggen aan de mail die gescant moet worden via de milter. Ook in het dikke Sendmail boek dat hier op de plank staat, staat niet veel in over de milter.

Misschien is er toch nog iemand die weet hoe de milter te configureren is?

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 18:04

Whizzer

Flappie!

Je kunt eventueel wel 2 sendmails naast elkaar draaien waarop je op de eerste geen virusscanning doet en vervolgens email voor intern doorstuurt (via mailertable) naar een andere sendmail (ander ip nummer op dezelfde host) en deze het wel laten doen.

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

Topicstarter
Hum, interessant. Hierover wordt in het O'reilly Sendmail boek wel iets geschreven. Dat boek staat hier op de plank maar je leest er maar een paar hoofdstukjes uit, zodra het over rule-sets en macro's gaat wordt het al snel moeilijk. Maar dit gaan we een keer proberen.

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 18:04

Whizzer

Flappie!

Laat je dan ook even weten of dit werkt? Oke, het zou moeten werken, maar misschien wel leuk om hier een leuke howto van te maken...

[ Voor 54% gewijzigd door Whizzer op 15-10-2003 23:20 ]

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:55

DDX

je kan dit niet aangeven voor een milter
je moet dit dan afvangen in de milter zelf

zo kan je bijvoorbeeld met spamass-milter (voor spamassassin) aangeven welke network ranges je niet wilt scannen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Is mailscanner een optie? is erg makkelijk te implementeren voor zowel spam als virus en het ondersteunt sendmail.

Als je gebruikers een virus hebben dan is het toch wel handig om uitgaande mail te controleren.

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

Topicstarter
Ik ben nu op werk, zal het vanavond eens proberen. Eerst die mailertable daarna die spamass-milter. DAn laat ik weten of het werkt. Als er een howto komt zet ik die wel op mijn internetstek.

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

Topicstarter
Ik ben nog even op zoek geweest en heb waarschijnlijk bruikbare informatie gevonden. Zie deze post voor een eerste hint. Ik ga nu experimenteren en testen en schrijf een docje mocht alles lukken. Dit zal wel pas volgende week pas ergens klaar zijn.

Pagina: 1