Toon posts:

Wat stop ik in m'n server??

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnenkort een netwerk aanleggen, maar ik weet dus niet wat ik minimaal of maximaal in m'n server moet stoppen...
Wat bevelen julle me aan??
Natuurlijk moet het zo min mogelkijk kosten (we blijven Nederlanders he? :) )
Alvast bedankt!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-08 10:39

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Hmm... Mischien is het ook handig als je aangeeft waarvoor je je server gaat gebruiken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:47

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Als je gewoon een huis tuin en keukenserver wil voor je internetverkeer... dan heb je aan een oude 486 al genoeg... pentiumpje is fijner :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja sorry... is voor het eerst dat ik post...
Het moet gewoon de pc worden waar ik m'n chello kaartje in heb en natuurlijk nog een ander kaartje at verbonden is an m'n andere pc... nog een pc volgt zeer binnenkort...

welk o/s moet ik draaien? linux lijkt me te moeilijk of?

Verwijderd

Je wilt dus een gateway hebben.

Daar is Linux ideaal voor.

Vergeet niet dat als je het zo nodig onder windows wilt doen, dat je dan vast zit aan NT/2K. Die OS'en hebben stuk voor stuk een redelijk zware machine nodig.

Met Linux kun je al een goeie gateway draaien op een 486.

Misschien dat je stiekem dacht aan een gateway op 95/98. Dat kan wel, maar houd er dan rekening mee dat je verbinding vaak down is/ je veel onderhoud hebt aan je gateway. 9x is nu eenmaal niet het schoolvoorbeeld van stabiliteit.

Linux is daar echt het beste voor.

Verwijderd

Topicstarter
wat heb ik minimaal nodig voor win nt dan??

waar hal ik linux vandaa en hoe zite dat eruit??

Verwijderd

Ik heb gewoon Windows 98, met WinRoute.
En ook nog OmniHTTPd en WarFTPd voor de HTTP en FTP server.
Werkt prima op een 486 DX/2 66Mhz met 20MB ram.

Ik heb hem nu bijna 3 dagen. Je kan de uptime hier bekijken:
http://212.120.121.84/uptime.php kan je zien dat Windows ook stabiel kan zijn (hoop ik:))

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Alles wat je nodig hebt is een floppydisk en deze url: www.freesco.com (je kan natuurlijk ook e-smith of weetik wat nogmeer nemen maar dit past op èèn flop)
Je moet gewoon een menu install (net zo makkelijk als wondoos)volgen et voila een gatweg is geboren :)

Owja dit is ook linux based en draait dus ook uitstekend op een 486DX33 :)

Je kan btw de linux distro's downen bij
ftp.nl.net ff struinen en je hebt het :)

Ga ook ff langs bij www.suse.com en www.redhat.com dan zie je waar het over gaat :)

Powered bij meergranenbrood.

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-04 23:56

Defspace

Administrator

Hmmm, 2 dagen up ?!?!?!!
....

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

well, op school hebben we 133s met 32 meg NT en das echt niet leuk meer, linux kan erg prima op een 486, en het gaat heel simpel kwa internet delen, 1 commando'tje

• Weppel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 07:56
Hiero P100 32 mb ram op win98 als gateway voor 4 pc's in netwerk.. wat doet ik:
pc aan, monitor eruit, toetsebord eruit, muis eruit.
Na een week: monitor erin, toetsebord erin, muis erin, muis bewegen, @#$#@$ 4 FOUTMELDINGEN omdat ik mijn MUIS bewoog!!!

SNEL nt pakken dus :)

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

Op maandag 04 december 2000 22:19 schreef Weppel het volgende:
Hiero P100 32 mb ram op win98 als gateway voor 4 pc's in netwerk.. wat doet ik:
pc aan, monitor eruit, toetsebord eruit, muis eruit.
Na een week: monitor erin, toetsebord erin, muis erin, muis bewegen, @#$#@$ 4 FOUTMELDINGEN omdat ik mijn MUIS bewoog!!!

SNEL nt pakken dus :)
Huh? onverwacht einde van je zin :D

snel linux pakken dus! geen twijfel.

NT op 133/32 is al een RAMP

Verwijderd

zorg voor een p1 of p2 met 64 mb ram ofzo
is al goed genoeg.
install linux (slackware of debian)
RH/Suse = :r
gooi 'm in de meterkast, hang er een hub aan
utp trekke naar je workstation.
ff ipmasq installe. en je ken gewoon internette op alles wat achter die linux server hangt. en je ken dus ook gewoon vanaf je workstation alles regelen op je server zonder daar weer iedere keer achter te kruipen. maar da wist je prolly al ;)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

voor zoiets simpels als een router is nt4 op een p133/32mb best te doen. ik heb zelf een tijdje nt4 server gedraaid op een p166/32mb.
over uptime gesproken: mijn p166/64mb/nt4 routertje met winroute pro heeft nu een uptime van 10 weken. dus dat lijkt me wel redelijk stabiel.

Verwijderd

Op maandag 04 december 2000 18:00 schreef Redknapp het volgende:
Ja sorry... is voor het eerst dat ik post...
Het moet gewoon de pc worden waar ik m'n chello kaartje in heb en natuurlijk nog een ander kaartje at verbonden is an m'n andere pc... nog een pc volgt zeer binnenkort...

welk o/s moet ik draaien? linux lijkt me te moeilijk of?
Ik zou een router kopen, is sneller, heeft hogere doorvoer, kost GEEN moeite, kan meer (port forwarding, NAT, VPN support), is goedkoper, is makkelijker, kortom: alles.
Heel makkelijk te installeren en in te stellen.

Ik raad de UMax UGate 3000 aan, 4 ports, en supersnel, kan je ook lekker servers achter runnen, en nog niet eens gemerkt dat er een router tussen zit (zo goed dus :))

Verwijderd

Heb hiero een P75 met 32MB RAM met Windows NT 4.0 Server als file/print/internet server met MSProxy 2.0. Werkt perfect, nooit down altijd up. 3 maanden onafgebroken. ECHT WAAR!

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-08 13:08

Nessuno

io sono nessuno

heb een athlon 500 mhz + 128 mb staan met winme draaid mis(microsoft internet sharng) ook al ruim 7 weken
wat nou niet stabiel

en server moet je opstarten kijken of hij draaid en er dan van afblijven dan blijft hij ook draaien

Na rose e cient spin

Verwijderd

prodigy > Vind je dat nou niet zonde zo'n vette pc gebruiken om een beetje internet te delen???

Verwijderd

minus0ne > Volgens mij is jouw routertje veel duurder dan mijn afgedankte P75 die alsnog een nuttige dienst kan vervullen. Anders had ik hem allang weggepleurd.

Verwijderd

Op dinsdag 05 december 2000 00:40 schreef Ohdoemaarwat het volgende:
minus0ne > Volgens mij is jouw routertje veel duurder dan mijn afgedankte P75 die alsnog een nuttige dienst kan vervullen. Anders had ik hem allang weggepleurd.
ALS je een afgedankte P75 heb :)
plus dat sommige mensen niet de kennis hebben die het vereist (linux).
Ik hetb 2 netwerken, een op P233 (linux SuSE), en eentje op de router, en dat werkt wel iets lekkerder, kortere latency, maar vooral: het gaat langer mee, want ik heb lekker 6 jaar garantie! :P

Een echte router is gewoon een betere keus omdat het niet gammel is, GEEN ruimte inneemt, niet vastloopt ;) en het is niet zo duur: 700 heb je een goede (mijne :))

Het is 16x8x2CM trouwens (LxBxH).
Als je nog een oude PC hebt staan, go for it (maarja, wel eerst linux leren), als je wat meer geld uit te geven heb, en een wat duurzamere, snellere router wil met meer mogelijkheden, dan moet je de UMax UGate 3000 nemen.

Verwijderd

Persoonlijk heb ik geen reet aan een snelle router als ik ook al een trage ISP heb. Lees: Casema. Dus, die P75 trekt het wel.

Verwijderd

Ik heb een AMD200 met Win98.
Werkt perfect.
Ik reboot hem eens per maand ongeveer.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Op dinsdag 05 december 2000 00:37 schreef Ohdoemaarwat het volgende:
prodigy > Vind je dat nou niet zonde zo'n vette pc gebruiken om een beetje internet te delen???
Tis maar wat je vet vind... :)
Athlon 500 kan je voor minder dan 150,- kopen ;)

(niet dat ik em slecht vind ofzo, heb er zelf ook een ;))

Verwijderd

Zware machine nodig voor Windows 2000 als router?

Ik heb een P1-120/96Mb/1Gb machientje staan, geinstalleerd met Windows 2000 Professional, internet connection sharing aangezet, alsmede IP forwarding, geoptimaliseerd voor achtergrondprocessen en dat ding draait al weet-ik-veel-hoelang stabiel.

Processorsnelheid is niet zo belangrijk bij dit soort systemen: genoeg (lees: veel) geheugen en een snelle netwerkkaart zijn veel belangrijker.

En ... vergeet je firewall niet (Bijvoorbeeld Atguard).

Verwijderd

Op maandag 04 december 2000 18:11 schreef ExTec het volgende:

Misschien dat je stiekem dacht aan een gateway op 95/98. Dat kan wel, maar houd er dan rekening mee dat je verbinding vaak down is/ je veel onderhoud hebt aan je gateway.
onzin, je als je die machina alleen gebruikt als gateway, en je stelt hem goed in, want daar gaat het nog wel eens mis, dan kun je win9x ook prima gebruiken om gateways te draaien, is niet zo prof. natuurlijk maar goed.

Verwijderd

Op dinsdag 05 december 2000 00:30 schreef minus0ne het volgende:

[..]
Ik zou een router kopen, is sneller, heeft hogere doorvoer, kost GEEN moeite, kan meer (port forwarding, NAT, VPN support), is goedkoper, is makkelijker, kortom: alles.
Heel makkelijk te installeren en in te stellen.

Ik raad de UMax UGate 3000 aan, 4 ports, en supersnel, kan je ook lekker servers achter runnen, en nog niet eens gemerkt dat er een router tussen zit (zo goed dus :))
wat kost zo'n routertje, klinkt wel lekker namelijk.>:)

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-08 17:51
Mijn router/server:

Cyrix P166+
48 MB BrakRam
2,6 GB IDE
2,1 GB SCSI
3*NIC (10 en 100 mbs, ISA en PCI)
1mb ISA videokaart

draait linux met samba, proxy (squid) SOCK5 http, ftp, telnet, sshd, en vast nog wel meer

heeft ook een poos met 16 mb ram gedraaid (toen ook nog met icq (600 gebruikers :)) erop, dat was toch iets minder

draait trouwens slackware 7.0

Wirf

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Pagina: 1