Ik ben onlangs op zoek gegaan naar een PDA met zowel Bluetooth als Wi-Fi geintegreerd en zag dat HP toevallig deze week met vier (eigenlijk twee) nieuwe Ipaqs komt die hieraan voldoen: de 4155 en 4355, met hun zakelijke broertjes de 4150 en 4350 (die voor zover ik heb kunnen vinden identiek zullen zijn, waarschijnlijk alleen anders qua standaard support e.d.)
Het meest opvallende is wel de 435x, die de beschikking krijgt over een duimtoetsenbord zoals de Palm Tungsten C, alhoewel het eindresultaat nogal anders is:

en een klein plaatje:

Zoals de plaatjes al doen vermoeden is deze nieuwe Ipaq nogal groot: 139x75x14.5mm. Bijna 14cm hoog! Dat hakt er nogal in vind ik zelf. Ik heb nog niet kunnen vinden wat'ie gaat wegen.
Dan zijn kleinere broertje:

Die lijkt nogal op andere nieuwe Ipaqs, uit de 19xx en 22xx series. Hij heeft die omvang ook: 114x71x13.5mm. 11.5cm is een stuk minder hoog
Hij zal zo'n 135gram wegen.
Verder zijn ze qua specs vrijwel hetzelfde:
Intel XScale 400MHz
64MB RAM (55MB beschikbaar), 32MB ROM
Windows Mobile 2003 Premium (met Outlook, IE, Word en Excel)
3.5" Transflective scherm op 320x240 bij 16bpp
Integrated Bluetooth, Wi-Fi en IrDa
SD slot voor SD/MMC en SDIO kaartjes
Verwisselbare oplaadbare batterij (zakelijke varianten krijgen een zwaardere)
Het meest opvallende is wel de 435x, die de beschikking krijgt over een duimtoetsenbord zoals de Palm Tungsten C, alhoewel het eindresultaat nogal anders is:

en een klein plaatje:

Zoals de plaatjes al doen vermoeden is deze nieuwe Ipaq nogal groot: 139x75x14.5mm. Bijna 14cm hoog! Dat hakt er nogal in vind ik zelf. Ik heb nog niet kunnen vinden wat'ie gaat wegen.
Dan zijn kleinere broertje:

Die lijkt nogal op andere nieuwe Ipaqs, uit de 19xx en 22xx series. Hij heeft die omvang ook: 114x71x13.5mm. 11.5cm is een stuk minder hoog
Verder zijn ze qua specs vrijwel hetzelfde:
Intel XScale 400MHz
64MB RAM (55MB beschikbaar), 32MB ROM
Windows Mobile 2003 Premium (met Outlook, IE, Word en Excel)
3.5" Transflective scherm op 320x240 bij 16bpp
Integrated Bluetooth, Wi-Fi en IrDa
SD slot voor SD/MMC en SDIO kaartjes
Verwisselbare oplaadbare batterij (zakelijke varianten krijgen een zwaardere)