Switch met collisions

Pagina: 1
Acties:

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:40
Mijn thuisnetwerkje heeft een GROOT probleem
Ik heb een draadloze verbinding van 10Km waar ik mijn Internet vandaan haal.
Ik heb het apparatuur wat voor de link zorgt in een poort van mijn switch gedrukt (Sweex 16 poorts 10/100 switch).
Dit apparatuur werkt op 10Mbit HD. (apparatuur voor die 10Km link)

Naast die link zijn er nog 3 10Mbit HD kastjes die allemaal voor draadloze communicatie zorgen in mijn dorp.

Wat ook in die switch zit zijn mijn pc's, allen 100Mbit FD.

Nu heb ik sinds het wat drukker wordt op het draadloze netwerk zeer vaak en veel last van collisions.
Erg lastig want daardoor schiet de ping met het Internet omhoog en de snelheid schiet ermee omlaag....
Ik heb even een test gedaan met een andere gebruiker in mijn netwerk ALLEEN wanneer er van een goeie ftp een download wordt gestart schiet de ping omhoog.
Lampje van collisions brand dan ook regelmatig.

Volgens mij zit het probleem in die switch dus ben ik al op zoek naar een andere duurdere switch die dit wellicht beter kan verwerken.
Zou dat het probleem wegnemen?

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 14:29
probleem is eerder dat je van verschillende poorten naar 1 poort toe gaat, 't maakt dan niet uit of het een switch is of niet, op 1 poort kan ten alle tijden maar 1 pakketje tegelijk verzonden worden, geen 2 dus krijg je ook op een switch een collision.

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
met Half duplex over die wireless link kan het toch heel goed dat, zelfs met een switch, je colissions krijgt? Immers, de switch zorgt er voor dat er geen colissions zijn bij routeren van de paketten, maar neemt niet weg dat bij transport over HD verbinding een en ander kan botsen.

Je moet ook mogelijkheid overwegen dat het niet in de switch botst, maar er buiten op de HD link (iets wat jou switch blijkbaar ook merkt en daarom het colission lampje laat zien?).
Wat je er aan zou kunnen doen weet ik niet zo direct. een mogelijk idee zou kunnen zijn, om gebruik te maken van een router (probeer het met een oude computer). Wanneer je met een computer als router ook colissions hebt, dan kun je zeggen dat het aan je draadloze link ligt

[ Voor 9% gewijzigd door Bart B op 14-10-2003 00:24 ]

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Kan dat niet te maken hebben met de mix van FD en HD apparaten op je switch?
Wat ik van full-duplex weet is dat het tegelijk kan verzenden en ontvangen.
Half-duplex kan alleen of ontvangen of verzenden. Als je HD apparatuur dus staat te verzenden omdat het geen traffic op het medium ziet kan je FD appartuur ook gaan staan zenden, omdat die niet meer kijkt of het medium vrij is (dacht ik.)

Kan je HD apparatuur dus niet op FD werken?
Of probeer als je FD apparatuur eens op HD te zetten en kijk dan of het beter werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door Liam op 14-10-2003 00:24 ]

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Collisions is niks ernstigs, en zorgt bij normale proporties niet voor problemen.

Dat de ping (beter rtt) omhoog gaat bij ftp verkeer is niet vreemd natuurlijk. Je krijgt dan wachtrijen, en packets vetragen dan wat.

Een wireless-link is full-duplex.

Kortom, niets om je zorgen om te maken. Alle apparatuur doet precies wat het moet doen.

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:40
Dan heb ik voor niets het hele netwerk zo breed mogelijk opgebouwd!!!

Elke Access Point die op mijn switch zit heeft verbidning met een andere locatie waarop mensen zich aan kunnen melden.
Ik dacht dat ik hiermee zo het beste resultaat had...
Op zich heb ik dat nu ook, alleen de meesten gebruiken de verbinding puur alleen voor Internet...
Dit betekent dat de meesten door die ene Access Point heen moeten.....
Iemand nog een tip? ik neem als het goed is vanmiddag even een 3com switch mee om te kijken of het probleem dan toch verholpen is (je weet maar nooit)

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Tis me niet helemaal duidelijk wat je laatste punt is met: "Dan heb ik het helemaal voor niets gedaan."

Wat niet? Waarom niet?

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

buiter schreef op 14 October 2003 @ 10:21:
Dan heb ik voor niets het hele netwerk zo breed mogelijk opgebouwd!!!

Elke Access Point die op mijn switch zit heeft verbidning met een andere locatie waarop mensen zich aan kunnen melden.
Ik dacht dat ik hiermee zo het beste resultaat had...
Op zich heb ik dat nu ook, alleen de meesten gebruiken de verbinding puur alleen voor Internet...
Dit betekent dat de meesten door die ene Access Point heen moeten.....
Iemand nog een tip? ik neem als het goed is vanmiddag even een 3com switch mee om te kijken of het probleem dan toch verholpen is (je weet maar nooit)
Huh? Had je het verkeer wat naar internet zou komen verkeerd ingeschat en meer op lokaal verkeerd gegokt ofzo?
Of wat bedoel je nou eigenlijk?
Heb je al naar je full/half duplex instellingen gekeken?

Wat bedoel je met "zo breed mogelijk opgebouwd"?
Je inet wordt echt niet sneller als je iedereen aan een gbit link gooit ofzo, dus wat bedoel je?

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

Pagina: 1