Toon posts:

[Win2k Serv] 2x HDD zonder RAID

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een paar vragen over de gebruikte topic. Eerst wat informatie:

Ik wil een fileserver bouwen met een P3 800 Mhz die ik "over" heb. Op de server ga ik Win2k server of advanced server als server OS draaien. Ik wilde hiervoor 2x een 80 GB HDD kopen van Maxtor. 1 HDD gewoon in de PC en de ander in een removable rack. De bedoeling is dus om met win2kserv op de ene HDD (in de PC) mijn zooi te backuppen, en dan Win2kserv de eerste HDD naar de 2de te laten clonen (soort RAID dus), volgens mij kan dit met Win2k zonder dat je een RAID kaart nodig hebt. Dat clonen moet ie doen als schijf 2 in de PC zit omdat ik van plan ben om die schijf (in het remov. rack) eruit te halen en in een kluis te gooien. 1 maal in de week ofzo gooi ik die rack er ff trug in om de 2 schijven weer gelijk te trekken en haal ik em er weer uit om in de kluis te gooien.

Goed, dat was de info. Nu de vragen.

1. Kan je het systeem, zoals ik dat net uiteen heb gezet, zonder RAID kaart bouwen?

2. Is het mogelijk om die idd met die removable rack te doen. Oftewel, kan win2k die eerste HDD naar de 2de clonen als ie er maar 1x in de week inzit? Gaat win2k dan niet irritant doen?

3. Als je andere dingen in dit verhaal tegen komt die niet kloppen, meldt dit me dan, dan kan ik er nog wat anders op verzinnen.

4. Btje een side-question: Zou ipv dit verhaal, een tapestreamer met 1 HDD ook een goede keuze zijn? Ik heb het nooit zo op die streamers omdat ze me fragiel en niet erg betrouwbaar lijken.

Ik hoop dat iemand me kan helpen. Als ik meer vragen verzin zal ik die dmv. een updat aan deze post toevoegen.

Alvast bedankt.

[Update]
Als jullie trouwens andere oplossingen weten, mag je die ook geven, wel met voldoende uitleg pls, geen dooddoeners.
[/Update]

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2003 23:53 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
1) ja dat kan

2) dit kan ook, echter je moet in diskmanager wel aangeven dat die schijf 'weer terug is' in het systeem en dan de mirror weer (handmatig) opstarten. (reactiveren van de schijf)... dit kwalificeerd zich wel als 'irritant'

4) niks mis met een tapestreamer, die dingen zijn zeker niet fragiel (dds4/dlt hebben we het over he)

A wise man's life is based around fuck you

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

de meeste IDE raid controllers zijn niet echt hot-pluggable, daar heb je vaak de duurdere modellen weer voor.
Een hotswap bay kan dan wel, maar met een hakkietakkie-oewa adapter zal je wellicht eerst je server plat moeten gooien voor je die not-so-hotswap eruit kan halen (which kinda defeats the purpose).

[edit]

Oops, my bad.

Je wil het ook zonder raid adapter doen.
Nou ja, Mirrorset maken kan idd ook.
Alleen moet je wel elke keer de boel plat gooien, als je die schijf eruit wil halen.
Niet echt handig, dan liever een tapestreamer erbij voor je backups en gewoon je mirror intact laten.

[ Voor 33% gewijzigd door alt-92 op 13-10-2003 23:38 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik denk - zoals alt-92 al zegt, dat je beter af bent met een backup unit. Een backup van een week oud is zowiezo twijfelachtig, en mirrors breaken voor backups .. Tja ... Het zou niet mijn idee zijn van backups ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dit soort info heb ik wat aan. Ik ga dit is ff uitzoeken. Btw zwelgje, wat is dds4/dlt, als je het hebt over een tapestreamer?

En als ik het goed begrijp van jullie. Als ik die 2de schijf er uit haal (wel eerst PC uit en na verwijderen aan). Help ik me hele mirror systeem om zeep? Dat is idd wel minder. Hmm, is dit echt niet op te lossen?

• Zwelgje
  • Laatst online: 20-01 19:37
och ik had hier een tijdje geleden nog een oude pc staan met een software mirror onder windows 2000, hier kon ik netjes de ide disk afhalen en opnieuw aansluiten (on the fly)... geen problemen mee gehad.... :D

of het aan te raden is.. geen idee

A wise man's life is based around fuck you

• The Dolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 October 2003 @ 00:04:
Btw zwelgje, wat is dds4/dlt, als je het hebt over een tapestreamer?
DTL = Digital Linear Tape
Magneetband techniek als alternatief voor DAT. Gebruikt wegens de hoge doorvoersnelheid (20MB/s). Werkt in principe hetzelfde als een videorecorder alleen heeft de cassette slechts 1 spoel.

DDS = Digital Data Storage
1: 1-2GB
2: 4-8GB
3: 12-24GB
4: 20-40GB

Norm van HP voor een 4mm DAT magneetband, later uitgebreid met compressie met bandlengtes van 60 tot 150m. En volgens mij werkte deze techniek met helical scan itt DAT. Maar dat zoek je zelf maar ff ;)

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Pagina: 1