HD's in raid 0 spinnen op, klikken en slaan af

Pagina: 1
Acties:

• psychotic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-11-2025
Ik heb hier een MSI K7T266 Pro 2 RU (ms6380) met raid dus. Ik heb sinds tijden 2 Maxtor D740X-6L, 40 Gigs in raid 0 hangen en nooit problemen gehad.

Momenteel als ik opstart, hoor ik ze opspinnen, dan volgt en klik (dezelfde klik die je hoort als je het systeem uitzet) en vervolgens zijn ze niet te zien 'No array defined' :?

Dus ik dacht er is er één kapot maar dat is niet het geval, na een paar keer proberen, krijg ik ze weer aan de praat en kan ik gewoon verder.

Ik heb inmiddels geprobeerd om de dvd's (2) los te koppelen (dit om power te besparen) en de hd's los van elkaar op een apparte ide te laten opstarten (dus 1 tegelijk zonder raid) . Ook hier krijg ik herhaaldelijk hetzelfde probleem (klik :( ). Verder nog een andere CPU geprobeerd maar dat is het ook niet. Ook nog een andere biosversie geprobeerd en ook dat wil niet helpen.

Ik begin het hier een beetje te verliezen; HD's blijken goed. Misschien zou het de voeding kunnen zijn of zou mijn moederbord brak geworden zijn ? Ik heb helaas geen ander systeem om de HD's of voeding te testen.

Voeding is 300Watt van Aopen zie sig voor details.

Wie o Wie heeft een optie of ervaring met dit probleem ?

MSI K7T266 Pro2 RU, XP 2400+@2600+ 52Gr stressed. Aopen HQ08 gemod met div Panaflo fans, Case 43 Gr. Sapphire Radeon 9500 Pro 330@310 Catlist 3.4, Compaq 8020 TFT 18,1" DVI, 768Mb Crucial@CAS 2-2T-5T-2T-4way, 2*Maxtor D740X-6L Raid

Verwijderd

hdd temps ????

Verwijderd

Heb je onlangs iets veranderd? Al is het maar een stekker verwisseld?
Ik heb ook iets dergelijks gehad toen ik teveel dingen aan 1 draad uit de voeding hing. Uit mijn Enermax 420w kwam een draad met 4 molex stekkers dus ik hing er vrolijk 3 schijven aan (2x raid en eentje los erbij), maar er was altijd eentje die gewoon niet aan sprong.

Dus wissel eens stekkers uit/om en hang ze beide aan een aparte draad.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-03 13:31

Turkish

zhé germans

Ook al een andere Bios voor je Raid-controller geprobeerd? Al geprobeerd er andere IDE kabels aan te doen, misschien een simpele gedachte. Maar als het af en toe wel en af en toe niet optreedt zou het dit kunnen zijn

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Al eens geprobeerd met slechts 1 HDD (een andere nemen!) ?? aan de RAID controller ??

Dit om te zien of de controller wel goed zijn detectie doet.

Ik had tot voor een maand terug een soortgelijke setup draaien (1900+ 2 x 60 GB IBM op een K7T266 Pro2 RU ) dit gaf eigenlijk nooit problemen qua RAID, maar toen ging t bordje dood :(

[ Voor 11% gewijzigd door Pantagruel op 14-10-2003 15:40 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• psychotic
Alvast bedankt voor de reacties, hier wat antwoorden op gerezen vragen;

- MrWeedy; Hd's zijn qua temp niet warm, ik heb er 2 fans achter die de warme lucht wegzuigen. Precieze temp weet ik niet. Te monitoren somehow ?

- Der Vati; ik heb een tijd terug wel een 9500Pro geinstalleerd die ook power vraagt via stekker maar sindsdien heeft het systeem geruime tijd gewoon goed gedraaid. Zal toch nog eens een andere proberen...

- Turkish; Ik zou de raidcontroler nog eens proberen te flashen naar full ipv lite. Dit heb ik eerder ook al eens gedaan, wie weet zou dit iets kunnen uitmaken. Aan de andere kant heb ik de HD's ook al een aan een apparte IDE gehangen met andere kabels, problemen bleven... Vanavond zal ik eens flashen naar full raid...

- Pantagruel; Ik heb geen andere HD ter beschrikking, wat ik wel van de week eens wilde proberen is de HD's meenemen naar mijn werk om daar in een ander systeem te hangen en kijken of ze het daar probleemloos doen.. b.t.w. waarom is jouw MB doodgegaan ?

Vooralsnog denk ik aan moederbord of voeding. Na testen HD's in ander systeem weet ik meer.

Ik laat het nog weten...

MSI K7T266 Pro2 RU, XP 2400+@2600+ 52Gr stressed. Aopen HQ08 gemod met div Panaflo fans, Case 43 Gr. Sapphire Radeon 9500 Pro 330@310 Catlist 3.4, Compaq 8020 TFT 18,1" DVI, 768Mb Crucial@CAS 2-2T-5T-2T-4way, 2*Maxtor D740X-6L Raid

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

psychotic schreef op 14 October 2003 @ 16:54:
Alvast bedankt voor de reacties, hier wat antwoorden op gerezen vragen;

- Pantagruel; Ik heb geen andere HD ter beschrikking, wat ik wel van de week eens wilde proberen is de HD's meenemen naar mijn werk om daar in een ander systeem te hangen en kijken of ze het daar probleemloos doen.. b.t.w. waarom is jouw MB doodgegaan ?
Overleden aan het lekkende ELCO syndroom.
Na wat geharrewar heeft MSI en niet de leverancier de plank vervangen. MSI deed niet moeilijk, zij kenden het probleem van de elco's.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:52
Probeer is dat analyse tool van Maxtor. Mijn IBM vlogen soms ook uit de array, maar er bleek er dus wel eentje kapot te zijn. Ook al leek het soms een tijd goed te zijn, de IBM analyse tool kon gewoon de HD's in de array analyseren en de foute HD aanwijzen. Jammer dat het kwaad toen al geschiet was :(

Powered by KPN

• psychotic
Nou, raidcontroler geflashed naar 'Full' ipv 'Lite' daarna opgestart en hij starte in één keer op. Nog maar een paar keer geprobeerd maar helaas. Hetzelfde euvel was er nog steeds :(

Hd's appart in een oud systeempje geplaatst, hier spinden ze alletwee zonder problemen op (één HD per keer geprobeerd).

Maxtors appart getest met proggie 'Powermax' quicktest; geen problemen met beide :)

Oud Compraq voedinkje op mijn moederbord geplaats maar dat ging op de ''eén of andere manier niet werken, systeem starte wel maar verder geen reactie what so ever (indiatie leds bleven ook rood) Comraq voeding anders :?

Momenteel draait hij weer even, het probleem is dus vaak bij het opstarten dat de Maxtors gewoon afslaan net na het opspinnen. Als het eenmaal een keer lukt, heb ik verder geen problemen en kan ik alles met de HD's doen. Defraggen, speedtesten enz..

Ik heb in de Bios eens naar de voltages zitten kijken en vraag me af of die wel binnen de 'perken' zijn:

+5 volt = 4,673 a 4,728
+12 volt = 11,378 a 11,558
- 12 volt = -11.989 a -12,071
-5 volt = - 4,926 a - 4,976

Zijn deze outputs wel goed genoeg ? Ik heb een Aopen kast met zelfde merk voeding....

Verwijderd

psychotic schreef op 15 oktober 2003 @ 19:30:
..8<..
Oud Compraq voedinkje op mijn moederbord geplaats maar dat ging op de ''eén of andere manier niet werken, systeem starte wel maar verder geen reactie what so ever (indiatie leds bleven ook rood) Comraq voeding anders :?
..8<..
Inderdaad. Compaq vond 't klaarblijkelijk nodig zich te onderscheiden. Ik meen, maar weet niet zeker dat ze daar tegenwoordig op terug gekomen zijn.
Momenteel draait hij weer even, het probleem is dus vaak bij het opstarten dat de Maxtors gewoon afslaan net na het opspinnen. Als het eenmaal een keer lukt, heb ik verder geen problemen en kan ik alles met de HD's doen. Defraggen, speedtesten enz..
Lijkt me nu zo wel duidelijk dat 't je voeding is.

'T opspinnen van een HDD kost een stuk meer stroom dan ze aan 't draaien houden. (Pin me er niet op vast maar waarden in de orde van 22Watt voor opspinnen, 9Watt Seek en 6Watt Idle komen geloof ik in de buurt).
Ik heb in de Bios eens naar de voltages zitten kijken en vraag me af of die wel binnen de 'perken' zijn:

+5 volt = 4,673 a 4,728
+12 volt = 11,378 a 11,558
- 12 volt = -11.989 a -12,071
-5 volt = - 4,926 a - 4,976

Zijn deze outputs wel goed genoeg ? Ik heb een Aopen kast met zelfde merk voeding....
Nee, 1 blik was genoeg. Die waarden van zowel de +5V als de 12V zijn te laag.

Beide lijnen mogen maximaal 5% afwijken willen ze voldoen aan de ATX specs.

En maxtor geeft als minimum spanning op de +5V in de spec sheet van de D740x 4,750V aan. Onder die grensspanning slaan ze idd met hun koppen in de transport stand en schakelen zichzelf uit.

• psychotic
Verwijderd schreef op 15 oktober 2003 @ 20:07:
[...]
Lijkt me nu zo wel duidelijk dat 't je voeding is.

'T opspinnen van een HDD kost een stuk meer stroom dan ze aan 't draaien houden. (Pin me er niet op vast maar waarden in de orde van 22Watt voor opspinnen, 9Watt Seek en 6Watt Idle komen geloof ik in de buurt).
[...]

Nee, 1 blik was genoeg. Die waarden van zowel de +5V als de 12V zijn te laag.

Beide lijnen mogen maximaal 5% afwijken willen ze voldoen aan de ATX specs.

En maxtor geeft als minimum spanning op de +5V in de spec sheet van de D740x 4,750V aan. Onder die grensspanning slaan ze idd met hun koppen in de transport stand en schakelen zichzelf uit.
Ik heb het nog eens opgezocht en inderdaad, de opspin kost maarliefst 24 Watt en volgens 12,5 seek en 7,4 idle.

Mijn voeding is 300Watt maar als die waardes inderdaad te laag zijn zoals je zegt (en ik geloof je direkt) zal dat het probleem moeten zijn! Die 4,750 volt grensspanning die Maxtor opgeeft kon ik nergens vinden maar inderdaad, een collega van mij gaf ook al aan dat die klik de 'parkeerstand' aangeeft.

M.a.w. HedKandi , ik geloof dat je gelijk hebt en ga maar eens op zoek naar een goede voeding. Heb al even zitten kijken en zie wat goeie merken; Zalman, Antec en wat goedkoper de Q-Technogoly (dus geen Q-Tec ;) ) Bij deze voedingen schijnen de rimpel, geluidsproductie en de belastingsbestendigheid erg goed te zijn.

Thanxs allen voor het meedenken _/-\o_

• Shaflic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-02 11:58
Okay nu vraag ik me iets af. Misschien een beetje offtopic maar over die voeding, Ik had eerst een 350 watt levicom, op de 12+ lijn had ik 12,8 en nu ben ik naar een cwt 550 watt gegaan die heeft 11,37 op de 12 volt lijn staan! Wat is nu beter want ik dacht juist dat die 12,8 verkeerd was. Die 12,8 was erg veranderlijk maar die 11,37 is rotsvast.
De CWT (Channel Well Tech) zou een afwijking van hooguit 3% hebben, klopt dus ook niet... heb er wel 110 euro voor neergelegd!

Verwijderd

Shaflic schreef op 16 October 2003 @ 09:30:
Okay nu vraag ik me iets af. Misschien een beetje offtopic maar over die voeding, Ik had eerst een 350 watt levicom, op de 12+ lijn had ik 12,8 en nu ben ik naar een cwt 550 watt gegaan die heeft 11,37 op de 12 volt lijn staan! Wat is nu beter want ik dacht juist dat die 12,8 verkeerd was. Die 12,8 was erg veranderlijk maar die 11,37 is rotsvast.
De CWT (Channel Well Tech) zou een afwijking van hooguit 3% hebben, klopt dus ook niet... heb er wel 110 euro voor neergelegd!
Kijk eens of je van iemand een goede multimeter kan lenen, en meet eens wat de werkelijke waarde is van de 12V (bv in een molex met draaiende computer - voorzichtig !)

De onboard voltmeters zijn ook niet je van het. Maar hoger is gevaarlijker voor hardware en stabiliteit is erg belangrijk.

Je 3,3V en 5V zijn beide ook belangrijker voor goed functioneren dan de 12V, omdat de aansturings en regel electronica op die voltages vertrouwt.

• psychotic
Nou, vanmiddag een nieuwe voeding gekocht en wel een Topower 450Watt voor € 79.- ( http://www.topower.com.tw/En_Default.asp ) Deze was ook op Tomshardware getest en kwam redelijk goed uit de bus (op sommige punten beter dan Zalman en Enermax ;) . Belangrijkste voor mij waren de prijs en het feit dat ik hem ff snel in mijn pauze bij computerland kon ophalen. Had het liefts de Antec gekocht maar dat kon alleen via webwinkel en dat duurde mij te lang. Affijn, ingebouwd, aanzetten en ja hoor zonder problemen opstarten die handel :) tweede keer getest en weer geen probleem (zal het straks nog een paar keer doen voor de zekerheid maar echt nodig is het niet want ik weet al dat mijn probleem over is). Degene die ik heb heeft alleen niet de fanswitch maar heeft bijvoorbeeld wel weer twee SATA aansluitingen en ziet er solide uit (heel wat beter dan die brakke Aopen uit mijn HQ08 8)

Ik heb nog eens in motherboard monitor zitten kijken en die geeft wat hogere readings aan dan dat mijn oude Aopen voeding deed: (readings in afgelopen uur)

Volt low high avg
3,3 volt 3.18 3.36 3.30
5,0 volt 4.87 4.95 4.91
12 volt 12.10 12.34 12.23
-12 volt -12.52 -12.27 -12.37
-5 volt -5.19 - 5.04 -5.10

Al met al is dit niet met multimeter maar wat wel blijkt is dat het aardig stabiel is.

Zo, weer een frustrerende evaring rijker maar wel blij en voldaan dat het uiteindelijk weer goed werkt hier :>

• Shaflic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-02 11:58
Verwijderd schreef op 16 oktober 2003 @ 20:28:
[...]

Kijk eens of je van iemand een goede multimeter kan lenen, en meet eens wat de werkelijke waarde is van de 12V (bv in een molex met draaiende computer - voorzichtig !)

De onboard voltmeters zijn ook niet je van het. Maar hoger is gevaarlijker voor hardware en stabiliteit is erg belangrijk.

Je 3,3V en 5V zijn beide ook belangrijker voor goed functioneren dan de 12V, omdat de aansturings en regel electronica op die voltages vertrouwt.
Ik heb de bios geraadpleegd en daar is de 12 volt 11,94 in plaats van 11,37 ! Dus volgens mij is het programma niet echt geweldig. Ik gebruikte Motherboard Monitor. Ik geloof liever de waarden die in de bios te vinden waren:

12 volt - 11,94
5 volt - 4,93
3 volt - 3,28

Lekkere voeding is dit :) Beter dan enermax beweren ze maar dan goedkoper. Channel well Tech uit taiwan. Wel irritant dat er geen knop op de voeding zit.
Pagina: 1