[php] bandbreedte van connecting client herkennen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suepahfly
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 17:05
Ik ben bezig met een site met behoorlijk wat plaatje in het design.
Om de inbellers te ontzien wil ik dat deze dus een soort van lite-versie krijgen.

De search levert me niet veel (helemaal niets) op, misschien kan ik gewoon niet zoeken :P

Waar ik zelf aan zat te denken is de hostnaam afvangen.
zoiets als .....dailin.ticali.nl

dus zoiets als
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
if(eregi("dial",gethostbyaddr($ip))
{
     get_template("lite");
}
else
{
    get_template("rich_content");
}

Op die manier kan ik al een redelijk onderscheid maken.
Het probleem is echter dat er veel verschillende providers zijn, en alle inbellers hebben niet allemaal het woord `dail` in de hostnaam (of een ander overeen komend woord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavorka
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-03-2018

Cavorka

Internet Entrepreneur

Laat ze zelf kiezen... Stuk eenvoudiger.

Sorry voor de non-oplossing.

Misschien dat je met Flash de snelheid kan testen? (Ik ben een Flash hater, maar zoeits kan toch wel.)

*Edit: Of misschien de lengte van het IP adres? Bij dialer zijn die altijd ellenlang, misschien met kabelaars/dsl'ers niet?

[ Voor 27% gewijzigd door Cavorka op 13-10-2003 21:36 ]

the-blueprints.com - The largest free blueprint collection on the internet: 50000+ drawings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Of de gebruiker bijvoorbeeld 100KB laten downloaden in een verborgen Iframe en de via javascript mbv de readystate net zo lang wachten tot de readystate van het iframe fullyloaded(?) is. Dan vergelijk je de eindtijd met de starttijd en heb je de snelheid. Is helaas wel een IE-only oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suepahfly
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 17:05
Ben geen JS kenner an Flash al helemaal niet. Bovendien wil ik die sortering zo snel mogelijk doen.

IP is ook geen oplossing.
Ik heb ff een oud server log er bij gepakt van mijn eigen servertje. Daar hebben inbeller ook gewoon een xxx.xxx.xxx.xxx ip adres.

Boven dien snap ik niet helemaal hoe je er bij komt dat inbellers een lang ip adres hebben IPv4 is toch altijd xxx.xxx.xxx.xxx

De enige redlijke oplosossing die ik kan bedenken is idd de bezoeker zelf laten kiezen en met bv. een cookie de instelling opslaan.

Maar ik ga toch liever een een automatische oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxonic
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-09 22:23
Boven dien snap ik niet helemaal hoe je er bij komt dat inbellers een lang ip adres hebben IPv4 is toch altijd xxx.xxx.xxx.xxx
Ik denk dat hij de hostname bedoeld ;)

De flash oplossing lijkt mij niets. Probleem is dat je bij veel users veel data genereerd, dat de users flash moeten hebben en dat het laden van de pagina langer doort door de benchmark.
Je wilt mensen een lite versie aanbieden maar daarvoor moeten ze wel 100kb downloaden :?
Dan heb je nog de mensen die misschien wel breedband hebben maar een datalimiet hebben en dus toch liever de lite versie zien.
Op hostname checken lijkt mij dan beter. Maargoed, dan moet je wel een flinke lijst maken met opties. Daarnaast heb je dan nog de mensen wiens provider de naam breedband draagt maar die in feite gewoon bij chello zitten ;)

edit:
moraal: Laat ze zelf kiezen sla dat op...

[ Voor 5% gewijzigd door Maxonic op 13-10-2003 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

Ik zou toch ook gewoon de gebruiker zelf laten kiezen.
• Sommgige breedband-users willen ook gewoon een lite-page;
• sommige inbellers willen wel een full-page.

Zelf laten kiezen is dan dus de oplossing. :) Alleen dit is natuurlijk nog geen antwoord op de vraag... En opzich is het een boeiende vraag; al is misschien in dit geval de toepassing niet je-van-het.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

real-doc schreef op 13 oktober 2003 @ 21:37:
Of de gebruiker bijvoorbeeld 100KB laten downloaden in een verborgen Iframe en de via javascript mbv de readystate net zo lang wachten tot de readystate van het iframe fullyloaded(?) is. Dan vergelijk je de eindtijd met de starttijd en heb je de snelheid. Is helaas wel een IE-only oplossing.
Dus om de gebruiker te ontzien (daar is de oplossing tenslotte voor), moeten ze 100KB extra inladen?
Fijn, als modemgebruiker... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavorka
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-03-2018

Cavorka

Internet Entrepreneur

Maar okay: de eerste zin die ik schreef was dus eigenlijk al de oplossing.

@Maxonic: Ja idd, hostname, IP, whathever :p. Was een beetje duf gisteren.

the-blueprints.com - The largest free blueprint collection on the internet: 50000+ drawings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat ze nou gewoon 1 keer klikken scheelt je echt een hoop gedoe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigtree
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:16
Genereer anders een pagina van 15KB aan whitespace, met achteraan een javascript- of meta-redirect. De tijd tussen de twee requests is een mooie maatstaf voor de snelheid van de verbinding. Zelfs met een modem duurt je testprocedure dan maar een paar seconden.

Iedereen pint real-doc meteen vast aan die 100K :p.

Lekker woordenboek, als je niet eens weet dat vandalen met een 'n' is.

Pagina: 1