chipsetfan draait niet

Pagina: 1
Acties:

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-08 10:57
Ik heb sinds een week een Gigabyte GA 7n400 Pro. Toen ik net in de kast keek, zag ik dat de chipsetfan niet draaide. Is het mogelijk dat hij wordt uitgeschakeld door een biosinstelling of door lage temperaturen?

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Een chipsetfan draait bij mijn weten altijd.
De kans is dus groot dat deze kapot is en in dat geval is het beter om even contact op te nemen met de winkel waar je het moederboard hebt gekocht of met Gigabyte zelf. Je hebt er nog garantie op. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Volgens mij draait een chipsetfan inderdaad altijd. Je kunt misschien even kijken of hij goed aangesloten is en niet wordt geblokkeerd door een molexkabel of iets dergelijks, maar ik denk dat 'ie gewoon stuk is. Je kunt hem zelf vervangen (niet zo moeilijk) of gewoon terugbrengen naar de winkel.

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Volgens mij moet die altijd draaien. Ik denk dat je fan gewoon kapot is. Als ik jouw was zou ik voor een heatstink gaan heb je nooit problemen, als je niet al te veel overclock plannnen hebt tenminste :P

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Flash je bios eens.

Bij het lezen van deze topic titel dacht ik al "zeker een gigabyte"
Ik heb hier ook hetzelfde plankje en had hetzelfde euvel. dit werd opgelost door een nieuwe bios te flashen. Ben overigens maar niet bang dat het verkeerd gaat met je chipset, ding blijft heel lang stabiel draaien. Heb de mijne nu zelfs passief gekoeld omdat ik gek werd van het geluid.

Er is niets mis met het fannetje, je moet alleen even de bios flashen.

• Ossenaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:20

Ossenaar

Oss de Gekste !!!

heb je de Gigabyte software van de cd installed ? Dan stopt die fan bij mijn vorige Gigabyte Ik1100 bordje namelijk. Bij het verwijderen van die software blijft het fannetje vrolijk doordraaien.

De kick van Electric!

Verwijderd

Heb het ook gehad (Abit KR7ARaid).
De heatsink werd nauwelijks warm dus als je een beetje een goede airflow in je kast hebt kan je het wel zo laten. Je kan het ook passief koelen met een Zalman blok (www.freezinghardware.nl of www.xxlcases.nl).

• Rocketman
Inmiddels draait het fannetje weer na opnieuw opstarten, maar opeens deed mijn toestenbord het niet meer.... Vreemde zaak, ik heb de allernieuwste bios dus daar ligt het niet aan. Oh, inmiddels is het fannetje weer gestopt. Zou het kunnen komen door die enorme airflow in mijn Antec 1080 kast? Ik hoop dat het geen defect is.

• Genghis Khan
  • Niet online
Rocketman schreef op 13 October 2003 @ 21:22:
Zou het kunnen komen door die enorme airflow in mijn Antec 1080 kast?
Hoe kan dat in godsnaam een fan slopen dan? Lijkt me niet echt logisch.

Ik zou het fannetje er even uitschroeven en op een ander moederbord testen. Weet je het zo.

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:11

Piggen

Lekker bakkie

Ik zou die fan zowieso vervangen door een (Zalman) heatsink. Koelt haast net zo goed en het scheelt weer wat herrie. Een fan op de northbridge lijkt me zowieso wat overdreven

• Ossenaar

Ossenaar

Oss de Gekste !!!

Rocketman schreef op 13 oktober 2003 @ 21:22:
Inmiddels draait het fannetje weer na opnieuw opstarten, maar opeens deed mijn toestenbord het niet meer.... Vreemde zaak, ik heb de allernieuwste bios dus daar ligt het niet aan. Oh, inmiddels is het fannetje weer gestopt. Zou het kunnen komen door die enorme airflow in mijn Antec 1080 kast? Ik hoop dat het geen defect is.
Haal al die gigabyte utility software eraf die je installed hebt-> helpt echt ;-)
had precies hetzelfde probleem met de IK-1100 van Gigabyte :)

De kick van Electric!

• Rocketman
Ik heb de software verwijderd, maar er zit geen beweging meer in het fannetje. Zou het echt niet kunnen dat hij temperatuur gestuurd is?

Verwijderd

Na mijn idee is je fannetje gewoon dood! De mijne is laatst ook overleden, en ik heb gekozen voor een ZALMAN koelblokje. Het werkt echt SUPER!

Afbeeldingslocatie: http://www.xxlcases.nl/webshop/assets/thumb/zalman_nb47j_100.jpg

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Voor zo ver ik het weet kan een fan op de northbridge niet temperatuur gestuurd zijn. Dat blijkt dus wel te kunnen.
Het lijkt me in iedergeval niet door je airflow komen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Andre-85 op 13-10-2003 22:10 ]

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-08 22:40
Allemaal mensen die er verstand van hebben :o
Quote van Gigabyte site:

Deze functie zit in je Nieuwste Bios:

SmartFan that automatically changes the fan speed of CPU Fan and Northbridge Fan according to temperature and time difference. Smartly reduces PC noise and power consumption.

Dus dat lijkt me hetgeen wat er hier van toepassing is ?? :?

Het is uit te zetten in je BIOS btw.

[ Voor 42% gewijzigd door Hoyden op 13-10-2003 22:09 ]

• Rocketman
SandeR schreef op 13 October 2003 @ 22:07:
Quote van Gigabyte site:

SmartFan that automatically changes the fan speed of CPU Fan and Northbridge Fan according to temperature and time difference. Smartly reduces PC noise and power consumption.

Mooi, dat is dus de oorzaak... Ik had beter moeten lezen, ik ga weer even in het bios neuzen. Bedankt in ieder geval.

• Genghis Khan
  • Niet online
SandeR schreef op 13 oktober 2003 @ 22:07:
Quote van Gigabyte site:

Mja, deze technieken zetten normaliter de fan niet compleet stil voor zover ik weet...

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

precies. Zette zelf met die V-tuner tool de fan op max-speed (ultra) en prompt een dag later was er van een ultra-draaiende fan niks meer te vinden. 0 RPM , definitief. Dank u, Gigabyte voor deze smart tools |:(

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Rocketman
Ik heb nu definitief gevonden waar de fout zat: in de utilitysoftware van Gigabyte zelf. Ik had nog meer ellende in XP en heb een nieuwe install gedaan. De fan draait en blijft nu ook draaien in XP. Het is misschien niet zo'n ramp als hij stil staat, maar toch, hij hoort te draaien en ik erger me aan nieuwe spullen die niet goed functioneren... Voor de temperatuurweergave gebruik ik weer MBM5, dat het altijd foutloos heeft gedaan.

• Ossenaar

Ossenaar

Oss de Gekste !!!

//offtopic

Luisteren is soms ook een kunst :X 8)7

[ Voor 126% gewijzigd door Ossenaar op 15-10-2003 00:20 ]

De kick van Electric!

• Rocketman
Leg uit

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Rocketman
Uninstallen hielp niet, pas na een verse installatie ging het fannetje weer draaien.
Toch bedankt voor de hint.
Pagina: 1