mp3-server op mijn kamer

Pagina: 1
Acties:
  • 424 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu op mijn kamer op mijn laptoppie te klooien met maar 6gb aan ruimte. Thuis heb ik mijn archief staan van (veel meer mb). Ik dacht misschien is het een optie om een extra compuutje neer te zetten (zonder scherm enzo) om als mp3-server te dienen.

Ik wil hem dan besturen vanaf mijn laptop en ook wat kunnen upgraden aan muziek als ik op mijn kamer ben (nieuwe muziek neem ik dus mee via de hd van mn laptop).

mijn vraag is: Hoe ga ik dit oplossen. Ben student, dus elke 2 euro is een biertje minder... dus graag CHEAP.. :P

Laat jullie fantasie erop los... De laptop zit in een docking-station, met mogelijkheden voor com-poort, lpt-poort maar ook gewoon 10/100 netwerkkaartje e.d. Windows2000 staat erop.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2003 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:24

DukeBox

loves wheat smoothies

Is een externe hdd (usb ?) dan niet makkelijker en goedkoper.. neem je ook makkelijk mee naar je andere pc om vol te gooien. Een andere optie is bijv. een ipod met 30gb of zo.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-08 19:50
Tja voor 2 euro heb je niet snel een server. Linux heeft niet veel nodig qua systeemresources...zie de FAQ voor meer info daarover. Maar je hebt wel een groote hdd nodig ivm al die mp3's.

Via Samba zou dus een optie zijn om je mp3's te kunnen beheren vanaf je laptop.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 13:29

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Netjuke :)

Maak een Linux systeem met een grote HDD
Zet er Apache en MySQL op
eventueel Samba voor het gemak van uploaden

Installeer Netjuke en je kunt via een mooi en inventieve intranet site je MP3's streaming afspelen. Ik heb het hier thuis ook gemaakt mbv portforwarding naar desktop en mijn verbinding trekt 2 streams tegelijk zonder haperen (@ 25KB/sec upload)

Mooi database driven en makkelijk dingen op te zoeken. Werkt zowel met WinAMP als met XMMS of WMP

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killswitch
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-08 11:19

killswitch

killswitch+switch= death switc

probeer anders slimp3 server kun je je mp3's van je machiene thuis over internet streamen naar je kamer.
kun je vanaf je kamer je mp3's selecteren, afspelen, playlists maken e.d.

je hebt wel een lag van een paar seconden maarja het is wel gratis ;)

kun je weer een paar biertjes drinken

[ Voor 9% gewijzigd door killswitch op 13-10-2003 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
WHiZZi schreef op 13 October 2003 @ 20:52:
Netjuke :)

Maak een Linux systeem met een grote HDD
Zet er Apache en MySQL op
eventueel Samba voor het gemak van uploaden

Installeer Netjuke en je kunt via een mooi en inventieve intranet site je MP3's streaming afspelen. Ik heb het hier thuis ook gemaakt mbv portforwarding naar desktop en mijn verbinding trekt 2 streams tegelijk zonder haperen (@ 25KB/sec upload)

Mooi database driven en makkelijk dingen op te zoeken. Werkt zowel met WinAMP als met XMMS of WMP
OK, maar heb ik hier een scherm enzo voor nodig? toetsenbord muis? Dat heb ik liever namelijk niet :) Kijk een compu (P166) koop je voor 15 Euro. Netwerkkaartje erin, grote HD erin en dan dus netjuke installeren (is dat freeware?) en hebben ze een site waarop ik kan kijken hoe het eruit ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
killswitch schreef op 13 October 2003 @ 20:55:
probeer anders slimp3 server kun je je mp3's van je machiene thuis over internet streamen naar je kamer.
kun je vanaf je kamer je mp3's selecteren, afspelen, playlists maken e.d.

je hebt wel een lag van een paar seconden maarja het is wel gratis ;)

kun je weer een paar biertjes drinken
Ik zou wel willen maar zit hier met tel.lijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ligt het aan mij of zoek je gewoon een low-end machine (p1 of hoger) met wat schijfruimte die als samba-server gaat dienen, of zie ik iets over het hoofd? Via ssh remote te bedienen, via samba mp3s uploaden en afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
blaataaps schreef op 13 October 2003 @ 21:47:
Ligt het aan mij of zoek je gewoon een low-end machine (p1 of hoger) met wat schijfruimte die als samba-server gaat dienen, of zie ik iets over het hoofd? Via ssh remote te bedienen, via samba mp3s uploaden en afspelen.
Ja zoiets! Maar ik heb gewoon niet zoveel verstand van overige besturingssystemen. Ik weet wel dat het mogelijk is :)

Hoeveel mb geheugen moet zo'n kastje hebben, en kan ik hem ook zonder toetsenbord, muis en scherm laten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 oktober 2003 @ 21:50:
[...]

Ja zoiets! Maar ik heb gewoon niet zoveel verstand van overige besturingssystemen. Ik weet wel dat het mogelijk is :)

Hoeveel mb geheugen moet zo'n kastje hebben, en kan ik hem ook zonder toetsenbord, muis en scherm laten werken?
tsja ligt beetje aan wat voor proc je hebt, maar p1 @ 64 mb lijkt mij meer dan genoeg (voor win98se iig) netwerkkaartje erin, en zorgen dat je een netwerk hebt liggen, ff aansluiten op je stereo oid en voila.. Overigens lijkt het mij handiger om, zoals eerder vermeld, een externe hdd aan te schaffen, die dingen kosten amper wat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 October 2003 @ 21:56:
[...]

tsja ligt beetje aan wat voor proc je hebt, maar p1 @ 64 mb lijkt mij meer dan genoeg (voor win98se iig) netwerkkaartje erin, en zorgen dat je een netwerk hebt liggen, ff aansluiten op je stereo oid en voila.. Overigens lijkt het mij handiger om, zoals eerder vermeld, een externe hdd aan te schaffen, die dingen kosten amper wat..
OK, is inderdaad wel het kijken waard... Gaan die op USB1.1 of op 2.0 ? Of Fire-Wire???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stacium
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

ikzelf draai mserv icm met een web-front-end om mp3tjes in de gewenste volgorde af te laten spelen.

daarnaast moet je ntrlk wel ff een IR-module maken zodat je je mp3-server kan bedienen met een afstandsbediening (www.lirc.org)

werkt perfect :9

It seemed like a good idea at the time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:57
Nou zeg...dit is nogal vragen naar de bekende weg - duizenden mensen hebben al zoiets gemaakt. Een pentium (1 of 2) of AMD K6 (-2) volstaat op zich wel als je alleen een fileserver nodig hebt. 32 MB RAM (wat daar meestal wel in zit) is ook okee. Natuurlijk kan Linux werken zonder toetsenbord, muis en scherm. Eigenlijk kan ieder OS dat ik ken dat, behalve misschien Windows (en zelfs dat kan het ws. wel - maar ja, het blijft een raar OS he ;) ).

Zet er de grootste HD in die werkt op dat systeem (kan tricky zijn vanwege BIOS!), een netwerkkaart erin, zet Linux er op (met bootdisk en dan netwerkinstall, of met 'tijdelijke' CD-speler vanaf CD-rom, of plug de harddisk in een ander - bij voorkeur sneller ;) - systeem, installeer alles, en plaats hem dan in je server), installeer vervolgens Samba, en je bent zo'n beetje klaar.

Maar goed, je houdt hoe dan ook een tradeoff: of je moet leren hoe Linux werkt en het installeren op een traag systeem (niet de meest makkelijke taak) en kunt dan met goedkope hardware zo'n server bouwen, ofwel je doet dit niet en zoekt een andere oplossing die waarschijnlijk meer geld kost (en in de tijd die je zo bespaart kun je misschien geld verdienen door te gaan werken :+ ). Dus je moet er wel een beetje lol in hebben om zoiets te bouwen en uit te zoeken...

Op een doorsnee systeem kan tegenwoordig elke prutser die een muis kan bedienen en Next kan klikken Linux installeren, maar op oudere hardware moet je toch gebruik gaan maken van 'handwerk' distro's zoals Slackware of Debian, en dan redelijk minimale installaties gaan doen. Dus moet je een beetje weten wat je weg kunt laten en wat niet, en hoe je de boel (met de hand) configureert. Mogelijk is het een handig plan om eerst op een 'gewoon' desktop systeem een distributie te installeren (Mandrake, Red Hat of SuSE) en te kijken of het je *daarmee* lukt. Als dat een onoverkomelijk probleem vormt - wat niet waarschijnlijk is -, moet je een andere oplossing zoeken (of meer lezen :) ).

Je hoeft iig niet te verwachten alles hier stap voor stap te kunnen gaan vragen, je zult je echt moeten inlezen en zelf aan het prutsen slaan. Wel kan ik een lijstje geven waar je mee kunt beginnen (de linkjes en verdere handleidingen zijn met google te vinden):
  • Linux (Slackware of Debian) installeren op oudere hardware
  • Netwerk aan de praat krijgen (zie HOWTO's of handleiding van de gekozen distributie)
  • Linux gids voor newbies die gelinkt is in de NOS FAQ doorlezen (console commando's e.d. beetje leren kennen)
  • Samba installeren en configureren (zie wenken in de configfile; samba documentatie)
  • Beetje weten hoe je daemons ("services") kunt laten opstarten (of juist niet). Dus: in /etc/rc* zoeken en een beetje kunnen volgen wat alles doet. Ook daarover staat nog het een en ander in de NOS FAQ, net als het rechtensysteem in Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:57
En ik move 'm van NOS naar SA omdat Windows hiervoor ook best een "oplossing" zou kunnen zijn die mensen al voorstellen (niet onterecht - als je niks van linux weet en dat net zo lief zo houdt, dan kun je misschien beter de prijs van 10-15 biertjes aan extra geheugen uitgeven en in de zo bespaarde tijd in de kroeg gaan hangen ;) ).

Als je het daar niet mee eens bent en juist wel met Linux aan de slag wilt, plaats je maar een Topic-report Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/icon_hand.gif dan zien we 'm wel weer terug komen in NOS ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op 13 oktober 2003 @ 22:18:
En ik move 'm van NOS naar SA omdat Windows hiervoor ook best een "oplossing" zou kunnen zijn die mensen al voorstellen (niet onterecht - als je niks van linux weet en dat net zo lief zo houdt, dan kun je misschien beter de prijs van 10-15 biertjes aan extra geheugen uitgeven en in de zo bespaarde tijd in de kroeg gaan hangen ;) ).

<font size=-1>Als je het daar niet mee eens bent en juist wel met Linux aan de slag wilt, plaats je maar een Topic-report [afbeelding] dan zien we 'm wel weer terug komen in NOS ;)</font>
Eens kijken of Windows hier een oplossing voor heeft (zal wel niet)

Overigens heb ik een keer Mandrake 9.0 op mijn laptop gehad, dat werkte niet echt (ik snapte het niet). Ik heb ook een keertje FreeSco geinstalleerd op een bak bij mij hier thuis. Dat werkte toen niet, maar lag niet aan mij (meer aan Chello :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou windows hier de oplossing niet voor hebben? Ik draai zelf een ICS, FTP én fileserver op een P200 met Windows XP. Iedereen die kan lezen kan onder XP een server opzetten en die dus ook aan de gang krijgen op een simpel netwerk (en dit is eigenlijk niet overdreven...) Koop dat ouwe bakkie dus, pleur d'r twee 3de hands schijven (kleiner dan 32 gig ws) in. Neem een dag de tijd voor winxp en zet hem niet meer uit als ie eenmaal aanstaat.... Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoor mensen praten over het feit dat die hd niet al te groot moet zijn, maar je kan tog gewoon een Ide controller kaartje kopen? Dan heb je er geen last van. Maar ik zou zelf idd ook een very low budget systeempje bij elkaar schrapen, netwerkkaartje erin en mp3en maar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 October 2003 @ 22:34:
Waarom zou windows hier de oplossing niet voor hebben? Ik draai zelf een ICS, FTP én fileserver op een P200 met Windows XP. Iedereen die kan lezen kan onder XP een server opzetten en die dus ook aan de gang krijgen op een simpel netwerk (en dit is eigenlijk niet overdreven...) Koop dat ouwe bakkie dus, pleur d'r twee 3de hands schijven (kleiner dan 32 gig ws) in. Neem een dag de tijd voor winxp en zet hem niet meer uit als ie eenmaal aanstaat.... Succes ermee!
Maar kan ik dan deze dan ook besturen via mijn laptop? En dus de kast zonder muis en toetsenbord laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 oktober 2003 @ 11:25:
[...]

Maar kan ik dan deze dan ook besturen via mijn laptop? En dus de kast zonder muis en toetsenbord laten staan?
ja windows XP heeft remote desktop, dus dat kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 13:13

rally

Deyterra Consultancy

Daar kun je Remote Control programma's voor gebruiken. Enkele voorbeelden
Netop - http://www.netop.com
PcAnywhere
Terminal Server

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irule
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-10-2023
Zet op een simpel computerje SME-server (linux), hiermee kun je zonder enige linux kennis via explorer op je laptop alles instellen en beheren, er is een soort plugin te krijgen waarmee je er een mp3 jukebox van kunt maken.
Je kunt dan weer via explorer op je laptop nummers kiezen en afspelen en hebt dan dus geen monitor, toetsenbord en muis meer nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een of ander remote-desktop installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 oktober 2003 @ 22:34:
Hoeveel geheugen heb je erin zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-09 13:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 18 October 2003 @ 16:22:
[...]

Hoeveel geheugen heb je erin zitten?
WinXP kan je best op 64Mb draaien, als je maar ALLE onnodige troep uitschakelt. En dan met drivers en optimalisaties hier en daar ( bijvoorbeeld een 3com netwerk kaart, weer minder CPU gebruik ) heb je een best krachtig system.

Sommige proberen het zelfs te draaien op 32Mb....hoe dat draait....don't ask me!

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:07

Zym0tiC

^_^

swampy schreef op 18 October 2003 @ 16:36:
[...]

WinXP kan je best op 64Mb draaien, als je maar ALLE onnodige troep uitschakelt. En dan met drivers en optimalisaties hier en daar ( bijvoorbeeld een 3com netwerk kaart, weer minder CPU gebruik ) heb je een best krachtig system.

Sommige proberen het zelfs te draaien op 32Mb....hoe dat draait....don't ask me!
Ik heb eens een klant in de winkel gehad die had WinXP op 16MB geheugen draaien....nou ja draaien. Laten we zeggen dat het opstarten +/- 20 minuten duurde en het afsluiten een dikke 10 minuten.

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
swampy schreef op 18 oktober 2003 @ 16:36:
[...]

Dat is mooi :) ik heb er namelijk een 3com kaartje bijgekregen. Het ziet er inderdaad naar uit dat hij 64mb aan geheugen krijgt. Maximaal voor het moederbord. De processor draait nu op 233 (st. 166), beetje 7volt koeling en een hoop isolatie en klaar is kees. Alleen nog even XP ombouwen tot server, ik ben daar nu naar aan het zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is overigens WinXP beter hiervoor? Of kan ik beter 2000 A.S. gebruiken (of professional)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:25

Stewie!

Keen must die!

gewoon 2000 prof is goed genoeg. Je weet toch wel dat AS veeeel meer van je computer eist he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DaMorpheus schreef op 18 October 2003 @ 17:11:
gewoon 2000 prof is goed genoeg. Je weet toch wel dat AS veeeel meer van je computer eist he?
ja idd, net ff gekeken op de site, dat wordt idd geen pretje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

win2k + winamp + Shoutcast + wat codecs om op 128bitrate te streamen + een schijf vol MP3 + NetMeeting om de boel te configgen = klaar

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-09 13:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 18 October 2003 @ 17:05:
Is overigens WinXP beter hiervoor? Of kan ik beter 2000 A.S. gebruiken (of professional)?
Zowel Win XP Pro als Win2k Pro bezitten genoeg tools voor een simpel servertje.

Je hebt echt geen zware "advanced" server spul nodig om wat files te delen of te streamen! Wat he belangrijkste is dat je windows goed moet gaan Tunen.

Als je voor WinXP gaat dus WinXp "strippen" van alle onnodige services, programma's en franjes die het installeert. Met een mooie slanke config en wat beheers software heb je ALLES wat je nodig gaat hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door swampy op 18-10-2003 17:31 ]

There is no place like ::1

Pagina: 1