Fileserver distro linux (freebsd?)

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58
Omdat ik een aantal +-100Mhz machientjes heb, en er nogal wat mensen zijn die een fileserver willen, ben ik op zoek naar een os dat alleen 2 taken vervult: SMB en FTP.

Nu is hiervoor win2k geschikt, redhat, etcetera, alleen daar zit nogal veel overhead op. Je hebt er een 2GB+ HD voor nodig, en dat vind ik onzin voor een pc die alleen wat bestandjes staat te serveren.

Mijn oog is op linux gevallen, omdat linux tegenwoordig samba heeft, wat veel efficienter en sneller werkt (heb ik gelezen :P). Linux heeft een waslijst aan distro's, ik gebruik zelf bijvoorbeeld wat firewall distro's, als Freesco en IPCop. Werken heerlijk.

Ik kan me niet voorstellen dat er geen linux distro bestaat die alleen als fileserver fungeert. De GoT base en Google base leverde niet zo heel erg veel interesants op, en ik slaagde er niet. Vandaar dat ik jullie vraag: is er een linux (of unix) distro die alleen SMB en FTP heeft?

-specs pc:
pentium 100
850MB HD (eventueel uitbreidbaar tot 40,80,120GB)
3COM nic

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefklep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-09 16:26

stefklep

((Stefklepje))

Ja en nu moeten wij zeker gaan uitzoeken wat voor u het beste is ? ofzo ?
Ik gebruik zelf Netbsd vindt ik wel een goede Bsd os voor ftp enzo

[ Voor 38% gewijzigd door stefklep op 13-10-2003 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

wel dat is dan simpel.
Gentoo vanaf stage 1, en alleen samba en ftp compileren.
Veel plezier >:)

Of, als het makkelijker moet, pak je een willekeurige distro, en installeer je alleen die packages die je wil.

[ Voor 38% gewijzigd door Emmeau op 13-10-2003 20:50 ]

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58
Maar zo'n willekeurige distro heeft dan nog veel onzin(--> prog's wat toch niet gebruikt wordt bij het serveren van bestanden) erin staan. Er zijn toch wel ditro's geoptimaliseerd voor alleen fileserving?

[ Voor 8% gewijzigd door Ruudjah op 13-10-2003 20:54 ]

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05-2020
Tja.... ik denk dat dat geheel afhangt van je smaak.

De ene wil Slackware en de andere Suse.

Ik heb zelf Suse en vind dat het heerlijk werkt.
Heb er ook webmin op gezet om het beheer van sommige dingen wat simpeler te maken.

Ik vraag me alleen af.... kan je Pentuim 100 PC wel een HDD aan van 80 Gb ofzo... Mijn Suse file server is een 166 mhz en zelfs met bios updates kon hij geen schijven aan die groter dan ongeveer 40Gb waren.... daar zitten er nu dus 2 van in :)

Heb er een minimale install opgedaan... Dan zit er echt niet veel onzin in hoor :)

[ Voor 9% gewijzigd door dreambofh op 13-10-2003 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Ik heb zelf hier tijden gedraaid met een compaq presario 4110, een pentium 133 bak met 72 mb mem + netbsd 1.6.
Draaide DNS, Samba en die pak had uptimes van over de 100 dagen

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt er in principe opknallen wat je wilt. Ligt er nog eens aan wat de systeemeisen zijn van bepaalde distro's. Maak een lijstje, ga de voor/nadelen na van de distro's en begin met wegstrepen.

Persoonlijk denk ik dat op jou systeem iets als Slackware/Debian perfect draait, neem de nodige packages en kieper de rest eruit en je bent er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Laten wij nou deze vraag hebben voorzien, en er dus een speciaal topic voor gemaakt hebben ? ;)

Zoals te lezen valt in de NOS policy - updated 01/04/03 .

Slotje.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.