Chello heeft dynamische ip, hoe zullen ze mijn gegens weten?

Pagina: 1
Acties:

• Roflmao
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-05 22:05
Ik heb chello als provider en dit vroeg ik me af:

Ik heb zitten lopen denken over de riaa enzovoorts, maar een ding vroeg ik me echt af, stel je voor de riaa zit achter mij aan :P, en ze hebben mijn ip, ze willen mijn gegevens weten, stel ze krijgen die gegevens ook, maar ze krijgen die gegevens na 2 maanden, dan is me ip al verandert en iemand anders heeft die ip na 2 maanden, gaat chello dan, na 2 maanden, mijn gegevens, of die van de gebruiker die de ip nu heeft geven?

Ik heb nog een vraagje, stel je voor ik heb kazaa aan, maar elke dag laat ik mijn router de ip releasen en daarna renewen (ik heb die releasen en renewen een paar X geprobeerd en me ip verandert ook daadwerkelijk) zodat ik een nieuwe ip heb, hoe gaan ze dan mij beschuldigen? Ik heb al een ander ip dan, dan hebben ze toch geen bewijs?

Of zit ik nu onzin te lullen en bestaan er al oplossingen voor deze problemen (niet mijn probleem, die van de riaa :P)?

[ Voor 1% gewijzigd door Roflmao op 13-10-2003 20:40 . Reden: stijlfouten :P ]

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 15:03

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

DHCP-servers loggen IP's.
Van jou is bekend welke IP's jij allemaal hebt gekregen. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

ze zullen wel eea loggen denk ik... maar wat is het doel :?

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Eenvoudig, jouw provider houdt gewoon een log bij waarin precies staat wie wanneer welk IP had. Na een bevel van een bevoegde rechter (dus niet nadat de RIAA dat lief vraagt) kunnen ze in principe jouw gegevens doorgeven door even op te zoeken wie het betreffende IP op een bepaald moment had.

Edit: Hmz, ben weer eens spuit elf, trash-knopje ziet er wel mooi uit :+

[ Voor 13% gewijzigd door intoxicated op 13-10-2003 20:42 ]

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Ip gegevens /logs worden vaak niet langer bewaard dan 4 weken...
Als ik het goed heb is een Nederlandse provider verplicht dit 4 weken op te slaan.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2003 20:48 ]

• Roflmao
Verwijderd schreef op 13 oktober 2003 @ 20:48:
Ip gegevens /logs worden vaak niet langer bewaard dan 4 weken...
Als ik het goed heb is een Nederlandse provider verplicht dit 4 weken op te slaan.
Stel je voor ze bewaren het ook voor 4 weken, na 2 maanden loop je dus geen gevaar meer voor de "oh so evil" riaa :+ (mits nederland toestaat dat die "oh so evil" riaa ip gegevens mogen, lijkt me sterk maar toch)

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:23
als ze een IP adres weten kijken ze via het DHCP log welk IP adres erbij hoort.
Dat IPadres zit aan een infrastructuur gekoppeld, en die infrastructuur bevat een klantnummer.

Postcode, huisnummer, telefoonnummer.. alles.

Als ze je MAC adres hebben is het nog makkelijker zelfs.

I want to live forever, so far.. so good.

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Mijn kabelmodem werkt als een transparante bridge. Dit wil dus zeggen dat het DHCP request vanaf mijn NIC/Router MAC address lijkt te komen. Dit adres is niet het macadres dat bij chello bekend is maar gewoon een willekeurige NIC.

Geen MAC adres, geen locatie, helemaal niets. Lijkt me toch redelijk moeilijk uit te vissen van wie dat IP was.

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
real-doc schreef op 13 October 2003 @ 21:58:
Geen MAC adres, geen locatie, helemaal niets. Lijkt me toch redelijk moeilijk uit te vissen van wie dat IP was.
maar wel een hostname (of iets vergelijkbaars)

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Mijn kabelmodem werkt als een transparante bridge. Dit wil dus zeggen dat het DHCP request vanaf mijn NIC/Router MAC address lijkt te komen. Dit adres is niet het macadres dat bij chello bekend is maar gewoon een willekeurige NIC.

als dat echt zo is dan zou iedereen gratis kunnen internetten als je een kabelmodem hebt ;)
Ze weten heus wel wie welk ip gebruikt op welk moment ;)

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-05 09:32

@r!k

It is I, Leclerq

Ik weet niet hoe het bij jou gaat met Chello maar ik heb al bijna 2 jaar hetzelfde IP adres

Een hele rij microsoft certificeringen.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

ErikH schreef op 13 October 2003 @ 22:06:
Ik weet niet hoe het bij jou gaat met Chello maar ik heb al bijna 2 jaar hetzelfde IP adres
zoals je wellicht wel weet is chello groot geworden door diverse cable providers over te nemen, en onder andere daardoor worden er in verschillende regio's verschillende technieken gebruikt ;)

• Warbringer

De DHCP server gaat bij de CNR vragen of het MAC adres dat de aanvraag doet bekend is.
De CNR loopt alle infrastructuren en en zegt
* JA -> Dit mac adres is van klant ***** en krijgt een extern IP adres, of:
* NEE -> Dit is een onbekend MAC adres, geef een 10-IP om te klant te laten APSen. (en dus zijn MAC NIC bekend te maken).

En anders...
IP adres invullen in searchtool, aan de hand van het IP adres zie je wat voor modem het is. Searchtool loopt alle UBR's/Teragates/Comcontrollers/LC's af en tadaa.. modem gevonden..

Nou aan welke klant hebben we modem met serienummer ******* gegeven?
*zoekt*
ah! klant nummer *********...
*tring*
Gotcha!

En ANDERS...
Dan blokken we dat IP, en dan heb je geen verbinding meer.. dan bel je vanzelf wel...

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Warbringer schreef op 13 October 2003 @ 22:10:
[...]

De DHCP server gaat bij de CNR vragen of het MAC adres dat de aanvraag doet bekend is.
De CNR loopt alle infrastructuren en en zegt
* JA -> Dit mac adres is van klant ***** en krijgt een extern IP adres, of:
* NEE -> Dit is een onbekend MAC adres, geef een 10-IP om te klant te laten APSen. (en dus zijn MAC NIC bekend te maken).
Zoals ik al zei, afaik kent chello dat hele mac adres niet.
En anders...
IP adres invullen in searchtool, aan de hand van het IP adres zie je wat voor modem het is. Searchtool loopt alle UBR's/Teragates/Comcontrollers/LC's af en tadaa.. modem gevonden..

Dit IP adres is dus al lang weer anders dus dit gaat niet helpen.

Nou aan welke klant hebben we modem met serienummer ******* gegeven?
*zoekt*
ah! klant nummer *********...
*tring*
Gotcha!

En ANDERS...
Dan blokken we dat IP, en dan heb je geen verbinding meer.. dan bel je vanzelf wel...
Dan heb ik al lang weer een ander IP dus wordt een andere gebruiker de dupe :)

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08-2025

orca

Zwem goed, Broeder.....

en zeker als je een kabel-modem-router hebt dan wordt elke keer de DHCP lease verlengt nog voor die afgelopen is. de router staat wel 24/7 aan en je pc niet altijd dus de lease is eigenlijk praktisch gelocked...

ook toen ik nog een lunix bak als router had werd de lease keurig vastgehouden.

het voordeel van een router is wel dat je minder last hebt van DNS problemen omdat de router zijn eigen tabelletje opbouwt en eerder die gebruikt dan de dns van chello. ik heb minder last van de keren dat de dns van chello er uit lag dan zonder router.

DHCP is gemakkelijker in beheer dan fixed IP's, bij veranderingen hoeft chello minder werk te verrichten.

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

• Roflmao
orca schreef op 13 oktober 2003 @ 22:15:
en zeker als je een kabel-modem-router hebt dan wordt elke keer de DHCP lease verlengt nog voor die afgelopen is. de router staat wel 24/7 aan en je pc niet altijd dus de lease is eigenlijk praktisch gelocked...

ook toen ik nog een lunix bak als router had werd de lease keurig vastgehouden.

het voordeel van een router is wel dat je minder last hebt van DNS problemen omdat de router zijn eigen tabelletje opbouwt en eerder die gebruikt dan de dns van chello. ik heb minder last van de keren dat de dns van chello er uit lag dan zonder router.
So true, echt waar, veel mensen met chello hadden last van dat google.nl en .com niet meer werkte, bij mij heb ik NOOIT zulke problemen gehad, dus een router heeft nog meer voordelen :)

Verwijderd

heb al sinds 1998 het zelfde ip : )

Je hebt al eens eerder een mail gehad over niets-toevoegende posts. Dit soort oneliners vallen daar onder.

[ Voor 68% gewijzigd door intoxicated op 13-10-2003 22:50 ]

Verwijderd

topic is sowiezo tamelijk aan het afdwalen :O

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:09
Verwijderd schreef op 14 oktober 2003 @ 19:52:
topic is sowiezo tamelijk aan het afdwalen :O
Inderdaad ja,
Als ze je willen vinden, zullen ze je ook vinden. Zo is het nou eenmaal.

• Sartsj
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05 16:30
Erkens schreef op 13 October 2003 @ 22:05:
[...]

als dat echt zo is dan zou iedereen gratis kunnen internetten als je een kabelmodem hebt ;)
Ze weten heus wel wie welk ip gebruikt op welk moment ;)
dat kan dus ook gewoon als jij met een router een MAC adres van een andere chello user gebruikt...
Ik ken wel een kerel die gratis chello heeft, en dan ook nog es met 2 modems :)

• theXE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-01 12:31
Maar toch, nu ik dit topic zo een beetje zit te lezen, vraag ik mij af of je het echt voor elkaar kan krijgen om op het internet te zijn zonder dat je te achterhalen bent..

Als ISP's hun logs minimaal 4 weken moeten houden, en je constant van IP veranderd, moet het toch mogelijk zijn om onopvallend te zijn..

Natuurlijk wel na die 4 weken, maar dat is niet zo lang natuurlijk..

Iemand?

Verwijderd

real-doc schreef op 13 oktober 2003 @ 22:14:
[...]

[...]

Je schijnt het niet te (willen) begrijpen. Dat jij iedere keer een DHCP doet met een ander MAC adres maakt helemaal NIKS uit. op de gateway, met eurodocsis bv. is er op de UBR een sessie (SID) met jouw kabelmodem. Hier staat ALTIJD een host entry met het mac adres wat op dat moment gebroadcast heeft.

Dus jij denkt slim bezig te zijn door bv. het mac adres te blijven wijzigen. Helaas voor jou wordt het lastig om het MAC adres van de voor jou zogenaamde transparante bridge te wijzigen.

En als jij bv. eurodocsis modem hebt, lijkt het mij knap irritant om iedere keer een dhcp te doen vanaf een ander MAC adres. Tenzij jij het leuk vindt om continue de APS te moeten doorlopen.

• Warbringer
real-doc schreef op 13 October 2003 @ 22:14:
[...]

[...]

Als je een DHCP request doet zit daar een MAC adres van je NIC bij. Bogus/transparant MAC adres of niet. Er zit er 1 bij.

Je krijgt ALLEEN een extern IP adres als het aangeleverde MAC adres bekend is in de CNR. En om dat voor elkaar te krijgen moet je jezelf provisionen met je gebruikersnaam en wachtwoord. Op die manier komen de infrastructuren TOCH onder jou naam.

Als er een DHCP request binnenkomt van een onbekend MAC adres dan krijg je gewoon geen externe lease!
Het feit dat je dus een extern IP krijgt, wil zeggen dat je geregistreed bent, en bekend bent en dat we met 1 query je gegevens hebben.

@SoftIce : Jij snapt het. Jij werkt er zeker ook? :)
C-spire houd gewoon alles bij, en Aangezien ik alles in C-spire op kan zoeken betreffende infra's en klantgegevens, modems etc kan ik op zich elke klant terugvinden. Al heb ik alleen maar een IP adres of een MAC adres.
Heb regelmatig verzoekjes gekregen om een klant terug te vinden, of van de I&P desk een illegale klant af te sluiten. Dan had ik alleen nog maar een modem serienummer, moet je eerst alle teralinks/ubr's afzoeken. Eenmaal gevonden ff bewijs zoeken dat ze inderdaad gebruik maken van de verbinding (traffic, nieuwe lease etc.) en dan afsluiten :Y) .

• Roflmao
Warbringer schreef op 15 October 2003 @ 09:26:
[...]

Als je een DHCP request doet zit daar een MAC adres van je NIC bij. Bogus/transparant MAC adres of niet. Er zit er 1 bij.

Je krijgt ALLEEN een extern IP adres als het aangeleverde MAC adres bekend is in de CNR. En om dat voor elkaar te krijgen moet je jezelf provisionen met je gebruikersnaam en wachtwoord. Op die manier komen de infrastructuren TOCH onder jou naam.

Als er een DHCP request binnenkomt van een onbekend MAC adres dan krijg je gewoon geen externe lease!
Het feit dat je dus een extern IP krijgt, wil zeggen dat je geregistreed bent, en bekend bent en dat we met 1 query je gegevens hebben.

@SoftIce : Jij snapt het. Jij werkt er zeker ook? :)
C-spire houd gewoon alles bij, en Aangezien ik alles in C-spire op kan zoeken betreffende infra's en klantgegevens, modems etc kan ik op zich elke klant terugvinden. Al heb ik alleen maar een IP adres of een MAC adres.
Heb regelmatig verzoekjes gekregen om een klant terug te vinden, of van de I&P desk een illegale klant af te sluiten. Dan had ik alleen nog maar een modem serienummer, moet je eerst alle teralinks/ubr's afzoeken. Eenmaal gevonden ff bewijs zoeken dat ze inderdaad gebruik maken van de verbinding (traffic, nieuwe lease etc.) en dan afsluiten :Y) .
Rofl, kan je regelen dat ik een gratis verbinding kan krijgen? :P

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
IP-adres zus of zo maakt allemaal niet uit. zonder MAC adres is het onmogelijk om sowieso netwerkcommunicatie te hebben. Aangezein het MAC adres wereldwijd uniek is (zou moeten zijn) ben je opspoorbaar.

met een vast ip lijkt het me duidelijk hoe ze je vinden...

met DHCP is het ook eenvoudig: DHCP houdt sowieso bij wie (=welk MAC adres) welke lease heeft lopen en wanneer die vervalt. DHCP houdt dit zelfs sowieso langer bij dan je lease loopt (om je nadien hetzelfde IP te kunnen terug geven) (de tijd dat DHCP dit doet is instelbaar)
In de ogs van de DHCP server kan heel eenvoudig zien: 01/01/2004: 16:33:02 MAC blabla has requested IP. IP xx.xx.xx.xx granted (of iets dergelijks)

Dan is het een beetje afhankelijk van hoe je aan internet hangt (meestal met een modem). Een kabelmodem heeft een MAC adres dat is zeker, een adsl modem sja dat weet ik niet, ik vermoed ook dat die gewoon een MAC heeft. Dat MAC adres wordt meestal gekoppeld aan een klantnummer (zie contract: serienummer van de modem of iets dergelijks)

de ISP is trouwens verpicht jouw MAC adres te koppelen aan een klant, niet alleen wettelijk, maar ook praktisch: ze willen toch wel je dataverkeer in de gaten houden (bijv voor datalimiet ed, zelfs bij een FUP willen ze weten wie daar het lijntje van heel de wijk voltrekt)

• Roflmao
The_Stickie schreef op 16 October 2003 @ 13:51:
IP-adres zus of zo maakt allemaal niet uit. zonder MAC adres is het onmogelijk om sowieso netwerkcommunicatie te hebben. Aangezein het MAC adres wereldwijd uniek is (zou moeten zijn) ben je opspoorbaar.

met een vast ip lijkt het me duidelijk hoe ze je vinden...

met DHCP is het ook eenvoudig: DHCP houdt sowieso bij wie (=welk MAC adres) welke lease heeft lopen en wanneer die vervalt. DHCP houdt dit zelfs sowieso langer bij dan je lease loopt (om je nadien hetzelfde IP te kunnen terug geven) (de tijd dat DHCP dit doet is instelbaar)
In de ogs van de DHCP server kan heel eenvoudig zien: 01/01/2004: 16:33:02 MAC blabla has requested IP. IP xx.xx.xx.xx granted (of iets dergelijks)

Dan is het een beetje afhankelijk van hoe je aan internet hangt (meestal met een modem). Een kabelmodem heeft een MAC adres dat is zeker, een adsl modem sja dat weet ik niet, ik vermoed ook dat die gewoon een MAC heeft. Dat MAC adres wordt meestal gekoppeld aan een klantnummer (zie contract: serienummer van de modem of iets dergelijks)

de ISP is trouwens verpicht jouw MAC adres te koppelen aan een klant, niet alleen wettelijk, maar ook praktisch: ze willen toch wel je dataverkeer in de gaten houden (bijv voor datalimiet ed, zelfs bij een FUP willen ze weten wie daar het lijntje van heel de wijk voltrekt)
Hoe zit het met mac-adres doorgeven op de site van chello? Je kan in je gegevens een nieuwe mac-adres doorgeven, is de oude dan nog geldig?

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Ik ben niet op de hoogte van de Nederlands inet-providers. Het zou me echter verbazen dat je meedere MAC's kan geregistreed hebben (tenzij je met meerdere pc's op inet kan, zodner router ofzo???).
Het principe is gewoon dat ze het MAC adres van het apparaat dat een ip moet krijgen, weten en kunnen gebruiken. Ik neem aan dat je bij chello dus je eigen MAC moet opgeven(?). Dan zal je pas een ip-adres kunnen krijgen als jouw MAC adres geregistreerd staat.
Pagina: 1