Ik zit hier met een klein probleem. Nouja, ik mag het geen probleem noemen omdat het mij redelijk afgaat maar het kan altijd beter.
Ik heb besloten om eens met mijn plasmabol te experimenteren en ik wil graag weten hoe ik het beste er een foto van kan maken zonder dat mijn sluitertijd te lang is en zonder dat de foto te donker is.
Voorbeeld:
De instellingen:
Sluitertijd: 1.52
Diafragma: F8
Focuslengte: 17mm
ISO: 400
Compensatie: -1 stop
Dit geeft een foto die mooi van kleur is en qua belichting goed is. Echter, door de lange sluitertijd is het onderwerp (de 'stralen') erg wazig omdat die dingen vrij snel bewegen.
Tijd voor wat andere instellingen dus:
Instellingen:
Sluitertijd: 1.07
Diafragma: F4.5
Focuslengte: 18mm
ISO: 160
Deze foto ziet er levendig uit maar ook hier is het weer een vrolijke boel van dansende lijnen en ook hier ben ik niet tevreden.
Goed, dan maar de laatste foto, dit is een macro gemaakt van dezelfde lamp:
Instellingen:
Sluitertijd: 0.62
Diafragma: F4.5
Focuslengte: 18mm
ISO: 160
En dat is het zo'n beetje.
Geen van de foto's voldoen aan hetgeen ik wil, ik wil een scherpe foto die toch nog licht en goed van kleur is maar dat is niet te doen met een korte sluitertijd. Wanneer ik een korte sluitertijd neem (0.1) dan is de foto te donker en ook een open diafragma (F2.8) is niet genoeg. Iedere vorm van belichtingscompensatie zal ervoor zorgen dat de kleuren erg ranzig worden (flets, veel rood) en ook dat is het dus niet.
Ik moet erbij zeggen dat de kamer waar de lamp staat volledig verduisterd is (gordijnen dicht, lampen uit).
Wat kan ik nu nog doen om het te verbeteren? Ik wil graag wat aan mijn 'skills' doen maar ik ben een beetje op het punt gekomen dat ik het niet meer weet.