Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

80mm-ventilator startend op 5 volt: waar te koop?

Pagina: 1
Acties:
  • 353 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik heb zelf al een server draaien met 3 op 5 volt draaiende 8cm-ventilatoren erin, maar voor ik die had gevonden heb ik iets van 10 ventilatoren moeten testen. De meeste starten domweg niet op 5 volt. 7 volt is geen optie omdat ik met AT-voedingen werk: deze kunnen hier slecht tegen (ik heb er al eens een opgeblazen daarmee, ook terwijl er andere onderdelen aan hingen).

Via de zoekfunctie kwam ik op een aantal topics over het op minder volt laten draaien van ventilatoren. Ook die spreken van 'geluk' als je er een vindt die op 5 volt starten en geven vaak ook tips als 'start hem op 12 volt en laat hem daarna op 5 volt draaien' en prijzen dan de meest ingewikkelde constructies (fanbus en dergelijke) aan.

Dit vind ik allemaal wat moeilijk. Er zijn gewoon ventilatoren die op 5 volt starten, de truc is alleen om die te vinden. Mijn 3 werkende ventilatoren kwamen allemaal uit oude computers, maar ik wil ze gewoon ergens nieuw kopen (ik heb er meer nodig...). Daarom:

Heb je (laatst) een 80mm-ventilator gekocht die op 5 volt bleek te starten? Zo ja:
* welk merk/type ventilator is dat (ballbearing?)?
* waar te koop?
* [hoeveel kostte hij?]

• Thunderman_303
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-11 21:47

Thunderman_303

Watercooled Thunder-Li

Ik weet sowieso geen fan die op 5 volt start (zal ongetwijfeld bestaan), maar heeft papst niets in hun assortiment?

linkje naar catalogus--> http://www.papst.de/engli...fter_acluefter_start.html

Mijn nieuwe Thunder-Li Specs

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Er was iemand die een schemaatje had gemaatk waardoor een fan WEL op 5 volt kon starten... Gebruikte een condensator om tijdelijk even een hoger voltage te genereren, en daarna terugliep naar 5v...

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-11 14:17
Ik heb hier 2x80mm sunon fans en 4x92mm sunon fans en die starten allemaal op 5V. Dus ik vermoed dat als je die koopt, dat die het dan ook wel op 5V zullen doen...

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 10:37
Scyth schreef op 13 oktober 2003 @ 21:30:
Er was iemand die een schemaatje had gemaatk waardoor een fan WEL op 5 volt kon starten... Gebruikte een condensator om tijdelijk even een hoger voltage te genereren, en daarna terugliep naar 5v...
Die "iemand" was DaBit, en dit is de link naar zijn post:
Eenvoudige starthulp voor fans op 5V

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Astu: Eenvoudige starthulp voor fans op 5V :)

edit:
* Atlas stopt koffercomputer weer terug in zijn koffer :( :+

[ Voor 33% gewijzigd door Atlas op 13-10-2003 21:34 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Alle 80mm fans die ik heb gehad starte gewoon op 5v behalve 1tje maar dat was een merkloos nep ding :/ Gewone coolermasters heb ik nu in me kast zitte en gaat allemaal goed op 5v.

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Heb nog nooit een fan gehad die niet starte op 5v?? Heb er al 20+ gehad.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

of je gebruikt speedfan, heb je wel een lege mobo header voor nodig, als je boot dan starten je fans gewoon op 12V en als het proggie zijn werk doet dan worden de fans op een ingesteld percentage gezet, dit kun je koppelen aan evt case/processor temperatuur zodat het zichzelf kan reguleren. Erg handig want je kunt vrij nauwkeurig bepalen hoe hard dat de fans moeten draaien.

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
De niet werkende zijn inderdaad nogal merkloze dingen (zoals gezegd uit oude AT-voedingen). Een keer een echt merk kopen dus maar.

Bedankt allemaal!

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-11 16:59
Misschien nog een andere tip: Papst fan 8cm op 12 Volt. Maar dan wel die van 12 dB! Het gaat waarschijnlijk om de stilte of niet? Want die zijn heel erg stil, ook op 12V...

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:39

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb simpele Cooler Master fans die prima op 5V starten :?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

in mijn case zit ook een fancontroller (120mm fans) en die geeft hij gewoon eerst een stroom stoot laat maar zeggen en dan kan hij zelfs lager dan 5v draaien dus het moet kunnen lukken!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb hier van alles en nog wat liggen (iceberg, titan, spire).
alles werkt op 5 en 7V.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mijn Papst standaard 19db 80MM koeler draait momenteel zonder problemen op 5V :) dus die doet het ook.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Het komt inderdaad voor dat een fan niet aan springt op 5v, het komt vaker voor dat een fan op 5v sosm wel en soms niet aanspringt :)

Misschien moeten we het eens hebben over het draaien van een 7v fan op een AT voeding, want ik zou niet weten waarom een voeding dat niet aan zou kunnen zoals Kuhlie beweert.

• Mon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-11 07:33

Mon

Kuhlie schreef op 13 October 2003 @ 20:20 oa:
Ik heb zelf al een server draaien met 3 op 5 volt draaiende 8cm-ventilatoren erin, maar voor ik die had gevonden heb ik iets van 10 ventilatoren moeten testen. De meeste starten domweg niet op 5 volt. 7 volt is geen optie omdat ik met AT-voedingen werk: deze kunnen hier slecht tegen (ik heb er al eens een opgeblazen daarmee, ook terwijl er andere onderdelen aan hingen).
Eh ff OT vraagje: ik draai ook een aantal fans @ 7v, dit is dus een extra zware belasting voor mn voeding?

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

Papst ventilatoren starten op 5V.

Zie: http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/55

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-11 20:01
ik heb merkloze nepdingen die uit voedings komen, en die starten ook op 5v.

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Marcj schreef op 13 October 2003 @ 23:31:
Misschien nog een andere tip: Papst fan 8cm op 12 Volt. Maar dan wel die van 12 dB! Het gaat waarschijnlijk om de stilte of niet? Want die zijn heel erg stil, ook op 12V...
Lezen is ook een kunst... :?
Het ging om het voltage niet om het geluid.

Volgens mij starten de meeste merk-fans wel op 5 volt. Je moet alleen geen MERK-X dingen halen... die doen het soms wel, soms niet...en dan ben je uiteindelijk duurder uit dan wanneer je meteen merk-materiaal haalt (zoals papst)

[ Voor 14% gewijzigd door kazz1980 op 14-10-2003 11:31 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-11 20:21
ga naar de plaatselijke computer boer en vraag naar de chiepest fan, vraag gelijk of hij hem op 5 volt wilt testen, ik heb ook fans maar die starten gewoon op 5 volt, wist niet eens dat dat zo bijzonder was. Wil je wel het adres geven, ze sturen ook over internet. http://www.kbcs.nl/

Fan PC (8cm) 5,00 incl

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-11 08:13

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Ik heb hier een el-cheapo led-fan (merk Manhattan of zoiets) en die blijkt te starten op 3,2 V :)

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

Verwijderd

Wat denk je van zalman? Het startvoltage van een Fanmate, die i.c.m. hun Fan's geleverd word, is 5v. Die kan je dus mooi gebruiken :)

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Target-fans doen het ook op 5V... en zijn ERG stil... Zijn hier bij de plaatselijke electronica-kelder van de studievereniging elektrotechniek voor een paar euro te koop... Erg fijne dingetjes :)

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 22:42
Thunderman_303 schreef op 13 October 2003 @ 21:10:
Ik weet sowieso geen fan die op 5 volt start (zal ongetwijfeld bestaan), maar heeft papst niets in hun assortiment?

linkje naar catalogus--> http://www.papst.de/engli...fter_acluefter_start.html
Ik heb er hier anders 3 in mijn case zitten (19db uitvoering) en die starten prima op 5 volt.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ik heb enermaxen en titans in me kast en die starten allemaal goed op 5V zonder haperen :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Pagina: 1