[Geheugen] volgorde DIMMs belangrijk PCChips M575 - waarom?

Pagina: 1
Acties:

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-08 15:48

sphere

Debian abuser

Topicstarter
Ik heb via V/A een 128MB gekocht, PC100 MTec 16M*8 voor een PCCHIPS M575 bordje. Na het bijplaatsen van de module booten en hoopvol kijken: 128MB!

* sphere GVD!

...want er zat al 64MB PC66 in!!!

Na wat gekloot, bootte ik stomtoevallig met alleen die DIMM, want door de verschrikkelijke geheugenbanken van dit bord was de 64MB module losgeraakt. Wat schetst mijn verbazing, nog steeds 128MB! Het moet niet gekker worden dacht ik. Dus ik booten met alleen de 64MB module. 64MB!

Samen wilde het maar niet boven de 128MB komen. Nu heb ik rondgevraagd bij anderen die dit mobo hebben, en die kwamen met de tip om de grootste module in bank 1 te stoppen. Dit was de oplossing, nu heb ik 192MB, maar wat zij mij niet konden vertellen is het waarom.

Kan iemand van jullie dit wel :?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-08 21:25

Qwerty-273

Meukposter

Waarom? Dat kan ik je niet technisch vertellen. Ligt ook aan de chipset en implementaties.

Maar het wordt altijd aangeraden om het grootste geheugen altijd als eerste te plaatsen. Dat was vroeger met de 386 (een hele update van 2 MB er bij :+ ) ook al zo.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het waarom staat in dit geval ook in het boekje van je mobo. Vast een zin als "due to chipset limitations", en het heeft met double/singlesided & aantal chips te maken.

{signature}

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Het hoeft helemaal niet meer op "nieuwere?" borden, want op mijn K7D Master-L maakt het niet uit hoe ik mijn reepjes zet ( ecc reg) hij pakt ze sowieso allemaal.
Zelfde verhaal voor Tyan Trinity.
Alleen mijn BP6 wil nog wel eens wat kieskeurig zijn in het goed vinden van al zijn mem als ik het door elkaar gooi.

Waarom het technisch gezien zo is, geen idee.

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-08 15:48

sphere

Debian abuser

Topicstarter
Voutloos schreef op 14 October 2003 @ 00:03:
Het waarom staat in dit geval ook in het boekje van je mobo. Vast een zin als "due to chipset limitations", en het heeft met double/singlesided & aantal chips te maken.
Volgens mij niet, maar dit boekje heeft wel meer onvolledigheden:

ftp://ftp.bns-computer.de...MANUALS/MAINBRD/M575E.pdf

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454