• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:42
Mijn pa had vandaag mijn digicam meegenomen om foto's te maken. Zelf zit hij bij een fotoclub en fotografeert met een analoge camera (Canon eos 600). Het enige wat hij heeft ingesteld is het diafragma. Hij heeft de camera dus op Av gezet, en gevarieerd van F2 t/m F8 (verder kan mijn camera niet).
Ik sloot hem net aan op m'n pc en ging dus bekijken hoe de foto's waren. Wat denk je? Gvd geen één scherpe foto! Ik bedoel, al zet je em op Av en stel je verder nix in, hij autozoomt, heeft alles op RAW formaat, dus wat voor settings zou je nog meer willen? Zelf heb ik ook wel wat foto's ooit buiten gemaakt, met auto setting, maar kan niet echt zeggen dat ze scherp zijn. De camera is een Canon Powershot G5. Dat ding kost al genoeg, en als die alleen zulke bagger foto's kan maken dan hoef ik hem niet meer :/ Het gekke is dat ik van dichtbij heel veel scherpe foto's heb gemaakt. Zolang alles maar dichtbij is (hoogstens 1meter ofzo) dan is het nog scherp, maar ga je verder, dan wordt het vaak onscherp. Hieronder een foto die hij heeft gemaakt. Het mag duidelijk zijn dat de kwaliteit gewoon echt ruk is. Met auto settings krijg je volgens mij soortgelijke foto's, jammer dat hij dat niet heeft geprobeerd, dan wist ik het zeker.

Terwijl ik deze post aan het tikken was heb ik nog ff een foto van een stukje van m'n kamer genomen, gewoon met auto, nix meer. Dat zou toch iets fatsoenlijks moeten opleveren zou je denken, maar de scherpte van deze pic vind ik niet echt denderend.

Ja ze zijn allemaal jpg's, maar om nu een raw van 6mb te uppen en voor jullie te downen zie ik niet zitten. Het verschil is miniem en dit illustreert het probleem voldoende imho. Misschien doe ik iets gruwelijk fout, wat ik dus hoop, of mijn camera is gewoon gaar. Ja ik heb op inet tips gelezen om goeie foto's te maken, ik heb de manual doorgelezen, maar het lukt gewoon niet. Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen, omdat ik weet dat hier flink wat fotofielen zitten moet dat niet zo'n probleem zijn lijkt me :)

[ Voor 5% gewijzigd door benchMarc op 06-09-2023 00:15 ]

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Dat heet geen mooie foto's zijn ben ik met je eens, maar dat ze niet scherp is volgens mij niet het geval: ik zie het iig niet

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:20

Pelle

🚴‍♂️

Euh, ik vind er weinig mis mee hoor.. met de scherpte dan. De G5 is een super camera, er zijn weinig compactcamera's die daaraan kunnen tippen.

* Pelle ziet het probleem niet...

• benchMarc
Pelle schreef op 13 October 2003 @ 20:00:
Euh, ik vind er weinig mis mee hoor.. met de scherpte dan. De G5 is een super camera, er zijn weinig compactcamera's die daaraan kunnen tippen.

* Pelle ziet het probleem niet...
Het is dat het nogal veel foto's zijn om allemaal te uppen, maar geloof mij maar dat ze allemaal net zo brak zijn als die 1e foto. Je gaat me toch niet vertellen dat je die er goed uit vindt zien of wel?

/edit

Dit is wat ik scherp noem:

[ Voor 28% gewijzigd door benchMarc op 06-09-2023 00:15 ]

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:20

Pelle

🚴‍♂️

benchMarc schreef op 13 October 2003 @ 20:05:
[...]
Het is dat het nogal veel foto's zijn om allemaal te uppen, maar geloof mij maar dat ze allemaal net zo brak zijn als die 1e foto. Je gaat me toch niet vertellen dat je die er goed uit vindt zien of wel?
Zo te zien is hij op 200 of zelfs 400 ISO genomen, en dat is natuurlijk wat ruisgevoeliger, maar er is echt weinig mis met de scherpte. Zowiezo een lastige setting, had misschien 1/3 of 2/4 stop onderbelicht moeten worden, maar verder zie ik echt niet wat er nou mee aan de hand is.

Foto is gewoon scherp.

/edit
Het licht op die foto die je erbij zet is een stuk beter, en die is dan denk ik ook met 50 of 100 ISO geschoten. Minder ruis, maar niet minder scherp. Niet zeuren, lekker de handleiding erbij pakken en experimenteren want het is een prachtcam, die G5 :)

[ Voor 18% gewijzigd door Pelle op 13-10-2003 20:39 ]

• D3NN1S
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
misschien heb deze hetzelfde als mijn G2, deze maakte in het begin hele scherpe foto's maar dat werd steeds minder en minder.... totdat op ene gegeven moment 99% onscherp was. Geen setting of firmware of wat dan ook om dit op te lossen. Ook terug naar fabrieksinstellingen vanuit het menu werkte niet...

Ik heb toen op een gegeven moment, de batterij (niet de main batterij, maar de kleine knoop batterij voor de memory en klok enz.) eruit gehaald, en weer teruggeplaatst. en vanaf dat moment weer mooie haar scherpe foto's!

Het lijkt wel een beetje op een Bug in de G serie van canon. een collega van mij heeft een G3 en die heeft precies hetzelfde probleem. na +/-500 foto's.. is hij neit meer scherp. ff knoopcel eruit en erin en alles is weer goed. echt super weird probleem maar het helpt wel ;) misschien voor jouw ook! :)

• benchMarc
D3NN1S schreef op 13 oktober 2003 @ 21:10:
misschien heb deze hetzelfde als mijn G2, deze maakte in het begin hele scherpe foto's maar dat werd steeds minder en minder.... totdat op ene gegeven moment 99% onscherp was. Geen setting of firmware of wat dan ook om dit op te lossen. Ook terug naar fabrieksinstellingen vanuit het menu werkte niet...

Ik heb toen op een gegeven moment, de batterij (niet de main batterij, maar de kleine knoop batterij voor de memory en klok enz.) eruit gehaald, en weer teruggeplaatst. en vanaf dat moment weer mooie haar scherpe foto's!

Het lijkt wel een beetje op een Bug in de G serie van canon. een collega van mij heeft een G3 en die heeft precies hetzelfde probleem. na +/-500 foto's.. is hij neit meer scherp. ff knoopcel eruit en erin en alles is weer goed. echt super weird probleem maar het helpt wel ;) misschien voor jouw ook! :)
Heb er al zeker meer dan 500 gemaakt, veeeel getest in het begin. Zal als ie volledig is opgeladen eens proberen :) Ben benieuwd. Maarja, iedereen zegt hier dat er nix mis is met die foto's, dus vrijdag middag (dan ben ik vrij) ga ik es proberen foto's te maken. Misschien is m'n pa gewoon een prutser met m'n digicam :]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Vragen / problemen over (specifieke) digicams horen nog steeds thuis in GT, dus een move TF:F naar GT.

LinkedIn
Instagram

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:38

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Misschien moet je vader nog even wennen aan het gebruik van de autofocus en de daarbij behoorende shutterlag, ik heb regelmatig beginnende fotografen gezien die meteen na het indrukken van de knop de camera naar beneden halen waardoor de foto onscherp is.

Verder is het niet erg stabiel om met gestrekte armen, met de camera voor je te fotograferen, goed stilstaan met de camer tegen het gezicht gedrukt (niet op het LCD kijken), helpt ook vaak.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

D3NN1S schreef op 13 October 2003 @ 21:10:
Hej, toevallig. Mijn foto's worden ook maar slechter en slechter tot wazig. En dit zomaar. Bedankt voor de tip! Ik hoop dat het helpt. Heb de digicam pas nog teruggebracht voor reparatie, en ze hebben gewoon de hele hoes (plastic om de techniek heen incl. knoppen enzo) vervangen, en nu is ie spliksplinternieuw lijkt het wel! :D Zou jammer zijn als ik hem WEER moet terugbrengen. Ik heb echter wel een HP Photosmart 320, maar het lijkt wel erg op hetzelfde probleem. Dit ga ik morgen wel even proberen, en als het werkt... _/-\o_

Weet je misschien ook of er uberhaupt wel een knoopcel in elke digicam zit, en waar ik die eventueel kan vinden? :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2003 23:17 ]

• benchMarc
Misschien heb ik morgenmiddag wel ff tijd, dan post ik 't ook meteen :)

@ D3NN1S: Waar zit die knoopcel dan ergens :?

Verwijderd

D3NN1S schreef op 13 October 2003 @ 21:10:

hmm goeie tip ik heb zelf een S40 en heb het gevoel dat me cam ook minder scherp schiet en hij heeft moeite de laatste tijd met focussen scherpstellen

wie weet is dit een oplossing voor mij probleem lenzen alles al schoongemaakt geen resultaat

• D3NN1S
  • Niet online
benchMarc schreef op 13 October 2003 @ 23:20:
Misschien heb ik morgenmiddag wel ff tijd, dan post ik 't ook meteen :)

@ D3NN1S: Waar zit die knoopcel dan ergens :?
Als je je main battery eruit haalt, zit er een klein zwart vakje in. als je die open haalt vind je de knoopcel ;)

• Sheik
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-11-2024
Lijkt me toch erg onwaarschijnlijk dat een batterij de scherpte van een foto kan bepalen. Goh, wat lijkt me dat frustrerend om elke keer de scherpte van de foto's te checken of de batterij nog vol is :?

[ Voor 3% gewijzigd door Sheik op 15-10-2003 21:44 ]

• D3NN1S
  • Niet online
Sheik schreef op 15 October 2003 @ 21:44:
Lijkt me toch erg onwaarschijnlijk dat een batterij de scherpte van een foto kan bepalen. Goh, wat lijkt me dat frustrerend om elke keer de scherpte van de foto's te checken of de batterij nog vol is :?
Het gaat hier niet om de main battery daar is niets mis mee.. maar op de een of andere manier is het verwijderen van de knoopcel batterij die alle instellingen vasthoud en het weer terugplaatsen vaak een oplossing voor dit probleem.
Zelfs terug naar factory settings helpt gek genoeg niet.. maar dit dus vaak wel.
En dit heeft niets met het vol of niet vol zijn van de batterij te maken. :)

• Sheik
Ja ik snap dat het met de knoopcel te maken heeft, maar ik vind het maar een vaag verschijnsel. Vinden jullie dit normaal? Ik vind het absoluut niet acceptabel dat zoiets doms de scherpte kan benadelen.

• D3NN1S
  • Niet online
Sheik schreef op 15 October 2003 @ 21:48:
Ja ik snap dat het met de knoopcel te maken heeft, maar ik vind het maar een vaag verschijnsel. Vinden jullie dit normaal? Ik vind het absoluut niet acceptabel dat zoiets doms de scherpte kan benadelen.
Ik ook niet ;) daar heb je ook helemaal gelijk in :P

Ik beweer ook niet dat het normaal is :D het is reuze irritant. maargoed als ik 1x op de 500 foto's even voor 1sec de batterij eruit moet halen, en verder een super goede camera heb, met super scherpe plaatjes, neem ik dit "ongemak" wel op de koop toe ;)

Verwijderd

hmm hier werkt alles perfect, heb er al zeker 3000 foto's mee gemaakt in 2/3 maanden.

• Sheik
Dat is juist het irritante, is het zeker dat het na 500 foto's gebeurt, of zie je misschien in de laatste 100 foto's al een beetje onscherpte...ik zou er knettergek van worden om elke keer dat soort onzin in de gaten te moeten houden. Nee hoor.....dan ging dat ding fijn terug naar de winkel/leverancier. Ik wil foto's maken met een camera die scherp blijft. Ik heb dit nog van niemand gehoord en raad je echt aan om ermee terug te gaan.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:32
Sheik schreef op 15 October 2003 @ 21:48:
denk dat het toch in de firmware zit dan he... een setting "veranderd", en als je de knoopcel eruit rost reset de boel pas écht

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Pagina: 1