Toon posts:

[3D] Gitaar

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het maken van een gitaar in 3d studio max.

Ik heb de omtrek van de gitaar al gemaakt met NURBS en vervolgens de bevel functie te gebruiken. Dan krijg je het resultaat zoals ik hieronder heb.

Afbeeldingslocatie: http://www.icewebdesign.nl/gitaar.jpg

Nu heb ik 2 vraagjes hierover. Zoals je ziet zijn de zijkanten nogal grof en lopen ze niet in elkaar over. Het moet wat meer worden gesmooth. Ik kan hier volgens mij niet meshsmooter voor gebruiken want dan wordt hij helemaal misvormt. Hoe kan ik dit wel doen? Ik heb de users guide van 3dmax doorgespit maar helaas nix bijzonders gevonden.

Wie kan mij helpen? Alvast bedankt!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:46
edges chamferen en dan meshsmooth.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Wellicht kan je je vragen beter hier droppen: [rml][ 3d] post je 3d stuff maar weer - part 14[/rml]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal daar wel even verder vragen. Want ik snap niet precies inquestos bedoeld.

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Voor de volgende keer: dit soort kleine vragen horen thuis in het 3d-stuff-topic.

Voor nu: je kunt dit soort vormen beter maken met splines en die dan extruden, want met splines zijn vormen gemakkelijker na te tekenen. Vind ik althans. Wanneer je splines gebruikt, kun je de randen soepel maken door te converteren naar editable poly, dan de randen te selecteren die soepeler moeten en dan te chamferen. Je moet wel meerdere keren chamferen met steeds kleinere waarden voor een echt mooi rond effect. Je moet editable poly gebruiken in plaats van editable mesh, omdat de extrude-modifier een heleboel hidden edges maakt die moeilijk gaan doen bij editable mesh. Editable poly lost dit automatisch op.

Maar nu je toch met nurbs bezig bent, kun je wel heel erg gemakkelijk de randen vloeiend maken. Je moet daarvoor een fillet-surface maken. Dit doe je door op fillet te klikken onder surfaces bij je NURBS-object en dan te slepen van het ene naar het andere surface. Vervolgens moet je wel even de trimming goed instellen om de nieuwe bolle vorm zichtbaar te maken. Dit kun je in het menu dat onderaan tevoorschijn komt wanneer je op fillet klikt.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu met het maken van fillet-surface zoals je zegt. Ik heb met de NURBS alleen de contouren gemaakt van de gitaar. Hoe krijg ik er dus zon filletsurface in.

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Als het goed is heb je die contouren met NURBS geëtrude en dan kun je dat doen zoals ik vermeld. Maar aangezien je blijkbaar niet veel van NURBS weet, kun je beter eerst een aantal tutorials over NURBS doen voor je weer een vraag stelt, want dit wordt wel erg basic anders.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Ik heb de body van deze Yamaha Pacifica gemaakt d.m.v. een ge-extrude spline die ik vervolgens gemesh-edit heb. Poly's zijn hier misschien beter, maar zoals je ziet is de basisvorm van de body mooi rond. :P

Je kunt denk ik het beste overnieuw beginnen met je model, maar dan als spline. :)

De hals is overigens met een spline cage gemaakt, de rest met boxmodeling.

c&c niet nodig trouwens, dit model is al heel oud. :)

Afbeeldingslocatie: http://cc8412-a.ensch1.ov.home.nl/~koerhuis/GoT/Pacifica_Twins_Small.jpg

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-08 21:19

Pelle

🚴‍♂️

Kan inderdaad in 3d topic :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.