-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
"man make" en dan de "-j"-optie kan WEL wonderen doen.
[ Voor 55% gewijzigd door hbokh op 13-10-2003 17:31 . Reden: Aanvulling ]
This is my sick nature.
dat het dan misschien wat sneller zou gaan?
Heeft hij ook een reden kunnen geven? vraag hem dat eerst eens
Snap niet echt wat je 'iemand' bedoelt.
Maar je kan gewoon op elke pc een nieuwe kernel compilen hoor.
1000MHz (=1GHz) is wel lekker om te compilen. In ieder geval beter dan 500MHz ofzo, maar da's logisch.
HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.
Verwijderd
of was het 18,2 Hz
[ Voor 8% gewijzigd door PipoDeClown op 14-10-2003 09:47 ]
God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.
Verwijderd
[mierenneukmode]WHiZZi schreef op 13 oktober 2003 @ 17:39:
1000Hz is 1MHz hoor.. lijkt me niet dat je je kernel dan wilt compilen
1000MHz (=1GHz) is wel lekker om te compilen. In ieder geval beter dan 500MHz ofzo, maar da's logisch.
1000hz is 1 K(ilo)Hz
[/mierenneukmode]
en weer ontopic:
wat er bedoeld wordt is dat de kernel een scheduler rate zou moeten hebben 1 KHz
(beter is 1024Hz vanwege binair delen enzo)
't zou beter zijn voor reactietijden in spellen enzo
de nieuwe 2.6 kernel heeft 1KHz overigens als standaard
google eens op : jiffies linux kernel 100hz 1000hz
deze hits geven meer info over de voor/nadelen
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2003 18:02 ]
Kijk eens op http://members.optusnet.com.au/ckolivas/kernel/ voor meer uitleg en een kant en klare kernel patch die voor een sneller aanvoelend desktop systeem. (wel zorgen dat je X weer op een nice level van 0 draait, zie ook de faq op de link die ik net gaf.)
[ Voor 4% gewijzigd door Creepy op 13-10-2003 17:58 ]
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Hertz ja
in een van de bovenste menus van menuconfig.
Verwijderd
Maar als je nu eerst eens duidelijk maak wat je probleem nu eigenlijk is zou het een stuk makkelijker zijn om te kunnen beoordelen wat er aan de hand is en hoe op te lossen.
Want deze stelling zoals je die nu neerzet heeft wel een extreem hoog wazigheidsgehalte....
[linux] boot niet
[linux] herkent me root fs niet
[linux] ....
// on-topic
maar Creepy en ArchRAIDen hebben gelijk.
Wat die iemand bedoelt is. Heet Timer frequency en in de help van de kernel staat 1/2 van je cpu. (make menuconfig -> General setup -> Timer frequency)
Verder wens ik je veel plz en lange nachten met linux
/edit
Ik zie net dat die optie niet in de standaart source voorkomt. En weet ook niet welke distro jij hebt
[ Voor 15% gewijzigd door wica op 14-10-2003 09:40 ]
Sowiezo is die 18,2 tikken per seconde nauwelijks bruikbaar en je kon via poortadressen de frequentie van de klokgenerator verhogen naar bijvoorbeeld 100 tikken per seconde. Dat was een stuk praktischerPipoDeClown schreef op 13 oktober 2003 @ 17:48:
Wordt er bedoelt dat de realtimeclock geherprogrammeert wordt dat ie een signaal van 1000 Hz ipv. de gebruikelijke puls om de 18,2 ms? (in hoever wordt daar uberhaupt nog gebruik van gemaakt eigenlijk?)
Wel ERG offtopic dit
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Deze optie komt wel voor, enkel moet je hem handmatig aanpassen en staat hij idd niet in de standaard (x)(menu)config van de kernel. Uit mijn hoofd iets van /usr/src/linux/include/asm-i386/param.h waarin je hem aan moet (/kunt) passenwica schreef op 14 October 2003 @ 09:39:
Ik zie net dat die optie niet in de standaart source voorkomt. En weet ook niet welke distro jij hebt
Zo te zien heb je gelijk
in /usr/src/linux/include/asm-i386/param.h kan je dit aanpassen
1
2
3
| #ifndef HZ #define HZ 200 #endif |
Maar ik denk wel dat het verstandig is om een patch te gebruiken aan gezien er nog wat andere dingen extra in param.h staan
En anders download je de patch die ik aangegeven heb. Daarin zit die instelling verwerkt. Als je alleen die Hz instelling wilt ophogen dan zet je de Desktop Tuning optie van die patch uit.wica schreef op 14 oktober 2003 @ 09:39:
/edit
Overigens een fijne patch. Je desktop wordt er "merkbaar" sneller door. De patch is overigens NIET aan te raden voor een desktop systeem.
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Ik heb zelf enkel dit regeltje aangepast in HZ 1000 voor mijn gameservers...wica schreef op 14 oktober 2003 @ 09:58:
@Kippenijzer
Zo te zien heb je gelijk
in /usr/src/linux/include/asm-i386/param.h kan je dit aanpassen
C:
1 2 3 #ifndef HZ #define HZ 200 #endif
Maar ik denk wel dat het verstandig is om een patch te gebruiken aan gezien er nog wat andere dingen extra in param.h staan
Waarom heb je dat gedaan? Het zorgt ervoor dat er "sneller" wordt gemultitasked (de timeslices per proces zijn kleiner). En zorgt voor server voor meer overhead aangezien alle andere processen ook vaker aan de beurt zijn (en geeft dus een NEGATIEVE impact voor je gameserver(s)).Kippenijzer schreef op 14 October 2003 @ 12:01:
[...]
Ik heb zelf enkel dit regeltje aangepast in HZ 1000 voor mijn gameservers...
Als je wilt dat je gameserver processen meer tijd toebedeelt krijgen kan je ze beter renicen (naar een negatieve waarde bijv.) zodat ze meer voorrang krijgen dan de andere processen.
Volgens de tester was had dit een positief effect ...
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Laat ik het erop houden dat ik dit niet gedaan heb omdat ik het hier en daar gelezen had, maar toch echt wel er "wat voorstudie" naar gedaan heb, en ja, die zin bedoel ik sarcastischCreepy schreef op 14 oktober 2003 @ 12:11:
[...]
Waarom heb je dat gedaan? Het zorgt ervoor dat er "sneller" wordt gemultitasked (de timeslices per proces zijn kleiner). En zorgt voor server voor meer overhead aangezien alle andere processen ook vaker aan de beurt zijn (en geeft dus een NEGATIEVE impact voor je gameserver(s)).
Als je wilt dat je gameserver processen meer tijd toebedeelt krijgen kan je ze beter renicen (naar een negatieve waarde bijv.) zodat ze meer voorrang krijgen dan de andere processen.
Het komt erop neer dat inderdaad je gameservers veel meer van je systeem gaan vragen, van de standaard (zover ik weet) 100Hz naar 1000Hz schakelen kan in de vervelendste gevallen je CPU usage per gameserver wel verdubbelen. Echter zal door het effectief vaker verwerken van alle gameserverdata, er veel minder frame-skew (hoe moet ik dit noemen, is een hele pagina uitleg, komt erop neer dat bijvoorbeeld een UT soms de client FPS (server-frames, niet beeld-frames) en de server-FPS net asynchroon kunnen lopen, waardoor er iedere paar frames eentje van de client binnenkomt als de server net zijn eigen frame gedaan heeft) ontstaan, omdat de server-side FPS hoger komt te liggen. Hierdoor krijg je minder snel pingspikes en minder last van een "golvende" game-ping.
Natuurlijk is het renicen van een server process leuk, maar je schiet er nogal weinig mee op om 8 gameservers allemaal naar -10 ofzo te renicen, omdat ze dan elkaar nog steeds in de weg zitten, en met HZ 1000 draaien ze alle 8 soepeler...
Zover voor een stukje gesimplificeerde uitleg ;P
GelukkigKippenijzer schreef op 14 October 2003 @ 15:08:
[...]
Laat ik het erop houden dat ik dit niet gedaan heb omdat ik het hier en daar gelezen had, maar toch echt wel er "wat voorstudie" naar gedaan heb, en ja, die zin bedoel ik sarcastisch
DankjeHet komt erop neer dat inderdaad je gameservers veel meer van je systeem gaan vragen, van de standaard (zover ik weet) 100Hz naar 1000Hz schakelen kan in de vervelendste gevallen je CPU usage per gameserver wel verdubbelen. Echter zal door het effectief vaker verwerken van alle gameserverdata, er veel minder frame-skew (hoe moet ik dit noemen, is een hele pagina uitleg, komt erop neer dat bijvoorbeeld een UT soms de client FPS (server-frames, niet beeld-frames) en de server-FPS net asynchroon kunnen lopen, waardoor er iedere paar frames eentje van de client binnenkomt als de server net zijn eigen frame gedaan heeft) ontstaan, omdat de server-side FPS hoger komt te liggen. Hierdoor krijg je minder snel pingspikes en minder last van een "golvende" game-ping.
Natuurlijk is het renicen van een server process leuk, maar je schiet er nogal weinig mee op om 8 gameservers allemaal naar -10 ofzo te renicen, omdat ze dan elkaar nog steeds in de weg zitten, en met HZ 1000 draaien ze alle 8 soepeler...
Zover voor een stukje gesimplificeerde uitleg ;P
De patch is redelijk simpel, op 2.4.19 was het applyen geen probleem.
18.2 HzPipoDeClown schreef op 13 oktober 2003 @ 17:48:
Wordt er bedoelt dat de realtimeclock geherprogrammeert wordt dat ie een signaal van 1000 Hz ipv. de gebruikelijke puls om de 18,2 ms? (in hoever wordt daar uberhaupt nog gebruik van gemaakt eigenlijk?)
edit:
of was het 18,2 Hz
Waarom zou dat btw "gangbaar" zijn? MS-DOS maakte er gebruik van, maar verder? Linux 2.4 en eerder zet de timer standaard op 100 Hz iirc.
Het terugnicen van XFree86 naar 0 is iirc vanwege de nieuwe scheduler, niet vanwege een versnelde timer. Ik weet zo snel niet of die nieuwe scheduler bij die patches zit, en ik ben te lam om te kijken, maar toch even die opmerkingCreepy schreef op 13 October 2003 @ 17:52:
(wel zorgen dat je X weer op een nice level van 0 draait, zie ook de faq op de link die ik net gaf.)
Als je je interesseert voor dergelijke effecten, dan wil je misschien ook naar de 2.6.0-testx kernels kijken. 2.6 heeft standaard de timer op 1000 Hz, preempt (als optie) en een nieuwe, verbeterde process scheduler. En nog een bak andere verbeterde zaken, maar ok
IK gaf dit ook aan voor de patch die ik aangaf (Con Koliva's desktop tuning patch, dat is 1000Hz, preempt en nog wat scheduler fixes). Een deel van het werk van Con zit nu ook in de 2.6 kernel.deadinspace schreef op 15 oktober 2003 @ 00:27:
[...]
Het terugnicen van XFree86 naar 0 is iirc vanwege de nieuwe scheduler, niet vanwege een versnelde timer. Ik weet zo snel niet of die nieuwe scheduler bij die patches zit, en ik ben te lam om te kijken, maar toch even die opmerking