Creepy schreef op 14 oktober 2003 @ 12:11:
[...]
Waarom heb je dat gedaan? Het zorgt ervoor dat er "sneller" wordt gemultitasked (de timeslices per proces zijn kleiner). En zorgt voor server voor meer overhead aangezien alle andere processen ook vaker aan de beurt zijn (en geeft dus een NEGATIEVE impact voor je gameserver(s)).
Als je wilt dat je gameserver processen meer tijd toebedeelt krijgen kan je ze beter renicen (naar een negatieve waarde bijv.) zodat ze meer voorrang krijgen dan de andere processen.
Laat ik het erop houden dat ik dit niet gedaan heb omdat ik het hier en daar gelezen had, maar toch echt wel er "wat voorstudie" naar gedaan heb, en ja, die zin bedoel ik sarcastisch
Het komt erop neer dat inderdaad je gameservers veel meer van je systeem gaan vragen, van de standaard (zover ik weet) 100Hz naar 1000Hz schakelen kan in de vervelendste gevallen je CPU usage per gameserver wel verdubbelen. Echter zal door het effectief vaker verwerken van alle gameserverdata, er veel minder frame-skew (hoe moet ik dit noemen, is een hele pagina uitleg, komt erop neer dat bijvoorbeeld een UT soms de client FPS (server-frames, niet beeld-frames) en de server-FPS net asynchroon kunnen lopen, waardoor er iedere paar frames eentje van de client binnenkomt als de server net zijn eigen frame gedaan heeft) ontstaan, omdat de server-side FPS hoger komt te liggen. Hierdoor krijg je minder snel pingspikes en minder last van een "golvende" game-ping.
Natuurlijk is het renicen van een server process leuk, maar je schiet er nogal weinig mee op om 8 gameservers allemaal naar -10 ofzo te renicen, omdat ze dan elkaar nog steeds in de weg zitten, en met HZ 1000 draaien ze alle 8 soepeler...
Zover voor een stukje gesimplificeerde uitleg ;P