Toon posts:

Domein en werkgroep samen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik zit met een probleem. Ik zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen.

Ik zit met een aantal studenten op kamers. We hebben besloten om een server te nemen. Ik heb zelf nog een server staan. Alleen deze zit met mijn eigenste laptop in een domein voor zelfstudie. (Dit moet zeker zo blijven).
Nu wil ik eigenlijk dat de andere studenten een aantal shares kunnen benaderen, alleen hun zitten niet in een domein maar in een andere werkgroep.

Is er een mogelijkheid om de studenten met mijn shares verbinding kunnen te laten maken? Om ze te laten aanmelden in mijn domein is geen oplossing. :)

Verwijderd

extra netwerkkaart erin met aparte instellingen ?

Verwijderd

je hoeft niet bij elkaar in de werkgroep te zitten om toegang tot shares te krijgen hoor, laat ze maar eens //jouwpc proberen, of anders //jouwip

Verwijderd

Topicstarter
\\server01 is geprobeerd alleen dan kan hij hem niet vinden en IP adres heb ik nog niet geprobeerd. Zal dat zometeen eens testen.

Verwijderd

Wat voor domein heb je?

Het makkelijkst is denk ik gewoon een tweede netwerkkaart, zoals Robin2001 al aangeeft. Is dit een mogelijkheid?

Verwijderd

netswitcher moet je hebben, is een proggie die dit soort zaken snel omwisseld.

Verwijderd

Maak op je pc een gebruiker aan en zet op je shares rechten voor deze gebruiker. Laat je medestudenten een share aanmaken zoals CYRHelios zegt (\\ip-adres\drive of folder) met je nieuw aangemaakte user

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Ehmm... heb je ze wel in dezelfde ip range?

Verwijderd

Topicstarter
Die extra netwekkkaart zat er al in!

De situatie:
3COM Netwerkkaart 192.168.0.5 DHCP
Realtek Netwerkkaart 192.168.5.1 Handmatig

Mijn laptop heeft IP adres 192.168.5.2 handmatig toegkend, en daardoor in verbinding met de server. Het andere DHCP adres krijg ik van de router die ze hier in huis hebben hangen.

Nu wil ik dat de gebruikers van alle andere computers in de werkgroep 'huis' mijn shares kunnen benaderen op het domein 'nwtraders'?

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-03 07:25
Heel simpel... zorg dat de gebruikers die de shares moeten zien zijn aangemaakt op de server en zorg er vervolgens voor dat ze op de clients dezelfde inlognamen en wachtwoorden gebruiken.
let wel effe op met het aanmaken van de gebruikers dat je de optie "Password never expires even aanvinkt... anders dan verloopt hun password na een dag of 30 en kunnen ze er ineens niet meer bij...
verder kan je vanaf de clients gewoon drive mappings aanmaken door \\servernaam\sharenaam te gebruiken... ipv servernaam kan je natuurlijk ook serverIP gebruiken... maar dit was eerder ook al aangegeven...
en onthoud ook effe bij een server is het wel zo handig dat je die een vast ip geeft...

thats it...

veel plezier
Plopeye (Microsoft Certified Professional)

[ Voor 7% gewijzigd door Plopeye op 14-10-2003 14:30 . Reden: iets vergeten ]

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:28
Dit is inderdaad de enige goede oplossing.

TS, je moet wel bedenken dat zoals je misschien begrijpt dit een vervelende situatie kan zijn voor je huisgenoten omdat ze hun wachtwoorden op hun eigen pc niet eens meer mogen wijzigen.

Waarom wil je trouwens niet dat ze zich aanmelden in jouw domein? (daar ben ik wel benieuwd naar - misschien heb je wel een goede reden hoor)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal. Ik ga het vanmiddag eens proberen met een test PC. _/-\o_

Dat ze niet aan mogen melden in mijn domein heeft als reden, dat ze dan een geheel nieuw profiel krijgen op hun pc, en daar waren ze niet zo blij mee. Was inderdaad velen malen makkelijker geweest. Maar ja.... :?

Hartelijk dank allemaal...

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:28
Verwijderd schreef op 14 oktober 2003 @ 15:14:
Dat ze niet aan mogen melden in mijn domein heeft als reden, dat ze dan een geheel nieuw profiel krijgen op hun pc, en daar waren ze niet zo blij mee. Was inderdaad velen malen makkelijker geweest. Maar ja.... :?

Hartelijk dank allemaal...
Je hoeft toch geen roaming profiles te gebruiken :?. En je kunt de oude profielen gewoon kopiëren naar een andere profielnaam (op de lokale machines).

• luckyme_
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
mwa, aan de naam te zien (nwtraders) is het een of ander Microsoft Press test domeintje. Tien tegen een dat dat vanzelf een keer om zeep gaat, niet echt handig als alle huisgenoten dan allemaal in dat domein hangen. Je blijft dan profielen kopiëren.

Verwijderd

Topicstarter
Stel: Ik log in met een PC met de naam gebruiker1 op een werkgroep, en vervolgens maak ik een gebruiker aan op de server en die noem ik gebruiker1. Ik backup tijdelijk de map gebruiker1 op de locale pc, vervolgens domein joinen en profiel map terug zetten en overschrijven?? Werkt dit?

Romaing profiles maak ik geen gebruik van!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:51

Valkyre

Kitesurf FTW!

kan je bijvoorbeeld niet een ftp server draaien, dan kunnen ze dus ook nog heel makkelijk bij de desbtreffende shares :D

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Gohan-san schreef op 14 oktober 2003 @ 15:55:
kan je bijvoorbeeld niet een ftp server draaien, dan kunnen ze dus ook nog heel makkelijk bij de desbtreffende shares :D
:Y) Dat is een goed idee... thanx
Pagina: 1