Inmiddels heb ik afgelopen weekend mijn Xbox terug gekregen met 1287 MB ram erin.

Tevens linux geprobeerd en Xbox mediaplayer 2.4
mijn ervaringen tot dusver:
Linux:

draait stukken beter en zeker surfen op het net gaat merkbaar vlotter. de harde schijf draait duidelijk veel minder. Volgens mij wordt er veel minder geswapt en programma's laden sneller in.
Emulatie van Win2000 via Linux is nog steeds traaaag... Je kan er nu wel mee werken en een briefje tikken onder Word. Vette 3D game kan je welk vergeten. (kon je toch al niet, want er zitten nog geen directx3d ondersteunende drivers in)
Maar goed... eea is nu wel bruikbaar voor mijn vrouw.
XBox mediaplayer 2.4:

Geeft geen merkbare verbetering. Duidelijk dat de processor hier de beperkende factor is. extra RAM merk je niet echt bij afspelen van DIVX, DVD en SVCD.
wel heb ik ook hier het gevoel dat er minder geladen wordt van HD tussentijds. Maar programma/laadtijden zijn dusdanig klein dat ik hier niet zeker van ben.
DVDX2:

Zelfde verhaal als met Xbox mediaplayer. Desondanks lijken de video's met minder haperingen/schokkeringheid af te spelen. Wat extra RAM geeft de indruk alles net iets beter te laten lopen bij het afspelen van een DVD.
Games:

getest; Halo, project Gotham Racing, Starwars koTOR en Crash Bandicoot
in dagelijkse gameplay geen verschil te merken. Het is duidelijk dat de games geoptimaliseerd zijn voor 64MB en meer ram niets (meer) helpt.
Echter ook hier valt met name het mindere gebruik van de HD op. Met name Halo en koTOR hebben baat bij meer RAM. Inladen van levels gaat veel sneller en de HD wordt minder aangesproken dan voorheen. Ik merk duidelijk bij de grote spellen verschil. ik denk dat er veel meer levels, textures ed in het ram blijven bestaan en die veel minder opnieuw hoeven te worden ingeladen/verwijderd.
Conclusie:
Al met al ben ik tevreden met het resultaat. Ik had niet veel meer verwacht. Helaas gaan spellen er niet sneller op draaien, maar de snellere en veel mindere laadtijden/aanspreken van de HD maken dit dan weer goed.
Wat mij wel tegenviel is dat Xbox mediaplayer geen baat met extra ram heeft, maar DVDX2 weer wel. Aangezien beide programma's grotendeels hetzelfde doen, (decoderen van data) vind ik dit een beetje tegenstrijdig. Anderzijds werken de programma's gewoon goed genoeg voor een redelijk rijk bedeelt multimediacentrum. Ik kan er alles op afspelen en films ed draaien redelijk vlot. soms wat artifacts en haperingen, maar dit kan zeker ook aan de DIVX opname liggen of aan leesfouten van CD af. De meeste films spelen gewoon (op kijkafstand, niet hinderlijk dus) foutloos.
Wat betrefd linux. met name dit programma gaat ervan vooruit.
Alles gaat merkbaar vlotter en je werkt er nu gewoon prettig mee.
Surfen en een briefje tikken kan je nu gewoon zorgeloos doen. Mijn vrouw kan nu lekker beneden op de TV surfen terwijl ik boven op mijn eigen pc kan gamen.
Ervaringen:

Mijn persoonlijke ervaring is dat extra RAM wel een goede investering is. Maar wel een dure, daar het insolderen van die rammetjes geen hobbyistenwerk is. koste mij al met al zo'n 100 euro totaal om dit te laten doen.
Als je voornamelijk games speelt dan zou ik het niet doen. Ondanks de snellere en mindere laadtijden. De kosten wegen mijnsziens niet op tegen de voordelen. Ook kan je eea al versnellen door een snelle 7200 toeren en ruime HD in te bouwen.
Dan ben je hetzelfde kwijt en kan veel meer data opslaan. In tegenstelling tot lezen van DVD zijn laadtijden van Harddisk zowiezo vele malen sneller....
Als je ook Linux applicaties wil draaien, dan is extra RAM een must! Alles gaat gewoon makkelijker, sneller, beter etc.
Voor een multimediabak is er een twijfelgeval. Het ene programma heeft er baat bij, het andere weer niet. Misschien moeten we nog wachten op nieuwere versies van Xbox mediaplayer of zelfs de Xbox mediacentre. Laatstgenoemde heb ik niet getest, daar dat programma nog niet alles kan afspelen. In de (nabije) toekomst waarschijnlijk dus wel en dan zal XBOX mediaplayer het veld gaan ruimen.