Toon posts:

XBOX interne geheugenuitbreiding

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In alle Xbox-en zit er de mogelijkheid om op het mainboard extra memchips te solderen, zodat het interne geheugen van 64Mb naar 128Mb gaat. De posities en soldeerpads zijn hiervoor al voorzien.

Lijkt me wel een zinvolle investering om Xbox mediaplayer beter te laten draaien en waarschijnlijk :? draaien sommige spellen ook wat beter met wat extra mem.

heeft dit meer voordelen of heeft het geen enkele zin?

Zijn er al andere tweakers die deze mod hebben uitgevoerd. Wat zijn jullie ervaringen?

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:17
Verwijderd schreef op 13 oktober 2003 @ 15:11:
In alle Xbox-en zit er de mogelijkheid om op het mainboard extra memchips te solderen, zodat het interne geheugen van 64Mb naar 128Mb gaat. De posities en soldeerpads zijn hiervoor al voorzien.

Lijkt me wel een zinvolle investering om Xbox mediaplayer beter te laten draaien en waarschijnlijk :? draaien sommige spellen ook wat beter met wat extra mem.

heeft dit meer voordelen of heeft het geen enkele zin?

Zijn er al andere tweakers die deze mod hebben uitgevoerd. Wat zijn jullie ervaringen?
Om je maar snel uit een droom te halen: Voor officiele xbox spellen heeft het GEEN effect. Omdat de spellen gemaakt zijn om maar van 64 mb gebruik te maken. Xbmp is in principe ook met dit doel gemaakt, dus ik zie ook niet in dat deze beter gaat lopen. Xbmp heeft veel meer aan een snellere proc om meerdere pre-processing filters toe te passen op films.

De extra 64mb wordt wel gebruikt voor emulators, en dan met name MameX en de N64 emulators. Want er zijn roms die groter zijn het beschikbaar geheugen en virtueel geheugen is (nog) niet geimplementeerd bij deze emulatoren.

Verder vindt Linux het ook wel fijn als er 128mb in de xbox zit. De prestaties gaan daardoor een flink eind omhoog.

Als je zelf die geheugenchipjes erop wil solderen: succes, het zijn hele kleine pootjes die verbonden moeten worden! *knip* verkoopt die chips wel, en wil ze tegen betaling ook wel inbouwen. Verder heeft er iemand een stel chips te koop via *knip* maar dit aantal was maar beperkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2003 17:39 ]

What a fine day for Science! | Specs

Verwijderd

-> Spielerij - Problemen & Vragen

Let er wel even op dat modchips hier op GoT niet toegestaan zijn.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-02 08:46

FastBunny

Give it the Works !

Dan heb je nog de vraag gaat het wel werken. Snapt de bios dit? De machine is natuurlijk gemaakt en geoptimaliseerd voor 1 configuratie. Als het al zou werken met starten verwacht ik eerder vastlopers dan meer prestaties.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt me dat het bios het wel begrijpt. maar dat spellen er geen gebruik van maken is jammer.

Anderzijds, dat Linux en die emulators er wel feit bij hebben, ga ik denk ik toch maar een paar van die rammetjes in laten solderen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 oktober 2003 @ 21:12:
Lijkt me dat het bios het wel begrijpt. maar dat spellen er geen gebruik van maken is jammer.

Anderzijds, dat Linux en die emulators er wel feit bij hebben, ga ik denk ik toch maar een paar van die rammetjes in laten solderen.
Hou je ons op de hoogste van je bevindingen?

Verwijderd

Topicstarter
Quote:

Als je zelf die geheugenchipjes erop wil solderen: succes, het zijn hele kleine pootjes die verbonden moeten worden! *knip* verkoopt die chips wel, en wil ze tegen betaling ook wel inbouwen. Verder heeft er iemand een stel chips te koop via *knip* maar dit aantal was maar beperkt.

unquote:

Wie is *KNIP* ? :? ;)

Maarre, om op het verhaal terug te komen. Er schijnen een aantal spellen wel degelijk gebruik te kunnen maken van extra mem. Dit door de init-file wat aan te passen.
Ik ben er zelf nog niet achter hoe en wat.

Ik denk dat ik over ca. 2 weken mijn omgebouwde XBOX terug heb om eea uit te proberen. :)

Ik hou jullie uiteraard op de hoogte!

• Harmsen
Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 20:40:

Wie is *KNIP* ? :? ;)

Maarre, om op het verhaal terug te komen. Er schijnen een aantal spellen wel degelijk gebruik te kunnen maken van extra mem. Dit door de init-file wat aan te passen.
Ik ben er zelf nog niet achter hoe en wat.

Ik denk dat ik over ca. 2 weken mijn omgebouwde XBOX terug heb om eea uit te proberen. :)

Ik hou jullie uiteraard op de hoogte!
Ik zou het heel raar vinden dat spellen gebruik maken van die 64meg extra geheugen. Misschien een iets snellere laadtijd ofzo, maar de spellen gaan ingame echt niet sneller lopen. Je kan idd een .XBE (Xbox ExecutaBle) patchen zodat hij eventueel meer dan 64 meg kan gebruiken, maar spellen zijn gemaakt op een maximum van 64. Emulators zoals MameOX en PJ64-X gebruiken als het kan zoveel mogelijk geheugen. Daarom werken N64 Roms als Conker's bad Fur day etc. nog niet op de Xbox.

Over die *knip* site. Volgens Terr mag ik die helaas niet posten hier. Dan moet je zelf maar op zoek naar iemand die dat voor je kan doen.

@Terr:
Waarom mag die site eigenlijk niet?? In het topic over de PC-BIOXX/NITROXX stond die site vele malen gepost. En mag een site zoals hetebit.nl(vrij vertaald) wel dan??

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 October 2003 @ 17:41:
-> Spielerij - Problemen & Vragen

Let er wel even op dat modchips hier op GoT niet toegestaan zijn.
Onzin :(
Overclocken mag toch ook.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:43
Verwijderd schreef op 16 October 2003 @ 08:38:
[...]

Onzin :(
Overclocken mag toch ook.
Overclocken mag op eigen risico, modchips zijn niet altijd toegestaan en omdat die niet altijd toegestaan zijn zijn ze hier gewoon helemaal niet toegestaan :)

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn bakkie helaas nog steeds niet terug..... :(

Eventjes langer wachten dus. :Z

Wat ik wel heb begrepen van het forum van XBMP dat Linux inderdaad veel baat heeft met die extra 64Mb ram.
Ook draait Windows 2000 vele malen sneller met dat geheugen. Kan mijn vrouw de vertrouwde MS Office 2000 en Explorer / MSN gebruiken en kan ik zelf boven lekker blijven gamen.

Voor 199 euro een compacte all-in PC-multimediaplayer is niet gek dacht ik zo.
Nu ja, met dat extra geheugen, een oude harddisk van 40Gbyte en flashen van die interne Xbox romchip kost mijn XBOX uiteindelijk wel ruim 300 euro... maar dat mag de pret van modden ook niet drukken! ;)

Verwijderd

Topicstarter
Weet er overigens iemand welke clock-generatorchip er in de Xbox zit?
Volgens mij moet die bussnelheid ook nog wel wat op te krikken zijn....

Die Celerons die er nu inzitten moeten makkelijk overclockbaar zijn met de huidige yields.
DDR Ram is zeer waarschijnlijk ook nog wel op te fokken, en die Nvidia chips ook wel lijkt me. Zeker doordat de kinderziektes er nu wel uit zijn en er waarschijnlijk al DDR chips inzitten die veel hoger gerated zijn.

iemand?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 October 2003 @ 19:26:
Weet er overigens iemand welke clock-generatorchip er in de Xbox zit?
Volgens mij moet die bussnelheid ook nog wel wat op te krikken zijn....

Die Celerons die er nu inzitten moeten makkelijk overclockbaar zijn met de huidige yields.
DDR Ram is zeer waarschijnlijk ook nog wel op te fokken, en die Nvidia chips ook wel lijkt me. Zeker doordat de kinderziektes er nu wel uit zijn en er waarschijnlijk al DDR chips inzitten die veel hoger gerated zijn.

iemand?
Working on it :9 >:)

• Harmsen
Verwijderd schreef op 22 October 2003 @ 19:21:
Ik heb mijn bakkie helaas nog steeds niet terug..... :(

Eventjes langer wachten dus. :Z

Wat ik wel heb begrepen van het forum van XBMP dat Linux inderdaad veel baat heeft met die extra 64Mb ram.
Ook draait Windows 2000 vele malen sneller met dat geheugen. Kan mijn vrouw de vertrouwde MS Office 2000 en Explorer / MSN gebruiken en kan ik zelf boven lekker blijven gamen.

Voor 199 euro een compacte all-in PC-multimediaplayer is niet gek dacht ik zo.
Nu ja, met dat extra geheugen, een oude harddisk van 40Gbyte en flashen van die interne Xbox romchip kost mijn XBOX uiteindelijk wel ruim 300 euro... maar dat mag de pret van modden ook niet drukken! ;)
Ik neem aan dat je win2000 bedoelt via linux en vmware? Want je kan standaard niet win2000 draaien op de xbox. Maar let wel: linux is maximaal 640x480 op de xbox. Daar kan je IMHO niet fijn op tekstverwerken/browsen.

Verwijderd

Topicstarter
Yep. Windows 2000 onder Linux via VMWare

hoezo 640x480 als max resolutie?

Ik kan toch wel hogere reso's aan? Waarom zou dit beperkt zijn?

• Harmsen
Verwijderd schreef op 26 October 2003 @ 10:56:
Yep. Windows 2000 onder Linux via VMWare

hoezo 640x480 als max resolutie?

Ik kan toch wel hogere reso's aan? Waarom zou dit beperkt zijn?
Jammer genoeg kan je televisie niet hoger dan 640x480, er zijn tv's die ook 800x600 kunnen, maar hoger dan dat zul je echt niet komen... De beste resolutie voor een tv is de pal resolutie: 768x576

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-02 07:27

Wom

Huntor schreef op 26 oktober 2003 @ 12:07:
[...]

Jammer genoeg kan je televisie niet hoger dan 640x480, er zijn tv's die ook 800x600 kunnen, maar hoger dan dat zul je echt niet komen... De beste resolutie voor een tv is de pal resolutie: 768x576
Xbox ondersteund ook HDTV, welke resolutie is dat dan precies ?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:43
AudiRS4 schreef op 26 October 2003 @ 17:08:
[...]

Xbox ondersteund ook HDTV, welke resolutie is dat dan precies ?
De maximale resolutie die zowel de Xbox als een HDTV ondersteund is 1920 x 1080 :)

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Philips Breedbeeld TV van 5 jaar oud geeft met gemak een reso weer van 800x600.

Zelfs 1024x768 is geen probleem met mijn radeon8500.

Laatstgenoemde is alleen niet echt lekker met kleine letters.
Daarom draai ik op 800x600 op een TV.

Voor emailen/internetten en een briefje tikken is dit meer als voldoende.

Mij vrouw happy...

Me happy....

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels heb ik afgelopen weekend mijn Xbox terug gekregen met 1287 MB ram erin. :)
Tevens linux geprobeerd en Xbox mediaplayer 2.4

mijn ervaringen tot dusver:

Linux: >:)
draait stukken beter en zeker surfen op het net gaat merkbaar vlotter. de harde schijf draait duidelijk veel minder. Volgens mij wordt er veel minder geswapt en programma's laden sneller in.

Emulatie van Win2000 via Linux is nog steeds traaaag... Je kan er nu wel mee werken en een briefje tikken onder Word. Vette 3D game kan je welk vergeten. (kon je toch al niet, want er zitten nog geen directx3d ondersteunende drivers in)
Maar goed... eea is nu wel bruikbaar voor mijn vrouw.

XBox mediaplayer 2.4: 8)
Geeft geen merkbare verbetering. Duidelijk dat de processor hier de beperkende factor is. extra RAM merk je niet echt bij afspelen van DIVX, DVD en SVCD.
wel heb ik ook hier het gevoel dat er minder geladen wordt van HD tussentijds. Maar programma/laadtijden zijn dusdanig klein dat ik hier niet zeker van ben.

DVDX2: :D
Zelfde verhaal als met Xbox mediaplayer. Desondanks lijken de video's met minder haperingen/schokkeringheid af te spelen. Wat extra RAM geeft de indruk alles net iets beter te laten lopen bij het afspelen van een DVD.

Games: 8)7
getest; Halo, project Gotham Racing, Starwars koTOR en Crash Bandicoot ;)

in dagelijkse gameplay geen verschil te merken. Het is duidelijk dat de games geoptimaliseerd zijn voor 64MB en meer ram niets (meer) helpt.
Echter ook hier valt met name het mindere gebruik van de HD op. Met name Halo en koTOR hebben baat bij meer RAM. Inladen van levels gaat veel sneller en de HD wordt minder aangesproken dan voorheen. Ik merk duidelijk bij de grote spellen verschil. ik denk dat er veel meer levels, textures ed in het ram blijven bestaan en die veel minder opnieuw hoeven te worden ingeladen/verwijderd.

Conclusie: :*)

Al met al ben ik tevreden met het resultaat. Ik had niet veel meer verwacht. Helaas gaan spellen er niet sneller op draaien, maar de snellere en veel mindere laadtijden/aanspreken van de HD maken dit dan weer goed.

Wat mij wel tegenviel is dat Xbox mediaplayer geen baat met extra ram heeft, maar DVDX2 weer wel. Aangezien beide programma's grotendeels hetzelfde doen, (decoderen van data) vind ik dit een beetje tegenstrijdig. Anderzijds werken de programma's gewoon goed genoeg voor een redelijk rijk bedeelt multimediacentrum. Ik kan er alles op afspelen en films ed draaien redelijk vlot. soms wat artifacts en haperingen, maar dit kan zeker ook aan de DIVX opname liggen of aan leesfouten van CD af. De meeste films spelen gewoon (op kijkafstand, niet hinderlijk dus) foutloos.

Wat betrefd linux. met name dit programma gaat ervan vooruit.
Alles gaat merkbaar vlotter en je werkt er nu gewoon prettig mee.
Surfen en een briefje tikken kan je nu gewoon zorgeloos doen. Mijn vrouw kan nu lekker beneden op de TV surfen terwijl ik boven op mijn eigen pc kan gamen.

Ervaringen: :z
Mijn persoonlijke ervaring is dat extra RAM wel een goede investering is. Maar wel een dure, daar het insolderen van die rammetjes geen hobbyistenwerk is. koste mij al met al zo'n 100 euro totaal om dit te laten doen.

Als je voornamelijk games speelt dan zou ik het niet doen. Ondanks de snellere en mindere laadtijden. De kosten wegen mijnsziens niet op tegen de voordelen. Ook kan je eea al versnellen door een snelle 7200 toeren en ruime HD in te bouwen.
Dan ben je hetzelfde kwijt en kan veel meer data opslaan. In tegenstelling tot lezen van DVD zijn laadtijden van Harddisk zowiezo vele malen sneller.... ;)

Als je ook Linux applicaties wil draaien, dan is extra RAM een must! Alles gaat gewoon makkelijker, sneller, beter etc.

Voor een multimediabak is er een twijfelgeval. Het ene programma heeft er baat bij, het andere weer niet. Misschien moeten we nog wachten op nieuwere versies van Xbox mediaplayer of zelfs de Xbox mediacentre. Laatstgenoemde heb ik niet getest, daar dat programma nog niet alles kan afspelen. In de (nabije) toekomst waarschijnlijk dus wel en dan zal XBOX mediaplayer het veld gaan ruimen.
Pagina: 1