Toon posts:

Stroomstoring reden voor piepjes moederbord?

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Bij ons in de straat hebben ze vanmorgen melding gemaakt van een stroomstoring. Hierop werden wij gebeld door Essent Stroom. Er werd ons verteld dat er van 10.00uur tot 10.15uur eventjes geen stroom meer zou zijn wegens vervanging van componenten in de doogebrande verdeelkast.

Ok ik dus netjes om 9.45uur alles uitgezet en gewacht. Om 10.30 gingen de lichten weer aan, dus denk ik: ik kan mijn computer ook weer aanzetten. Niet dus :? Knop aan, geen reactie. Fans draaiden niet, led op t mobo ging niet aan. Ik denk mmm boven geen stroom, kijk naar mijn wekker, die knipperde wel...

Ik 5 minuutjes gewacht (lees:gevloekt) daarna nog een keer geprobeerd, en jawel hoor, computer draait. Ik allang blij, echter die blijdschap bleek van korte duur.

Om de x minuten, idle in winXP, geeft mijn mobo drie keer achter elkaar een piepje. Na drie keer een aantal piepjes gaat de PC vanzelf uit gaat.

Wat heb ik geprobeerd:
1) alles los alleen HD met OS aangesloten.
2) memtest, na 3 keer proberen (3 keer turn-off voor completion) bleek mem OK te zijn.
3) boot in MS-DOS prompt only, x aantal minuten gewacht en ja hoor turn-off
4) videokaart eruit, andere erin (naja je moet wat)
5) batterij uit mobo gehaald, natuurlijk ook powercable, bios reset

Specs:
ASUS A7N8X
512 MB DDR Samsung pc2700
80 gig WD 7200rpm
Asus gf ti4600

Kan het zo zijn dat toevallig iets in mijn kast is overleden op het moment van de stroomstoring, of net daarvoor of daarna??
OF: speelt de stroomstoring zelf mee? Denk aan piekstroom ofzo ook al heb ik de ** verstand van electronica...?

Bedankt..

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Er kan altijd iets kapot gaan. Was de computer aangesloten met een geaarde stekker in een geaard stopcontact?

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

Topicstarter
GambitRS schreef op 13 oktober 2003 @ 14:47:
Er kan altijd iets kapot gaan. Was de computer aangesloten met een geaarde stekker in een geaard stopcontact?
Ja, maar tijdens het telefoontje werd ik erop gewezen dat ik apparaten niet hoefde te ontkoppelen van het stroomnet!

• GambitRS
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

probeer anders nog:
1) bios reset
2) nieuw bios flashen

Als het echt stuk is dan lijkt mij de meest logische verklaring dat er dus wel een piekspanning is geweest en dat je moederbord daarom is overleden.

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

Topicstarter
GambitRS schreef op 13 October 2003 @ 14:53:
probeer anders nog:
1) bios reset
2) nieuw bios flashen

Als het echt stuk is dan lijkt mij de meest logische verklaring dat er dus wel een piekspanning is geweest en dat je moederbord daarom is overleden.
Bios reset heb ik al gedaan, zie openingpost 5)

Idd ik ga bios even flashen nu.

Mm ik wil niet op zaken vooruit lopen maar is er wat aan te doen als er een piekspanning is geweest? Ik bedoel tegen Essent?

vraag is: hoe goed is het aantoonbaar dat daar juist mijn mobo is overleden (eventueel)

Verwijderd

Dat laat je toch een vertegenwoordige komen bij je langs en vertel je alles en heb je ook de naam genoteerd van de medewerker dan kan je altijd een beroep tegen doen zei heeft inderdaad gezegt dat je stroom kabel niet hoefde ontkoppelen! en essent is daar verantwoorlijk voor als er iets stuks gaat zoals dit :) kan je tenminste nieuw computer claimen!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 October 2003 @ 15:00:
Dat laat je toch een vertegenwoordige komen bij je langs en vertel je alles en heb je ook de naam genoteerd van de medewerker dan kan je altijd een beroep tegen doen zei heeft inderdaad gezegt dat je stroom kabel niet hoefde ontkoppelen! en essent is daar verantwoorlijk voor als er iets stuks gaat zoals dit :) kan je tenminste nieuw computer claimen!
Ik heb alles van die gozer want er werden ook briefjes in de bus geduwd voor mensen die de telefoon niet opnamen denk ik.

Contact op briefje is dezelfde als contact aan de tel.

Echter: hoe bewijs ik dat mijn mobo juist vandaag, en juist op dat tijdstip is overleden?? Dan zou je dus goed de zaak op kunnen lichten door een kapot mobo te nemen en te zeggen 'eej! na vandaag doet hij ut niemeer!' en dat is niet wat we willen en ook niet op GoT thuishoort voor zover ik op de hoogte ben ;)

P.S Bios flash heeft niets opgeleverd.... weer na x aantal minuten drie piepjes...en turn-off :'(

Verwijderd

je kan het toch bewijsen met je windows logs dat het na die bepaalde tijd stuk is gegaan! beetje slim gaan denken

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 October 2003 @ 15:11:
je kan het toch bewijsen met je windows logs dat het na die bepaalde tijd stuk is gegaan! beetje slim gaan denken
Mmm enlight me, windows start toch nog steeds normaal? Of bedoel je de logs 'windows did not shut down properly the last time' ?

Verwijderd

ja zoiets probeer zoveel bewijzen te vinden dat het na die tijd is gebeurt! en inpresiepen sta je sterk aan de jurisdische kant

• LollieStick
  • Laatst online: 20-05 23:59
ga eens naar je bios en wacht daar x minuten om te kijken of het systeem dan uit gaat.

Verwijderd

Topicstarter
LinuxUser schreef op 13 October 2003 @ 15:18:
ga eens naar je bios en wacht daar x minuten om te kijken of het systeem dan uit gaat.
Dankje, goed idee nog niet aan gedacht..

Ok gedaan, en ook hier na X aantal minuten spontane turn-off, ECHTER: bij deze turn-off blijven de fans wel draaien :? en bij de andere turn-offs in XP en DOS gaan ook die uit......

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2003 15:39 ]

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-05 15:39
Je moederbord geeft 3 piepjes > daar moet toch zeker wel iets over te vinden zijn.
Het is uiteraard een foutmelding :(
misschien word je cpu wel te warm(ik zeg maar wat, fan kapot?)
ASUS C.O.P (CPU Overheating Protection)

ASUS C.O.P (CPU Overheating Protection) is a hardware protection circuit that
automatically shuts down the system power before temperatures go high enough
to permanently damage your CPU.

Ik zou zeggen > vind de betekenis van de drie piepjes en je weet het probleem }:O
En een x aantal minuten zijn nooit groter dan?

[ Voor 9% gewijzigd door datkanveelbeter op 13-10-2003 15:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt me sterk dat het een hitte probleem is. PC heeft maanden gewerkt zonder problemen, niets verandert, en dan nu ineens zou het oververhitting moeten zijn?
Ik sluit trouwens niets uit hoor, echter het is nogal een raar gevoel dat zoiets dan net na een stroomstoring gebeurt.
datkanveelbeter schreef op 13 October 2003 @ 15:39:

En een x aantal minuten zijn nooit groter dan?
x varieert van 2 tot 10 mins.

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

De meeste electriciteits bedrijven hebben in hun contracten staan dat ze niet verantwoordelijk zijn voor schade aan apparatuur door piekspanningen (als dit al de oorzaak is van jouw probleem).

Dus juridische stappen kunnen heel beperkt zijn. Er is een kansje, daar ze je expliciet hebben gezegt dat je je apparatuur ingeplugt kon laten. Je zult wel moeten kunnen bewijzen dat zij de oorzaak waren van dit probleem. Dat het toevallig precies tegelijkertijd gebeurde is niet voldoende.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-05 15:39
Hoe warm word je cpu dan? Check gewoon ef met speedfan ofzo.
Of nog beter > in je bios

[ Voor 19% gewijzigd door datkanveelbeter op 13-10-2003 16:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
datkanveelbeter schreef op 13 October 2003 @ 16:01:
Hoe warm word je cpu dan? Check gewoon ef met speedfan ofzo.
Of nog beter > in je bios
CPU Temp in bios: 65 graden

kan helaas niets met speedfan controleren aangezien ik daar denk ik de tijd niet voor krijg :(

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
echt klote voor je, probeer toch geld te krijgen van essent, tis dat zei hebben gezegt da alles erin mog blijven zitten, en zo te zien heb je alles gedaan. staat er iin de handleiding van je mobo niet wat die piepjes betekenen?
Pagina: 1