Het is iig NIET Edulan. Aangezien we nog niet live zijn kan ik niet al teveel vertellen, maar het wordt HUGE. Het doel is de kosten per werkplek op een basisschool te verlagen. Dit doen wij door alles centraal te zetten op een gruwelijk grote Citrix farm. IDD, we gaan educatieve software aanbieden via Citrix. Multimedia geeft nogal wat bandbreedteproblemen en daarom zijn we sinds kort goeie maatjes met KPN

We zullen beginnen in een enkel hosting centrum echter wanneer we de eerste 5 racks volhebben (19 citrix servers per rack (Proliant DL360 G3, dual Xeon 3.2ghz), 1 file/sql server per rack (Proliant DL380), upssen, gbit tussen de servers en 10gbit tussen de verschillende switches ) gaan we naar meerdere centra uitwijken. Hardware en bandbreedte is voorlopig niet het probleem waar we tegenaanlopen. De gigantische beheerstructuur die ik op moet zetten is veel erger. Omdat dergelijke grote projecten niet veel gedaan worden (althans ik ben heel eerlijk om te zeggen dat ik op zo'n niveau weinig ervaring heb) is er vrij weinig support. maar het maakt natuurlijk nogal wat uit of je voor 1000 gebruikers een netwerk maakt of voor een half miljoen. Toch moet je hier nu al rekening mee houden, grote veranderingen kunnen we in een later stadium niet meer implementeren... althans moeilijk. Vandaar dus ook de vraag over de grootte van de AD, om een idee te krijgen of Windows uberhaubt voldoet.
Op dit moment zitten we op een erg hoog niveau met HP, Citrix, Microsoft, KPN en nog een aantal partijen. Probleem is, omdat dit dus zal groeien naar een echt gigantische omgeving, dat er gewoon weinig info te vinden is. Alle stappen die we nemen moeten goed doordacht zijn.
Als voorbeeld: We gaan werken met inloggen met SmartCards. Daartoe hebben we toetsenborden van HP bij de thin clients zitten waarin een SmartCard reader geintegreerd is. (waarom? Kinderen uit groep 1 bijvoorbeeld spelen wel spelletjes op een pc maar tiepen kunnen ze niet, laat staan een wachtwoord onthouden. Daarom: pasje vragen bij juffrouw, inloggen door pasje erin te prikken, en pasje teruggeven aan juffrouw).
Hierover is genoeg informatie te vinden. In bijna alle gevallen gaat het over de CA van Microsoft. Werkt op zich prima, maar niet in een omgeving met 100.000+ gebruikers. En dus moet je op zoek naar iets beters.... (in dit geval software van SSH). Later migreren naar SSH zou een crime worden, dus vandaar dat we dit van te voren al uitgezocht hebben.
Wat betreft replicatie: Dit project heeft als voordeel dat je tussen 8:30 en 17:00 de load hebt, snachts zal er nauwelijks iemand gebruik maken ervan. Je hebt dus ruim 12 uur per dag de tijd om beheerszaken uit te voeren. Backups doe je snachts, die 100 gebruikers die er dan wel aanhangen hebben er nauwelijks last van. Replicatie hetzelfde. Valt er dan een hostingcentrum uit, nouja de gegevens van die dag zijn dan pleite maargoed das een policy die ik van hogerop opgelegd krijg. Dus dat is dan niet mijn probleem.
Dank voor alle replies! Ik denk dat een groot deel van it-end nederland nog zal spreken van dit project. Ministerie van Onderwijs hebben we inmiddels achter ons staan dus kans van slagen en daadwerkelijke implementatie is erg hoog. Stay tuned
[
Voor 29% gewijzigd door
Rataplan_ op 20-10-2003 14:09
]