DHTML Formulieren

Pagina: 1
Acties:

• Roel Broersma
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 17:25
De hele morgen ben ik al op zoek naar een voorbeeldje van DHTML formulieren.
(Javascript)

Dus als je een checkbox op optie aanvinkt dat er dan een deel van het formulier ZICHTBAAR wordt.
Als de gebruiker geen javascript ondersteund moet het standaard worden weergegeven.
Het javascriptje moet dus in feite de pagina laden en daarna het onderste gedeelte van het formulier 'dichtklappen'.

Op got kan ik alleen maar topics zien die verwijzen naar Dynamicdrive (ja.. en dan ??) of oude voorbeeldjes waarop ik inmiddels een 404 krijg.

...don't know what should be here...

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
offtopic:
vooreerst kun je dit beter posten in ebdesign en grafix zoals in de faq vermeld staat dacht ik als ik me heel eventjes niet vergis

Kun je niet gewoon wat layers in je formulier stoppen, en vervolgens bij on_load bepaalde layers verbergen en zo?

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• party42
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 10:50
Volgens mij wil je dus voorbeelden van DIV'jes die je kan hiden en unhiden (visibility)?

Denk overigens dat dit meer iets voor de buren is (clientside W & G)

[ Voor 4% gewijzigd door party42 op 13-10-2003 14:01 ]

Everyday's an endless stream, of cigarettes and magazines...

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-08 12:30

André

Analytics dude

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<head>
  <script type="text/javascript">
    function Zien()
    {
      document.getElementById("Test").style.display = "block";
    }
  </script>
</head>
<body onload="Zien()">
  Bla
  <div id="Test" style="display:none">Bla</a>
</body>

[ Voor 56% gewijzigd door André op 13-10-2003 14:16 ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:54
P&W -> W&G

HTML en alle clientside stuff horen thuis in W&G

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Interessante approach van PPK
Of email mij voor een voorbeeld van een van mijn laatste projecten

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op 13 October 2003 @ 17:06:
Interessante approach van PPK
Of email mij voor een voorbeeld van een van mijn laatste projecten
tsja, custom properties in HTML, ik weet niet wat ik daarvan moet denken eigenlijk...

ook wel grappig: http://digital-web.com/features/feature_2003-05b.shtml
Even stranger, I found only one online form that hides unnecessary form fields. I heard of one other residing on a corporate Intranet, and there is my own demo form. Although I don’t think these three forms will actually be the only examples in existence, this meager score certainly indicates that the technique is anything but wide spread.
2 jaar geleden heb ik al eens een dynamisch formulier gemaakt voor de inschrijving voor de kiwanis amsterdam open dat dus ook onnodige velden hidden liet :)

[ Voor 47% gewijzigd door crisp op 13-10-2003 17:31 ]

Intentionally left blank

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Deze vind ik ook aardig :)

Verwijderd

Misschien wel leuk om fff een andere draai aan dit topic te geven. Is het ergonomisch verantwoord om dynamische formulieren te maken?
Ik bedoel maar, zit de gebruiker te wachten op formulieren die uitklapen zodra je een keuze maakt? ik schrok me rot bij het formulier van Blues.

• slm
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-06 12:45

slm

Waarom niet? waar iemand al helemaal niet op zit te wachten is een onoverzichtelijk formulier met veel velden die hij toch niet in hoeft te vullen cq in wil vullen. Zeker bij grotere formulieren is het imo aan te raden. Zelf gebruik ik voor een echt uitgebreide formulieren ook wel eens div-'tabbladen', zodat er niet gescrollt hoeft te worden en alle info per topic kan worden ingevuld.

To study and not think is a waste. To think and not study is dangerous.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-08 11:56

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Omdat ik ergens niet wilde dat dingen wilde gaan schuiven (ivb met positioning) heb ik daar de opacity (zichtbaarheid, tegenstelling van transpantie) gehalveerd wanneer een bepaalde checkbox was aangeklikt zodat het duidelijk is dat een veld niet hoeft te worden ingevuld in sommige gevallen maar het geheel toch niet gaat verschuiven.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

crisp schreef op 13 oktober 2003 @ 17:25:
tsja, custom properties in HTML, ik weet niet wat ik daarvan moet denken eigenlijk...
Héé, het is XHTML! ;) Toch vind ik wel dat 'ie een punt heeft (en dat vind ik niet vaak) dat het dus eXtensible zou moeten zijn...
2 jaar geleden heb ik al eens een dynamisch formulier gemaakt voor de inschrijving voor de kiwanis amsterdam open dat dus ook onnodige velden hidden liet :)
Deze maand precies 3 jaar geleden kwam wellowell.nl online. Daar zaten een hoeveelheid dynamische formulieren in waar ik wel even 'u' tegen zei. :)
Verwijderd schreef op 13 oktober 2003 @ 19:11:
Misschien wel leuk om fff een andere draai aan dit topic te geven. Is het ergonomisch verantwoord om dynamische formulieren te maken?
Juist! Maar niet altijd, da's zeker. Het wordt al gauw een gimmick, maar bij uitgebreide formulieren met meerdere 'paden' (zoals belasting- en verzekeringsformulieren) is het super.
Johnny schreef op 13 oktober 2003 @ 19:49:
Omdat ik ergens niet wilde dat dingen wilde gaan schuiven (ivb met positioning) heb ik daar de opacity (zichtbaarheid, tegenstelling van transpantie) gehalveerd wanneer een bepaalde checkbox was aangeklikt zodat het duidelijk is dat een veld niet hoeft te worden ingevuld in sommige gevallen maar het geheel toch niet gaat verschuiven.
Goed idee. Eigenlijk zou dit soort dingen veel eenvoudiger moeten kunnen. Met een :disabled selector in CSS bijvoorbeeld.

Nog verder semi-offtopic: heeft iemand al een idee waar XForms naartoe gaat? Het klinkt allemaal erg interessant maar duidelijk is het niet. Bovendien is een groot gedeelte alleen voor W3C leden toegankelijk.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op 13 October 2003 @ 20:49:
[...]

Héé, het is XHTML! ;) Toch vind ik wel dat 'ie een punt heeft (en dat vind ik niet vaak) dat het dus eXtensible zou moeten zijn...
XHTML of HTML maakt in dit geval niet uit in mijn ogen, maar PPK heeft wel een punt dat het nadeel (niet valideren) niet opweegt tegen de voordelen. Anderszijds doe ik met script ook vaak custom properties toekennen aan elementen.
Toevallig kon ik deze manier vandaag wel heel goed gebruiken om een dynamische selectie van een stel rows te bewerkstelligen. Opera beet zich namelijk hierop stuk:

HTML:
1
2
3
4
5
<table>
  <tr onclick="alert(this.getAttribute('name'))" name="bla">
    <td>klikerdeklik</td>
  </tr>
</table>

ja, een tr-element heeft ook officieel geen name attribuut - IE en Mozilla slikken dit echter wel, maar Opera geeft een JS warning terug, terwijl dit wel blijkt te werken:

HTML:
1
2
3
4
5
<table>
  <tr onclick="alert(this.getAttribute('userdefined'))" userdefined="bla">
    <td>klikerdeklik</td>
  </tr>
</table>

:)