[RAID] Software RAID 1 vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• Cheater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-03 11:38
Op m'n werk staat een fileserver aangesloten op internet en het netwerk.
Er zit 1 HDD in en een GA-8LD533 moederbord (geen raid on-board) :|

Om de veiligheid van de data op te krikken, willen we een RAID opstelling creëren. Raid 1. Nu heeft de GA-8LD533 moederbord maar 3 PCI sloten en die zijn alle 3 in gebruik. Geen plaats dus voor een hardwarematige PCI raid controller.
Een ander moederbord gaan gebruiken wordt eigenlijk pas als laatste optie gezien.(vraag niet waarom)

Als OS draait er Win2000. Nu had ik bij toms hardware [ http://www4.tomshardware.com/howto/20010906/raid-03.html ] gelezen hoe je dat instelt. Maar omdat de 2e schijf als backup moet gaan dienen moet hij er ook uitgehaald kunnen worden 's nachts. Kan dit met een softwarematige raid 1 opstelling?

Het is dus wel de bedoeling dat als 1 schijf uitvalt de reserve HDD gebruikt moet kunnen worden. En stel dat de reserve hdd er een keer niet inzit terwijl de file server wel aan moet hoe pakt dit dan uit?

Ik heb al menigeen sites bekeken en gelezen.
BalusC schreef op 13 October 2003 @ 13:51:
Ik heb dan wel geen directe antwoord op je hoofdvraag, maar ik kan je wel vertellen dat Windows 2000 Pro alleen SWRAID0 en JBOD ondersteunt. De server versies doen daar ook nog SWRAID1 en SWRAID5 bovenop. Aangezien je nergens in de topicstart vermeldde dat het om een server versie ging, vertel ik het je maar even ;)
OK sorry, het gaat om een win2k server :*)

[ Voor 22% gewijzigd door Cheater op 13-10-2003 13:56 ]

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Je moet niet denken dat je met RAID1 gelijk backup-systeem hebt. Raid1 is puur en alleen beveiliging tegen disk-crash.

Voor backup moet je maar een tapestreamer nemen, en die dagelijks een rondje laten draaien.

Siditamentis astuentis pactum.

• Cheater
ja neej, ik weet wel dat raid1 niet direct gezien mag worden als backup systeem, maar het 'lijkt' er toch degelijk een beetje op. ennuh, een backup wordt ook gemaakt om je data te garanderen tegen een disk-crash. Hetzelfde als raid1. (mits de andere hdd er ook niet uitklapt ;) )

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Cheater schreef op 13 October 2003 @ 13:47:
ja neej, ik weet wel dat raid1 niet direct gezien mag worden als backup systeem, maar het 'lijkt' er toch degelijk een beetje op. ennuh, een backup wordt ook gemaakt om je data te garanderen tegen een disk-crash. Hetzelfde als raid1. (mits de andere hdd er ook niet uitklapt ;) )
Neehoor, een backup is tegen gegevensverlies.

Als een of andere mongool een verkeerd bestand weggooit, heb je de backup nog. Maar met RAID1 is alles gewoon foetsie.

RAID1 is geen backup. En ga alsjeblieft niet rommelen met removable disks in een raid-1 opstelling. Dat bezorgt je alleen maar narigheid en last.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb dan wel geen directe antwoord op je hoofdvraag, maar ik kan je wel vertellen dat Windows 2000 Pro alleen SWRAID0 en JBOD ondersteunt. De server versies doen daar ook nog SWRAID1 en SWRAID5 bovenop. Aangezien je nergens in de topicstart vermeldde dat het om een server versie ging, vertel ik het je maar even ;)

Er is echter wel een methode om de diskmanagement van 2K Pro om te hacken naar die van 2K Server. Zie ook de RAID FAQ die je via de FAQ van dit subforum kunt vinden en mijn website onder Tweaks > 2K/XP RAID Hack :)

• Cheater
ok ok, die van 'als die mongool iets weggooid of iets overschrijft' is een goed argument om te zeggen dat raid absoluut niet gezien kan worden als back-up.

MAAR... we zijn niet zo bang dat er gegevens per ongeluk gewist worden of overschreven worden, maar meer dat de fileserver gestolen wordt, of de keet hier afbrandt... Jaja, normaal wordt hier een backup voor in gebruik genomen, maar we zijn de mogelijkheden van raid 1 aan het bekijken. En theoretisch gezien moet dat allemaal toch werken.
Dus HDD'tje eruit snachts, voor et geval dat iets gejat wordt of iets af fikt...

am i right?

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-03 07:46

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

You are wrong. Ook daar zijn de backups (op tape) voor. RAID1 beschermt je eigenlijk alleen tegen een diskcrash.

[ Voor 1% gewijzigd door Freee!! op 13-10-2003 14:26 . Reden: Typo ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mr. Liu schreef op 13 October 2003 @ 13:57:
You are wrong. Ook daar zijn de backups (op tape) voor. RAID0 beschermt je eigenlijk alleen tegen een diskcrash.
pssst .. RAID1 B)

• Sike
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-01 12:55

Sike

Simply$ike | Nachtvlinder

Wij hebben hier twee raid 1 oplossingen staan en als ik een schijf eruit ruk mag ik daarna netjes de raid weer gaan rebuilden. Ik weet niet of je daar iedere ochtend zin in hebt?

snachts werkt alles beter .....

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Cheater schreef op 13 October 2003 @ 13:53:
Dus HDD'tje eruit snachts, voor et geval dat iets gejat wordt of iets af fikt...
's Avonds: PC uit, HDD eruit.
's Morgens: HDD erin, PC aan.

Tsja.. het werkt. :-/

(Hot swappen raad ik ten stelligste af, omdat Windows hoogstwaarschijnlijk nog wel een paar keer de disk zal benaderen gedurende de nacht, waardoor de twee disks uit elkaar gaan lopen.)

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:29

sphere

Debian abuser

Misschien zou je 3 disks kunnen nemen voor je raid1 oplossing, en dan de twee HDDs die je mee neemt naar huis/in de kluis legt cyclen. Ik weet alleen niet hoe drives onder raid1 worden gesynced, ik neem aan dat files met de jongste timestamp als master gezien worden.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sike schreef op 13 oktober 2003 @ 14:04:
Wij hebben hier twee raid 1 oplossingen staan en als ik een schijf eruit ruk mag ik daarna netjes de raid weer gaan rebuilden. Ik weet niet of je daar iedere ochtend zin in hebt?
Praat je ook over 2K/XP SoftwareRAID?

Zo ja, wanneer gebeurt dat rebuilden dan? Na het uitrukken van de schijf of het terugplaatsen? (dat laatste lijkt me het meest logisch) :)

Staat de OS op die RAID1 array? En wanneer swap de schijf? Als de PC aan of uit staat?

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 13-10-2003 14:09 ]

• Cheater
Oei nee dat is absoluut niet de bedoeling, tenminste, als het een tijdrovende procedure is, en het extra risico met zich meebrengt (ik denk van wel).

Blegh, wij zaten ons hier al te verheugen met een swapable Hdd, in raid 1 opstelling. Blegh, niet liev ;x En inderdaad. Mr. Liu bedoelt vast Raid 1. ;)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kunt in dit geval inderdaad beter een hotswappable (of externe) HDD nemen en een uitstekend backup programma dat enkel de data synchroniseert richting de backupschijf (is sneller dan ál de data 1:1 kopiëren) :)

• Cheater
sphere2 schreef op 13 October 2003 @ 14:05:
Misschien zou je 3 disks kunnen nemen voor je raid1 oplossing, en dan de twee HDDs die je mee neemt naar huis/in de kluis legt cyclen. Ik weet alleen niet hoe drives onder raid1 worden gesynced, ik neem aan dat files met de jongste timestamp als master gezien worden.
Volgens mij wordt er helemaal niet naar timestamps gekeken. Timestamps behoren tot bestandsinformatie. Overhead (toch?) en gegevens die in het 'begin' van de HDD opgeslagen worden zijn de sleutel tot de data op de schijf.

• Sike
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-01 12:55

Sike

Simply$ike | Nachtvlinder

BalusC schreef op 13 October 2003 @ 14:05:
[...]
Praat je ook over 2K/XP SoftwareRAID?

Zo ja, wanneer gebeurt dat rebuilden dan? Na het uitrukken van de schijf of het terugplaatsen? (dat laatste lijkt me het meest logisch) :)

En staat de OS op die RAID1 array?
Sorry my bad 8)7
Hardware raid en het rebuilden gebeurt na het terugplaatsen idd :P

snachts werkt alles beter .....

• Cheater
BalusC schreef op 13 October 2003 @ 14:08:
Je kunt in dit geval inderdaad beter een hotswappable (of externe) HDD nemen en een uitstekend backup programma dat enkel de data synchroniseert richting de backupschijf (is sneller dan ál de data 1:1 kopiëren) :)
OK een externe hdd dus ;) zeker geen slecht idee, maar hebben we daar ook geen IDE oplossingen voor? Extern is altijd USB, kweet niet of dat hier gewenst is.

Zoals ik al zei, het gaat hier niet om snelheidswinst maar meer om 'data-garantie' met een HDD als opslag-oplossing. Geen tapes dus.

• Cheater
Extra info: De fileserver gaat snachts gewoon uit. Hot swapable is dus niet nodig. De schijf gaat eruit na het uitzetten van de server en wordt erin gezet voordat hij weer aangaat.

Is dit veilig? Mag dit? bij een RAID 1...

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-03 07:46

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

BalusC schreef op 13 oktober 2003 @ 13:59:
[...]
<small>pssst .. RAID1 B)</small>
Bedankt, typo gecorrigeerd

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Cheater schreef op 13 October 2003 @ 14:24:
Extra info: De fileserver gaat snachts gewoon uit. Hot swapable is dus niet nodig. De schijf gaat eruit na het uitzetten van de server en wordt erin gezet voordat hij weer aangaat.
Ah, dat schept mogelijkheden :)

Als de werkwijze dagelijks als volgt is:
- 'sochtends schijf in server duwen
- server starten
- server doet werk op RAID1
- 'savonds server afsluiten
- schijf eruit
- server blijft hele avond/nacht uit tot de volgende ochtend
- goto 1

Dan zie ik geen problemen. Immers, de hardware merkt niet dat er een schijf ontbreekt :)

[ Voor 28% gewijzigd door BalusC op 13-10-2003 14:27 ]

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Als je de schijf verwijdert nadat de PC uitgezet is, en er weer instopt voordat hij weer aangezet wordt, zou dit wel kunnen. Je moet alleen wel inderdaad zeker zijn dat de schijf in een brand kluis of zo ligt, want als iemand hem mee naar huis neemt, en dat persoon is toevallig (onverwacht) ziek, dat kan je je PC niet aanzetten (tenminste niet zonder het rebuilden van je raid-1 (gaat wat tijd inzitten met verminderde performance voor je gebruikers).

Ik zou ook voor een heel goede swap box zorgen. Niet zo'n plastic geval. Besteed hier gerust een eurotje of 100-150 aan (metaal met fan e.d.).

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

Pagina: 1