RAID array sterft.

Pagina: 1
Acties:

• jeroenvanthoog
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 12:09
Ik heb een Adatec 2100S met daaraan, 2 Seagate 10K6 disks van 36GB. Het heeft allemaal een maand perfect gewerkt in RAID-0. Echter op een gegeven moment ben ik aan het werk op mijn PC, en spontane reset, reden => Array dead.

Echter het bleef telkens crashen, maar nu echt om het half uur, gewisseld van RAID-0 naar RAID-1 opnieuw instaleren, en gan met die banaan. Echter na een paar uurtjes, Disk 1 fails, resultaat systeem blijft draaien, maar ook na een reboot, is die disk opeens verdwenen, dan weer terug, en dan weer weg. Kortom, disk RMA Seagate, nieuwe disk, perfect gedraaid op 1 disk, na 2 weken disk terug eraan hangen, en hoppa Array DEAD.

Resultaat, nu draait alles op 1 disk, de ander hangt nu los, maar ik wil natuurlijk wel gewoon kunnen draaien, met de configuratie zoals het hoort. Zodra je die 2e disk eraan hangt gaat het fout, instellingen van ID, en plaats op de kabel maakt allemaal niks uit, wanneer die disk wel werkt wordt ie herkend als Ultra2 ipv Ultra160 ?!?!?!

Controller geflashed naar nieuwste firmware 370F, al een keer gereset, noem maar op, heeft er iemand nog een idee, voordat die kaart naar RMA gaat en ik een tijd zonder SCSI systeem zit???

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

offtopic:
een levenloos object kan niet sterven

heb je geen resource conflicten? of een OS dat af en toe rare grapjes uithaalt?
maakt het nog wat uit welke disk waar aan hangt? (om uit te sluiten of het de disk/raid kaart is)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09
klinkt als een kapotte kabel. Heb hetzelfde gehad, gedetecteerd op lagere speeds that is.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Probeer eerst even een andere molex stekker. Het mag dan nog wel eens voorkomen dat een brakke molex stekker ervoor zorgt dat de HD snel uit en aan gaat, waardoor je dit soort gevolgen kan krijgen.

Een brakke kabel kan ook het geval zijn, maar waarom werkte de array dan wel de eerste maand goed?

Verwijderd

aangezien raid 0 etc je schijven extra belast is een goede koeling essentieeel
je schijven zijn misschien nog in orde alleeen hebben ze problemen met opereren boven
spec temps.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 13 October 2003 @ 14:28:
aangezien raid 0 etc je schijven extra belast is een goede koeling essentieeel
je schijven zijn misschien nog in orde alleeen hebben ze problemen met opereren boven
spec temps.
Extra belasting door RAID0? Hier heb ik nog nooit van gehoord ..

Wel is het logisch dat de temperaturen oplopen wanneer er meerdere schijven dicht bij elkaar in eenzelfde bay zitten :)

• jeroenvanthoog
Temperatuur en dergelijke zijn het niet, Coolermaster kast, met 2 fans direct voor de schijven dus die worden nog niet lauw. Ook voeding is geen robleem, schijven draaien, gewoon, spinnen netjes op, maar die controller die maakt er gehakt van.

Ik zal eens een nieuwe kabel ergens vandaan halen, en kijken of dat iets oplost. Maar waarom doet 1 schijf het wel aan die kabel, en 2 niet ????

Tevens heeft XP nu dat soms het scherm zwart wordt, dus net alsof het lijkt te gaan crashen, maar het syeteem draait wel door.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Tevens heeft XP nu dat soms het scherm zwart wordt, dus net alsof het lijkt te gaan crashen, maar het syeteem draait wel door.
Klinkt echt wel als voedingprobleem (of videokaartprobleem, maar da's geen verklaring voor brakke RAID array's). Post eens je volledige specs :)

• jeroenvanthoog
http://www.tweakers.net/gallery/sys/4540

Alle spulletjes zijn een maand of 3 a 4 oud, verder eigenlijk nooit problemen, heb nu tijdelijk even die audigy2 eruit getrokken. Creative drivers zijn nooit het beste geweest, dus nu met onboard audio even checken of WinXP stabieler loopt :?

Nog liggen klooien met die kabel maar Adaptec Storage Manager geeft telkens een "red flag" bij de 2e drive. De drive wordt dan wel herkend, maar status is failed. Moet nog rebuilden, maar ging de vorige keer fout, dus maak nu eerst effe een opdrachtje af, en kan dan morgen weer klooien, anders krijgt die bak hier vliegles.

[ Voor 88% gewijzigd door jeroenvanthoog op 13-10-2003 16:57 ]

• un1ty
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-06-2025

un1ty

Join the Arena!

ik heb hetzelfde probleem maar dan met 2*160GB Seagate Barracuda 7200.8...

code:
1
2
3
4
5
Disk failed
Disk reliability degrading
Disk failed
Disk restored
Disk failed

dit constant!
bij nieuwe programma's installeren, bestanden kopieëren,
ook als ik partities aanmaak.
nieuwste drivers en alles geïnstalleerd.
SATA kabels net nieuw gehaald.
verschillende SATA molex'en geprobeerd (Voeding Tagan 480 EasyPlug)
het betreft meestal de 1e schijf, die faalt constant.
de andere schijf nog niets mee gehad.
deze schijf was gloedje nieuw terug van RMA (2e hands, maar via RMA hier aan huis gekregen)
en doet al vanaf het begin raar.

iemand raad?
ze draaien in Raid 0
Moederbord: Asus A7V880 (Via RAID)

void main(){ printf("Hello tweakers!"); }

Verwijderd

1. Je hebt netzoveel pech als ik pas had en je treft meerdere foute harddisk achterelkaar aan. Dit is een schande voor de SCSI wereld :X
2. Je controller is toch niet in orde.
3. Je voeding heeft zijn beste tijd gehad.

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-02 10:34
Mijn persoonlijke ervaring met "stefende" RAID array was met een RaidCore 4852.
Hierin had ik 4x 200gb 2 x 120gb in een Raid 5 en 1 opstelling zitten.
Door de Antec 430 te vervangen met een betere heb ik tot heden(3mnd) al geen problemen meer gehad met deze raid opstellingen.

Later bleek dat de hd's gewoon zaten te klepperen als die voeding gebruikte.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

Misschien een rare vraag hoor, maar waarom zou die ene schijf niet gewoon defect zijn?

Voeding kan natuurlijk altijd, maar gezien het feit dat het al een maand perfect gewerkt heeft en je array er 'pas' na een uur uitknalt, lijkt de diagnose mij duidelijk. Die ene schijf is gewoon kaduuk.

• un1ty
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-06-2025

un1ty

Join the Arena!

Voeding is een maand oud, dus dat is al niet meer mogelijk.
hardeschijf komt gloedje nieuw van de RMA dus is in goede staat, is tevens ook getest, dus daar ligt het niet.
er zit ergens een fout in de raid en/of firmware/driver

void main(){ printf("Hello tweakers!"); }

Verwijderd

Een fout in de firmware en/of driver, die na een maand ineens tevoorschijn komt?

Een schijf die goed uitde RMA komt? Nofi hoor, maar de kans dat die schijf brak is, is echt aanmerkelijk groter dan driver/firmware.
Pagina: 1