getweakte speedtouch home vergeet NAT instellingen

Pagina: 1
Acties:

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Ik wil op mijn getweakte SThome een stuk of 10 poorten forwarden naar mijn PC, dat is niet zo'n punt, alles werkt (Ident, ftp, active/passive), maar zodra mijn SThome uitgaat of zodra de verbinding met internet verbreekt door disconnecten in de modem of geen linesync ofzo, zijn alle NAT instellingen verdwenen en moet ik weer opnieuw gaan configgen :(.

Ik heb al gekeken naar wat tools, ik ben Nubz Alcatool tegengekomen (heersende tool) waarmee je wat makkelijker poorten door kan forwarden, maar daarmee kan je dit probleem niet oplossen, je moet nog steeds na een disconnect je modem compleet opnieuw configureren :{. Ik heb naar aanleiding van dit topic ook al een aantal firmwares geprobeerd (standaard is "123", 3.253 en 3.281, de nieuwste) waaronder de aangerade 3.261a, maar dan vergeet-ie bij mij de mappings na een disconnect nog steeds :(.

Het knopje "save all" was me ook al opgevallen, maar dat helpt ook niet. Ik vind het vreemd, want de username en pass en de complete configuratie kan-ie wel onthouden na een uitval van de stroom ofzo.

Nou is er een script wat ervoor zorgt dat poort 21 en 80 naar 10.0.0.150 worden geforward en dat zo eenvoudig is dat je hem helemaal naar eigen smaak kan aanpassen (deze kan je hier vinden: scriptje), maar ik vind het ZO vervelend dat het elke keer opnieuw moet. Zijn er meer mensen met ervaring hiermee en eventueel een oplossing? Ik had gehoopt wel genoeg te kunnen vinden, maar met bijvoorbeeld [search=speedtouch home nat kwijt] of aanverwandte zoekopdrachten kom ik maar een (onbeantwoord :P) topic tegen dat precies is als deze. Mensen enig idee hoe dit komt?

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 13-10-2003 12:28 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• brooks123
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-07 21:25
probeer het eens via een telnet 10.0.0.138 , dan de NAT, dan terug naar "config" enm dan "save".
Bij mij is het zo als ik de netstroom van de modem haal deze ook van alles vergeet, ik moet dan zelfs de passive firmware deleten om er weer een user.ini in te krijgen.

signature

• Beaves
  • Laatst online: 16:26

Beaves

Usque ad Finem

Ik heb ook een tijd gewerkt met een getweakte ST Home, maar uiteindelijk heb ik toch maar een goede echte router (+WLAN) gekocht omdat er teveel nadelen aan de getweakte ST Home zaten.

Het grootste nadeel was het beperkte aantal tegelijke NAT verbindingen van 128 en de redelijk lange time-out die daar op zitten. Nou valt met normaal surfen die limiet wel mee en heb je daar geen last van, maar om een of andere reden opent een simpel bezoek aan T.net er een redelijk aantal met als gevolg dat je na een paar keer F5 op T.net gedurende een aantal seconde niet meer kan internetten totdat er een paar getimeout zijn. Erg irritant.

En ik had ook last van verdwijnende NAT instellingen, maar dan op een andere manier. Als het modem (toen dus router) het druk kreeg, vielen de NAT instellingen weg, om tijdens een rustige periode ineens weer terug te komen en zelfs actief te worden. Erg vreemd.

Ik heb dus een xDSL/Cable router + WLAN erbij gekocht, de tweak ongedaan gemaakt en nu internet ik met veel meer plezier. Ook vanwege de berg opties die een echte router meer heeft als een getweakte ST Home.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• JvS
  • Laatst online: 14:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
mjah, dat zat ik ook al te bedenken, maar ik vind dat die alcatel het moet doen :P. Hebben mensen trouwens ervaring met dat scriptje?

Ik heb daar nu deze config file van gemaakt om even te testen (ik moet echt m'n 'buiten' IP adres invullen, 0.0.0.0 werkt niet, m'n echte wel :):
! Versie met paswoord.
@User
!
username
!!.
!
@Password
[ingesteld wachtwoord, gezien door JvS ;)]
!!.

@\n\r=>
!!.
nat flush
@\n\r=>
!!.
nat load defaults yes
@\n\r=>
!!.
nat defserver addr=0

@\n\r=>
!!.
nat create protocol=tcp inside_addr=10.0.0.3:20 outside_addr=213.10.128.*:20

@\n\r=>
!!.
nat create protocol=tcp inside_addr=10.0.0.3:21 outside_addr=213.10.128.*:21
@\n\r=>
!!.
nat create protocol=tcp inside_addr=10.0.0.3:113 outside_addr=213.10.128.*:113
@\n\r=>
!!.
nat create protocol=tcp inside_addr=10.0.0.3:3000 outside_addr=213.10.128.*:3000
@\n\r=>
!!.
nat create protocol=tcp inside_addr=10.0.0.3:3001 outside_addr=213.10.128.*:3001
@\n\r=>
!!.
nat create protocol=tcp inside_addr=10.0.0.3:3002 outside_addr=213.10.128.*:3002
@\n\r=>
!!.
nat create protocol=tcp inside_addr=10.0.0.3:3003 outside_addr=213.10.128.*:3003
@\n\r=>
!!.
nat create protocol=tcp inside_addr=10.0.0.3:3004 outside_addr=213.10.128.*:3004

@\n\r=>
!!.
nat save

@\n\r=>
!!.\n\r
!
! All done
!
En als ik een wachtwoord op mijn modem zet, dan lukt het hem ook die instellingen te flushen (zonder PW lukt het niet) en dan ziet Alcatool inderdaad NAT entry's (hoi hoi, alle instellingen met een druk op de knop :P), maar dan verbreekt gelijk de adsl verbinding en gaat-ie reconnecten... En wat deed dat handige modem dan? Juist, NAT instellingen vergeten :{... Dus die tool doet het voor mij ook niet :'(.

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 13-10-2003 12:46 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• brooks123
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-07 21:25
in mijn modem heb ik wat (3) nat rules gemaakt en vervolgens een keer gerebooted. (wel vaker gedaan om de ff te "flushen". Modem komt weer op, internetten gaat zonder problemen e.d. maar de modem is onbereikbaar. Een ping of telnet is negatief. Een tracert of een sniffer / netwerkmonitor laat niet zien waar het probleem is / welk ip deze heeft.
(volgens netstat nog steeds 10.0.0.138)
Vaag..

signature